Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.251.2020.4.IZ
z 8 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), uzupełnionym 28 i 30 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Zakład X będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodu koszty eksploatacyjne nowo wybudowanej kwatery m.in. opłatę marszałkowską, wynagrodzenia pracowników, podatek od nieruchomości, amortyzację w części niedofinansowanej, koszty: paliwa, energii elektrycznej i innych związanych z eksploatacją wybudowanej przy pomocy dofinansowania kwatery, pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Zakład X będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodu koszty eksploatacyjne nowo wybudowanej kwatery m.in. opłatę marszałkowską, wynagrodzenia pracowników, podatek od nieruchomości, amortyzację w części niedofinansowanej, koszty: paliwa, energii elektrycznej i innych związanych z eksploatacją wybudowanej przy pomocy dofinansowania kwatery, pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 lipca 2020 r. Znak: 0112-KDIL1-2.4012.260.2020.4.AG oraz 0111-KDIB1-3.4010.251.2020.3.IZ, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia w związku z powyższym wezwaniem dokonano 28 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”), został powołany aktem notarialnym z dnia 27 lutego 2008 r. Rep. A Nr (…). Spółka jest podmiotem prawa handlowego, ze 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego tj. 18 gmin i związku międzygminnego (Y w …), zarejestrowana w KRS nr: (…), Sąd Rejonowy w (…), X Wydział Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 9 772 000,00 zł. Główny nr PKD Wnioskodawcy to: 3900 Z. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka została zawiązana w celu realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z organizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Uruchomiony 17 lipca 2014 r. Zakład X w (…), został wybudowany w ramach Projektu pn.: „Kompleksowy system gospodarki odpadami komunalnymi w (…) gmina (…)”, który uzyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności nr (…) w ramach działania 2.1 - Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach Projektu wybudowano m.in.: halę sortowni odpadów, kompostownię odpadów, linię do produkcji paliw alternatywnych, oraz dwie kwatery składowania odpadów komunalnych na składowisku w (…) (docelowo zaplanowano budowę 5 kwater). Obecnie kwatera I jest zamknięta, w trakcie przygotowań do rekultywacji, a kwatera II jest w trakcie eksploatacji (użytkowania). Aby wypełnić zobowiązania akcesyjne w zakresie gospodarki odpadami i zabezpieczyć miejsce na składowanie odpadów, Spółka planuje budowę III kwatery i jest w trakcie pozyskiwania dofinasowania na to przedsięwzięcie w ramach Projektu pn.: „Modernizacja Infrastruktury Zakładu w …”, konkursu zamkniętego nr (…) w ramach Osi Priorytetowej 4 - „Dziedzictwo naturalne i kulturowe” Działania 4.2 „Gospodarka odpadami” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Dofinansowanie, o którego pozyskanie wnioskuje Zakład X udzielane będzie w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach tzw. umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych z dnia 14 września 2011 r. na podstawie, której Gminy będące udziałowcami Spółki powierzyły Zakładowi X z siedzibą w (…) wykonywanie zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi poprzez ich zagospodarowanie przez Zakład X. Powierzone zadanie obejmuje: składowanie, utylizację, zagospodarowywanie odpadów i surowców wtórnych. Celem Projektu jest modernizacja infrastruktury Zakładu X poprzez budowę i wyposażenie III kwatery składowiska odpadów w (…). W ramach projektu zostanie opracowana dokumentacja projektowa, wykonane roboty budowlane związane z budową III kwatery składowania odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nadzór inwestorski, zakup urządzeń do obsługi składowiska, tj. zakup nowych maszyn: ładowarki i kompaktora, promocja projektu oraz zarządzanie projektem. Planowany okres realizacji: 02.2020 r. - 06.2022 r. Projekt wykazuje zgodność z celami szczegółowymi osi priorytetowej 4, jak i działaniem 4.2. RPO WŚ 2014-2020, tj. gospodarka odpadami, przyczynia się do realizacji celu tematycznego. Projekt wynika z aktualnego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa (…) a opisywana inwestycja została ujęta w Planie Inwestycyjnym dla Województwa (…) stanowiącym załącznik do Planu Gospodarki Odpadami. Podsumowując, projekt obejmuje inwestycje zintegrowane (tj. przygotowanie do recyklingu, recykling, odzysk, unieszkodliwianie). W trakcie opracowywania dokumentacji projektowej w tym Studium Wykonalności przedmiotowej inwestycji ustalono, że:

  • w myśl art. 100 rozporządzenia nr (…) przedmiotowy projekt nie spełnia kryterium projektu dużego,
  • w myśl art. 100 rozporządzenia nr (…), dofinansowanie przedmiotowego projektu stanowi pomoc publiczną,
  • na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu wszystkich przesłanek wskazanych w art. 61 rozporządzenia nr (…), projekt (budowa III kwatery składowania odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz zakup maszyn tj. ładowarki i kompaktora), nie generuje dochodu, co ustalono w oparciu o zdyskontowane przychody operacyjne i zdyskontowane koszty operacyjne projektu.

Planowana kwatera III składowania zastąpi obecnie eksploatowaną kwaterę II (po jej zamknięciu). Projekt wybudowania kwatery nie generuje dochodu, nie zwiększa mocy przerobowej Zakładu X, jednakże wybudowana kwatera będzie generowała koszty m.in. opłaty ponoszonej z tytułu składowania odpadów wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do pracy na kwaterze, kosztów energii, paliwa, podatku od nieruchomości, amortyzacji i innych związanych z eksploatacją kwatery. Nadmienić należy, że planowana budowa kwatery III jest jednym z niezbędnych elementów prowadzonych przez Zakład X działań gospodarczych i jej powstanie zabezpieczy prawidłowość procesu technologicznego prowadzonego w Zakładzie X.

Zaznaczyć należy, że całokształt działalności Zakładu, który wykonuje zadania użyteczności publicznej, generuje również przychody:

  1. z opłaty za przyjęcie odpadów, wg cennika zatwierdzonego przez Wspólników (Gminy będące udziałowcami w Spółce),
  2. ze sprzedaży surowców wtórnych pozyskanych w wyniku sortowania odpadów przyjętych do zakładu;
  3. innej pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Zakład X będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodu koszty eksploatacyjne nowo wybudowanej kwatery m.in. opłatę marszałkowską, wynagrodzenia pracowników, podatek od nieruchomości, amortyzację w części niedofinansowanej, koszty: paliwa, energii elektrycznej i innych związanych z eksploatacją wybudowanej przy pomocy dofinansowania kwatery, pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu? (oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 lipca 2020 r., które wpłynęło 30 lipca 2020 r.), zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. W związku z powyższym, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone wszelkie, poniesione przez podatnika wydatki, które są związane z działalnością gospodarczą podatnika, i służą osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków, które zostały wyłączone z kosztów podatkowych.

Jak zaznaczono powyżej, wydatki związane z wybudowaniem, eksploatacją i rekultywacją są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością odpadową. Jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, projekt w ramach, którego zostanie wybudowana kwatera składowania nie generuje dochodu, jednakże całokształt działalności Spółki uzyskuje opodatkowane przychody. W związku z tym, koszty eksploatacji, późniejszej rekultywacji wybudowanej kwatery składowania odpadów są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą i spełniają definicję kosztu podatkowego.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, koszty związane z wybudowaniem, eksploatacją i późniejszą rekultywacją kwatery nr 3 pomimo, że planowana inwestycja realizowana będzie w ramach projektu, który nie generuje dochodu stanowią koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie, w ocenie Spółki, w stosunku do kosztów związanych z wybudowaniem, eksploatacją i rekultywacją nie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość ich zaliczenia do kosztów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Z powyższego wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo–skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wskazać należy, że aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wskazać również należy, że to na podatniku, jako podmiocie odnoszącym ewidentne korzyści z zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów (zmniejszenie podstawy opodatkowania), spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek stanowi koszt podatkowy. Na podstawie prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń musi wynikać ponad wszelką wątpliwość, że dany wydatek jest celowy i racjonalnie uzasadniony.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Przechodząc do zbadania istnienia związku przyczynowego, jaki winien zachodzić pomiędzy wydatkiem a przychodem podatkowym, stwierdzić należy, że związek ten ma kluczowe znaczenie. Tylko bowiem wydatek, który przyczynia się do powstania przychodu podatnika, czy też zabezpieczenia albo zachowania jego źródła przychodów, może być podstawą do pomniejszenia podstawy opodatkowania (dochodu), od której w ostatecznym rozrachunku zależy opodatkowanie. Związek ten nie musi mieć przy tym charakteru bezpośredniego, a zatem wpływającego na wzrost przychodu podatkowego, może mieć bowiem charakter pośredni, związany z działalnością gospodarczą jednak nie przekładający się wprost na przychód podatkowy. W ocenie tut. Organu, można mówić, że dany wydatek został poniesiony „w celu” osiągnięcia przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, gdy jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub też zwiększenie przychodów. W konsekwencji, możliwość zaliczania danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów ma przede wszystkim skłaniać podatników do podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych, w tym znaczeniu, że będą one przysparzać konkretne przychody podatkowe, lub też zachowają źródło przychodów w niezmienionym stanie albo zabezpieczą to źródło przed uszczupleniem, czy też zmniejszeniem.

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą powinien postępować racjonalnie i zmierzać w sposób najbardziej bezpośredni do osiągnięcia przychodu. Powinien również działać w przekonaniu, ocenianym w sensie obiektywnym, a nie subiektywnym, że poniesienie kosztu po uwzględnieniu związków przyczynowo-skutkowych powinno doprowadzić do osiągnięcia przychodu.

Wskazać należy, że koszty poniesione na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej to wydatki związane z samym funkcjonowaniem podmiotu jako całości. Do kosztów podatkowych można zaliczyć te koszty zachowania i zabezpieczenia przychodów, które są wynikiem gospodarczych potrzeb źródła przychodów, związanych z jego eksploatacją w sferze materialnej i organizacyjnej, tak aby utrzymać ciągłość tego źródła przychodu w znaczeniu zapewnienia podatnikowi możności osiągania z niego trwale zysków. Do tej grupy kosztów można zaliczyć wszelkie wydatki na ubezpieczenia, doradztwo, badania rynkowe, usługi księgowe, usługi prawne, wydatki na przekształcenia gospodarcze i wiele innych. Zatem, koszty ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to koszty ponoszone w celu utrzymania w sprawności źródła przychodów, jego uchowania i uchronienia tak, aby mogło funkcjonować i dawać przychody w przyszłości. To także koszty ponoszone w celu podtrzymania istnienia źródła przychodów, skutecznej realizacji przedsięwzięć, uczynienia źródła przychodów mocnym i trwałym, odpornym na działanie czynników obniżających jego sprawność.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że aby wypełnić zobowiązania akcesyjne w zakresie gospodarki odpadami i zabezpieczyć miejsce na składowanie odpadów, Spółka planuje budowę III kwatery i jest w trakcie pozyskiwania dofinasowania na to przedsięwzięcie w ramach Projektu pn.: „Modernizacja Infrastruktury Zakładu w …”, konkursu zamkniętego nr (…) w ramach Osi Priorytetowej 4 - „Dziedzictwo naturalne i kulturowe” Działania 4.2 „Gospodarka odpadami” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (…).

Planowana kwatera III składowania zastąpi obecnie eksploatowaną kwaterę II (po jej zamknięciu). Projekt wybudowania kwatery nie generuje dochodu, nie zwiększa mocy przerobowej Zakładu X, jednakże wybudowana kwatera będzie generowała koszty m.in. opłaty ponoszonej z tytułu składowania odpadów wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do pracy na kwaterze, kosztów energii, paliwa, podatku od nieruchomości, amortyzacji i innych związanych z eksploatacją kwatery. Nadmienić należy, że planowana budowa kwatery III jest jednym z niezbędnych elementów prowadzonych przez Zakład X działań gospodarczych i jej powstanie zabezpieczy prawidłowość procesu technologicznego prowadzonego w Zakładzie X.

Wątpliwość jaka wynikła z wniosku dotyczy ustalenia, czy Zakład X będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodu koszty eksploatacyjne nowo wybudowanej kwatery m.in. opłatę marszałkowską, wynagrodzenia pracowników, podatek od nieruchomości, amortyzację w części niedofinansowanej, koszty: paliwa, energii elektrycznej i innych związanych z eksploatacją wybudowanej przy pomocy dofinansowania kwatery, pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu.

Odnosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami związanymi z eksploatacją wybudowanej kwatery, a osiąganymi przychodami. Koszty te będą ponoszone w celu utrzymania w sprawności źródła przychodów, jego uchowania i uchronienia, które przyczyni się do jego funkcjonowania i pozwoli uzyskać potencjalne przychody w przyszłości. Koszty te będą również ponoszone w celu podtrzymania istnienia źródła przychodów i skutecznej realizacji przedsięwzięć Wnioskodawcy. W sensie obiektywnym, działania Spółki będą również jak najbardziej racjonalne a celowość wydatku zostanie osiągnięta.

Zatem, zdaniem tut. Organu, koszty eksploatacyjne nowo wybudowanej kwatery, o które pyta Wnioskodawca w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2, Wnioskodawca będzie mógł uznać za koszty uzyskania przychodu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że odpowiedź na pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Odpowiedź na pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług została udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj