Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.388.2020.2.RG
z 4 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do świadczenia usługi opieki nad dziećmi podczas dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do świadczenia usługi opieki nad dziećmi podczas dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w ... świadczy usługi transportu zbiorowego oraz okazjonalnego.

W dniu 02.01.2020 r. zawarł z Gminą ... umowę nr ... w zakresie zadania własnego gminy to jest dowozu uczniów oraz dzieci przedszkolnych do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w ... w ramach wykonywanych przez zakład przewozów regularnych oraz przewozów okazjonalnych, gdzie przewozy regularne nie są realizowane. Dzieci szkolne i przedszkolne dowożone są ze wszystkich miejscowości w Gminie do placówek w mieście .... W ramach przewozów spółka komunalna przyjmuje do wykonania zadanie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym w czasie przejazdów, przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu oraz ponosi całkowitą odpowiedzialność w tym zakresie.

Gmina ... zabroniła w zawartej umowie wykonywania przewozu bez opiekuna uczniów i dzieci, gdyż kierowca autobusu świadczący usługę transportu nie może być jednocześnie opiekunem dzieci. W celu spełnienia zadania nałożonego umową przez gminę spółka komunalna zatrudnia opiekunów.

Zapewnienie opieki nad dziećmi wynika z art. 32 ust. 5-7 oraz art. 39 ust. 2-3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zmianami).

Usługa opieki nad dziećmi stanowi osobny element na fakturze, gdyż na jej świadczenie przewidziana jest w umowie określona kwota pieniężna.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż

  1. Usługi objęte zakresem pytania świadczone są od 2014 r., przy czym wyodrębnienie usług opieki nad dziećmi podczas przewozów nastąpiło od 02.01.2020 r., gdyż kwota przeznaczona przez Gminę na zapewnienie usługi opiekuńczej została w zawartej umowie nr ....
  2. Usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych opodatkowane są obniżoną stawką podatku od towarów i usług, tj. 8% zgodnie z zakwalifikowaniem tych usług do PKWiU 49.39 wymienionego w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2020r. poz. 106, 568, 1065).
  3. Usługa dowozu dzieci przedszkolnych i szkolnych jest usługą podstawową, a usługa opieki nad dziećmi jest usługą pomocniczą, gdyż tak jak Wnioskodawca zaznaczył we wniosku bez usługi przewozu nie byłoby potrzeby zapewnienia usługi opieki nad dziećmi.
  4. Usługa pomocnicza w postaci opieki nad dziećmi podczas jazdy oraz wsiadania i wysiadania dzieci z autobusu wynika po pierwsze z zapisów umowy zawartej w dniu 02.01.2020r. z Gminą ... nr ..., której zapisy § 1 pkt 3, 4 i 6 sformułowane są następująco:
    pkt 3:
    „Gmina zleca, a Spółka komunalna przyjmuje do wykonania zadanie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym w czasie przejazdów, o których mowa w § 1 ust. 1 (przewozy regularne oraz przewozy okazjonalne - gdzie przewozy regularne nie są realizowane), przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu oraz ponosi całkowitą odpowiedzialność w tym zakresie”;
    pkt 4:
    „Opiekę nad uczniami/dziećmi oraz dziećmi niepełnosprawnymi sprawuje w każdym autobusie minimum jedna osoba pełnoletnia (opiekun uczniów). Zasady sprawowania opieki przez opiekunów uczniów określa załącznik nr 6 do umowy, natomiast zasady sprawowania opieki przez opiekunów dzieci niepełnosprawnych określa załącznik nr 7 do niniejszej umowy”
    pkt 6:
    „Zabrania się wykonywania przedmiotu umowy bez opiekuna uczniów i dzieci. Kierowca nie może być jednocześnie opiekunem uczniów i dzieci. Kierowcą i opiekunem uczniów/dzieci nie może być osoba prawomocnie skazana za przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, bezpieczeństwu powszechnemu, wolności, wolności seksualnej obyczajności, nietykalności cielesnej i mieniu”
    oraz po drugie z ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe art. 32 ust. 5-7 oraz art. 39 ust. 2-3 (Dz.U. z 2017r. poz.59 ze zmianami), które to zapisy znalazły odzwierciedlenie w zawartej z Gminą ... wymienionej powyżej umowie.
  1. Jak wynika z powyżej zacytowanych zapisów umowy nie ma możliwości świadczenia usługi dowozu uczniów dla Gminy ... bez zapewnienia opieki nad dziećmi.
  2. Usługi przewozu i opieki są usługami kompleksowymi, jednak ze względu na podział środków finansowych w zawartej umowie na 3 grupy, w tym środki przeznaczone na opiekę, wystawiana jest osobna faktura na poświadczenie zrealizowanych usług opieki nad dziećmi.
  3. Na usługę dowozu i opieki jest wystawianych kilka faktur w miesiącu. Każda z nich dotyczy innej trasy jaką jeździ autobus, jedna z nich biletów miesięcznych. Usługa opieki nad dziećmi fakturowana jest osobno. W załączeniu przedkładamy taką fakturę wystawioną za miesiąc marzec 2020 r. Za zapewnienie opieki przysługuje Spółce wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 3.200.00 zł brutto za miesiąc.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% do usługi opieki nad dziećmi podczas dowozu dzieci/uczniów do szkół i przedszkoli w ramach zawartej z Gminą … umowy …. Usługa opieki jest usługą pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej jaką jest usługa dowozu dzieci i młodzieży, korzystająca z obniżonej stawki VAT w ramach PKWiU 49.39. Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), usługa opieki nad dziećmi powinna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, ponieważ jest usługą pomocniczą u stosunku do usługi zasadniczej jaką jest dowóz dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli na zlecenie Gminy …. Usługa opieki nie będzie świadczona w sytuacji gdy nie wystąpi usługa dowozu dzieci/uczniów do szkół i przedszkoli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w stanie faktycznym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 r., poz. 910 z późn. zm.), jeżeli droga, o której mowa w ust. 3, przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

W myśl art. 32 ust. 6 ww. ustawy Prawo oświatowe, obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego.

Na mocy art. 32 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe, gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka:

  1. przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, a do ukończenia przez dziecko 7 lat - także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej;
  2. nie przekracza odległości wymienionych w ust. 2, gmina może zorganizować bezpłatny transport, zapewniając opiekę w czasie przewozu.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w … zawarł z Gminą … umowę nr … w zakresie zadania własnego gminy to jest dowozu uczniów oraz dzieci przedszkolnych do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … w ramach wykonywanych przez zakład przewozów regularnych oraz przewozów okazjonalnych, gdzie przewozy regularne nie są realizowane. W ramach przewozów spółka komunalna przyjmuje do wykonania zadanie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym w czasie przejazdów, przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu oraz ponosi całkowitą odpowiedzialność w tym zakresie. Gmina … zabroniła w zawartej umowie wykonywania przewozu bez opiekuna uczniów i dzieci, gdyż kierowca autobusu świadczący usługę transportu nie może być jednocześnie opiekunem dzieci. W celu spełnienia zadania nałożonego umową przez gminę spółka komunalna zatrudnia opiekunów. Usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych opodatkowane są obniżoną stawką podatku od towarów i usług, tj. 8% zgodnie z zakwalifikowaniem tych usług do PKWiU 49.39 wymienionego w załączniku nr 3 do ustawy. Nie ma możliwości świadczenia usługi dowozu uczniów dla Gminy … bez zapewnienia opieki nad dziećmi.

W odniesieniu do analizowanej kwestii wskazać należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

W niniejszej sprawie należy dokonać analizy czy w ramach zawartej z Gminą umowy Wnioskodawca w rzeczywistości świadczy usługę kompleksową. W tym zakresie w celu zdefiniowania czym jest usług kompleksowa należy oprzeć się na utrwalonej linii orzeczniczej wypracowanej przez TSUE m.in.:

  • w wyroku z dnia 27.10.2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Vorzekeringen, Trybunał wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, iż każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie Trybunału, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (pkt 20 wyroku). Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (pkt 22 wyroku),
  • w wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP Trybunał wskazał, iż aby móc uznać, że ogół świadczeń zapewnianych przez wynajmującego najemcy stanowi jedno świadczenie, należy zbadać, czy wykonywane świadczenia stanowią jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy też obejmują one świadczenie główne względem którego pozostałe świadczenia mają charakter dodatkowy (pkt 22 wyroku).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że aby móc uznać, że dana usługa jest usługą jednolitą - złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Jak wynika z okoliczności sprawy realizowane przez Wnioskodawcę usługi polegają na dowozie uczniów i dzieci przedszkolnych do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w …, w ramach którego niezbędne jest zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym w czasie przejazdów, przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu. Podzielenie tych czynności na odrębne usługi byłoby działaniem sztucznym dla celów podatkowych. Wszystkie wymienione usługi tj. dowóz uczniów i dzieci przedszkolnych oraz zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym, tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość.

Zatem w analizowanej sprawie mamy do czynienia z usługą kompleksową. Usługa dowozu do szkół i przedszkoli uczniów i dzieci przedszkolnych stanowi usługę główną, natomiast usługa polegająca na zapewnieniu opieki i bezpieczeństwa uczniom i dzieciom przedszkolnym w czasie przejazdów, przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu stanowi usługę pomocniczą w stosunku do usługi głównej. Jak wynika z opisu sprawy wykonanie usługi głównej jest niemożliwe bez wykonania usługi pomocniczej. Realizowane przez Wnioskodawcę usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli oraz usługi opieki nad dziećmi podczas takich dowozów są ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W konsekwencji, usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli oraz usługa opieki nad dziećmi podczas tych dowozów, w ramach zawartej z Gminą … umowy …, stanowią kompleksową usługę na potrzeby stosowania ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym rozliczenie podatku dla ww. usługi pomocniczej poprzez zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT powinno nastąpić na zasadach ogólnych przy zastosowaniu właściwej stawki podatku obowiązującej dla usługi dominującej, tj. usługi dowozu dzieci przedszkolnych i szkolnych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych opodatkowane są obniżoną stawką podatku od towarów i usług, tj. 8% zgodnie z zakwalifikowaniem tych usług do PKWiU 49.39 wymienionego w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Tym samym, z uwagi na powyżej cytowane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że będącą przedmiotem wniosku usługę pomocniczą, tj. opiekę nad dziećmi podczas dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli w ramach zawartej z Gminą … umowy …, która to usługa jest niezbędna - jak wynika z wniosku - dla świadczenia usługi głównej, tj. usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych, należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, opodatkowany według obniżonej 8% stawki VAT, właściwej dla usługi dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z pózn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej „ustawą nowelizującą”, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej „WIS”, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c–12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a–d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 1 pkt 27 ustawy nowelizującej wprowadza się następujące zmiany – załącznik nr 3 do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej ustawy.

Zatem od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. stosuje się wyżej powołane przepisy ustawy i załącznik nr 3 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 października 2019 r.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS dotyczy stanu prawnego, który obowiązuje od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do świadczenia usługi opieki nad dziećmi podczas dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku dla usługi opieki nad dziećmi podczas dowozu uczniów i dzieci przedszkolnych do szkół i przedszkoli, nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonywanych po 30 czerwca 2020 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączony do wniosku dokument nie był przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj