Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.95.2020.2.MH
z 16 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 7 lipca 2020 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP-…), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.) oraz pismem złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 22 sierpnia 2020 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP-…), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodu ze sprzedaży własnej książki w ramach działalności nierejestrowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.).

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 6 sierpnia 2020 r., nr 0113-KDWPT.4011.95.2020.1.MH, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 6 sierpnia 2020 r. (data doręczenia 17 sierpnia 2020 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 22 sierpnia 2020 r. złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 24 sierpnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy, stosownie do art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Wnioskodawczyni nie jest osobą zatrudnioną na umowę o pracę, nie ma podpisanej innej umowy cywilnoprawnej, ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w okresie od dnia 30 września do dnia 31 grudnia 2016 r. miała zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Z tytułu tej działalności opłacała składki ZUS, nie uzyskiwała przychodów ani nie ponosiła kosztów uzyskania przychodów.

Planowana działalność Wnioskodawczyni.

W 2020 r. Wnioskodawczyni wydała samodzielnie napisaną przez siebie książkę i posiada do niej pełne prawa autorskie. Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży egzemplarzy książki w formie tradycyjnej (wydrukowane egzemplarze) oraz w formie eBooka. Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać praw autorskich do książki ani udzielać innym podmiotom licencji na korzystanie z praw autorskich do napisanej przez Nią książki. Sprzedaż książki będzie odbywała się przede wszystkim za pośrednictwem Internetu. Wnioskodawczyni, w związku z wydaniem oraz sprzedażą książki, poniosła i ponosi koszty korekty, składu, łamania i druku książki, koszty przygotowania książki w formie eBooka, koszty doradztwa prawnego, koszty przygotowania strony internetowej oraz logo, a także pozostałe koszty związane z przygotowaniem do sprzedaży oraz sprzedażą.

Początkowo, Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać książki w ramach działalności nierejestrowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, ze zm., dalej: „Prawo przedsiębiorców”) w związku z art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 650, ze zm.).

Po przekroczeniu ustawowych limitów, Wnioskodawczyni planuje zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta będzie oznaczona następującymi kodami:

  • dla celów PKD: 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach oraz 58.11.Z Wydawanie książek;
  • dla celów PKWiU: 47.00.61 Sprzedaż detaliczna książek oraz PKWiU 58.11.19 Usługi związane z działalnością wydawniczą, pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje.

Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży książki.

Początkowo przychody uzyskiwane ze sprzedaży książki Wnioskodawczyni planuje rozliczać w ramach działalności nierejestrowanej, zgodnie z art. 20 ust. 1ba ustawy z 26 lipca 1993 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, ze zm.). W przypadku przekroczenia limitów prowadzenia działalności nierejestrowanej, Wnioskodawczyni zamierza zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w CEIDG. Wnioskodawczym rozważa opodatkowanie osiąganych przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 sierpnia 2020 r., Wnioskodawczyni wskazała, że zakłada, że w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, przychód należny z planowanej działalności polegającej na sprzedaży książek nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2019 r., poz. 1564, z późn. zm.).

W przypadku przekroczenia powyższego limitu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wnioskodawczyni nie będzie uprawniona do dalszego prowadzenia działalności nierejestrowanej i zarejestruje działalność gospodarczą.

Jak Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, w okresie od dnia 30 września do dnia 31 grudnia 2016 r. miała zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Wnioskodawczyni z tytułu tej działalności opłacała składki ZUS, nie uzyskiwała przychodów ani nie ponosiła kosztów uzyskania przychodów. Działalność ta została wykreślona z dniem 31 grudnia 2016 r.

Na dzień sporządzenia uzupełnienia wniosku (20 sierpnia 2020 r.) należy zatem uznać, że Wnioskodawczyni wykonywała działalność gospodarczą w okresie ostatnich 60 miesięcy.

Wnioskodawczyni wskazuje jednak, że zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w ocenie prawnej, zgodnie z przepisami przejściowymi osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo przedsiębiorców nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”) lub których wpis został wykreślony z CEIDG wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą mogą prowadzić działalność nierejestrowaną (art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, Dz. U. z 2018 r., poz. 650). Oznacza to zatem, że planowana przez Wnioskodawczynię działalność może być uznana za działalność nierejestrowaną.

Wnioskodawczyni nie zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, gdyż zamierza skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli jednak utraci prawo do skorzystania ze wskazanego zwolnienia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wówczas zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni uważa, że prawidłowym postępowaniem w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie zakwalifikowanie przez nią przychodów osiąganych w związku z planowaną działalnością nierejestrowaną polegającą na sprzedaży książek do przychodów z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1ba, jako przychody, które będą opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej (17%, 32%). Gdyby Wnioskodawczyni osiągnęła powyższe przychody za 2019 r. (co nie miało miejsca) podlegałyby one rozliczeniu w zeznaniu podatkowym PIT-36 (wariant 27), w specjalnie przeznaczonym tego celu wierszu 9: „Działalność nierejestrowaną, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy”. Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, że w zakresie rozliczenia za 2020 r. oraz kolejne lata nie może udzielić odpowiedzi co do sposobu wypełnienia deklaracji, gdyż nie ma wiedzy, jak będzie wyglądało zeznanie podatkowe PIT-36 za 2020 r. lub za lata kolejne. Może się bowiem okazać, że formularz ulegnie zmianie.

Wnioskodawczyni zakłada, że w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, przychód należny z planowanej działalności polegające na sprzedaży książek nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2019 r., poz. 1564, z późn. zm.).

W przypadku przekroczenia powyższego limitu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wnioskodawczyni nie będzie uprawniona do dalszego prowadzenia działalności nierejestrowanej i zarejestruje działalność gospodarczą. Aktualnie, Wnioskodawczyni nie jest w stanie określić, jaki poziom przychodów uzyska z tytułu sprzedaży książek. Wnioskodawczyni nie rozpoczęła jeszcze działań reklamowych czy marketingowych związanych z książką, trudno jest zatem ocenić, ile osób będzie zainteresowanych jej kupnem.

Ponadto, obowiązujące przepisy nie wprowadzają limitu możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w pierwszym roku działalności (art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie).

Jednocześnie, zgodnie z przewidywaniami Wnioskodawczyni, poziom przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży książki w pierwszym roku prowadzonej działalności nie przekroczy 250 tys. euro.

W przyszłości sprzedaż własnej książki będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.: dokonywana będzie w celu zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu i na własny rachunek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 sierpnia 2020 r.):

  1. Czy przychody uzyskiwane ze sprzedaży własnej książki przez Wnioskodawczynię, prowadzonej w ramach działalności nierejestrowanej, podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 20 ust. 1ba w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT?
  2. Czy Wnioskodawczyni przychód uzyskiwany ze sprzedaży egzemplarzy własnej książki będzie mogła opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% jako przychód z działalności usługowej w zakresie handlu, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ryczałcie?
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, czy Wnioskodawczyni przychód uzyskiwany ze sprzedaży własnej książki będzie mogła opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jako przychód z działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania nr 2 i nr 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, przychody uzyskiwane ze sprzedaży własnej książki, prowadzonej w ramach działalności nierejestrowanej, podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 20 ust. 1ba w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 ustawy o PIT). Ustawa określa źródła przychodów (art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT), w tym m.in.:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych,
  • inne źródła.

Zaliczenie przychodów do któregokolwiek ze źródeł, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, pkt 2 i pkt 4-9 Ustawy o PIT (a więc stosunku pracy oraz stosunków pokrewnych, działalności wykonywanej osobiście, działów specjalnych produkcji rolnej, najmu i stosunków pokrewnych, kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, odpłatnego zbycia nieruchomości lub innych praw i rzeczy, a także innych źródeł), wyklucza możliwość uznania ich za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 w zw. z art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT).

Za przychód z praw majątkowych uważa się m.in. przychód z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów (art. 18 Ustawy o PIT). Przez autorskie prawa majątkowe rozumie się wyłączne prawo twórcy do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu. Jednocześnie, przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu (art. 17 oraz art. 52 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z 2019 r., poz. 1231). Jeżeli zatem twórca przenosi na nabywcę własność egzemplarza utworu, który został wytworzony bez przeniesienia na osobę trzecią autorskich praw majątkowych, twórca ten nie przenosi na nabywcę swoich praw majątkowych, a więc nie rozporządza nimi. W konsekwencji uzyskane w ten sposób przychody nie mogą być uznane za przychody z autorskich praw majątkowych, a więc kwalifikowane do źródła przychodów w postaci praw majątkowych w rozumieniu art. 18 oraz art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni jest jednocześnie twórcą oraz wydawcą (producentem egzemplarza utworu). Wnioskodawczyni jako wydawca nie musi nabywać praw autorskich do wydawanego utworu, gdyż już je posiada jako jego twórca. Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać praw autorskich do książki ani udzielać innym podmiotom licencji na korzystanie z praw autorskich do napisanej przez Nią książki.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż tytułem do uzyskania przychodów nie jest rozporządzenie prawami autorskimi, ale uzyskiwanie przychodów z odpłatnego zbycia egzemplarzy utworu (handel egzemplarzami utworu).

Za przychody z „innych źródeł” uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 Prawa przedsiębiorców (art. 20 ust. 1ba w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2019 r., poz. 1564, ze zm. dalej: „Ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę”) i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 Ustawy Prawo przedsiębiorców).

Zgodnie z przepisami przejściowymi osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo przedsiębiorców nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”) lub których wpis został wykreślony z CEIDG wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą mogą prowadzić działalność nierejestrowaną (art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, Dz. U. z 2018 r., poz. 650)

Jeżeli przychód należny z działalności nierejestrowanej przekroczył w danym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło to przekroczenie. W takim przypadku osoba fizyczna staje się przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą i jest obowiązana w ciągu 7 dni złożyć wniosek o wpis do CEIDG (art. 5 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 4 Prawa przedsiębiorców).

Reasumując, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną:

  • której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia,
  • która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej, bądź w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo przedsiębiorców nie była wpisana do CEIDG lub została wykreślona z tego rejestru wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywała działalność gospodarczą

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży egzemplarzy książki w formie tradycyjnej (wydrukowane egzemplarze) oraz w formie eBooka i dopóty dopóki przychód należny z tego tytułu nie przekroczy 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującej w danym roku, Wnioskodawczym planuje tak uzyskane dochody rozliczać w ramach działalności nierejestrowanej. W okresie od dnia 30 września do dnia 31 grudnia 2016 r. miała zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Z tytułu tej działalności opłacała składki ZUS, nie uzyskiwała przychodów ani kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że Wnioskodawczyni w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo przedsiębiorców nie była wpisana do CEIDG.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że zdaniem Wnioskodawczyni spełnia Ona przesłanki do opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży własnej książki w ramach działalności nierejestrowanej, zgodnie z art. 20 ust. 1ba w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W dniu 30 kwietnia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r., poz. 2177), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Stosowanie tego przepisu jest prawem, a nie obowiązkiem potencjalnego przedsiębiorcy - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców (art. 5 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców).

Działalność określona w art. 5 ust. 1 ww. ustawy stanowi tzw. działalność nierejestrową.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli przychód należny z działalności, o której mowa w ust. 1, przekroczył w danym miesiącu wysokość określoną w ust. 1, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

W takim przypadku osoba fizyczna staje się automatycznie przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą.

Jak wynika z art. 5 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba wykonująca działalność gospodarczą, składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

Niezłożenie wniosku w terminie nie zmieni sytuacji - wejście w obowiązki przedsiębiorcy następuje z mocy prawa.

Stosownie do art. 5 ust. 6 ww. ustawy, przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wskazać należy, że zwolnienie z rejestracji przysługuje jedynie osobom fizycznym, podejmującym działalność w sposób samodzielny. Zwolnienie nie przysługuje działalności wykonywanej w ramach spółki cywilnej. Stanowi o tym art. 5 ust. 5 ww. ustawy.

Zatem, jak wynika z art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną:

  • której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę; w 2019 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 2 250 zł, więc miesięczny przychód nie może przekroczyć kwoty 1 125 zł,
  • która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej,
  • która nie działa w ramach umowy spółki cywilnej.

Niemniej jednak, w myśl art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Przedsiębiorców oraz inne ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 650), przepis art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosuje się również do działalności wykonywanej przez osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ww. ustawy, nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub których wpis został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo przedsiębiorców, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa określa źródła przychodów, zaś jednym z nich – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – są „inne źródła”.

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w myśl obowiązującego od dnia 30 kwietnia 2018 r. art. 20 ust. 1ba, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, które ustawodawca ujął w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w 2020 r. wydała samodzielnie napisaną przez siebie książkę i posiada do niej pełne prawa autorskie. Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży egzemplarzy książki w formie tradycyjnej (wydrukowane egzemplarze) oraz w formie eBooka. Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać praw autorskich do książki ani udzielać innym podmiotom licencji na korzystanie z praw autorskich do napisanej przez Nią książki. Sprzedaż książki będzie odbywała się przede wszystkim za pośrednictwem Internetu. Początkowo, Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać książki w ramach działalności nierejestrowanej. Po przekroczeniu ustawowych limitów, Wnioskodawczyni planuje zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta będzie oznaczona następującymi kodami:

  • dla celów PKD: 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach oraz 58.11.Z Wydawanie książek;
  • dla celów PKWiU: 47.00.61 Sprzedaż detaliczna książek oraz PKWiU 58.11.19 Usługi związane z działalnością wydawniczą, pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje.

W pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, przychód należny z planowanej działalności polegające na sprzedaży książek nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Wnioskodawczyni, w okresie od dnia 30 września do dnia 31 grudnia 2016 r. miała zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Z tytułu tej działalności opłacała składki ZUS, nie uzyskiwała przychodów ani nie ponosiła kosztów uzyskania przychodów. Działalność ta została wykreślona z dniem 31 grudnia 2016 r. W przyszłości sprzedaż własnej książki będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.: dokonywana będzie w celu zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy – jak wskazała Wnioskodawczyni – prowadzona przez Nią sprzedaż książek będzie wykonywana na zasadach tzw. „działalności nierejestrowej”, o której mowa w art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to osiągnięte z tych czynności przychody Wnioskodawczyni może zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, traktując je jako przychody z „innych źródeł” podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku opis będzie różnił się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemiologicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj