Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.308.2020.1.AKR
z 18 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z dnia 9 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją operacji pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją operacji pn. „(...)”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (...) podpisała umowę o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020 dla osi priorytetowej: (…), na realizację projektu pn. „(...)”.

Gmina składając wniosek o dofinansowanie ww. operacji, koszt podatku VAT zaliczyła do kategorii kosztów kwalifikowalnych oświadczając, że realizując tę inwestycję nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących wydatki związane z tym zadaniem.

Według Instrukcji wypełniania załączników do Wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020 dla osi priorytetowej: (…), Beneficjent, który uzna VAT za wydatek kwalifikowalny zobowiązany jest do przedstawienia w dokumentacji aplikacyjnej szczegółowego uzasadnienia zawierającego podstawę prawną wskazującą na brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (okresie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu. Dodatkowo, w celu potwierdzenia wiarygodności przedstawionej deklaracji, zalecanym załącznikiem jest indywidualna interpretacja właściwej Krajowej Izby Administracji Skarbowej wydana w przedmiotowym zakresie, którą Wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć na moment rozliczania projektu wraz z pierwszym wnioskiem o płatność.

Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2019 r., poz. 869, z późn. zm.).

Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach projektu zadaniu termomodernizacji podlegać będą następujące budynki:

  1. Budynek OSP (...), w którym wykonywana jest działalność przeciwpożarowa,
  2. Budynek Świetlicy Wiejskiej w (...), który pełni rolę spotkań mieszkańców i pracowników Urzędu Gminy w (...),
  3. Samodzielny Publiczny Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w (...), (...), który zgodnie ze Statutem stanowiącym Załącznik do uchwały nr (...) Rady Gminy (…) jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, posiada status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a podmiotem tworzącym i sprawującym nadzór finansowy nad Zakładem jest Rada Gminy (...).

Planowana realizacja prac: II-III kwartał roku 2020.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Projekt posiada audyty efektywności energetycznej, analizę ekonomiczną i finansową projektu, projekty wykonawcze, kosztorysy, na podstawie których oszacowano wielkość kosztów przedsięwzięcia. Bezpośrednim Beneficjentem projektu jest Gmina (...) (jednostka samorządu terytorialnego) reprezentowana przez Wójta Gminy (...). Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest Urząd Gminy (...), występujący w roli Zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu w okresie trwałości projektu. Produktami projektu zarządzać będzie Urząd Gminy.

Podstawowe zadania pracowników Urzędu Gminy (...):

  1. podpisanie i złożenie wniosku aplikacyjnego,
  2. zawarcie umowy o dofinansowanie projektu z Zarządem Województwa (...),
  3. organizowanie i rozstrzyganie przetargów,
  4. występowanie w formie pisemnej do Instytucji Zarządzającej i innych podmiotów w sprawach związanych z realizacją projektu,
  5. złożenie wniosków o płatność i rozliczenia realizacji Projektu.

Odbiorcami wybudowanej infrastruktury będą:

  1. mieszkańcy Gminy (...),
  2. mieszkańcy regionu korzystający z infrastruktury obiektów publicznych,
  3. pracownicy.


Zamówienia publiczne realizowane w ramach projektu będą przeprowadzane w oparciu o Ustawę Prawo Zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) w formie przetargu w ramach procedury „wybuduj” oraz nadzoru inwestorskiego.

Brak jest rozpoznawalnych zagrożeń dla realizacji projektu, wynikających z czynników formalnoprawnych oraz instytucjonalnych zarówno beneficjenta, jak i instytucji zewnętrznych. Decyzje administracyjne związane z projektem: specyfika projektu nie wymaga uzyskiwania decyzji administracyjnych. Stan władania terenem: Gmina dysponuje terenem na cele realizacji projektu. Projekt będzie zarządzany bezpośrednio przez pracowników Urzędu Gminy (...) oraz inne jednostki organizacyjne w drodze porozumień, którzy będą koordynować prace związane z wdrożeniem projektu w ramach swoich obowiązków służbowych. Realizacja projektu nie zostanie przekazana inwestorowi zastępczemu. Pozostałe podmioty zaangażowane w realizację projektu zostaną wybrane w postępowaniach przetargowych i konkursach ofert. Gmina posiada prawo do dysponowania budynkami objętymi projektem.

Zaplanowana forma finansowania projektu gwarantuje jego rozliczenie i poprawne użytkowanie w okresie trwałości. Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę (...) bez udziału innych instytucji, czy partnerstwa. Wnioskodawca wykazuje pełną gotowość w zakresie merytorycznym wykonania, koordynowania i rozliczania zadania związanego z poprawą efektywności energetycznej, organizacyjną, instytucjonalną.

Prace termomodernizacyjne zgodnie z projektem przewidują kolejno dla budynków:

  1. Osp (...):
    (…)
  2. Świetlica wiejska (...):
    (…)
  3. Samodzielny publiczny zakład budownictwa ambulatoryjnego w (...):
    (…)


Specyfikacja poszczególnych elementów instalacji zawarta jest w dokumentacji projektowej dla każdego obiektu z osobna. Zastosowane rozwiązania technologiczne i techniczne są zgodne z najlepszą praktyką w dziedzinie działań ukierunkowanych na poprawę energetyczną budynków. Zastosowane rozwiązania techniczno-wykonawcze są zgodne z obowiązującymi normami prawnymi, optymalne pod względem zaspokojenia popytu ze strony budynków użyteczności publicznej. Dobór rozwiązania oparty jest na dotychczasowych doświadczeniach beneficjenta w zakresie optymalizacji stosunku jakości do ceny. Dobór urządzeń jest także optymalny pod względem energetycznym, tj. produkcja energii przez zaproponowane urządzenia jest wystarczająca do zaspokojenia większości potrzeb energetycznych budynku, co obrazują audyty energetyczne dla każdego z nich z osobna. Projekt jest wykonalny pod względem technicznym/technologicznym – zgodnie z obowiązującym prawem i normami. Wybór technologii oraz zastosowane rozwiązania techn. uznano za optymalne ze względu na: efektywność kosztową, trwałość materiałową, wykonalność oraz sprawność działania. Projekt jest efektywny energetycznie ze względu na zmniejszenie zapotrzebowania na energię końcową i pierwotną.

Wszystkie budynki objęte projektem wykorzystywane są na prowadzenie działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Projekt pn. „(...)” jest projektem o charakterze niedochodowym – operacja polega na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, tj. za korzystanie z których nie są i nie będą pobierane opłaty. Wytworzone dobra w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu od towarów i usług. Operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.). Wykonując powyższy projekt, Gmina działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (...) ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją operacji pn. „(...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot realizujący operację pn. „(...)” w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020, nie ma możliwości prawnej odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie ww. inwestycji.

Projekt pn. „(...)” jest projektem o charakterze niedochodowym – operacja polega na wykonaniu termomodernizacji budynków użyteczności publicznej o charakterze ogólnodostępnym, tj. świetlicy wiejskiej, strażnicy ochotniczej straży pożarnych oraz SPZLA, za korzystanie z których nie będą pobierane opłaty. Cechą operacji jest jego ogólnodostępny i nieodpłatny charakter. Operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy (...) w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), dlatego też gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących realizację danego projektu. Wykonując powyższy projekt, Gmina (...) działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, dlatego też dla tej czynności nie ma przymiotu podatnika podatku VAT.

Inwestycja wykonywana jest w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Inwestycja służy przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, dla których nie występuje ona w charakterze podatnika, w związku z czym dokonując nabyć towarów i usług związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej należy do zadań własnych Gminy, która w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika.

Nie można więc przyjąć, że w momencie dokonywania zakupów związanych ze wskazanymi inwestycjami polegającymi na termomodernizacji obiektów Gmina zamierza je wykorzystać do czynności opodatkowanych. Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. W ocenie Gminy brak jest bezpośredniego powiązania i wyraźnego związku dokonywanych zakupów z dokonywaną sprzedażą opodatkowaną, co w konsekwencji prowadzi do stwierdzenia, iż Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji.

Z uwagi na powyższe okoliczności Gmina (...) nie może dla poczynionych wydatków skorzystać z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż te wydatki nie służą czynnościom opodatkowanym gminy, tj. zostały poniesione na cele nie związane z działalnością gospodarczą gminy w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina podpisała umowę o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020 dla osi priorytetowej: (…), na realizację projektu pn. „(...)”.

Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym. Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach projektu zadaniu termomodernizacji podlegać będą następujące budynki:

  1. Budynek OSP, który pełni rolę spotkań mieszkańców i pracowników Urzędu Gminy, w którym wykonywana jest działalność przeciwpożarowa,
  2. Budynek Świetlicy, który pełni rolę spotkań mieszkańców i pracowników Urzędu Gminy,
  3. Samodzielny Publiczny Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego, który jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, posiada status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Planowana realizacja prac: II-III kwartał roku 2020. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Odbiorcami wybudowanej infrastruktury będą mieszkańcy Gminy, mieszkańcy regionu korzystający z infrastruktury obiektów publicznych i pracownicy.

Prace termomodernizacyjne zgodnie z projektem przewidują docieplenie dachu, docieplenie ścian fundamentowych, docieplenie ścian, przepona pionowa.

Specyfikacja poszczególnych elementów instalacji zawarta jest w dokumentacji projektowej dla każdego obiektu z osobna. Zastosowane rozwiązania technologiczne i techniczne są zgodne z najlepszą praktyką w dziedzinie działań ukierunkowanych na poprawę energetyczną budynków. Zastosowane rozwiązania techniczno-wykonawcze są zgodne z obowiązującymi normami prawnymi, optymalne pod względem zaspokojenia popytu ze strony budynków użyteczności publicznej. Dobór rozwiązania oparty jest na dotychczasowych doświadczeniach beneficjenta w zakresie optymalizacji stosunku jakości do ceny. Dobór urządzeń jest także optymalny pod względem energetycznym, tj. produkcja energii przez zaproponowane urządzenia jest wystarczająca do zaspokojenia większości potrzeb energetycznych budynku, co obrazują audyty energetyczne dla każdego z nich z osobna. Projekt jest wykonalny pod względem technicznym/technologicznym – zgodnie z obowiązującym prawem i normami. Wybór technologii oraz zastosowane rozwiązania techn. uznano za optymalne ze względu na: efektywność kosztową, trwałość materiałową, wykonalność oraz sprawność działania. Projekt jest efektywny energetycznie ze względu na zmniejszenie zapotrzebowania na energię końcową i pierwotną.

Wszystkie budynki objęte projektem wykorzystywane są na prowadzenie działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej na obiektach publicznych Gminy (...)” jest projektem o charakterze niedochodowym – operacja polega na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, tj. za korzystanie z których nie są i nie będą pobierane opłaty. Wytworzone dobra w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu od towarów i usług. Operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonując powyższy projekt, Gmina działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej operacji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie zawiązek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że wszystkie budynki objęte projektem wykorzystywane są na prowadzenie działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Projekt jest projektem o charakterze niedochodowym – operacja polega na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, tj. za korzystanie z których nie są i nie będą pobierane opłaty. Wytworzone dobra w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu od towarów i usług. Operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów lub usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją operacji pn. „(...)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj