Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.145.2020.1.MM
z 11 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 13 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w wyniku podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w wyniku podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej, przesłany przy piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 6 lipca 2020 r. Znak: … do Krajowej Informacji Skarbowej celem załatwienia zgodnie z właściwością.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

A sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka Przejmująca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz rezydentem podatkowym w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest jednocześnie zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej A (dalej: „Grupa” lub „Grupa A”), w skład której wchodzi wiele podmiotów z siedzibą w wielu różnych krajach w Europie i na świecie.

Grupa A jest liderem technologii w zakresie produktów elektryfikacji, robotyki i napędów, automatyki przemysłowej oraz sieci energetycznych, obsługującym klientów w branżach usług komunalnych, przemysłu, transportu oraz infrastruktury na całym świecie. Od kilkudziesięciu lat Grupa jest zaangażowana w cyfryzację przemysłu. Grupa prowadzi działalność w ponad 100 krajach na świecie, zatrudniając około 144 000 pracowników.

Reorganizacja Grupy na świecie - perspektywa globalna.

Działalność Grupy opiera się na pięciu globalnych obszarach biznesowych operujących w ściśle określonych branżach przemysłowych oraz produktowych. Są to następujące obszary biznesowe/dywizje:

  1. Biznes B (dalej: „Biznes B”) – oferuje szeroką gamę produktów, cyfrowych rozwiązań oraz usług serwisowych dla łańcucha dostaw energii elektrycznej od podstacji aż do gniazdka elektrycznego.
  2. Biznes C (dalej: „Biznes C”) – oferuje szeroką gamę rozwiązań dla przemysłów procesowych oraz hybrydowych, w tym specjalistyczne rozwiązania cyfrowe w zakresie zintegrowanej automatyki oraz elektryfikacji, systemy sterowania, oprogramowanie oraz zaawansowane usługi serwisowe, aparaturę kontrolno-pomiarową i analityczną oraz rozwiązania dla przemysłu morskiego i turbosprężarki.
  3. Biznes D (dalej: „Biznes D”) – jest dostawcą przemienników częstotliwości, napędów DC oraz silników elektrycznych. Dostarcza klientom pełny zakres silników elektrycznych, generatorów, przemienników częstotliwości, napędów DC i usług serwisowych, jak również urządzenia transmisji mocy mechanicznej oraz zintegrowane, cyfrowe rozwiązania w zakresie kompletnych systemów napędowych.
  4. Biznes E (dalej: „Biznes E”) – jest dostawcą rozwiązań wpływających na wzrost wartości w robotyce, automatyce maszynowej oraz automatyzacji fabryk.
  5. Biznes F (dalej jako: „Biznes F”) – oferuje rozwój, inżynierię, produkcję oraz sprzedaż produktów, systemów i projektów związanych z: (a) automatyzacją produktów i systemów energetyki, (b) integracją produktów i systemów energetyki, (c) produktami wysokich napięć oraz (d) transformatorami.

Każdy z wyżej wymienionych globalnych biznesów (które mogą w szczególności działać w ramach jednego podmiotu prawnego w danym kraju) jest wspierany w zakresie m.in. finansów, systemów informatycznych, a także zarządzania zasobami ludzkimi i łańcuchem dostaw przez Centra Usług Wspólnych (dalej również jako: „G”), jakie Grupa stworzyła na świecie konsolidując krajowe organizacje usługowe w obszarze wspólnych usług biznesowych. Jedno z centrów G jest zlokalizowane w Polsce i jest prowadzone przez H sp. z o.o. (dalej jako: „H” lub „Spółka Dzielona”). Pozostałe G w ramach Grupy znajdują się w Chinach, Indiach, Meksyku oraz w Estonii.

W grudniu 2018 r. Grupa A ogłosiła decyzję o strategicznej reorganizacji swojej działalności m.in. poprzez podjęcie działań na poziomie globalnym mających na celu ugruntowanie pozycji Grupy na rynku, uproszczenie działalności i ukierunkowanie jej jeszcze bardziej w stronę branż cyfrowych, zwiększając tym samym wartość dla klienta oraz zwrot dla akcjonariuszy.

Jednym z elementów działań podjętym na poziomie globalnym, wpisującym się w powyższą strategię Grupy jest planowana przez Grupę sprzedaż jednej z wymienionych powyżej globalnych dywizji Grupy – Biznesu F. Na moment składania wniosku Grupa jest w procesie przeprowadzania transakcji z odrębną od Grupy grupą kapitałową (grupą X). Sprzedaż Biznesu F odrębnej grupie kapitałowej ma na celu rozszerzenie dotychczasowego partnerstwa obu tych grup oraz wzmocnienie Biznesu F jako globalnego lidera w obszarze sieci energetycznych. Aby zapewnić sprawny i skuteczny proces przejścia do nowej struktury, Grupa A początkowo zachowa pewien udział w Biznesie F (współpraca z odrębną od Grupy grupą kapitałową na zasadzie joint venture).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wspomniana powyżej grupa kapitałowa to jeden z czołowych globalnych koncernów oferujących swoje produkty na całym świecie dla wielu branż, w tym, m.in. dla branży energetycznej. Oczekiwane jest, że grupa kapitałowa nabywająca Biznes F wzmocni możliwości Biznesu F, co istotnie wpłynie na wzrost jego potencjału i perspektywę rozwoju. Biorąc pod uwagę obecne strategiczne ukierunkowanie Grupy A na portfolio klientów branży cyfrowej oraz – w konsekwencji konieczność skoncentrowania się na pozostałych obszarach biznesowych Grupy, innych niż Biznes F – rozwój Biznesu F nie byłby możliwy w Grupie A w takim zakresie, w jakim taki rozwój może nastąpić w ramach partnerstwa z odrębną grupą kapitałową i w ramach przejęcia Biznesu F przez tę grupę kapitałową. Wynika to w szczególności ze specyfiki Biznesu F, który wymaga zarządzania wysokim poziomem ryzyka i dysponowania odpowiednim zapleczem finansowym dedykowanym dla tego obszaru biznesowego. Tym samym, oczekiwane jest, że dynamiczny rozwój Biznesu F będzie możliwy przez połączenie go ze wskazaną grupą kapitałową. Z kolei, przejęcie Biznesu F pozwoli na geograficzne rozszerzenie działalności tej grupy kapitałowej i wzmocnienie jej pozycji w zakresie produktów i systemów energetyki w Europie, gdzie działalność tej grupy kapitałowej nie jest rozwinięta na ten moment na skalę zbliżoną do poziomu występującego na innych rynkach.

W odniesieniu do pozostałych obszarów biznesowych Grupy A (tj. Biznes B, Biznes C, Biznes D oraz Biznes E), będą one mogły zostać odpowiednio dopasowane do specyfiki działalności klientów Grupy A i w większym stopniu skoncentrować się na nowych technologiach, takich jak np. sztuczna inteligencja. Dodatkowo, Grupa A jest w procesie upraszczania swojej struktury organizacyjnej poprzez odejście od dotychczasowej struktury matrycowej, wzmacniając tym samym swoje cztery pozostałe obszary biznesowe, aby lepiej służyły klientom, przy jednoczesnym zwiększeniu odpowiedzialności oraz wzroście efektywności.

Grupa A oczekuje, iż wyżej wspomniana transakcja sprzedaży Biznesu F wraz z jednoczesnym wzmocnieniem pozostałych obszarów biznesowych (tj. Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E) oraz uproszczeniem, scaleniem i odpowiednim ukierunkowaniem działalności Grupy stworzy nową strategię Grupy A - lidera skupionego na branżach cyfrowych.

Jak już wskazano, wyżej wymienione globalne obszary biznesowe (tj. Biznes B, Biznes C, Biznes D, Biznes E oraz Biznes F) działały dotychczas w wielu krajach na świecie, w których Grupa prowadzi swoją działalność w ramach tych samych podmiotów prawnych. W celu wdrożenia opisanej powyżej strategii Grupy, w ramach globalnie podjętej decyzji Grupa A postanowiła o wydzieleniu Biznesu F na poziomie globalnym i koncentrację tej linii biznesowej w dedykowanych wyłącznie jej spółkach / podmiotach tak, aby wyodrębnione podmioty stworzyły samodzielną organizację zorientowaną wyłącznie na interes ekonomiczny Biznesu F i przygotowanie jej do powyższej planowanej transakcji z odrębną grupą kapitałową. Ten globalny proces reorganizacji Grupy obejmuje procesy formalnego wydzielenia Biznesu F w ponad 50 krajach w odpowiednich lokalnych podmiotach z Grupy A. Z uwagi na jego kompleksowość, proces wydzielania Biznesu F do odrębnych podmiotów prawnych w różnych krajach może przebiegać w różnym czasie. W konsekwencji, na moment składania niniejszego wniosku, w części lokalnych podmiotów z Grupy A mogło dojść już do wydzielenia Biznesu F w odrębnych podmiotach prawnych, a w części ten proces jest w trakcie realizacji. Jednocześnie, ze względu na różną strukturę działalności lokalnych podmiotów z Grupy A w poszczególnych krajach proces może być realizowany na różne sposoby i mogą wystąpić też w szczególności sytuacje, w których to Biznes F pozostanie w dotychczasowych spółkach, a wydzielanym do odrębnych podmiotów biznesem będą pozostałe obszary, tj. Biznes B, Biznes C, Biznes D, Biznes E. W każdym przypadku jednak, powinno dojść do separacji Biznesu F od pozostałych obszarów biznesowych (tj. Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E).

Jednocześnie, w związku z przedmiotową reorganizacją, analogicznej globalnej separacji podlegać będą wskazane powyżej Centra Usług Wspólnych w krajach, w których występują, tj. co do zasady, działalność tych G dotycząca wsparcia Biznesu F zostanie odseparowana od pozostałej działalności usług wsparcia dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E.

Reorganizacja w Polsce

W Polsce Grupa A działa od ponad 25 lat. Od początku swojego istnienia w Polsce Grupa angażuje się aktywnie w modernizację krajowej energetyki i przemysłu. Bierze udział w największych i najważniejszych inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce, włączając się również systematycznie w projekty paneuropejskie.

Obecnie Grupa A zatrudnia w Polsce około 8 000 pracowników (inżynierów, techników, pracowników wykwalifikowanych, naukowców i menedżerów). Grupa A w Polsce posiada 11 fabryk, biura sprzedaży w największych miastach Polski oraz jednostki badawcze i rozwojowe. Działalność Grupy A w Polsce odpowiada globalnemu zakresowi działalności Grupy na świecie, tj. Grupa A w Polsce działa we wszystkich wymienionych powyżej pięciu obszarach biznesowych Grupy, tj. Biznesie B, Biznesie C, Biznesie D, Biznesie E oraz Biznesie F.

W Polsce istnieje kilka spółek z Grupy A m.in. J Sp. z o.o., H sp. z o.o. (tj. Spółka Dzielona), K sp. z o.o., A sp. z o.o. (tj. Wnioskodawca).

Spółka Dzielona, jedna ze spółek Grupy A w Polsce, jest częścią globalnego modelu dostarczania wewnętrznych usług i stanowi część europejskiego łańcucha funkcji wsparcia (Finanse, Kadry, IT) oraz funkcji biznesowych (zaopatrzenie i logistyka) dla Grupy A.

Obecnie Spółka Dzielona jest największym ośrodkiem z pięciu Centrów Usług Wspólnych w ramach Grupy na świecie (jak wskazano powyżej, pozostałe znajdują się w Chinach, Indiach, Meksyku oraz w Estonii).

Głównym celem założenia takiego ośrodka w Polsce w postaci Spółki Dzielonej było utworzenie efektywnego centrum usług wspólnych (G), wykonującego zadania na rzecz wewnętrznych klientów w Grupie A w Polsce i na świecie.

Utworzenie tego typu ośrodka w Polsce w ramach Spółki Dzielonej było istotnym wydarzeniem gospodarczym, co znalazło m.in. odzwierciedlenie w oficjalnej inauguracji globalnego centrum usług wspólnych Spółki Dzielonej w marcu 2017 r., w której wzięli udział ówcześni przedstawiciele władz państwowych.

Spółka Dzielona zapewniała globalne wsparcie dla spółek z Grupy w obszarach: finansów (SAS), zasobów ludzkich (HR), zaopatrzenia i logistyki (Procurement & Logistics) i systemów informatycznych (IS), w tym kontraktowego centrum rozwoju oprogramowania (CDC), a także zarządzania transportem (TMC) i centrów kompetencji (CoE – Center of Excellence) dla klientów z kilkunastu krajów.

Struktura działalności i funkcji pełnionych przez Spółkę Dzieloną odpowiadała opisanym powyżej globalnym obszarom biznesowym, tj. Spółka Dzielona świadczyła usługi wsparcia odpowiednio dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D, Biznesu E i Biznesu F.

Jak wskazano powyżej, w ramach globalnie podjętej decyzji Grupa A postanowiła o wydzieleniu Biznesu F na poziomie globalnym i koncentrację tej linii biznesowej w dedykowanych tylko jej spółkach tak, aby wyodrębnione podmioty stworzyły samodzielną organizację zorientowaną wyłącznie na interes ekonomiczny Biznesu F (dywizji F). W przygotowaniu się na tę globalną zmianę wśród klientów Spółki Dzielonej, w 2019 r. Zarząd Spółki Dzielonej uznał za ekonomicznie zasadne podzielenie Spółki Dzielonej, które wyodrębni organizację dedykowaną dla świadczenia usług wsparcia dla Biznesu F (będącego w procesie odseparowywania się od pozostałych obszarów biznesowych) w krajach obsługiwanych przez polskie centrum usług wspólnych i nada jej postać osobnej spółki.

Pod kątem tego podziału Zarząd Spółki Dzielonej podjął decyzję o zorganizowaniu działalności Spółki Dzielonej w dwóch Wydziałach, z własnymi wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi. Zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki Dzielonej z 31 maja 2019 r., Zarząd Spółki Dzielonej ustalił, że w celu wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej jednostki organizacyjnej dedykowanej do świadczenia usług na rzecz Biznesu F dokonuje się zmian w „Regulaminie Organizacyjnym H sp. z o.o.”, wprowadzając dodatkowy podział wewnętrzny na Wydział I (dalej: „Wydział I”) oraz Wydział II F (dalej: „Wydział II”).

Wydział I dedykowany był do świadczenia usług wsparcia dla jednostek z Biznesów B, C, D oraz E w Polsce i na świecie. Wydział II dedykowany był do świadczenia usług wsparcia dla jednostek Biznesu F w Polsce i na świecie.

Ponadto, zgodnie z powyższą uchwałą, ustalono listę pracowników dedykowanych do świadczenia usług na rzecz Biznesu F (Lista Dedykowanych Pracowników, która stanowiła załącznik do tej uchwały).

Dodatkowo, zgodnie z powyższą uchwałą „z dniem 31 maja 2019 r. nowoutworzona jednostka organizacyjna (Wydział II F) dedykowana do świadczenia usług na rzecz Biznesu F została wyodrębniona wewnętrznie pod względem finansowym w zakresie ewidencji księgowej i w zakresie fakturowania za usługi świadczone przez tę jednostkę” (tj. przez Wydział II).

W konsekwencji, na podstawie powyższej uchwały, Spółka Dzielona prowadziła działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług wsparcia w ramach dwóch wyodrębnionych wydziałów, każdy ze swoimi własnymi wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi, dedykowanymi do realizacji własnych zadań.

W odniesieniu do struktury organizacyjnej całej Spółki Dzielonej, organizacją spółki kierował Zarząd Spółki Dzielonej i reprezentował Spółkę Dzieloną na zewnątrz. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym H sp. z o.o. (dalej również: „Regulamin Organizacyjny”), w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej występowały:

  • „ Wydziały – jako jednostki wydzielone organizacyjnie, powołane do wypełniania zadań w ramach funkcji wspólnych Grupy A i/lub lokalnych funkcji wspólnych pełnionych na rzecz Spółki [przyp. Wnioskodawcy: tj. Spółki Dzielonej].”

W ramach Wydziałów:

  • „Departamenty – jako jednostki wydzielone organizacyjnie w strukturze Wydziałów, będące odzwierciedleniem struktur globalnych funkcji wspólnych Grupy A i/lub lokalnych funkcji wspólnych pełnionych na rzecz Spółki [przyp. Wnioskodawcy: tj. Spółki Dzielonej].
  • Centrum – jako jednostka organizacyjna, umiejscowiona administracyjnie w strukturach Spółki Dzielonej, pełniąca określone funkcje na rzecz Spółki [przyp. Wnioskodawcy: tj. Spółki Dzielonej] i/lub Grupy A.
  • Zespoły – jako jednostki wydzielone organizacyjnie, w których wykonywane są określone zadania w ramach obszarów działalności jednostek organizacyjnych Spółki [przyp. Wnioskodawcy: tj. Spółki Dzielonej].
  • Sekcje – jako jednostki wydzielone organizacyjnie w celu realizacji określonych czynności w ramach wykonywanych zadań Zespołów.
  • Samodzielne stanowiska pracy powołane do realizacji szczególnych zadań wykonywanych na rzecz Spółki [przyp. Wnioskodawcy: tj. Spółki Dzielonej] i/lub Grupy A.”

Spółka Dzielona posiadała również przygotowane w formie graficznej schematy organizacyjne. W szczególności, strukturę organizacyjną Spółki Dzielonej w formie graficznej, jak również usytuowanie jednostek organizacyjnych występujących w Spółce Dzielonej oraz ich bezpośrednią podległość administracyjną przedstawiał Ramowy Schemat Struktury Organizacyjnej (stanowiący załącznik do Regulaminu Organizacyjnego). W szczególności, zgodnie ze schematem, struktura Spółki Dzielonej dzieliła się na dwa wydziały:

  • Wydział I oraz
  • Wydział II F.

Strukturę organizacyjną poszczególnych Departamentów / Centrum, określały schematy organizacyjne tych jednostek sporządzane w oparciu o powyższy Ramowy Schemat Struktury Organizacyjnej przez Szefów Departamentów/ Kierowników Centrum, po ich zatwierdzeniu przez Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu Spółki. Jak wskazano wyżej, takie schematy organizacyjne określały również podległość administracyjną poszczególnych komórek organizacyjnych (odzwierciedlającą przypadki bezpośredniej podległości administracyjnej danej komórki organizacyjnej, jak również przypadki pełnienia funkcji w ramach danej jednostki organizacyjnej bez podległości administracyjnej). Ponadto, Szefowie Departamentów / Centrum mieli prawo powoływania struktur projektowych na czas trwania realizacji danego projektu. Organizacja ta dokumentowana była odrębnym schematem organizacyjnym realizacji projektu.

W ramach struktury organizacyjnej Wydziału I oraz Wydziału II utworzono analogiczne co do obszarów działalności departamenty, z tym że departamenty powołane w ramach Wydziału I miały realizować zadania dla obszarów biznesowych Grupy A innych niż Biznes F (tj. dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E), natomiast departamenty powołane w ramach Wydziału II miały realizować zadania dla Biznesu F.

Jak wskazywał Regulamin Organizacyjny, Wydział I był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej powołaną dla celów obsługi obszaru działalności Spółki Dzielonej i/lub Grupy A, innego niż obszar właściwy dla działalności Biznesu F. W ramach struktury organizacyjnej Wydziału I istniały następujące departamenty / centra:

  • Departament G, który był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej i jednocześnie częścią Globalnej Organizacji G w strukturach Grupy A.
    Departament G realizował następujące zadania:
    • zadania Funkcji Globalnych nałożonych przez Grupę A,
    • zadania z tytułu wykonywania usług wspólnych na rzecz poszczególnych organizacji lokalnych A na podstawie umów na realizację takich usług,
    • zadania nałożone przez Zarząd Spółki Dzielonej wynikające z wymogów prawa polskiego.


W strukturze organizacyjnej Departamentu G wyróżniono następujące obszary działalności:

  • Finanse (Finance),
  • Zasoby Ludzkie (HR),
  • Zakupy i Zaopatrzenie (Procurement),
  • Podróże i Wydatki Pracownicze (GTS),
  • Systemy Informatyczne (IS),
  • Funkcje Wsparcia Organizacji G (Shared Functions), tj.:
    • Administracja (Administration),
    • Transport i Logistyka (L&T),
    • Usługi Wspólne (Common Services),
    • Komunikacja (Communication),
    • Rachunkowość Zarządcza (Controlling),
    • Wsparcie Prawne (Legal),
    • HR BP,
    • BHP (OHS),
    • Rekrutacja i Promocja Marki Pracodawcy (Recruitment & Employer Branding).


Zgodnie z uchwałą, Departamentem G kierował Szef Departamentu G przy pomocy podległych mu bezpośrednio kierowników komórek organizacyjnych. Szef Departamentu G miał zapewniać wsparcie administracyjne i obsługę na rzecz jednostek organizacyjnych Departamentu G oraz na rzecz pozostałych jednostek organizacyjnych Spółki Dzielonej (innych niż jednostki organizacyjne Biznesu F). Kierownicy komórek organizacyjnych mieli realizować zadania nałożone przez Szefa Departamentu G oraz wynikające z wymogów (dotyczących zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A) przy pomocy podległych im pracowników. Szefowie i kierownicy komórek organizacyjnych z obszarów działalności Departamentu G ponosili odpowiedzialność wobec Szefa Departamentu G za zapewnienie spełnienia powyższych wymogów. Szef Departamentu G był przełożonym szefów i kierowników komórek organizacyjnych z obszarów działalności w zakresie administracyjnym oraz w zakresie stosunku pracy. Z kolei, szefowie i kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych z obszarów działalności byli przełożonymi podległych im pracowników.

Strukturę organizacyjną Departamentu G w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Departamentu G.

  • Centrum L, które było jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej.
    Centrum L realizowało następujące zadania:
    • Wykonywało działania w obszarze badań i rozwoju (R&D) na rzecz Grupy A w następujących obszarach:
  • Projektowanie, programowanie oraz rozwój aplikacji informatycznych,
  • Zarządzanie projektami informatycznymi,
  • Gromadzenie wymogów dot. oprogramowania oraz doradztwo w tym zakresie,
  • Wsparcie dla wszystkich użytkowników,
  • Ulepszanie procesów i technologii
    • Usługi konsultingowe na potrzeby jednostek biznesowych Grupy A.


W strukturze organizacyjnej Centrum L wyróżniono następujące obszary działalności:

  • Produkcja oprogramowania (Software development),
  • Rozwój produktów i zarządzanie projektami (Product development),
  • Wdrażanie rozwiązań informatycznych (Product delivery),
  • Zapewnienie jakości, testowanie (Quality assurance)
  • Cyberbezpieczeństwo (Cybersecurity),
  • Obsługa pierwszej linii wsparcia (Customer care).
    Centrum L kierował Szef Centrum L, który był podległy bezpośrednio Prezesowi Zarządu Spółki Dzielonej. Szefowi Centrum L podlegały następujące komórki organizacyjne:
    • Dział rozwoju i utrzymania oprogramowania,
    • Dział rozwoju i utrzymania platformy A Ability,
    • Inkubator.



Szef Centrum L odpowiadał za realizację zadań przez Centrum L z zachowaniem wymogów dotyczących zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A. Szef Centrum L był przełożonym kierowników komórek organizacyjnych Centrum L. Z kolei, kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum L byli przełożonymi podległych im bezpośrednio zespołów pracowników.

Strukturę organizacyjną Centrum L w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Centrum L.

  • Departament CoE, który był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej, skupiającą centra eksperckie (Center of Excellence). W strukturze organizacyjnej Departamentu CoE wyróżniono następujące obszary działalności:
    • CoE HR
    • CoE ARIC,
    • CoE P&C,
    • CoE Quality Management OPEX,
    • CoE Treasury,
    • GDPR,
    • TMC.


W ramach ww. obszarów działalności w strukturze organizacyjnej Departamentu CoE mogły być tworzone jednostki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy dla realizacji poszczególnych zadań wykonywanych na rzecz Spółki Dzielonej i/lub Grupy A.

Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Departamentu CoE oraz pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy w strukturach Departamentu CoE ponosili odpowiedzialność za spełnienie wymogów w zakresie zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A wobec Wiceprezesa Zarządu ds. Operacyjnych. Natomiast, rolę przełożonego kierowników komórek organizacyjnych lub pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy w Departamencie CoE w zakresie administracyjnym oraz w zakresie stosunku pracy pełnił Szef Departamentu G. Z kolei, kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Departamentu CoE byli przełożonymi podległych im pracowników.

Strukturę organizacyjną Departamentu CoE w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Departamentu CoE.

  • Samodzielne stanowiska pracy powołane do realizacji szczególnych zadań wykonywanych na rzecz Spółki Dzielonej i/lub Grupy A.

Tym samym, Wydział I oraz poszczególne Departamenty w ramach tego Wydziału posiadały odrębną strukturę organizacyjną w ramach Spółki Dzielonej oraz własną strukturę wewnętrzną i kierowniczą.

Jak wskazywał Regulamin Organizacyjny, Wydział II był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej powołaną dla celów obsługi obszaru działalności Biznesu F (Dywizji F) Grupy A. W ramach struktury organizacyjnej Wydziału II istniały następujące departamenty / centra:

  • Departament G F, który był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej i jednocześnie częścią Globalnej Organizacji G w strukturach Grupy A dla celów obsługi obszaru działalności Biznesu F (Dywizji F). Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym, Departament G F realizował następujące zadania:
    • zadania Funkcji Globalnych nałożonych przez Dywizję F (tj. Biznes F) Grupy A,
    • zadania z tytułu wykonywania usług wspólnych na rzecz Dywizji F (tj. Biznesu F) Grupy A, na podstawie umów na realizację takich usług,
    • zadania nałożone przez Zarząd Spółki Dzielonej wynikające z wymogów prawa polskiego.



W strukturze organizacyjnej Departamentu G F wyróżniono następujące obszary działalności:

  • Finanse F (Finance F),
  • Zasoby Ludzkie F (HR F),
  • Zakupy i Zaopatrzenie F (Procurement F),
  • Podróże i Wydatki Pracownicze F (GTS F),
  • Systemy Informatyczne F (IS F),
  • Funkcje Wsparcia Organizacji G F (Shared Functions F), tj.:
    • Administracja F (Administration F),
    • Transport i Logistyka F (L&T F),
    • Usługi Wspólne F (Common Services F),
    • Komunikacja F (Communication F),
    • Rachunkowość Zarządcza F (Controlling F),
    • Wsparcia Prawne F (Legal F),
    • HR BP F,
    • BHP F (OHS F),
    • Rekrutacja i Promocja Marki Pracodawcy F (Recruitment & Employer Branding F).



Departamentem G F kierował Szef Departamentu G F przy pomocy podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych. Szef Departamentu G F miał zapewniać wsparcie administracyjne i obsługę na rzecz jednostek organizacyjnych Departamentu G F oraz na rzecz pozostałych jednostek organizacyjnych Biznesu F. Szef Departamentu G F odpowiadał za realizację zadań przez Departament G F z zachowaniem wymogów w zakresie zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A. Kierownicy komórek organizacyjnych mieli realizować zadania nałożone przez Szefa Departamentu G F oraz wynikające z wymogów (dotyczących zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A) przy pomocy podległych im pracowników. Szefowie i kierownicy komórek organizacyjnych z obszarów działalności Departamentu G F ponosili odpowiedzialność wobec Szefa Departamentu G F za zapewnienie spełnienia powyższych wymogów. Szef Departamentu G F był przełożonym szefów i kierowników komórek organizacyjnych z obszarów działalności w zakresie administracyjnym oraz w zakresie stosunku pracy. Z kolei, szefowie i kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych z obszarów działalności byli przełożonymi podległych im pracowników.

Strukturę organizacyjną Departamentu G F w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Departamentu G F.

  • Centrum L F, które było jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej. Centrum L F realizowało następujące zadania:
    • Wykonywało działania w obszarze badań i rozwoju (R&D) na rzecz Dywizji F (Biznesu F) Grupy A w następujących obszarach:
      1. Projektowanie, programowanie oraz rozwój aplikacji informatycznych,
      2. Zarządzanie projektami informatycznymi,
      3. Gromadzenie wymogów dot. oprogramowania oraz doradztwo w tym zakresie,
      4. Wsparcie dla wszystkich użytkowników,
      5. Ulepszanie procesów i technologii
    • Usługi konsultingowe na potrzeby jednostek biznesowych Dywizji F (Biznesu F) Grupy A.


W strukturze organizacyjnej Centrum L F wyróżniono następujące obszary działalności:

  • Produkcja oprogramowania (Software development),
  • Rozwój produktów i zarządzanie projektami (Product development),
  • Wdrażanie rozwiązań informatycznych (Product delivery),
  • Zapewnienie jakości, testowanie (Quality assurance),
  • Cyberbezpieczeństwo (Cybersecurity),
  • Obsługa pierwszej linii wsparcia (Customer care).

Centrum L F kierował Szef Centrum L F, który był podległy bezpośrednio Prezesowi Zarządu Spółki Dzielonej. Szefowi Centrum L F podlegały następujące komórki organizacyjne:

  • Dział rozwoju i utrzymania oprogramowania Dywizji F,
  • Dział rozwoju i utrzymania platformy A Ability,
  • Inkubator.

Szef Centrum L F odpowiadał za realizację zadań przez Centrum L F z zachowaniem wymogów dotyczących zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A. Szef Centrum L F był przełożonym kierowników komórek organizacyjnych Centrum L F. Z kolei, kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum L F byli przełożonymi podległych im bezpośrednio zespołów pracowników.

Strukturę organizacyjną Centrum L F w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Centrum L F.

Departament CoE F który był jednostką organizacyjną Spółki Dzielonej, skupiającym centra eksperckie (Center of Excellence). W strukturze organizacyjnej Departamentu CoE F wyróżniono następujące obszary działalności:

  • CoE HR,
  • CoE ARIC,
  • CoE P&C,
  • CoE Quality Management OPEX,
  • CoE Treasury,
  • GDPR,
  • TMC.

W ramach ww. obszarów działalności w strukturze organizacyjnej Departamentu CoE F mogły być tworzone jednostki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy dla realizacji szczególnych zadań wykonywanych na rzecz Dywizji F (Biznesu F) Grupy A.

Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Departamentu CoE F oraz pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy w strukturach Departamentu CoE F ponosili odpowiedzialność za spełnienie wymogów w zakresie zapewnienia zgodności z prawem polskim oraz zapewnienia zgodności z dyrektywami i instrukcjami Grupy A wobec Wiceprezesa Zarządu ds. Operacyjnych. Natomiast, rolę przełożonego kierowników komórek organizacyjnych lub pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy w Departamencie CoE F w zakresie administracyjnym oraz w zakresie stosunku pracy pełnił Szef Departamentu G F. Z kolei, kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Departamentu CoE F byli przełożonymi podległych im pracowników.

Strukturę organizacyjną Departamentu CoE F w formie graficznej określał Schemat Struktury Organizacyjnej Departamentu CoE F.

  • Samodzielne stanowiska pracy powołane do realizacji szczególnych zadań wykonywanych na rzecz Spółki Dzielonej lub Grupy A.

Tym samym, Wydział II oraz poszczególne Departamenty w ramach tego Wydziału posiadały odrębną strukturę organizacyjną w ramach Spółki Dzielonej i własną strukturę wewnętrzną i kierowniczą.

Zarząd Spółki Dzielonej zadecydował także o finansowym odzwierciedleniu wyżej wskazanego wewnętrznego podziału organizacyjnego w rachunkowości zarządczej Spółki Dzielonej poprzez dedykowanie Wydziałowi I i Wydziałowi II osobnych obiektów księgowych i takiej organizacji ewidencji księgowej, która pozwoliła na odrębną prezentację aktywów, pasywów, przychodów i kosztów każdego z Wydziałów z osobna.

Wyodrębnienie finansowe obu Wydziałów polegało na prowadzeniu odrębnych obiektów kosztowych oraz odrębnych centrów zysku dla obu Wydziałów, przypisaniu kosztów pracowników dedykowanych do Wydziału II do nowej struktury obiektów kosztowych (oraz – jednocześnie – pozostawieniu odrębnej struktury kosztowej dla wyodrębnionego Wydziału I), przypisaniu kosztów ogólnych Spółki Dzielonej do poszczególnych Wydziałów metodą alokacji bezpośredniej. Po wyodrębnieniu Wydziału I i Wydziału II możliwe było również tworzenie odrębnych sprawozdań finansowych dla celów zarządczych osobno dla obu Wydziałów (tj. odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla każdego z Wydziałów).

Spółka Dzielona po organizacyjnym wyodrębnieniu Wydziałów (a przed podziałem) rozpoczęła wystawianie osobnych faktur za świadczone przez siebie usługi w ramach Wydziału I oraz Wydziału II. Ponadto, kontrahenci Spółki Dzielonej zostali odpowiednio poinformowani o reorganizacji (podziale Spółki Dzielonej) i zostali zobowiązani do wystawiania dokumentów księgowych na PLREC w taki sposób, aby możliwe było ich przypisanie odpowiednio do Wydziału I oraz Wydziału II.

Biorąc powyższe pod uwagę, zarówno Wydział I jak i Wydział II, były w stanie samodzielnie planować, inicjować, kontrolować i realizować swoje działania gospodarcze, w tym w szczególności realizować umowy z kontrahentami, przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu pracowników i kadry kierowniczej.

Podział Spółki Dzielonej

W związku z globalną zmianą wśród klientów Spółki Dzielonej (u których wydzielano Biznes F) dokonano podziału Spółki Dzielonej. Podziału dokonano na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 505 ze zm. dalej jako: „KSH”) poprzez przeniesienie części jej przedsiębiorstwa przeznaczonej do realizacji zadań gospodarczych związanych z usługowym wsparciem dotyczącym Biznesu F (tj. z Wydziałem II) do Spółki Przejmującej – podział przez wydzielenie (dalej: „Podział”). Jednocześnie, część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej związana z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E pozostała w Spółce Dzielonej. Spółka Przejmująca została utworzona i wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 23 maja 2019 r.

Zgodnie z planem podziału (dalej: „Plan Podziału”), Podział ten „tworzy organizacyjne ramy dla specjalizacji zakresu usług Spółki Przejmującej [przyp. Wnioskodawcy: tj. przejmującej świadczenie usług wsparcia Biznesu F] względem potrzeb wyodrębniającej się dywizji biznesowej F i przygotowuje organizacyjnie Spółkę Przejmującą na zdolność adaptacyjną do zmian w procesach biznesowych i procesach wsparcia jakie w osobnej strukturze dywizji F będą przebiegały niezależnie od innych dywizji A. W tych okolicznościach odrębność Spółki Przejmowanej [przyp. Wnioskodawcy: Spółki Przejmującej] pozwala na elastyczniejsze zarządzanie zakresami świadczeń oraz optymalizację zasobów i narzędzi do wymogów nowej organizacji F. Zarząd [przyp. Wnioskodawcy: Zarząd Spółki Dzielonej] jest zdania, że ta forma dopasowania do zmiany w organizacji klientów Spółki Przejmowanej [przyp. Wnioskodawcy: Spółki Przejmującej], umożliwia Spółce Przejmowanej [przyp. Wnioskodawcy: Spółce Przejmującej] utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku centrów usług wsparcia biznesowego i kontynuowanie rozwoju działalności usługowej.”

Ponadto, jak wskazywał Plan Podziału: „Dzięki Podziałowi, możliwe będzie osiągnięcie następujących celów:

(i) koncentracja zasobów Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej na wydzielonych klientach wewnętrznych w Grupie A;

(ii) wydzielenie z działalności Spółki Dzielonej części działalności związanej z Biznesem oraz powierzenie prowadzenia obsługi i wsparcia podmiotów grupy A w obszarze F.”

Na moment Podziału, jedynym wspólnikiem zarówno Spółki Dzielonej jak i Spółki Przejmującej była spółka J Sp. z o.o. (dalej: „Wspólnik Spółki Dzielonej”). Zarówno Spółka Dzielona, Wspólnik Spółki Dzielonej, jak i Wnioskodawca są spółkami z siedzibą w Polsce, gdzie podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Podział nastąpił na podstawie uchwały jedynego Wspólnika Spółki Dzielonej i jedynego wspólnika Spółki Przejmującej w sprawie Podziału, zgodnie z art. 530 § 2 KSH, z dniem wydzielenia, tj. w dniu wpisu do rejestru przedsiębiorców podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej (dalej: „Dzień Wydzielenia”). Dniem Wydzielenia był 2 września 2019 r.

Szczegóły Podziału na podstawie Planu Podziału były następujące:

  • Struktura właścicielska Spółki Dzielonej na dzień 12 czerwca 2019 r. przedstawiała się następująco – jedynym wspólnikiem Spółki Dzielonej była J Sp. z o.o. posiadająca 100 udziałów o łącznej wartości … zł, a kapitał zakładowy Spółki Dzielonej wynosił … zł i dzielił się na 100 udziałów o wartości … zł każdy. Kapitały własne Spółki Dzielonej na dzień 31 maja 2019 r. wynosiły … zł.
  • Struktura właścicielska Spółki Przejmującej na dzień 12 czerwca 2019 r. przedstawiała się następująco – jedynym wspólnikiem Spółki Przejmującej była J Sp. z o.o. posiadająca 100 udziałów o łącznej wartości … zł, a kapitał zakładowy Spółki Przejmującej wynosił … zł i dzielił się na 100 udziałów o wartości … zł każdy.
  • Zgodnie z Planem Podziału, Zarząd Spółki Dzielonej ustalił wartość księgową części przedsiębiorstwa związanej z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F [przyp. Wnioskodawcy: tj. Wydziału II] na dzień 31 maja 2019 r. na kwotę … zł na podstawie odrębnie sporządzonego bilansu dla tej części przedsiębiorstwa na dzień 31 maja 2019 r.
  • Ustalono też, że stosunek wymiany udziałów Spółki Dzielonej na udziały Spółki Przejmującej będzie wynosił 1: …, z zachowaniem dotychczasowej proporcji posiadanych przez wspólników udziałów w Spółce Dzielonej.
  • Z majątku Spółki Dzielonej wydzielono majątek, w tym zobowiązania przynależne części przedsiębiorstwa związanej z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F [przyp. Wnioskodawcy: tj. przynależne Wydziałowi II] poprzez obniżenie kapitału zakładowego Spółki Dzielonej. Obniżenie kapitału zakładowego Spółki Dzielonej nastąpiło o kwotę … zł, z kwoty … zł do kwoty … zł, odpowiadającej 48 udziałom o wartości po … zł każdy. Wartość obniżonego kapitału zakładowego została ustalona w oparciu o stosunek wartości części przedsiębiorstwa związanej z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F względem wartości całej Spółki Dzielonej.
  • Wartość różnicy pomiędzy wartością części przedsiębiorstwa związanej z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F wydzielanej do Spółki Przejmującej w Dniu Wydzielenia, a kwotą, o którą został obniżony kapitał zakładowy Spółki Dzielonej, została odjęta od kapitału zapasowego Spółki Dzielonej, który został utworzony w ramach uchwały dotyczącej przeznaczenia zysku Spółki Dzielonej za rok 2018, natomiast nadwyżka wartości części przedsiębiorstwa związanej z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F w Dniu Wydzielenia ponad wartość, o którą został podwyższony kapitał zakładowy Spółki Przejmującej, została w Spółce Przejmującej rozpoznana na kapitale zapasowym. Wartość tej nadwyżki została ostatecznie obliczona na Dzień Wydzielenia.
  • W wyniku obniżenia kapitału zakładowego Spółki Dzielonej obniżeniu uległa dotychczasowa ilość udziałów o 52, przypadających jedynemu wspólnikowi Spółki Dzielonej, tj. J Sp. z o.o. Kapitał zakładowy Spółki Dzielonej po obniżeniu wyniósł … zł i przypadł w całości J Sp. z o.o. jako jedynemu wspólnikowi Spółki Dzielonej.
  • Kapitał zakładowy Spółki Przejmującej został podwyższony o kwotę … zł i wyniósł … zł oraz podzielił się na 288.077 udziałów o wartość … zł każdy. W ramach podwyższenia kapitału Spółki Przejmującej zostało utworzonych 287.977 nowych udziałów, które zostały w ramach Podziału objęte przez J Sp. z o.o. – jedynego wspólnika Spółki Przejmującej oraz Spółki Dzielonej. Zgodnie z Planem Podziału, w ramach Podziału wszystkie nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej zostały przyznane wyłącznie J Sp. z o.o., jako jedynemu wspólnikowi Spółki Dzielonej. W związku z powyższym J Sp. z o.o. objęła 287.977 udziałów kapitale zakładowym Spółki Przejmującej o wartości nominalnej po … zł każdy, czyli o łącznej wartości nominalnej … zł.
  • Udziały zostały pokryte przenoszonym na Spółkę Przejmującą majątkiem Spółki Dzielonej stanowiącym wydzielaną część przedsiębiorstwa związaną z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F.
  • W ramach Podziału nie doszło do wniesienia dopłat, o których mowa w art. 529 § 3 i 4 KSH.

Zgodnie z wymogami art. 536 § 1 KSH, zarządy Spółki Przejmującej i Spółki Dzielonej sporządziły pisemne sprawozdanie zawierające: uzasadnienie podziału, jego podstawy prawne i ekonomiczne, stosunek wymiany udziałów wraz z kryteriami ich podziału.

W ramach Podziału część majątku Spółki Dzielonej, która alokowana była do Wydziału II, została w efekcie przeniesiona na Spółką Przejmującą. Jednocześnie część majątku Spółki Dzielonej alokowano do Wydziału I pozostała w Spółce Dzielonej.

Tym samym, na rzecz Spółki Przejmującej zostały przeniesione składniki materialne i niematerialne alokowane do realizacji zadań gospodarczych związanych ze świadczeniem usług wsparcia dla Biznesu F (tj. alokowane do Wydziału II), składające się w szczególności z następujących elementów, w zakresie w jakim wystąpiły na Dzień Wydzielenia:

  1. Personel (pracownicy) posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie, przypisany do Wydziału II, wraz z prawami, obowiązkami, wierzytelnościami i zobowiązaniami wynikającymi z umów o pracę, na podstawie których pracownicy realizowali zadania dotyczące Wydziału II.
  2. Środki trwałe, w tym: maszyny, instalacje, narzędzia, meble, wyposażenie, sprzęt biurowy (tj. komputery osobiste, zasoby komputerowe, serwery, drukarki, kserokopiarki, systemy telefoniczne, routery i inny sprzęt telekomunikacyjny, w tym telefony i iPady) oraz pojazdy alokowane do Wydziału II.
  3. Licencje i gwarancje dotyczące działalności prowadzonej przez Wydział II.
  4. Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z klientami Spółki Dzielonej, które dotyczyły Wydziału II.
  5. Należności i zobowiązania związane z umowami z kontrahentami Spółki Dzielonej alokowane do Wydziału II.
  6. Zobowiązania związane z bieżącą działalnością Wydziału II.
  7. Kwoty wypłacone na poczet przyszłych kosztów w zakresie dotyczącym Wydziału II.
  8. Informacje (w formie papierowej lub komputerowej) w zakresie, w jakim informacje te dotyczą Wydziału II.
  9. Prawa własności intelektualnej będące własnością Spółki Dzielonej i wykorzystywane do prowadzenia działalności w ramach Wydziału II.
  10. Prawa wynikające z polis ubezpieczeniowych dotyczących działalności Wydziału II.



W tym zakresie, Spółka Przejmująca przystąpiła do zawartych uprzednio przez Spółkę Dzieloną umów ubezpieczenia i funkcjonuje jako współubezpieczony. Po Dniu Wydzielenia, koszty polis ubezpieczeniowych zostały odpowiednio rozdzielone na Spółkę Dzieloną oraz Spółkę Przejmującą i ponoszone bezpośrednio przez każdą z tych spółek.

Spółka Przejmująca korzysta na moment składania wniosku z licencji (…) udzielonych na podstawie ramowej umowy zawartej w Grupie A.

Kategorie składników materialnych i niematerialnych alokowane do Wydziału II, które były przedmiotem przeniesienia do Spółki Przejmującej potwierdza Plan Podziału.

Zgodnie z Planem Podziału: „W wyniku Podziału na rzecz Spółki Przejmującej zostanie przeniesiony ww. Biznes (przyp. Wnioskodawcy: tj. Wydział II) stanowiący (...) zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania Spółki Dzielonej przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych związanych z usługowym wspieraniem działalności Biznesu (...) w skład którego wchodzą w szczególności składniki majątkowe oraz zobowiązania opisane w załącznikach do Planu Podziału (...) za wyjątkiem Wyłączonych Składników oraz Wyłączonych Zobowiązań (...) (przyp. Wnioskodawcy: tj. składników i zobowiązań nieprzypisanych w Planie Podziału Spółce Przejmującej i pozostających w Spółce Dzielonej – w praktyce składniki i zobowiązania niezwiązane z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F) w zakresie w jakim ich transfer jest dopuszczalny w świetle prawa, składające się z:

(...) „Składniki majątkowe:

  1. umowy, porozumienia, licencje, gwarancje i inne zobowiązania, które dotyczą wyłącznie lub w przeważającej mierze Biznesu, zawarte przez lub w imieniu, lub na rzecz w ramach powiernictwa lub została przypisana Spółce Dzielonej przed Datą Wydzielenia;
  2. prawa należne Spółce Dzielonej z uwagi na prowadzone postępowania zamówieniowe, składanie ofert lub ubiegania się o jakiekolwiek projekty, umowy, umowy lub inne ustalenia dotyczące wyłącznie Biznesu, korzyści i prawa do powiązania z wszelkimi takimi ofertami lub wnioskami w zakresie dotyczącym wyłącznie lub głównie do Biznesu,
  3. wszelkie kwoty wypłacone na poczet przyszłych kosztów (niezależnie czy w ramach depozytu, przedpłaty czy na jakiejkolwiek innej podstawie) przez lub w imieniu Spółki Dzielonej, w zakresie dotyczącym wyłącznie lub głównie Biznesu,
  4. wszelkie należności handlowe (rozumiane jako wszelkie kwoty należne od osób trzecich w ramach zwyczajnego prowadzenia działalności w wyniku dostaw towarów lub świadczenia usług) należne lub płatne na rzecz Spółki Dzielonej, związane wyłącznie lub głównie z Biznesem (włączając w to (i) wszelkie należne odsetki oraz (ii) korzyści wynikające ze wszystkich papierów wartościowych, gwarancji, odszkodowań i praw związanych z tymi kwotami),
  5. rzeczy/przedmioty będące własnością Spółki Dzielonej, dzierżawione lub kontrolowane przez Spółkę Dzielącą i wykorzystywane do prowadzenia Biznesu („Przedmioty”),
  6. wszystkie niezwiązane maszyny, instalacje, narzędzia, meble, wyposażenie, sprzęt biurowy oraz pojazdy Spółki Dzielonej (nie będące wyposażeniem dla biznesu) związane wyłącznie lub głównie z Biznesem,
  7. komputery osobiste, zasoby komputerowe, serwery, drukarki, kserokopiarki, systemy telefoniczne, routery i inny sprzęt telekomunikacyjny, w tym telefony i iPady, związane wyłącznie lub głównie z Biznesem,
  8. surowce, zapasy, komponenty, części zamienne, zapasy, produkcja w toku oraz półfabrykaty i wyroby gotowe Spółki Dzielonej związane wyłącznie lub głównie z Biznesem (przyp. Wnioskodawcy: przy czym w związku z tym, że w Spółce Dzielonej nie wystąpiły te kategorie składników ostatecznie nie zostały przeniesione do Spółki Przejmującej, ani nie pozostały w Spółce Dzielonej),
  9. uprawnienia ze wszelkich praw, roszczeń, podstawy powództwa i inne należności wynikające wyłącznie lub głównie z Biznesu Spółki Dzielonej w każdym przypadku powstania (i w tym zakresie w związku z ubezpieczeniem), ale z wyłączeniem praw, roszczeń, podstaw powództwa i innych należności w zakresie, w jakim dotyczą do któregokolwiek z Wyłączonych Zobowiązań (zgodnie z definicją poniżej) („Roszczenia Biznesu”) (przyp. Wnioskodawcy: Wyłączone Zobowiązania to w praktyce prawa, roszczenia, podstawy powództwa i inne należności dotyczące zobowiązań niezwiązanych z Wydziałem II);
  10. wszelkie informacje (w formie papierowej lub komputerowej), w odniesieniu do których Spółka Dzielona ma prawo przenieść posiadanie na Spółkę Przejmującą w zakresie, w jakim informacje te dotyczą wyłącznie lub w przeważającej mierze Biznesu,
  11. wszelkie prawa własności intelektualnej i związane z nimi, niezależnie od miejsca ich wykonywania oraz czy są zarejestrowane czy nie zarejestrowane, będące własnością Spółki Dzielonej i wykorzystywane do prowadzenia Biznesu obejmujące patenty, wzory użytkowe i przemysłowe, prawa do wynalazków, prawa do know-how, informacji poufnych i tajemnic handlowych, znaki towarowe, nazwy handlowe, prawa do domen internetowych, majątkowe prawa autorskie i prawa zależne, prawa do topografii półprzewodników, wszelkie prawa lub formy ochrony, które istnieją obecnie lub w przyszłości, mające równoważny lub podobny skutek dla praw wymienionych powyżej (w tym wszystkie wnioski, prawa do ubiegania się o i prawa do żądania pierwszeństwa),
  12. środki pieniężne (w gotówce lub na koncie w dowolnej instytucji bankowej, finansowej, pożyczkowej lub innej podobnej instytucji lub organizacji, z terminem zapadalności do trzech miesięcy, ale z wyłączeniem jakichkolwiek akceptów bankowych) (przyp. Wnioskodawcy: do Spółki Przejmującej nie zostały przeniesione środki pieniężne; część przedsiębiorstwa związana z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F przenoszona na skutek Podziału do Spółki Przejmującej miała zapewnione środki na swoją działalność; szczegółowy opis w dalszej części wniosku),
  13. wszystkie zezwolenia, które odnoszą się wyłącznie lub w przeważającej mierze do Biznesu, które mogą być swobodnie przeniesione na Spółkę Przejmującą,
  14. wartość firmy (tzw. goodwill) odnoszący się do Biznesu, wraz z wyłącznym prawem Spółki Przejmującej do prezentowania siebie jako prowadzącego Biznes (przyp. Wnioskodawcy: finalnie nie wystąpiła w Spółce Dzielonej wartość firmy (tzw. goodwill)),
  15. prawa wynikające z polis ubezpieczeniowych związanych z danym projektem odnoszącym się wyłącznie lub w przeważającej mierze do Biznesu,
  16. i w zakresie, w jakim ich przeniesienie jest dozwolone przez prawo, Spółka Przejmująca przejmie następujące zobowiązania:
  17. wszystkie zobowiązania (w tym zobowiązania handlowe) w prawnie dopuszczalnym zakresie, wynikające wyłącznie lub głównie z Biznesu (z wyłączeniem wszelkich zobowiązań związanych ze składnikami już wyłączonymi), w tym wszelkie zobowiązania wynikające z którejkolwiek z umów dotyczących Biznesu lub odpowiedniej części dowolnej umowy wspólnej i wszystkich obciążeń środowiskowych (zobowiązania biznesowe),
  18. koszty i zobowiązania, obejmujące okresy po Dniu Wydzielenia, odnoszące się do lub wynikające z: zatrudnienia Pracowników (zgodnie z definicją poniżej) (przyp. Wnioskodawcy: tj. pracowników Spółki Dzielonej, którzy świadczą pracę w ramach Wydziału II), w tym między innymi wynagrodzeń, premii, opcji i innych okresowych wydatków na Pracowników: rozwiązanie stosunku pracy, zarówno jednostronnego, jak i za porozumieniem stron, dotyczące dowolnego pracownika, w tym między innymi odprawy, wypłaty z tytułu rozwiązania umowy lub podobne zobowiązania (w tym w celu uniknięcia wątpliwości, wszelkie wypłaty z tytułu zakończenia służby lub nagrody, odprawy lub odszkodowania) płatne zgodnie z obowiązującym prawem, umową lub dowolnym układem zbiorowym; oraz zatrudnienie i rozwiązanie stosunku pracy przez Spółkę Dzieloną płatne zgodnie z obowiązującym prawem, umową lub dowolnym układem zbiorowym oraz wszystkimi kosztami i zobowiązaniami, bez względu na to, czy te koszty i zobowiązania dotyczą okresów po Dniu Wydzielenia (zakładane zobowiązania emerytalne i pracownicze),
  19. wszystkie zobowiązania związane z Przedmiotami”.

Przejęcie przez Spółkę Przejmującą pracowników Spółki Dzielonej przypisanych do Wydziału II nastąpiło zgodnie z postanowieniami art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, dalej: „Kodeksu Pracy”), tj. w trybie przejścia zakładu pracy. W wyniku przejścia zakładu pracy, Spółka Przejmująca stała się z mocy prawa stroną w stosunkach pracy z pracownikami Spółki Dzielonej, świadczącymi pracę w ramach Wydziału II.

Przed podziałem w Spółce Dzielonej nie były prowadzone rachunki bankowe odrębnie dla Wydziału I i Wydziału II (funkcjonowanie tych Wydziałów nie wymagało bowiem posiadania odrębnych, dedykowanych rachunków bankowych). W związku z tym, Spółka Dzielona nie alokowała przed Podziałem środków dla poszczególnych Wydziałów, lecz oba Wydziały mogły korzystać według potrzeb ze środków na rachunkach bankowych Spółki Dzielonej. Tym samym, w ramach Podziału nie doszło do transferu do Spółki Przejmującej praw i obowiązków z rachunków bankowych Spółki Dzielonej, jak również gotówki. Odpowiedni rachunek bankowy został natomiast utworzony na poziomie Spółki Przejmującej. Jednocześnie, część przedsiębiorstwa związana z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F przejęta przez Spółkę Przejmującą miała zapewnione finansowanie swojej działalności. W szczególności, przeniesiona część przedsiębiorstwa związana z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F obejmowała należności, których spłata generuje środki pieniężne. Ponadto, Spółka Przejmująca zawarła umowę pożyczki odnawialnej (rewolwingowej) ze spółką z Grupy A, na podstawie której zapewniono ramy prawne dla finansowania działalności.

Spółka Przejmująca zawarła własne, odrębne umowy najmu w odniesieniu do budynków i powierzchni biurowej wykorzystywanych na potrzeby swojej działalności po Dniu Wydzielenia. Spółka Przejmująca prowadzi działalność w innej lokalizacji niż Spółka Dzielona.

Po dokonaniu Podziału Spółka Dzielona prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o pozostałą część przedsiębiorstwa, tj. nieprzeniesioną do Spółki Przejmującej (tj. Wydział I). Wydział I pozostający w Spółce Dzielonej stanowi zespół składników, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wsparcia dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E.

Na Dzień Wydzielenia, pozostające w Spółce Dzielonej składniki materialne i niematerialne przeznaczone do realizacji zadań gospodarczych związanych z usługowym wspieraniem działalności Biznesów B, C, D oraz E (tj. składniki dotyczące Wydziału I), składały się w szczególności z następujących elementów (w zakresie w jakim występowały na Dzień Wydzielenia):

  1. Personel (pracownicy) posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie, przypisany do Wydziału I, wraz z prawami, obowiązkami, wierzytelnościami i zobowiązaniami wynikającymi z umów o pracę, na podstawie których pracownicy realizowali zadania dotyczące Wydziału I.
  2. Środki trwałe, w tym: maszyny, instalacje, narzędzia, meble, wyposażenie, sprzęt biurowy (tj. serwery, drukarki, kserokopiarki, systemy telefoniczne, routery i inny sprzęt telekomunikacyjny, w tym telefony) oraz pojazdy alokowane do Wydziału I.
  3. Licencje i gwarancje dotyczące działalności prowadzonej przez Wydział I;
  4. Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z klientami Spółki Dzielonej, które nie zostały przeniesione na Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia.
  5. Należności i zobowiązania związane z umowami z klientami kontrahentami Spółki Dzielonej, alokowane do Wydziału I.
  6. Środki pieniężne i rachunki bankowe Spółki Dzielonej.
  7. Umowa najmu powierzchni biurowej zawarta przez Spółkę Dzieloną w zakresie potrzebnym do działalności Spółki Dzielonej.
  8. Zezwolenia związane z działalnością Wydziału I.
  9. Prawo do korzystania z programu (…) – Spółka Dzielona w dalszym ciągu korzysta z licencji (…) udzielonej na podstawie ramowej umowy zawartej w Grupie A.
  10. Zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością Wydziału I.
  11. Kwoty wypłacone na poczet przyszłych kosztów dotyczące Wydziału I.
  12. Informacje (w formie papierowej lub komputerowej) dotyczące Wydziału I.
  13. Prawa własności intelektualnej będące własnością Spółki Dzielonej i wykorzystywane do prowadzenia działalności w ramach Wydziału I.
  14. Prawa wynikające z polis ubezpieczeniowych dotyczących działalności Wydziału I.

Do Dnia Wydzielenia Spółka Dzielona prowadziła regularną działalność gospodarczą, co oznacza, że w tym okresie mogły następować zmiany w składzie i strukturze aktywów i pasywów. W ogólności, nowe aktywa, prawa lub zobowiązania, w tym także wierzytelności, należności i roszczenia wobec osób trzecich, związane z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością dotyczącą Wydziału II, jak również wynikające z lub uzyskane w wyniku realizacji praw i zobowiązań przypadających zgodnie z Planem Podziału Spółce Przejmującej, stały się składnikami majątku przenoszonego na Spółkę Przejmującą. Nowe aktywa, prawa i zobowiązania dotyczące Wydziału I pozostały w Spółce Dzielonej. W szczególności, zmiany składników majątku były monitorowane odrębnie dla składników majątku przypadających Spółce Przejmującej oraz pozostałych składników Spółki Dzielonej i zostały uwzględnione w sprawozdaniu finansowym, obejmującym składniki majątku przypadające Spółce Przejmującej, sporządzonym na dzień poprzedzający Dzień Wydzielenia.

Jak wskazano wcześniej we wniosku, klientami Wydziału I oraz Wydziału II były podmioty z Grupy A w Polsce i na świecie. Historycznie, podmioty te posiadały co do zasady jedną umowę zawartą ze Spółką Dzieloną dotyczącą usług Spółki Dzielonej, tj. obejmujące zarówno usługi wsparcia dla Biznesu F, jak i usługi wsparcia dla pozostałych obszarów biznesowych klientów z Grupy A. W związku z tym, po powołaniu w strukturze organizacyjnej Wydziału I oraz Wydziału II, Wydziały te musiały dostosować sposób świadczenia usług do potrzeb istniejących klientów co w szczególności oznaczało respektowanie zawartych uprzednio umów. W efekcie Wydział I oraz Wydział II świadczyły swoje usługi niezależnie na rzecz klientów (tj. każdy z Wydziałów w zakresie przypisanych mu zadań) oraz wystawiały odrębne faktury na klientów przy czym, podstawą prawną tych usług były obowiązujące umowy zawarte przez Spółkę Dzieloną obejmujące usługi obu Wydziałów.

Również po Podziale zarówno Spółka Przejmująca, jak i Spółka Dzielona musiały dostosować sposób działania do bieżących możliwości i potrzeb swoich klientów z Grupy A. Jak wskazano powyżej, proces reorganizacji Grupy ma zasięg globalny i obejmuje procesy formalnego wydzielenia Biznesu F w ponad 50 krajach w odpowiednich lokalnych podmiotach z Grupy A. Z uwagi na skalę prowadzonej reorganizacji procesy separacji odbywały się w różnym czasie. W związku z powyższym, niektórzy dotychczasowi klienci Spółki Dzielonej byli w trakcie wydzielania Biznesu F lub pozostałych biznesów do odrębnych podmiotów. Innymi słowy, na moment podziału Spółki Dzielonej, nie doszło do separacji wszystkich Biznesów F obsługiwanych przed podziałem przez Wydział II i na ten moment – z uwagi na efektywność operacyjną i racjonalność biznesową – nie zostały jeszcze zawarte w wielu przypadkach odrębne umowy usługowe przez Spółkę Przejmującą. W tym zakresie, do momentu zakończenia procesów separacji Biznesów F we wszystkich podmiotach objętych reorganizacją i osiągnięcia przez te biznesy odrębności prawnej (od pozostałych obszarów biznesowych) oraz do momentu gotowości do zawarcia przez te podmioty odrębnej umowy ze Spółką Przejmującą, stosowany był model operacyjny zakładający w takich przypadkach refakturowanie usług realizowanych przez Spółkę Przejmującą (która przejęła Wydział II) na klienta (dany Biznes F) za pośrednictwem Spółki Dzielonej, pozostającej stroną dotychczasowej umowy.

Podkreślić należy, że po Podziale Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca działają samodzielnie, a opisany powyżej model wynika jedynie z konieczności dostosowania rozliczeń do możliwości i tymczasowych ograniczeń niektórych spółek z Grupy będących przejściowo wspólnymi klientami obu polskich spółek. Model ten ma charakter przejściowy i krótkoterminowy.

Z uwzględnieniem powyższych wyjątków, wymaganych przez Grupę, w zakresie pozostałych umów (objętych przeniesieniem zgodnie z Planem Podziału) Spółka Przejmująca z momentem rejestracji Podziału stała się ich stroną i realizuje usługi na rzecz spółek Grupy A w oparciu o składniki majątku wchodzące poprzednio w skład Wydziału II, a przeniesione do Spółki Przejmującej na skutek Podziału.

W zależności od zapotrzebowania, Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca po Dniu Wydzielenia mogą nabywać usługi od innych podmiotów (np. leasing komputerów, leasing samochodów, świadczenia dla pracowników, np. abonamenty medyczne). Powyższe usługi są nabywane przez każdą ze spółek we własnym zakresie nawet jeśli spółki mogą korzystać z tych samych dostawców usług.

Jak wskazano powyżej, po Dniu Wydzielenia Spółka Przejmująca prowadzi działalność gospodarczą związaną z obsługą Biznesu F i nie prowadzi działalności w zakresie usług wsparcia dla pozostałych obszarów biznesowych Grupy A (tj. Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D i Biznesu E). Jednocześnie, po Dniu Wydzielenia, Spółka Dzielona kontynuuje prowadzenie działalności gospodarczej związanej z obsługą Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E i nie prowadzi działalności w zakresie usług wsparcia dla Biznesu F.

Podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego celem nie było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wnioskodawca wskazuje, że w zakresie konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki Dzielonej, Wspólnika Spółki Dzielonej i Wnioskodawcy oraz w zakresie konsekwencji na gruncie podatku od towarów i usług dla Spółki Dzielonej w ramach przedstawionej transakcji złożone zostały odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych.

Dla kompletności, Wnioskodawca wskazuje, iż proces globalnej reorganizacji dotyczy również jedynego Wspólnika Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej – J Sp. z o.o., z którego w ramach transakcji podziału przez wydzielenie została wydzielona część przedsiębiorstwa związana z Biznesem F. Podział J Sp. z o.o. nastąpił w dniu 4 listopada 2019 r. W ramach tego podziału, 100% udziałów w Spółce Przejmującej zostało przeniesione do odrębnej spółki, a 100% udziałów w Spółce Dzielonej, pozostało w J Sp. z o.o. Proces ten nie jest przedmiotem niniejszego wniosku (jest przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka Przejmująca, której kapitał zakładowy uległ podwyższeniu w wyniku Podziału nie była zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Przejmująca, której kapitał zakładowy uległ podwyższeniu w wyniku Podziału, nie była zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Podstawą opodatkowania czynności cywilnoprawnych podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest ustawa o PCC. Zgodnie z dominującym poglądem orzecznictwa, ustawa o PCC zawiera zamknięty katalog czynności objętych tym podatkiem. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 lutego 2008 r. (sygn. akt II FSK 1737/06) podniósł, że „przepisy powołanej ustawy w sposób enumeratywny określają typ czynności cywilnoprawnych (zasada numerus clausus), podlegających opodatkowaniu tym podatkiem (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a-k), bez odsyłania w tym zakresie do rozwiązań zawartych w przepisach wykonawczych”. Tym samym, czynności niewymienione w ustawie nie podlegają opodatkowaniu nawet w sytuacji, gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały wymienione w ustawie o PCC. Stanowisko to zostało potwierdzone również w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w sprawach podatkowych podatników. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2016 r. (Znak: IPPB2/4514-488/15-2/LS) zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym „Ustawodawca, wprowadzając zasadę numerus clausus czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne czynności, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet, gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone”.

Katalog enumeratywnie wymienionych czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych został wskazany w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o PCC podatkowi temu podlegają umowy spółki, natomiast zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC podatkowi temu podlegają również zmiany umów. W myśl art. 1 ust. 3 ustawy o PCC w przypadku spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC, w brzmieniu do 31 grudnia 2008 r., w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważało się: przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem było zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. Jednakże, w wyniku implementacji dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r.), od dnia 1 stycznia 2009 r. przedmiotowy przepis zmienił swoją treść poprzez wykreślenie słowa „podział”. W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2009 r. do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się już podziały spółek kapitałowych, w tym podziały przez wydzielenie.

Z analizy przywołanych powyżej regulacji wynika zatem, że do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikuje się – jako niewymienionego w powyższym katalogu – podziału spółki przez wydzielenie, w wyniku którego do spółki nabywającej przekazywana jest część składników majątku spółki dzielonej i w związku z którym zostaje podwyższony kapitał spółki nabywającej. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 października 2017 r. (Znak: 0114-KDIP3-2.4014.103.2017.2.LS) wskazał, że „Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek”.

Analogicznie organ podatkowy wypowiedział się w m.in. następujących interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacja indywidualna z 7 listopada 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0114-KDIP3-2.4014.126.2017.1.LS);
  • interpretacja indywidualna z 17 października 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0114-KDIP3-2.4014.103.2017.2.LS);
  • interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0111-KDIB4.4014.76.2017.2.ASz);
  • interpretacja indywidualna z 2 czerwca 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0111-KDIB4.4014.52.2017.2.MD);
  • interpretacja indywidualna z 31 marca 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 2461-IBPB-2-1.4514.46.2017.1.MPa).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Podział, w wyniku którego uległ podwyższeniu kapitał zakładowy Spółki Przejmującej, nastąpił na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 K.S.H.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, które nastąpiło w wyniku przeniesienia na jej rzecz składników majątkowych Spółki Dzielonej w wyniku Podziału nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 815 ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

  1. przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
  2. przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
  3. przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;
  4. przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:
    1. rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
    2. siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego
    • także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.


Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 505 ze zm.) – podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca – Spółka Przejmująca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej A, w skład której wchodzi wiele podmiotów z siedzibą w wielu różnych krajach w Europie i na świecie. W Polsce istnieje kilka spółek z Grupy A m.in. H Sp. z o.o. – Spółka Dzielona.

W związku z globalną zmianą wśród klientów Spółki Dzielonej (u których wydzielano Biznes F) dokonano podziału Spółki Dzielonej. Podziału dokonano na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych poprzez przeniesienie części jej przedsiębiorstwa przeznaczonej do realizacji zadań gospodarczych związanych z usługowym wsparciem dotyczącym Biznesu F (tj. z Wydziałem II) do Spółki Przejmującej (tj. Wnioskodawcy) – podział przez wydzielenie (dalej: „Podział”). Jednocześnie, część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej związana z działalnością w zakresie usług wsparcia dla Biznesu B, Biznesu C, Biznesu D oraz Biznesu E pozostała w Spółce Dzielonej. Spółka Przejmująca została utworzona i wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 23 maja 2019 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział spółki przez wydzielenie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie mieści się bowiem w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności nie stanowi też zmiany umowy spółki. Podział przez wydzielenie nie jest bowiem wymieniony w art. 1 ust. 3 cyt. ustawy, jako zmiana umowy spółki.

Zatem Spółka Przejmująca – Wnioskodawca, której kapitał zakładowy uległ podwyższeniu w wyniku podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj