Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.477.2020.2.AMO
z 24 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem według daty wpływu z dnia 15 września 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – E-administracja w Powiecie … – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – E-administracja w Powiecie ….

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem według daty wpływu z dnia 15 września 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z dnia 15 września 2020 r.)

Powiat … jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 920). Powiat figuruje w ewidencji podatników jako zarejestrowany czynny podatnik VAT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) Powiat jest czynnym podatnikiem VAT odnośnie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, natomiast nie jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został powołany.

Powiat, na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920), art. 25b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm ), ma zawartą z Funduszem Zdrowia - … Oddziałem Wojewódzkim NFZ umowę użyczenia lokalu w budynku będącym siedzibą Starostwa Powiatowego w ….

Z tytułu ww. umowy Powiat pobiera od NFZ miesięczną opłatę ryczałtową, obejmującą koszty eksploatacji lokalu.

Ponadto Powiat, w związku z zarządzeniami nr:

  • …/2020 Starosty … z dnia … 2020 r. w sprawie określenia wysokości opłat za udostępnienie informacji publicznej w trybie wnioskowym w Starostwie Powiatowym w …, wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1429) w związku z art. 34 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;
  • …/2020 Starosty … z dnia … 2020 r. w sprawie określenia kosztów wykonania na wniosek strony kserokopii dokumentów z akt sprawy w Starostwie Powiatowym w …, wydanym na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 k. p. a. w zw. z art. 34 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;

pobiera opłaty m.in. za sporządzenie kserokopii dokumentu, wydruku komputerowego, przeniesienia informacji na nośnik. Kwoty określone ww. zarządzeniami odpowiadają - zgodnie z przepisami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy o dostępie do informacji publicznej - kosztom niezbędnym do wytworzenia tych dokumentów. Usługi te - związane z udostępnianiem informacji publicznej, jak i umożliwieniem sporządzania stronom kopii dokumentów - są obowiązkiem organu, wynikającym z ww. przepisów prawa.

Powiat … otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „…” – E-administracja w Powiecie … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych służących cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych, dla podniesienia efektywności funkcjonowania administracji publicznej oraz jakości i dostępności e-usług szerokim grupom odbiorców. Projekt dotyczy usług dla administracji - …, dla biznesu - …, oraz dla obywateli - … oraz nowych rozwiązań IT w administracji.

Celem projektu jest wzrost jakości i dostępności usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych, służących podniesieniu poziomu elektronizacji i poprawie jakości obsługi interesantów/klientów Powiatu ….

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań zmierzających do osiągnięcia założonego celu i rezultatów:

  1. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektu (analiza finansowa, ekonomiczna i ryzyka oraz specyfikacja techniczna do wybranych e-usług).
  2. Opracowanie i wdrożenie usług elektronicznych administracji, integrowanych z platformą ePUAP - w ramach zadania planowane jest przygotowanie i wdrożenie procedur niezbędnych do uruchomienia nowych e-usług oraz elektronicznych formularzy wniosków dla uproszczenia procesów administracyjnych i obsługi interesantów wraz z ich publikacją w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych oraz obsługą elektronicznych płatności on-line. Przewiduje się również dostawę i wdrożenie kwalifikowanych podpisów elektronicznych do obsługi e-usług.
  3. Rozwój i wdrożenie elektronicznych systemów obiegu dokumentów - w ramach zadania przewiduje się działania wdrożeniowe związane z rozbudową dotychczas stosowanego systemu obiegu dokumentów w starostwie, polegające na uruchomieniu automatycznej publikacji statusów spraw prowadzonych w elektronicznym systemie obiegu dokumentów na BIP oraz na stronie WWW. Przewiduje się również zakup sprzętu wraz oprogramowaniem celem prowadzenia rejestrów elektronicznych (6 zestawów komputerowych).
  4. Uruchomienie nowoczesnego systemu rezerwacji wizyty w urzędzie i elektronicznego systemu kolejkowego - zadanie obejmuje zakup i wdrożenie oprogramowania nowoczesnego systemu rezerwacji wizyty w urzędzie i elektronicznego systemu kolejkowego w celu uruchomienia e-usługi pn. „…” - dla Wydziału Komunikacji oraz Wydziału Geodezji i Kartografii. Przewiduje się również zakup i wdrożenie sprzętu na potrzeby systemu rezerwacji wizyty w urzędzie i elektronicznego systemu kolejkowego (6 wyświetlaczy, 4 drukarki biletów, 10 zestawów komputerowych, szafka teleinformatyczna naścienna oraz przełącznik sieciowy).
  5. Uruchomienie systemu obsługi Elektronicznych Zamówień Publicznych - zadanie obejmuje zakup i wdrożenie elektronicznego systemu obsługi Elektronicznych Zamówień Publicznych z funkcją komunikacji zamawiającego z oferentami i wykonawcami oraz zakup sprzętu komputerowego na potrzeby uruchomienia EZP (2 zestawy komputerowe oraz urządzenie skanujące).
  6. Stworzenie nowoczesnych stron internetowych spełniających standardy … - zadanie obejmuje opracowanie i wdrożenie serwisów internetowych wraz z dostosowaniem treści dla osób niepełnosprawnych dla Starostwa Powiatowego w … oraz 17 jednostek organizacyjnych Powiatu.
  7. Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji - zadanie obejmuje stworzenie i wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wraz z opracowaniem Polityki Bezpieczeństwa Informacji zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2247) wraz z wdrożeniem obejmującym przeprowadzenie audytu „0” przedwdrożeniowego dla systemu teleinformatycznego oraz analizy ryzyka bezpieczeństwa informacji. W ramach zadania przewiduje się również zakup i wdrożenie systemu informatycznego wspierającego System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (oprogramowanie dziedzinowe) oraz zakup i wdrożenie sprzętu teleinformatycznego na potrzeby wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (1 urządzenie typu …, 8 sztuk zarządzalnych przełączników sieciowych do serwerowni, 4 zestawy komputerowe).
  8. Budowa zaplecza informatyczno technicznego do przetwarzania i zabezpieczenia danych - w ramach zadania przewiduje się zakup i wdrożenie oprogramowania do przetwarzania, przechowywania i archiwizacji danych oraz zakup i wdrożenie urządzeń do przetwarzania, przechowywania i archiwizacji danych (m.in. serwery, macierze, UPS).
  9. Wsparcie merytoryczne w procesie wdrażania e-usług i pracach instalacyjnych zakupionej infrastruktury sprzętowej - działanie obejmuje prace personelu bezpośrednio zaangażowanego w merytoryczną realizację projektu.
  10. Szkolenia dla pracowników obejmujące zakres obsługi oraz administrowania wdrażanego sprzętu i oprogramowania.
  11. Zarządzanie projektem, promocja.

Wszystkie zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania zadań własnych nałożonych na niego odrębnymi przepisami, realizowanych w reżimie administracyjnym (publicznoprawnym), a pośrednio w marginalnym stopniu mogą być również wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat.

Mając na uwadze powyższe, Powiat wskazuje, iż nabywając odpowiednie towary i usługi związane z realizacją ww. projektu działa z zamiarem przeznaczenia ich do działalności publicznej niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Niemniej jednak nie można wykluczyć sytuacji, w której nabywane towary i usługi będą w pewnym zakresie, incydentalnie lub w sposób pośredni związane z wykonywaniem przez Powiat działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przykładowo, w ramach ww. projektu rozbudowany zostanie w urzędzie system obiegu dokumentów, poprzez wdrożenie odpowiedniego systemu informatycznego. System obiegu dokumentów służyć będzie rejestrowaniu całej korespondencji wpływającej do Urzędu Starostwa Powiatowego w …. W rezultacie system będzie służył zarówno działalności publicznoprawnej jednostki samorządu terytorialnego (np. wydawanie pozwoleń na budowę, rejestracja pojazdów, ewidencja gruntów i budynków itd.) ale również do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (np. dzierżawa nieruchomości). W podobny sposób może być wykorzystywany sprzęt komputerowy oraz licencje i programy informatyczne zakupione w ramach projektu, np. komputery i oprogramowanie przeznaczone dla pracowników zajmujących się prowadzeniem spraw związanych z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu.

Powiat wskazuje, że nie jest w stanie przyporządkować części dokonywanych w ramach projektu zakupów do poszczególnych kategorii czynności (tj. osobno do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz osobno do czynności podlegających opodatkowaniu - opodatkowanych i zwolnionych).

Powiat nie potrafi wskazać, w jakim zakresie zakupy niektórych towarów i usług będą wykorzystywane do innej działalności, niż działalność publiczna jednostki samorządu terytorialnego. Niemożność ta wynika ze zmiennego, incydentalnego oraz nieuchwytnego zakresu ich wykorzystania do różnych kategorii czynności. W związku ze specyfiką działalności prowadzonej przez Powiat, zakres ten stale się zmienia w zależności od rodzaju spraw, których z góry nie da się przewidzieć.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

  1. Na pytanie „Czy realizacja projektu pn. … – E-administracja w Powiecie …, będzie należała do zadań własnych Powiatu, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania? Wnioskodawca odpowiedział: Realizacja projektu nie jest zadaniem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Powiat realizuje zadania, o których mowa w art. 7 ww. ustawy w zakresie przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej i zadania związane z przeciwdziałaniem COVID-19. Pozyskane w ramach projektu usługi/sprzęt będą służyły realizacji zadań własnych powiatu określonych w art. 4 i art. 7. ww. ustawy.,/li>
  2. Na pytanie „W związku z informacjami zawartymi w opisie sprawy, że (…) należy jednoznacznie, konkretnie i precyzyjnie wskazać, do wykonywania jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu, objętego zakresem pytania zadanego we wniosku, tj. czy do czynności:
    1. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy konkretnie wskazać do jakich czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz do jakich czynności opodatkowanych (ze wskazaniem wg jakich stawek podatku VAT); czy do czynności:
    2. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy konkretnie wskazać do jakich czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz do jakich czynności opodatkowanych (ze wskazaniem wg jakich stawek podatku VAT) oraz do jakich czynności zwolnionych i na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia”
    Wnioskodawca odpowiedział: W ramach projektu zakupione zostaną następujące towary i usługi:
    • rozbudowa istniejącego systemu obiegu dokumentów elektronicznych oraz zakup sprzętu komputerowego do prowadzenia rejestrów elektronicznych,
    • system rezerwacji wizyt w urzędzie (oprogramowanie wraz ze sprzętem komputerowym),
    • elektroniczny system obsługi Elektronicznych Zamówień Publicznych wraz ze sprzętem komputerowym,
    • opracowanie serwisów internetowych wraz z dostosowaniem treści dla osób niepełnosprawnych,
    • stworzenie i wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wraz ze sprzętem -oprogramowanie do przetwarzania i archiwizacji danych.
    Powyższe zakupy odnoszą się do działalności całego urzędu, dlatego Powiat będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych.
    Czynności niepodlegające to opłaty pobierane:
    • w Wydziale Komunikacji i Transportu - na podstawie: Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2020.110 tj. z dnia 2020.01.24), Ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U.2020.1268 t.j. z dnia 2020.07.20), Ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. 2019.2140 t.j. z dnia 2019.11.060,
    • w Wydziale Geodezji i Kartografii - na podstawie Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U.2020.276 t.j. z dnia 2020.02.20),
    • w Wydziale Ochrony Środowiska - na podstawie ustawy o Udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenie oddziaływania na środowisko (Dz.U.2020.283 t.j. z dnia 2020.02.21).
    Czynności opodatkowane obejmują należności związane z gospodarowaniem nieruchomościami, tj. dzierżawa, najem, użyczenie budynków i gruntów opodatkowane podatkiem VAT według stawki 23%, refakturowanie mediów (stawka 8%) oraz opłaty pobierane za wykonywanie kserokopii dokumentów niedotyczących udzielenia informacji publicznej (stawka 23%). Czynności zwolnione to najem na cele mieszkaniowe na podst. art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23
  1. Na pytanie „Czy Wnioskodawca w celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.106, z późn. zm.), przyjmuje dane za poprzedni rok podatkowy?” Wnioskodawca odpowiedział: W celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dn. 11 marca o podatku od towarów i usług Powiat przyjmuje dane za poprzedni rok podatkowy
  2. Na pytanie: „Ile wyniosła/wynosi proporcja o której mowa w art. 90 ust. 3 i nast. ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o dane za poprzedni rok podatkowy?” Wnioskodawca odpowiedział: Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 3 i nast. ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyniosła …% według danych za poprzedni rok podatkowy.
  3. Na pytanie „Jeżeli odpowiedź na pyt. nr 3 jest twierdząca, to należy wskazać, ile wyniosła/wynosi proporcja w oparciu o dane za poprzedni rok podatkowy?” Wnioskodawca odpowiedział: Proporcja w oparciu o dane za poprzedni rok podatkowy (tj. 2019) wynosi …%.
  4. Na pytanie „W sytuacji, gdy ww. proporcja, o której mowa w pyt. nr 4, nie przekroczyła 2% to należy wskazać, czy Wnioskodawca uzna, iż wyniosła ona 0%?”, Wnioskodawca wskazał: W sytuacji gdy ww. proporcja, o której mowa w pyt. nr 4, nie przekroczyłaby 2% Powiat uzna, że wyniosła 0%.
  5. Na pytanie „Czy Wnioskodawca w celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przyjmuje dane za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy” Wnioskodawca odpowiedział: W celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dn. 11 marca o podatku od towarów i usług, Powiat nie przyjmuje danych za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
  6. Na pytanie ”Jeżeli odpowiedź na pyt. nr 6 jest twierdząca, to należy wskazać, ile wyniosła/wynosi proporcja w oparciu o dane za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy?” Wnioskodawca wskazał: Nie dotyczy.
  7. Na pytanie „W sytuacji, gdy ww. proporcja, o której mowa w pyt. nr 7, nie przekroczyła 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uzna, iż wyniosła ona 0%? – Wnioskodawca odpowiedział: Nie dotyczy.
  8. Na pytanie: „Ile wyniosła/wynosi proporcja o której mowa w art. 90 ust. 3 i nast. ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o dane za poprzedni rok podatkowy?” Wnioskodawca odpowiedział: Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 3 i nast. ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyniosła …% według danych za poprzedni rok podatkowy.
  9. Na pytanie „W sytuacji, gdy ww. proporcja, o której mowa w pyt. nr 9, nie przekroczyła 2% to należy wskazać, czy Wnioskodawca uzna, iż wyniosła ona 0%?” Wnioskodawca wskazał: W sytuacji, gdy ww. proporcja, o której mowa w pyt. nr 9, nie przekroczyłaby 2% Powiat uzna, iż wyniosła ona 0%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – E-administracja w Powiecie …, Powiat … ma prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku.

Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanym. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Według art. 86 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Szczegółowe zasady sposobu określenia proporcji rozstrzygają przepisy art. 86 ust. 2b-2 h ustawy. Zauważyć należy, że według art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy.

Projekt ma na celu wdrożenie nowych jakościowo elektronicznych usług publicznych, które pozwolą na rozszerzenie zakresu spraw, które mieszkańcy, przedsiębiorcy i inni klienci urzędu będą mogli załatwić drogą elektroniczną. Udostępnienie szerokiego zakresu usług publicznych świadczonych elektronicznie umożliwi interakcję z urzędem, zapewniając możliwość załatwienia danej sprawy na odległość. Mieszkańcy powiatu będą mogli bezpłatnie korzystać z uruchomionych usług on-line.

Po ponownym przeliczeniu, wskaźnik proporcji dla Powiatu … za 2019 rok wynosi …%. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, w wysokości odpowiadającej wartości wskaźnika proporcji na dany rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 z późn. zm.). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez jednostkę budżetową, zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową.

Z kolei zakładem budżetowym jest, stosownie do § 2 pkt 7 rozporządzenia, utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowy zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego, jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie proporcji – jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X= (A x 100) / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
  • A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
  • DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Definicja obrotu wskazana jest w § 2 pkt 4 rozporządzenia – zgodnie, z którym przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  1. dokonywanych przez podatników:
    • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    • eksportu towarów,
    • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Ilekroć w ww. rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to w myśl § 2 pkt 9 ww. rozporządzenia – dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

  1. dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
  2. zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
  3. dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  4. środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  5. wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
  6. kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  7. odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia, dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

  1. edukacji publicznej;
  2. promocji i ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej;
    3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. polityki prorodzinnej;
  2. wspierania osób niepełnosprawnych;
  3. transportu zbiorowego i dróg publicznych;
  4. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  5. kultury fizycznej i turystyki;
  6. geodezji, kartografii i katastru;
  7. geodezji, kartografii i katastru;
  8. gospodarki nieruchomościami;
  9. administracji architektoniczno-budowlanej;
  10. gospodarki wodnej;
  11. ochrony środowiska i przyrody;
  12. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
  13. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  14. ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
  15. przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  16. ochrony praw konsumenta;
  17. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  18. obronności;
  19. promocji powiatu;
  20. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);
  21. działalności w zakresie telekomunikacji.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją projektu pn. „…” – E-administracja w Powiecie …, należy wskazać, iż z okoliczności sprawy wynika, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Powiat zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Skoro w okolicznościach niniejszej sprawy, przedmiotowe wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Powiat zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu) i Powiat nie będzie miał możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to wskazać należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz w przepisach rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji, gdy wyliczona przez Powiat – na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz w przepisach rozporządzenia – proporcja nie przekroczy 2%, to w świetle art. 86 ust. 2g ustawy w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, Powiat ma prawo uznać, że proporcja wynosi 0% i w tym przypadku nie odliczać podatku naliczonego związanego z opisanym projektem.

Z kolei w sytuacji, gdy proporcja – o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz w przepisach rozporządzenia – przekroczy 2%, a ponadto z okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi dotyczące realizacji projektu nabywane w ramach działalności gospodarczej wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, to Wnioskodawca będzie zobowiązany także do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Przy czym stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 tego przepisu przekroczy 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, będzie mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%. A jeżeli ww. proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca we własnym stanowisku wiąże prawo do odliczenia wyłącznie z proporcją, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, a z ww. rozstrzygnięcia wynika, że jednocześnie mogą wystąpić okoliczności uzasadniające do stosowania art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wskazać, iż rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy w wysokości …% oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy w wysokości …%.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj