Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.326.2020.1.NF
z 4 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. (dalej: A., Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostarczania wysokoprzetworzonych produktów stalowych wykorzystywanych jako pokrycia dachowe, elementy elewacji oraz materiały konstrukcyjne.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dodatkowo jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. nr 651/2014 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r., s. 1).

Siedziba Spółki znajduje się w B., a działalność produkcyjna i logistyczna realizowana jest na terytorium Polski w dwóch zakładach, zlokalizowanych w G. i w D..

Spółka realizuje działalność handlową poprzez detaliczną i hurtową sprzedaż towarów i poprzez świadczenie usług w ramach stalowego centrum usługowego.

Spółka w ramach prowadzonej działalności realizuje zamówienia składane przez klientów z terytorium całej Polski, a także klientów zagranicznych, z takich państw jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Białoruś, Niemcy, Holandia czy Austria. Baza aktywnych Klientów krajowych i zagranicznych wynosi […].

Spółka za dokonaną sprzedaż i wykonane usługi wystawia faktury VAT, które przesyła swoim Klientom za pośrednictwem poczty tradycyjnej, a w przypadku gdy Klient wyraził zgodę, podpisując odpowiednie oświadczenie, również za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W związku ze zwiększającą się każdego roku bazą Klientów Spółki, związaną m.in. z poszerzaniem przez Spółkę oferowanego asortymentu, a także z przeprowadzaną ekspansją na nowe rynki zagraniczne, Spółka w roku 2009 wdrożyła portal zamówień internetowych działający obecnie pod nazwą […], którego głównym celem jest m.in. umożliwienie Klientom składania w prosty i szybki sposób zamówień, stworzenie możliwości podglądu statusu realizacji zamówień oraz wglądu do zrealizowanych i niezrealizowanych płatności za zamówiony materiał. Ponadto, jednym z motywów powstania portalu […] była konieczność przesyłania w szybki i bezpieczny sposób faktur elektronicznych do Klientów.

Portal [...] dedykowany jest dla Klientów hurtowych i zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą. Rozpoczęcie korzystania przez Klienta z portalu [...] poprzedzone jest wypełnieniem i podpisaniem przez niego Karty Klienta A. oraz formularza […], który zawiera oświadczenia m.in. o posiadaniu lub nieposiadaniu statusu czynnego płatnika podatku VAT, o zarejestrowaniu Klienta jako podatnika VAT dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, o zapoznaniu się i zaakceptowaniu Ogólnych Warunków Sprzedaży A. oraz Regulaminu […] (stanowiącego podstawowy zbiór zasad normujących działanie portalu […]), a także oświadczenie o wyrażeniu zgody na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowej promującej produkty i usługi Spółki, a także oświadczenie o akceptacji przez Klienta przesyłania i udostępniania w ramach portalu [...] dokumentów (w szczególności faktur, faktur korygujących – niewymagających podpisu, duplikatów faktur) w formie elektronicznej przez Spółkę poprzez indywidualne konto znajdujące się na portalu [...] lub ich przesyłanie na adres email.

Wypełniony i podpisany przez Klienta formularz rejestrowany jest przez koordynatora obsługującego danego Klienta w systemie [...], służącym do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, z którego korzysta Spółka, a następnie generowany jest przez niego indywidualny login Klienta do portalu [...]. Hasło do portalu generowane jest bezpośrednio przez system, co uniemożliwia jego uzyskanie przez podmioty trzecie.

Dane do logowania wysyłane są do Klienta bezpośrednio na wskazany przez niego adres mailowy, z zastrzeżeniem, że mail z loginem wysyłany jest przez koordynatora, a mail z hasłem wysyłany jest bezpośrednio z Systemu i nikt poza Klientem nie ma do niego dostępu. Po otrzymaniu danych niezbędnych do zalogowania się, Klient wypełnia i podpisuje oświadczenie o ich otrzymaniu, które następnie przekazuje Spółce.

Klient po pierwszym zalogowaniu się przy użyciu hasła wygenerowanego z systemu [...], zobowiązany jest do jego zmiany na indywidualne hasło. Portal [...] obliguje swoich użytkowników do aktualizacji haseł co 180 dni kalendarzowych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka niepożądanego dostępu do kont użytkowników przez podmioty trzecie. Portal [...] wyposażony jest w bogatą gamę funkcjonalności, na które składają się m.in. rozbudowany mechanizm ofertowania wraz z szybkim sporządzaniem oferty dla Klienta, dostęp do aktualnego cennika asortymentu oferowanego przez Spółkę, łatwe i szybkie składanie zamówień, możliwość edycji zamówienia niezaakceptowanego, dostęp do pełnej informacji dotyczącej złożonego zamówienia, dostęp do danych kontaktowych oraz do aktualnych promocji, możliwość wysyłania przez Spółkę wiadomości do wybranych Klientów wraz z możliwością ich odczytywania przez użytkowników, a przede wszystkim umożliwia dostęp do statusu płatności wraz z pełnym dostępem do wystawionych na rzecz Klienta faktur niezależnie od tego, jaką formę doręczenia faktur wybrał klient (tzn. tradycyjną czy elektroniczną). Spółka planuje rozszerzenie zakresu funkcjonalności portalu [...] poprzez dodanie możliwości wysyłania do Klientów faktur korygujących z jednoczesną możliwością potwierdzania przez Klientów odbioru takiej faktury i zwrotne odesłanie takiego potwierdzenia do Spółki.

Proces ten miałby przebiegać w następujący sposób – po zatwierdzeniu faktury korygującej w systemie [...] przez koordynatora zamówienia, faktura korygująca byłaby automatycznie wysyłana danemu Klientowi za pośrednictwem portalu [...], a dodatkowe powiadomienie o doręczeniu faktury przekazywane byłoby za pośrednictwem korespondencji mailowej na adres e-mail Klienta wskazany przez niego w Karcie Klienta.

Klient po zalogowaniu do portalu [...] otrzymywałby powiadomienie w formie ikony, pojawiającej się na zakładce „faktury korygujące”, która sygnalizowałaby Klientowi otrzymanie nowej faktury korygującej. Po wejściu przez Klienta do wskazanej zakładki, wyświetlone zostaną mu wszystkie wystawione na jego rzecz faktury korygujące, poczynając od faktur, które oczekują na zapoznanie się z ich treścią przez Klienta.

Po zapoznaniu się przez Klienta z fakturą korygującą, tj. w chwili, gdy Klient będzie chciał zamknąć plik z fakturą, wyświetlane byłoby mu okienko z następującym oświadczeniem „Oświadczam, że otrzymałem i zapoznałem się z treścią faktury korygującej nr...”, pod którym znajdowałby się przycisk „wyślij”, po kliknięciu którego oświadczenie byłoby automatycznie przekazywane do systemu [...], za pośrednictwem którego koordynator obsługujący danego Klienta mógłby je odtworzyć i pobrać. Wnioskodawca wskazuje, że dopiero po złożeniu wskazanego oświadczenia Klient może wyświetlić lub pobrać daną fakturę korygującą. Jednocześnie w systemie [...] będą widoczne znaczniki, dla których faktur korygujących zostały złożone oświadczenia o zapoznaniu się z nimi. Wnioskodawca wskazuje, że Spółka miałaby możliwość pobrania z systemu [...] potwierdzeń złożenia przez Klientów oświadczeń, które opatrzone byłoby datą i godziną wskazanej czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisany sposób otrzymania przez Spółkę potwierdzenia dostarczenia Klientowi faktury korygującej za pośrednictwem systemu zamówień internetowych, działającego pod nazwą [...], wypełnia przesłanki uprawniające do obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony sposób otrzymania od Klientów elektronicznego potwierdzenia odbioru faktur korygujących dostarczanych im za pośrednictwem portalu [...], należy uznać za spełniający przesłanki obniżenia podstawy opodatkowania, przedstawione w art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Ponadto, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna – art. 29a ust. 14 ustawy.

Przesłanki wystawienia faktury korygującej określone są w zamkniętym katalogu określonym w art. 106j ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnik wystawia fakturę korygującą, w przypadku gdy: udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1, udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawca ma możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem faktury, jednak dopiero po otrzymaniu potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

Ustawodawca w żaden sposób nie reguluje kwestii formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, co pozwala na domniemanie, że potwierdzenie takie może zostać dokonane w formie elektronicznej.

Zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje oparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. akt: I FSK 230/17, zgodnie z którym: Wymaganie przez organy, aby w dobie elektronicznego wystawiania i przesyłania faktur i faktur korygujących, spółka posiadała dokumenty potwierdzające datę odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, w świetle wykładni art. 29a ust. 13 u.p.t.u. jest zbyt daleko idące. Żadne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też orzecznictwo TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury, a zatem dopuszczalne są wszelkie formy, które będą potwierdzały te okoliczności.

Takie stanowisko Sądu Najwyższego, odzwierciedlone zostało np. w treści indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., nr: 0111-KDIB3-3.4012.534.2019.1.PJ, rozstrzygającej, że otrzymanie drogą mailową potwierdzenia odebrania wiadomości mailowej, zawierającej fakturę korygującą w formacie PDF lub odebranie od nabywcy maila z treścią potwierdzającą otrzymanie faktury korygującej w formacie PDF, można uznać za potwierdzenie, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy, uprawniają do obniżenia podstawy opodatkowania.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 11 maja 2020 r., nr: 0114-KDIP4-2.4012.80.2020.1.MMA, zgodnie z którą: Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, faks potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, czy też posiadanie dowodów zapłaty lub dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług. Jak wskazano w ww. decyzjach, organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, z którego wynika, że faktura korygująca dotarła do nabywcy, zaznaczając przy tym, że pojęcie „otrzymania faktury” należy rozumieć nie tylko jako jej dostarczenie do nabywcy, ale także jako możliwość nabywcy do zapoznania się z treścią doręczonej mu faktury.

Zgodnie z zaprezentowanym stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., za moment otrzymania faktury korygującej przez nabywcę należy uznać moment, w którym faktura stała się dla niego dostępna w taki sposób, że ma on możliwość na zapoznanie się z jej treścią. W przedmiotowej sprawie informacja o otrzymanej przez nabywcę fakturze korygującej pojawiałaby się Klientowi od razu po zalogowaniu do portalu [...] w formie ikony pojawiającej się na zakładce „faktury korygujące” i dostępna byłaby do otworzenia i pobrania w formacie PDF.

Elektroniczne potwierdzenie odbioru generowane byłoby dopiero po otworzeniu doręczonej Klientowi faktury korygującej, tj. po rzeczywistym zapoznaniu się z jej treścią i każdorazowo zawierałoby dokładne jej oznaczenie, w celu uniknięcia powstania w przyszłości jakichkolwiek wątpliwości, co do tego, jakiej faktury dotyczy konkretne potwierdzenie.

Wnioskodawca wskazuje, że w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. akt I FSK 230/17, Naczelny Sąd Administracyjny postawił tezę, zgodnie z którą: sposób doręczenia faktury drogą elektroniczną poprzez otrzymanie wygenerowanej przez system (serwer pocztowy) informacji zwrotnej, że wiadomość e-mail z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skanem tej faktury dotarła na skrzynkę odbiorczą kontrahenta posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego spółce na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 u.p.t.u. W opisanej sytuacji, jak trafnie przyjął sąd pierwszej instancji, autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawnia spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 u.p.t.u.

Spółka wskazuje, że tak postawiona teza przez Naczelny Sąd Administracyjny, uznająca pewność zdarzenia prawnego jakim jest autoresponder przy wiadomościach mailowych, pozwala na uznanie, że proponowane przez Wnioskodawcę rozwiązanie jest o wiele bardziej bezpieczne i daje pewność co do zapoznania się przez nabywcę z doręczoną mu fakturą korygującą, ponieważ w przedmiotowym stanie faktycznym zwrotne potwierdzenie odbioru faktury korygującej możliwe byłoby wyłącznie po zalogowaniu przez Klienta do jego indywidualnego konta w wewnętrznym portalu [...], a dodatkowo wyłącznie po otworzeniu przez niego faktury korygującej i złożeniu przez niego oświadczenia o zapoznaniu się z treścią otrzymanej faktury. Takie rozwiązanie wyklucza możliwość wygenerowania potwierdzenia w sposób automatyczny, niezwłocznie po zalogowaniu przez Klienta do portalu, bez uprzedniego otworzenia faktury.

Mając na uwadze przedstawione argumenty, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie przez Spółkę potwierdzenia dostarczenia Klientowi faktury korygującej za pośrednictwem portalu [...] wypełnia przesłanki uprawniające do obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy wskazuje, że ilekroć mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym – art. 2 pkt 32 ustawy.

Jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy – podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy – warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy – w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika art. 106j ust. 2 ustawy – faktura korygująca powinna zawierać:

wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
      określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    1. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  3. przyczynę korekty;
  4. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  5. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Food Polska S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że „wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Skoro w przypadku korekt faktur dostarczanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty akceptowalną formą udokumentowania dostarczenia przesyłki jest zwrotne potwierdzenie odbioru, nie można odmówić takiej mocy dowodowej otrzymanej informacji o dostarczeniu do kontrahenta faktury korekty drogą mailową (potwierdzenie automatyczne z serwera nabywcy). Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług – realizuje działalność handlową poprzez detaliczną i hurtową sprzedaż towarów i poprzez świadczenie usług w ramach stalowego centrum usługowego. Spółka za dokonaną sprzedaż i wykonane usługi wystawia faktury VAT, które przesyła swoim Klientom za pośrednictwem poczty tradycyjnej, a w przypadku gdy Klient wyraził zgodę, podpisując odpowiednie oświadczenie, również za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W związku ze zwiększającą się każdego roku bazą Klientów Spółki, związaną m.in. z poszerzaniem przez Spółkę oferowanego asortymentu, a także z przeprowadzaną ekspansją na nowe rynki zagraniczne, Spółka w roku 2009 wdrożyła portal zamówień internetowych działający obecnie pod nazwą [...], którego głównym celem jest m.in. umożliwienie Klientom składania w prosty i szybki sposób zamówień, stworzenie możliwości podglądu statusu realizacji zamówień oraz wglądu do zrealizowanych i niezrealizowanych płatności za zamówiony materiał. Ponadto, jednym z motywów powstania portalu [...] była konieczność przesyłania w szybki i bezpieczny sposób faktur elektronicznych do Klientów.

Portal [...] dedykowany jest dla Klientów hurtowych i zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą. Rozpoczęcie korzystania przez Klienta z portalu [...] poprzedzone jest wypełnieniem i podpisaniem przez niego Karty Klienta A. oraz formularza [...], który zawiera oświadczenia m.in. o posiadaniu lub nieposiadaniu statusu czynnego płatnika podatku VAT, o zarejestrowaniu Klienta jako podatnika VAT dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, o zapoznaniu się i zaakceptowaniu Ogólnych Warunków Sprzedaży A. oraz Regulaminu [...] (stanowiącego podstawowy zbiór zasad normujących działanie portalu [...]), a także oświadczenie o wyrażeniu zgody na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowej promującej produkty i usługi Spółki, a także oświadczenie o akceptacji przez Klienta przesyłania i udostępniania w ramach portalu [...] dokumentów (w szczególności faktur, faktur korygujących – niewymagających podpisu, duplikatów faktur) w formie elektronicznej przez Spółkę poprzez indywidualne konto znajdujące się na portalu [...] lub ich przesyłanie na adres email.

Klient po pierwszym zalogowaniu się przy użyciu hasła wygenerowanego z systemu [...], zobowiązany jest do jego zmiany na indywidualne hasło. Portal [...] obliguje swoich użytkowników do aktualizacji haseł co 180 dni kalendarzowych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka niepożądanego dostępu do kont użytkowników przez podmioty trzecie. Portal [...] wyposażony jest w bogatą gamę funkcjonalności, na które składają się m.in. umożliwia dostęp do statusu płatności wraz z pełnym dostępem do wystawionych na rzecz Klienta faktur niezależnie od tego, jaką formę doręczenia faktur wybrał klient (tzn. tradycyjną czy elektroniczną).

Spółka planuje rozszerzenie zakresu funkcjonalności portalu [...] poprzez dodanie możliwości wysyłania do Klientów faktur korygujących z jednoczesną możliwością potwierdzania przez Klientów odbioru takiej faktury i zwrotne odesłanie takiego potwierdzenia do Spółki. Proces ten miałby przebiegać w następujący sposób – po zatwierdzeniu faktury korygującej w systemie [...] przez koordynatora zamówienia, faktura korygująca byłaby automatycznie wysyłana danemu Klientowi za pośrednictwem portalu [...], a dodatkowe powiadomienie o doręczeniu faktury przekazywane byłoby za pośrednictwem korespondencji mailowej na adres e-mail Klienta wskazany przez niego w Karcie Klienta. Klient po zalogowaniu do portalu [...] otrzymywałby powiadomienie w formie ikony, pojawiającej się na zakładce „faktury korygujące”, która sygnalizowałaby Klientowi otrzymanie nowej faktury korygującej. Po wejściu przez Klienta do wskazanej zakładki, wyświetlone zostaną mu wszystkie wystawione na jego rzecz faktury korygujące, poczynając od faktur, które oczekują na zapoznanie się z ich treścią przez Klienta. Po zapoznaniu się przez Klienta z fakturą korygującą, tj. w chwili, gdy Klient będzie chciał zamknąć plik z fakturą, wyświetlane byłoby mu okienko z następującym oświadczeniem „Oświadczam, że otrzymałem i zapoznałem się z treścią faktury korygującej nr...”, pod którym znajdowałby się przycisk „wyślij”, po kliknięciu którego oświadczenie byłoby automatycznie przekazywane do systemu [...], za pośrednictwem którego koordynator obsługujący danego Klienta mógłby je odtworzyć i pobrać. Wnioskodawca wskazuje, że dopiero po złożeniu wskazanego oświadczenia Klient może wyświetlić lub pobrać daną fakturę korygującą. Jednocześnie w systemie [...] będą widoczne znaczniki, dla których faktur korygujących zostały złożone oświadczenia o zapoznaniu się z nimi. Wnioskodawca wskazuje, że Spółka miałaby możliwość pobrania z systemu [...] potwierdzeń złożenia przez Klientów oświadczeń, które opatrzone byłoby datą i godziną wskazanej czynności.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie uznania, że sposób otrzymania przez Spółkę potwierdzenia dostarczenia Klientowi faktury korygującej za pośrednictwem systemu zamówień internetowych działającego pod nazwą [...] wypełnia przesłanki uprawniające do obniżenia podstawy opodatkowania, którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji ustawodawca nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z uwagi zatem na opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że oświadczenie Klienta o otrzymaniu i zapoznaniu się z treścią otrzymanej faktury korygującej (ze wskazaniem numeru faktury korygującej, opatrzone datą i godziną wskazanej czynności), automatycznie przekazane do systemu, za pośrednictwem którego koordynator obsługujący danego Klienta mógłby je otworzyć i pobrać spełniać, będzie warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez Klienta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem, uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) uznać należy za posiadanie przez niego potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska potwierdzenie doręczenia faktury korygującej do nabywcy to będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy.

Podsumowując, opisany sposób otrzymania przez Spółkę potwierdzenia dostarczenia Klientowi faktury korygującej, za pośrednictwem systemu zamówień internetowych, działającego pod nazwą [...], będzie wypełniać przesłanki uprawniające do obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj