Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.481.2020.2.MST
z 8 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji, który został uzupełniony w dniu 10 sierpnia 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 23 listopada 1993 r. Wnioskodawczyni dokonała wpłaty na zakup akcji Banku X w Domu Maklerskim Y na kwotę 10.000.000 zł. Posiada dowód wpłaty. Dnia 18 stycznia 1994 r. otrzymała Ona świadectwo depozytowe Nr … Domu Maklerskiego Y w …, na którym stwierdzono, że w depozycie Domu Maklerskiego znajdują się 3 akcje zwykłe na okaziciela Spółki Bank X w …, których właścicielem jest Wnioskodawczyni. Dokument ten jest w Jej posiadaniu. Jednocześnie, Wnioskodawczyni otrzymała zwrot wpłaconych pieniędzy z tytułu nadpłaty subskrypcji akcji Banku X na kwotę 8.500.000 zł. W związku bowiem z ogromnym zainteresowaniem Polaków akcjami ww. Spółki, dokonano redukcji zamówień akcji – Wnioskodawczyni mogła kupić jedynie 3. Posiada Ona dokument to potwierdzający.

W dniu 21 sierpnia 2003 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę o świadczenie usług brokerskich z Domem Maklerskim Y w …, ponieważ chciała sprzedać swoje akcje. Do sprzedaży jednak wówczas nie doszło. Sprzedaż nastąpiła dopiero 16 sierpnia 2019 r. w Domu Maklerskim Z w … (Dom Maklerski Y zmienił nazwę na Z). W lutym 2020 roku Wnioskodawczyni otrzymała z Domu Maklerskiego PIT-8C z wykazanym w części E przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych – kwota: 5.702,20 zł. Po otrzymaniu PIT-8C Wnioskodawczyni kilkukrotnie kontaktowała się z pracownikami Domu Maklerskiego Z w celu dokonania korekty PIT-8C. Otrzymała Ona informację, że Biuro nie może zmienić (wyzerować) PIT-u, ponieważ nie posiada dokumentów dotyczących tego, kiedy i gdzie nabyła akcje. Dom Maklerski nie ma obowiązku przechowywania dokumentów sprzed 2004 roku, a Wnioskodawczyni w 2003 roku zawarła z Domem Maklerskim Y (później nazwanym Z) umowę o świadczenie usług brokerskich.

W maju obecnego roku Wnioskodawczyni zalogowała się na stronę „Twój e-PIT” i zobaczyła, że widnieje tam PIT-38 z podatkiem do zapłacenia.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że 23 listopada 1993 r., w ramach oferty publicznej Banku X, w Domu Maklerskim Y w … obsługującym Bank X, Wnioskodawczyni zapisała się na zakup akcji Banku X i wpłaciła 10.000.000 zł (akcje Banku X zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych 25 stycznia 1994 r.). Jak przy tym zaznaczono, dzień 18 stycznia 1994 r. jest datą nabycia przez Wnioskodawczynię akcji Banku X, ponieważ ta data znajduje się na świadectwie depozytowym nr … . Dokonana w dniu 16 sierpnia 2019 r. sprzedaż akcji nie była przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Nie prowadzi Ona i nigdy nie prowadziła takiej działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni jest obowiązana do zapłaty podatku?


Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna Ona płacić podatku. Jak wynika z art. 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku sprzedaż akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 r. na podstawie publicznej oferty. Akcje Wnioskodawczyni spełniają więc te warunki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy są kapitały pieniężne.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.

Z kolei, z art. 30b ust. 1 tejże ustawy wynika, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jednakże, zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Zgodnie z ustępem 2 powyższego artykułu, przepisu ust. 1 nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie natomiast do treści wskazanego art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. poz. 754 i 945, z 1998 r. poz. 669 i 715 oraz z 2000 r. poz. 270, 702, 703, 1037 i 1099) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.


W świetle powołanych przepisów, dochody ze sprzedaży akcji nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, jeżeli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:


  • akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
  • nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;
  • nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
  • sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.


Dla oceny, czy odpłatne zbycie akcji podlega dyspozycji art. 52 pkt 1 lit. b ww. ustawy istotne jest zatem nie tylko to, kiedy akcje te zostały nabyte i okoliczność czy zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży – musiały być one nabyte np. na podstawie publicznej oferty.

Z treści złożonego wniosku i jego uzupełnienia wynika, że akcje, których właścicielem jest Wnioskodawczyni były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi i zostały nabyte w roku 1994 na podstawie publicznej oferty. Dokonana w 2019 roku sprzedaż ww. akcji nie była przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej – nie prowadzi Ona i nigdy nie prowadziła takiej działalności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni spełnia warunki zawarte w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego uzyskany przez Nią dochód ze sprzedaży przedmiotowych akcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na mocy art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj