Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.551.2020.1.AZ
z 9 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług ściśle związanych z realizacją projektu „……”– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług ściśle związanych z realizacją projektu „…..”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą: …., zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w … .. Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr .. oraz w rejestrze podmiotów leczniczych prowadzonym przez wojewodę pod nr ... 100% udziałów w Spółce posiada Gmina.

Podmiot wnioskujący nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Podstawowym przedmiotem działalności jednostki jest działalność lecznicza w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295, ze zm.), a więc świadczenia zdrowotne służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także na promocji zdrowia (art. 3). Spółka działa na obszarze miasta oraz 14 sołectw (zamieszkałych przez około 16 000 osób) i obejmuje opieką około 8000 pacjentów. Spółka udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, które obejmują głównie świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz w mniejszym zakresie – specjalistycznej opieki zdrowotnej. Udzielanie tych świadczeń odbywa się w pomieszczeniach podmiotu leczniczego lub w miejscu przebywania pacjenta. Działalność lecznicza obejmuje także udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie badań diagnostycznych wykonywanych w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego (art. 11). Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292).

Główna działalność Spółki jest związana z realizacją umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Przychody ze sprzedaży usług z NFZ stanowią 93,86% przychodów operacyjnych (podstawowa opieka zdrowotna 87,63%, ambulatoryjna opieka specjalistyczna 6,23%). Inne przychody ze świadczeń zdrowotnych (sprzedaż niezakontraktowanych z NFZ usług zdrowotnych w zakresie: medycyny pracy i badań kierowców, badań diagnostycznych, laboratoryjnych, szczepień profilaktycznych) - 4,18% przychodów. Usługi niezdrowotne (najem, dzierżawa, kopiowanie dokumentacji medycznej) stanowią 1,96% przychodów ze sprzedaży. Na pozostałe przychody operacyjne składają się dofinansowania, dotacje oraz przychody rozliczane w czasie (związane z amortyzacją środków dofinansowanych ze środków zewnętrznych).

Spółka prowadzi działalność w ramach jednego przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą 4 jednostki organizacyjne: Przychodnia Rejonowo - Specjalistyczna w Ł. przy ulicy J. 1, Wiejski Ośrodek Zdrowia w C. przy ulicy J. B. 3, Wiejski Ośrodek Zdrowia w N. przy ulicy O. 7 i Wiejski Ośrodek Zdrowia w W. przy ulicy F. 5.

Podmiot prowadzi także działalność w szkołach podstawowych na terenie Gminy w zakresie higieny szkolnej. Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w Ł. przy ulicy J. 1. Pozostałe budynki, w których prowadzona jest działalność (C., N., W.), są własnością Gminy i wykorzystywane są na podstawie umowy dzierżawy. Usługi medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są w poradni ogólnej i dziecięcej w Przychodni Rejonowo - Specjalistycznej w Ł. oraz wiejskich ośrodkach zdrowia w C., N. i W. oraz w miejscu przebywania pacjenta.

Poza umową z Narodowym Funduszem Zdrowia, Spółka oferuje świadczenia komercyjne w zakresie medycyny pracy, diagnostyki obrazowej i gabinetu geriatry. W Przychodni w Ł. wynajmowane są lokale z przeznaczeniem na gabinety w ramach działalności leczniczej (dentysta, neurolog, psycholog, fizjoterapeuta oraz poradnia paliatywna) oraz pomieszczenia dla Gminy (Wydział promocji, Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku, siedziba Stowarzyszenia LGD …).

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „…” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (oś priorytetowa: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna. Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Poddziałanie 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs). Pozostałą część projektu Spółka sfinansuje ze środków własnych. Podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (art. 114.1.4 ustawy o działalności leczniczej).

Zakres projektu będzie obejmował 3 zadania realizowane w budynku PRS w Ł.przy ulicy J. 1, który znajduje się w ewidencji środków trwałych Spółki:

  1. podłączenie do sieci gazowej i wymianę źródła ciepła (kocioł gazowy),
  2. termomodernizacja dachu,
  3. instalacja paneli fotowoltaicznych jako źródła energii elektrycznej.

Projekt będzie realizowany w okresie od 1 marca 2021 do 31 listopada 2021 roku i w tym okresie będą ponoszone wydatki na zakup towarów i usług. Spółka jest jedynym realizatorem projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawna możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „….”?

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest:

  • prawna możliwość odliczenia części podatku od towarów i usług naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu,
  • możliwość zastosowania art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji, w celu obliczenia podatku należnego, który brzmi: 4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością,
  • możliwość zastosowania średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do pozostałej działalności gospodarczej (poza leczniczą) w budynku PRS w Ł. przy ulicy J. 1 oraz pomieszczeniach dzierżawionych w placówkach w C., N. i W. do ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności leczniczej i pozostałej działalności gospodarczej w tych obiektach.

Czy Wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie miała prawo odliczyć w części podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług ściśle związanych z realizacją projektu „ ” stosując średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej niezwiązanej z działalnością leczniczą Spółki w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej?

W 2019 roku proporcja ta wynosiła 26%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, stosując średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności opodatkowanej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej. Zaproponowany przez Spółkę klucz (prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT) jest bardziej związany z realizacją projektu niż metoda proporcji sprzedaży (o której mowa w art. 90).

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu (zakup towarów i usług), gdyż Wnioskodawca będzie wykorzystywał zmodernizowany budynek zarówno do czynności nieopodatkowanych (usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych), wykonywane w ramach działalności leczniczej Spółki jak i czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń wraz mediami, dzierżawa gruntu, kopiowanie dokumentacji medycznej).

Zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT (obniżenia VAT należnego o VAT naliczony) pod warunkiem, że jego zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Modernizacja budynku Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w Ł. przy ulicy J. 1 (wzrost wartości środka trwałego), realizowana w ramach projektu, będzie służyć ograniczeniu niskiej emisji i mniejszemu zużyciu energii elektrycznej, które dotyczą wszystkich użytkowników obiektu, a co za tym idzie czynnościom nieopodatkowanym wykonywanym w ramach działalności leczniczej Spółki oraz czynnościom w ramach pozostałej działalności gospodarczej, a więc czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca sp. z o. o. będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca nie będzie mógł wyodrębnić kwot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji ww. projektu do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że to wyodrębnienie nie będzie również możliwe w przyszłości. Na podstawie danych z ewidencji księgowej dotyczącej sprzedaży opodatkowanej w 2019 r. proporcja sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem w Spółce wynosiła 2,04% co pozwala na określenie proporcji jako 3%. W ostatnich kilku latach proporcja kształtowała się również na poziomie 2-3%. Planowana modernizacja ww. budynku nie wpłynie na zmianę tej struktury. Wnioskodawca nie może określić wartości przychodów z działalności leczniczej generowanych tylko w tej placówce (w budynku, który jest przedmiotem projektu) ponieważ lekarze, pielęgniarki i położne udzielają świadczeń w kilku lokalizacjach i zastosowanie proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT nie jest możliwe. Realizacja projektu nie będzie związana ze wzrostem sprzedaży, lecz ograniczeniem szkodliwego oddziaływania na środowisko i proekologicznymi działaniami w zakresie energii ze źródeł odnawialnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – podmiot wnioskujący nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT). Wskazanie przez Wnioskodawcę przepisu art. 113 ust. 1 jednoznacznie oznacza, że korzysta on ze zwolnienia od podatku ponieważ wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „….”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „….”.

Skoro więc Wnioskodawcy w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako podmiotowi, który nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”, to nie udziela się odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości zastosowania art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji, oraz zastosowania średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do pozostałej działalności gospodarczej (poza leczniczą) w budynku PRS w Ł. przy ulicy J. 1 oraz pomieszczeniach dzierżawionych w placówkach w C., N.i W.do ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności leczniczej i pozostałej działalności gospodarczej w tych obiektach.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczenia opisanych we wniosku usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, natomiast w zakresie określenia wysokości stawki podatku dla świadczonych usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj