Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.428.2020.1.DK
z 11 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z dnia 17 sierpnia 2020 r. (data wpływu 20 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej w związku z realizacją projektu pn. „(...)” –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z dnia 17 sierpnia 2020 r. (data wpływu 20 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.428.2020.1.DK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na inwestycję pn. „(...)”, w ramach działania 4.3. Rozwój Infrastruktury wodno-ściekowej, objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Planowany termin zakończenia inwestycji to 31 grudnia 2021 roku.

Projekt obejmuje następujący zakres robót budowlanych:

  1. Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej przy ul. D w K. K.
    • Usunięcie nawierzchni z tłucznia kamiennego,
    • Rozebranie podbudowy,
    • Wykonanie wykopu linowego pod sieć wodociągową i kanalizacji sanitarnej,
    • Wykonanie podsypki i obsypki rur,
    • Ułożenie kanalizacji sanitarnej z rur PCV,
    • Ułożenie wodociągu z rur polietylenowych,
    • Montaż zasuwy,
    • Wykonanie próby szczelności sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej,
    • Zasypanie wykopu liniowego,
    • Wykonanie podbudowy i nawierzchni z tłucznia kamiennego.
  2. Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej przy ul. S. w K. K.
    • Usunięcie nawierzchni z tłucznia kamiennego,
    • Rozebranie podbudowy,
    • Wykonanie wykopu liniowego pod sieć wodociągową i sieć kanalizacji sanitarnej,
    • Wykonanie podsypki i obsypki rur,
    • Ułożenie kanalizacji sanitarnej z rur PCV,
    • Ułożenie rurociągu z rur polietylenowych,
    • Wykonanie studni rewizyjnych z kręgów betonowych,
    • Wykonanie próby szczelności sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej,
    • Zasypanie wykopu liniowego,
    • Wykonanie podbudowy i nawierzchni z tłucznia kamiennego,
    • Montaż hydrantu podziemnego.
  3. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. W. w K. K.
    • Usunięcie nawierzchni mineralno-asfaltowej,
    • Rozebranie podbudowy,
    • Wykonanie wykopu linowego pod rurę kanalizacji sanitarnej,
    • Wykonanie podsypki i obsypki rury kanalizacji sanitarnej,
    • Wykonanie przycisków sterowanych z żerdzią pilotową rur przewiertowych,
    • Ułożenie kanalizacji sanitarnej z rur PCV,
    • Wykonanie studni rewizyjnych,
    • Wykonanie próby szczelności sieci wodociągowej,
    • Zasypanie wykopu liniowego,
    • Wykonanie podbudowy i nawierzchni mineralno–asfaltowej.
  4. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. P. w K. K.
    • Rozbiórkę nawierzchni gruntowej,
    • Wykopy wąsko przestrzenne w obudowie systemowej,
    • Montaż rur DN/OD200PVS SN8 – 87,3 m,
    • Montaż rur osłonowych,
    • Montaż betonowych studni rewizyjnych o śr. 1,2 m – 3 szt.,
    • Montaż studni rewizyjnych z PCV o śr. 0,4 m – 2 szt. zasypanie wykopów z wymianą gruntu,
    • Odtworzenie nawierzchni gruntowej z wykorzystaniem materiału z rozbiórki – ok. 60 % materiału z rozbiórki,
    • Próby szczelności,
    • Inwentaryzacje powykonawczą.
  5. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. B. w K. K.
    • Sieć kanalizacyjna DN/OD200PVC - 380,6 m
    • Sieć kanalizacyjna DN/OD160pVC - 10,1 m
    • Sieć kanalizacyjna tłoczna DN90 PE100 - 4,3 m
    • Studnia typowa betonowa DN1200 - 14 szt.
    • Studnia betonowa rozprężna DN1200 - 1 szt.
    • Studnia PVC DN400 -5 szt.

W ramach projektu planuje się budowę odcinka o długości 1,40 km sieci kanalizacyjnej. Ponadto zaplanowano również budowę sieci wodociągowej o długości 0,85 km.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z tytułu realizacji projektu Gmina (przyszły beneficjent/inwestor/nabywca towarów i usług) będzie ponosić wydatki, które udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez firmę wykonującą roboty budowlane.

Po zakończeniu zadania i przyjęciu środka trwałego planuje się zawrzeć z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. K. Sp. z o.o. (dalej „ZGKiM”) – jako podmiotem prowadzącym działalność na terenie Gminy przede wszystkim w zakresie zbiorowego zaopatrzanie w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków – umowę o służebność przesyłu (umowa cywilnoprawna), na podstawie której Gmina w drodze faktur będzie obciążała ZGKiM opłatami (czynność opodatkowana). Umowa ma na celu zapewnienie prawidłowego korzystania z urządzeń infrastruktury sanitarnej.

Wybudowana kanalizacja będzie wykorzystywana przez ZGKiM wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do wykonywania usługi odprowadzania ścieków (PKWiU 37).

Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Ww. inwestycja będzie służyła do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 86 ust.1).

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT z tego przedsięwzięcia (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jako koszt kwalifikowalny można uznać wyłącznie wartość netto przedsięwzięcia, które w tej części będzie podlegać refundacji w ramach wniosku o płatność.

Realizacja inwestycji pn. „(...)”budowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. ... należy do ustawowo określonych zadań własnych gminy w sprawach wodociągów z zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji, wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713).

Brak interpretacji indywidualnej właściwego dyrektora izby skarbowej w przedmiotowej sprawie uniemożliwi ubieganie się o zwrot płatności.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane przez Organ pytania:

Pytanie: Na czym będzie polegała umowa dotycząca służebności przesyłu – do czego będzie zobowiązana Gmina a do czego Spółka?

Odpowiedź: Umowa o umożliwienie przesyłu polegać będzie na oddaniu do korzystania ZGKiM w K.K. Sp. Z o.o. sieci wod.-kan. w celu przesyłu m.in. ścieków.

Pytanie: Czy w fakturach VAT dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca będzie wykazana Gmina K. K.?

Odpowiedź: Nabywcą faktur będzie Gmina K.K.

Pytanie: Proszę wskazać na jaki okres zostanie zawarta umowa o służebność przesyłu z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. K. Sp. z o.o.?

Odpowiedź: Umowa o umożliwienie przesyłu zostanie zawarta na czas nieokreślony.

Pytanie: Jaka będzie roczna wartość opłaty za służebność przesyłu?

Odpowiedź: Opłata zostanie skalkulowana w racjonalny sposób po wykonaniu inwestycji.

Pytanie: Proszę wskazać:

  1. czy wysokość pobieranych opłat będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych związanych z budową ww. sieci wodno-kanalizacyjnych oraz
  2. czy wysokość opłat będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Odpowiedź:

  1. Gmina dokona starań aby pobierane opłaty umożliwiły zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.
  2. Opłata zostanie ustalona w sposób rynkowy.

Pytanie: Jak będzie się przedstawiać stosunek wartości rocznych opłat z tytułu służebności przesyłu do poniesionych nakładów na realizację przedmiotowej inwestycji? Proszę podać stosunek procentowy: wartość opłat/wartość poniesionych nakładów na budynek x 100.

Odpowiedź: Wartość rocznych opłat będzie uwzględniać koszt budowy oraz amortyzacji.

Pytania: Czy wartość opłat z tytułu służebności przesyłu pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji?

Odpowiedź: Gmina dokona starań aby pobierane opłaty umożliwiły zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma/będzie miała możliwość do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej w związku z realizacją „(...)”, która będzie wykorzystywana przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. K. Sp. z o.o. (dalej „ZGKiM”) do świadczenia odpłatnych usług w zakresie usuwania ścieków komunalnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej w związku z realizacją ww. projektu.

Efekty planowanej inwestycji będą służyć Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina po oddaniu do eksploatacji sieci kanalizacji będzie realizować zadania, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) udostępniając infrastrukturę sanitarną do odpłatnego odprowadzania ścieków.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz.U. z 2019 r., poz. 712 ze zm.), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

ZGKiM jest spółką prawa handlowego, w której Gmina K. K. ma 100% udziałów.

Czynności i świadczenia pomiędzy gminą a gminną spółką komunalną są przedmiotem opodatkowania.

Czynność „oddania” czy też „przekazania” spółce komunalnej mienia wytworzonego bądź nabytego przez gminę stanowi czynność opodatkowaną. Po stronie gminy występuje więc podatek należny, który uzasadnia odliczenie przez gminę podatku naliczonego w związku z wykonaniem inwestycji. Na podstawie umowy o przesył (udzielenie prawa do korzystania z infrastruktury kanalizacyjnej) Gmina będzie pobierała wynagrodzenie od ZGKiM i rozliczała tą transakcję w rejestrze sprzedaży VAT i rozliczała w deklaracjach jako czynność opodatkowaną stawką 23%.

Ponadto, celem budowy infrastruktury kanalizacyjnej będzie realizowanie świadczeń opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy definiuje kwotę podatku naliczonego jako sumę kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że JST są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, której mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina – zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) – posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT.

Gmina będzie realizowała inwestycję pn. „(...)”.

Po zakończeniu zadania i przyjęciu środka trwałego Gmina planuje zawrzeć z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. K. Sp. z o.o. (dalej „ZGKiM”) – jako podmiotem prowadzącym działalność na terenie Gminy przede wszystkim w zakresie zbiorowego zaopatrzanie w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków – umowę o służebność przesyłu (umowa cywilnoprawna), na podstawie której w drodze faktur będzie obciążała ZGKiM opłatami (czynność opodatkowana). Umowa ma na celu zapewnienie prawidłowego korzystania z urządzeń infrastruktury sanitarnej.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że:

  • umowa o umożliwienie przesyłu zostanie zawarta na czas nieokreślony,
  • opłata zostanie skalkulowana w racjonalny sposób po wykonaniu inwestycji,
  • dokona starań aby pobierane opłaty umożliwiły zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych,
  • opłata zostanie ustalona w sposób rynkowy,
  • wartość rocznych opłat będzie uwzględniać koszt budowy oraz amortyzacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej wykorzystywanej do świadczenia odpłatnych usług w zakresie usuwania ścieków komunalnych, które Gmina ponosi w związku z realizacją wskazanej inwestycji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem jak wynika z powyższego podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki wystąpi, jak wskazała bowiem Gmina, po ukończeniu zadania sieć kanalizacyjna będzie przedmiotem cywilnoprawnej umowy o służebność przesyłu, a czynność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT. „Oddanie” czy też „przekazanie” spółce komunalnej mienia wytworzonego bądź nabytego przez Gminę stanowi czynność opodatkowaną a po stronie Gminy występuje podatek należny. Na podstawie umowy przesyłu Gmina będzie pobierała wynagrodzenie od ZGKiM i rozliczała tą transakcję w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji jako czynność opodatkowaną stawką 23%.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia opisu sprawy, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny tj. zostanie ustalone, że wysokość opłat pobieranych tytułem umowy o służebność przesyłu skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj