Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.406.2020.4.AK
z 8 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2020r. (data wpływu) oraz w dniu 3 września 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu sprzedaży Nieruchomości,
  • prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym,
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu sprzedaży Nieruchomości,
  • stawki podatku VAT dla sprzedaży Nieruchomości, dokonanej po 30 czerwca 2020 r.
  • prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 września 2020r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 3 września 2020r. (data wpływu) o pełnomocnictwa.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącą stroną postępowania:
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Pan …. występujący jako osoba fizyczna (dalej jako Wnioskodawca) oraz Sp. z o.o. Sp. komandytowa NIP …(dalej jako Zainteresowana) planują zawarcie umowy, na podstawie której Zainteresowana nabędzie od Wnioskodawcy prawo własności nieruchomości położonej w ….. (nr działki … obręb …..), o powierzchni 1,9942 ha, dla której Sąd Rejonowy w ….. prowadzi księgę wieczystą nr .. (dalej jako Nieruchomość).

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce. Jednocześnie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i jest polskim rezydentem podatkowym.

Ponadto Wnioskodawca:

  • jest zatrudniony na umowę o pracę w spółce Zainteresowanej,
  • jest prokurentem w Sp. z o.o. będącej komplementariuszem w spółce Zainteresowanej,
  • w przyszłości planowane jest, że zostanie udziałowcem w spółce Zainteresowanej,
  • prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą …. „..” NIP ….

Zarówno Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej, jak i Zainteresowana są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Na podstawie postanowienia i protokołu Sądu Rejonowego w ….. z dnia 23 lutego 2004 r. wydanego w sprawie o sygn. akt I … o zniesie współwłasności nieruchomości, Wnioskodawca został właścicielem nieruchomości gruntowych położonych w ….. składających się z działki nr .. o pow. 5,4305 ha oraz działki nr .. o pow. 1,7111 ha.

W 2012 r. Wnioskodawca (jako pożyczkobiorca) zawarł umowy pożyczek, na mocy których pożyczył od pożyczkodawcy będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą określoną kwotę. Zabezpieczeniem spłaty pożyczek wraz z odsetkami przez Wnioskodawcę było przeniesienie na własność nieruchomości gruntowych składających się z działki nr … o pow. 5,4305 ha oraz działki nr … o pow. 1,7111 ha. Pożyczkodawca zobowiązał się przenieść powrotnie własność ww. działek pod warunkiem wykonania przez Wnioskodawcę zobowiązań.

W 2015 r. pożyczkodawca zwolnił Wnioskodawcę od zabezpieczenia i zwrotnie przeniósł własność nieruchomości gruntowej składającej się z działki nr … o pow. 1,7111 ha. Natomiast nieruchomość gruntowa składająca się z działki nr … o pow. 5,4305 ha uległa podziałowi na działkę nr … o pow. 1,9942 ha, czyli działkę będącą przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną (tj. Nieruchomość) oraz działkę nr … o pow. 3,4363.

W 2019 r. pożyczkodawca zwolnił od zabezpieczenia i zwrotnie przeniósł własność nieruchomości gruntową składającą się z działki nr … o pow. 1,9942 ha (tj. Nieruchomość).

Zgodnie z treścią księgi wieczystej przedmiotowa Nieruchomość stanowi nieruchomość gruntową. Została oznaczona jako grunty rolne zabudowane. Nieruchomość pozostała niezabudowana (nie posadowiono na niej żadnych budowli). Istnieje dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że działka leży na terenie zabudowy usługowej (plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu centrum usługowego w rejonie ul. … i ul. … w ….. nr uchwały … oznaczenie U2).

Wnioskodawca nie wykorzystywał Nieruchomości w celach prywatnych oraz nie nabył z takim zamiarem. Nieruchomość (na co także wskazuje jej wielkość i położenie) miała być przeznaczona pod inwestycje.

Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie wykorzystywać nabytą Nieruchomość stanowiącą działkę nr … do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowana planuje rozszerzyć działalność gospodarczą i oprócz realizowanej dotychczas sprzedaży hurtowej (B2B) zamierza realizować także sprzedaż detaliczną (B2C), w tym za pośrednictwem Internetu. W związku z tym Zainteresowana będzie na działce budować budynek o przeznaczeniu na handel detaliczny, w tym za pośrednictwem Internetu. Do budynku przynależeć będą także pomocniczo powierzchnie magazynowe.

W związku z planowaną umową sprzedaży Nieruchomości Wnioskodawca i Zainteresowana chcieliby potwierdzić swoje stanowisko w zakresie podlegania opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży działki .. na rzecz Zainteresowanej w październiku 2020 r.

Nabycie działki … przez Wnioskodawcę nie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem czynność ta nie była udokumentowana fakturą VAT z wykazanym podatkiem.

Z tytułu nabycia przedmiotowej działki nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działka nr … będąca przedmiotem sprzedaży nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Działka ta nie była wykorzystywana i leżała odłogiem. Jak jednak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku o interpretację wspólną nie wykorzystywał Nieruchomości w celach prywatnych oraz nie nabył jej z takim zamiarem. Nieruchomość (na co wskazuje jej wielkość i położenie) miała być przeznaczona pod inwestycje.

Jak Wnioskodawca wskazał w treści wniosku o interpretację wspólną nie wykorzystywał Nieruchomości w celach prywatnych oraz nie nabył jej z takim zamiarem. Nieruchomość (na co także wskazuje jej wielkość i położenie) miała być przeznaczona pod inwestycje.

Działka nr … przed podziałem oraz działka nr …, która będzie przedmiotem sprzedaży nie była udostępniana osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu i dzierżawy.

Środki finansowe z pożyczki, której zabezpieczeniem był grunt stanowiący obecnie m.in. działkę nr … były przeznaczone na cele osobiste.

Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie wykorzystywać nabytą Nieruchomość stanowiącą działkę nr … do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowana planuje rozszerzyć działalność gospodarczą i oprócz realizowanej dotychczas sprzedaży hurtowej (B2B) zamierza realizować także sprzedaż detaliczną (B2C), w tym za pośrednictwem Internetu. W związku z tym Zainteresowana będzie na działce budować budynek o przeznaczeniu na handel detaliczny, w tym za pośrednictwem Internetu. Do budynku przynależeć będą także pomocniczo powierzchnie magazynowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy planowana sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. (we wniosku wskazane jako nr 3) Czy Zainteresowana będzie uprawniona do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad.1.

Opodatkowanie sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanej, nabycie opisanej we wniosku Nieruchomości przez Zainteresowaną będzie podlegało podatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który jest podatnikiem VAT.

Należy przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, sprzedaż Nieruchomości, dokonywana przez Wnioskodawcę, traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę fakt wykorzystywania Nieruchomości przez Wnioskodawcę jako zabezpieczenie spłaty należności wynikających z umowy pożyczki, a także to, że Nieruchomość nie została nabyta w celu jej wykorzystywania w celach prywatnych, a miała być (na co także wskazuje jej wielkość i położenie) przeznaczona pod inwestycje, stwierdzić należy, że dokonującemu dostawy Wnioskodawcy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. A zatem planowana sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 marca 2019 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.791.2018.2.MGO: „Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy o VAT, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika”.

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanej, zostały spełnione przesłanki warunkujące opodatkowanie czynności sprzedaży Nieruchomości podatkiem VAT:

  • czynność sprzedaży Nieruchomości jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,
  • czynność wykonywana jest przez Wnioskodawcę, który (w ramach tej czynności) jest podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanej, zostały spełnione przesłanki warunkujące opodatkowanie czynności sprzedaży Nieruchomości podatkiem VAT:

Ad.2 (we wniosku wskazane jako nr 3)

Uprawnienie Zainteresowanej do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanej, Zainteresowana będzie uprawniona do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki naliczonego nad VAT należnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na dzień dokonania transakcji Zainteresowana będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i będzie spełniać ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy o VAT. Po nabyciu Nieruchomości Zainteresowana zamierza wykorzystać Nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej. Planowane nabycie Nieruchomości będzie związane z wykonywaniem przez Zainteresowaną czynności opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego - zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanej - po dokonaniu nabycia Nieruchomości i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT Zainteresowanej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało zatem na zasadach ogólnych, tj. z uwzględnieniem całokształtu przepisów o odliczaniu VAT, a w szczególności przy założeniu, że nie będą miały miejsca okoliczności negatywne wyłączające prawo do odliczenia, w szczególności nie będzie miała miejsca żadna z sytuacji opisanych w art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji będzie wykorzystywana przez Zainteresowaną do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a transakcja, nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, Zainteresowana będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości od Wnioskodawcy.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanej, w oparciu o wskazane powyżej przepisy ustawy o VAT, jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym Zainteresowana rozliczy zgodnie z przepisami ustawy o VAT fakturę otrzymaną od Wnioskodawcy dokumentującą nabycie Nieruchomości, kwota podatku naliczonego (m.in. z tego tytułu) będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Zainteresowanej będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy (w określonym terminie), pod warunkiem, iż nie dokona ona obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy.

W związku z powyższym Wnioskodawca i Zainteresowana wnoszą o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020, poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą, istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wykorzystywanie majątku należącego do danej osoby stanowi również działalność gospodarczą jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy.

Tym samym określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany będący stroną postępowania w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej, jest czynnym podatnikami podatku VAT. Zainteresowany będący stroną postępowania został właścicielem nieruchomości gruntowych składających się z działki nr … o pow. 5,4305 ha oraz działki nr … o pow. 1,7111 ha. W 2012 r. Zainteresowany będący stroną postępowania (jako pożyczkobiorca) zawarł umowy pożyczek. Zabezpieczeniem spłaty pożyczek wraz z odsetkami przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania było przeniesienie na własność nieruchomości gruntowych składających się z działki nr … o pow. 5,4305 ha oraz działki nr .. o pow. 1,7111 ha. W 2015 r. pożyczkodawca zwolnił Zainteresowanego będącego stroną postępowania od zabezpieczenia i zwrotnie przeniósł własność nieruchomości gruntowej składającej się z działki nr … o pow. 1,7111 ha. Natomiast nieruchomość gruntowa składająca się z działki nr … o pow. 5,4305 ha uległa podziałowi na działkę nr … o pow. 1,9942 ha, oraz działkę nr … o pow. 3,4363. Środki finansowe z pożyczki, której zabezpieczeniem był grunt stanowiący obecnie m.in. działkę nr … były przeznaczone na cele osobiste. Nieruchomość pozostała niezabudowana (nie posadowiono na niej żadnych budowli). Istnieje dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że działka leży na terenie zabudowy usługowej. Zainteresowany będący stroną postępowania nie wykorzystywał Nieruchomości w celach prywatnych oraz nie nabył z takim zamiarem. Nieruchomość (na co także wskazuje jej wielkość i położenie) miała być przeznaczona pod inwestycje.

Mając zatem na uwadze fakt, iż przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania jako zabezpieczenie spłaty należności wynikających z umowy pożyczki, a także to, że Nieruchomość nie została nabyta z przeznaczeniem na cele prywatne, ale z przeznaczeniem pod inwestycje, stwierdzić należy, że w związku ze sprzedażą działki nr … Zainteresowany będący stroną postępowania wystąpi w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, skoro w przedmiotowej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Zainteresowanego będącego stroną postępowania za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży działki nr …, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Przez tereny budowlane – stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym, również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Jeżeli nie są spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż dla działki nr .. istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że działka leży na terenie zabudowy usługowej (plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu centrum usługowego w rejonie ul. .. i ul. … w ….., nr uchwały …, oznaczenie U2).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro dla działki nr … istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że działka leży na terenie zabudowy usługowej, to działka będąca przedmiotem sprzedaży, spełnia definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jak wyżej wskazano, jeżeli przy zbyciu gruntu wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie opisanego zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to przepisy dopuszczają również możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przy spełnieniu łącznie obu warunków, o których mowa w tym przepisie.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy – wydzielona działka nr …, będąca przedmiotem sprzedaży, nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie został spełniony jeden z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a zatem dostawa działki nr .. nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku ze sprzedażą działki nr … występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Zainteresowanego będącego stroną postępowania za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wyżej wskazano dostawa tej działki nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym, stwierdzić należy, iż zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana niebędąca stroną postępowania jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie wykorzystywać nabytą Nieruchomość stanowiącą działkę nr .. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowana planuje rozszerzyć działalność gospodarczą i oprócz realizowanej dotychczas sprzedaży hurtowej (B2B) zamierza realizować także sprzedaż detaliczną (B2C), w tym za pośrednictwem Internetu. W związku z tym Zainteresowana będzie na działce budować budynek o przeznaczeniu na handel detaliczny, w tym za pośrednictwem Internetu.

Jak wyżej wskazano sprzedaż działki nr .. nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż, z uwagi na fakt, iż Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji będzie wykorzystywana przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem tej Nieruchomości. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy.

Nadto należy wskazać, iż jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym Zainteresowana niebędąca stroną postępowania rozliczy zgodnie z przepisami ustawy o VAT fakturę otrzymaną od Wnioskodawcy dokumentującą nabycie Nieruchomości, kwota podatku naliczonego (m.in. z tego tytułu) będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy, pod warunkiem, iż nie dokona ona obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Zainteresowanych interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie

  • podlegania opodatkowaniu sprzedaży Nieruchomości,
  • przysługiwania prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.

Natomiast w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży Nieruchomości, dokonanej po 30 czerwca 2020 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj