Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.244.2020.1.KS
z 21 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu do tutejszego Organu 15 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi - jest prawidłowe,
  • niepowstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku likwidacji Fundacji z uwagi na przekazanie przez Fundację przed likwidacją całości posiadanych środków pieniężnych (odpowiadających dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn – jest prawidłowe,
  • powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji, w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 lipca 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz obowiązku podatkowego wynikającego z art. 25 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest podmiotem działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1491), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji (dalej: „Statut”). W dniu …. uzyskała ona wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także w rejestrze przedsiębiorców. Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.


Zgodnie z § 9 Statutu celami Fundacji są:

  1. Ochrona dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (…), ich spuścizną i historią.
  2. Wspieranie przedsięwzięć mających za przedmiot upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa jest w pkt 1 powyżej.
  3. Pomoc w edukacji i starcie życiowym oraz prowadzenie działalności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości oraz aktywizacji zawodowej i życiowej dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej.
  4. Rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i za granicą.
  5. Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu.
  6. Organizacja i wspieranie działań charytatywnych na rzecz osób chorych, uzależnionych, starszych, ubogich, rodzin wielodzietnych, ludzi poszkodowanych przez wojny i klęski żywiołowe.
  7. Wsparcie organizacji zajmujących się ochroną przyrody w Polsce i za granicą.
  8. Wsparcie finansowe dla organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń działających w obszarach wymienionych w pkt 1-7 powyżej.


Fundacja uzyskuje dochody w postaci dofinansowań, w szczególności z tytułu otrzymanych darowizn, które zgodnie z § 13 pkt 1 Statutu przeznaczane są na realizację jej celów statutowych. Fundacja przeznacza dochód na cele statutowe na podstawie oświadczeń składanych zgodnie z art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT. Po uprzednim zadeklarowaniu dochodu jako przeznaczonego na realizację celów statutowych do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, konieczne jest wydatkowanie uzyskanego dochodu na cele statutowe. W toku prowadzonej działalności Fundacja dokonuje sukcesywnego wydatkowania uzyskanych środków finansowych oraz dochodów na cele statutowe, podejmując zgodnie z § 13 pkt 2 Statutu aktywność w zakresie wspierania programowego oraz finansowania lub dofinansowywania:

  1. projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa,
  2. staży i praktyk dla uczniów i studentów,
  3. zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni,
  4. programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym,
  5. stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych kresów wschodnich Rzeczypospolitej,
  6. projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodzinami …,
  7. renowacji i rewitalizacji obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodzinami …,
  8. działań instytucji życia publicznego wykonujących zadania w zakresie ochrony fundamentalnych praw człowieka i obywatela,
  9. współpracy międzynarodowej na rzecz rozwoju edukacji, nauki, kultury, wymiany informacji, pomocy społecznej i humanitarnej,
  10. działań z zakresu rozwoju przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej.


Fundacja w toku swojej działalności prowadzi szereg inicjatyw o istotnym znaczeniu dla ochrony oraz kultywowania polskiego dziedzictwa narodowego. Do najważniejszych inicjatyw/wydarzeń przeprowadzonych lub obecnie realizowanych należą:

  • zakup zaginionych po II wojnie światowej dzieł sztuki z kolekcji …, w której znajdują się między innymi portrety królów … czy podobizny … i …,
  • współorganizacja wystaw (np. wystawy - …),
    w Muzeum … - Pałacu …, „…” czy też wystawa zaginionych dzieł sztuki z kolekcji …),
  • współorganizacja wydarzeń kulturalnych (np. opery „…”, czy też spektaklu „…” na dziedzińcu Pałacu …),
  • sponsorowanie działalności prowadzonej przez inne podmioty (np. reaktywacja ..., czy też wsparcie finansowe dla Muzeum …, czy też Muzeum …).


Zatem wydatkowanie dochodu Fundacji polega zarówno na finansowaniu inicjatyw własnych, jak również może polegać wspieraniu innych podmiotów poprzez występowanie w charakterze sponsora przedsięwzięć lub wspierającego inne instytucje kulturalne. Wsparcie na rzecz innych podmiotów może odbywać się w formie darowizn przekazanych na rzecz organizatorów poszczególnych inicjatyw, którymi najczęściej są organizacje społeczne w tym fundacje realizujące cele społecznie pożyteczne, w tym zbieżne z celami, które są celami statutowymi Fundacji.

Fundacja bierze pod uwagę, że fundatorzy w przyszłości mogą podjąć decyzję o jej likwidacji. W takim przypadku może zdarzyć się, że Fundacja na moment podjęcia decyzji o likwidacji będzie w posiadaniu nadwyżki środków pieniężnych, innych aktywów i nie wydatkowanych dochodów zwolnionych, które zostały przeznaczone (zadeklarowane przez Fundację) na realizację celów statutowych.

Wobec powyższych okoliczności, mając na względzie kwestię realizacji przyświecających Wnioskodawcy celów statutowych, jedną z rozważanych opcji w takiej sytuacji będzie wydatkowanie tych środków przed likwidacją Fundacji w formie darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, o celach zbieżnych z celami statutowymi Fundacji (dalej: „Darowizny”). Rozważane są darowizny na rzecz podmiotów krajowych jak i zagranicznych. Środki pieniężne przekazane na podstawie Darowizn będą przeznaczone na działalność statutową obdarowanych instytucji, w tym fundacji, w zakresie prowadzonej przez te podmioty działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej (w tym również polegającej na kształceniu studentów) oraz kulturalnej. Umowy Darowizn wskazywać będą, że środki pieniężne zostaną przeznaczone na:

  1. ochronę dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (w szczególności rodziną … lub rodzinami spokrewnionymi), ich spuścizną i historią,
  2. wspieranie przedsięwzięć mających za przedmiot upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa jest w lit a) powyżej,
  3. pomoc w edukacji dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej,
  4. działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa oraz kulturalna,
  5. wspieranie programowe oraz finansowanie lub dofinansowanie:
    • projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa,
    • staży i praktyk dla uczniów i studentów,
    • zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni,
    • programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym,
    • stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych kresów wschodnich Rzeczypospolitej,
    • projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodzinami …,
  6. renowacji i rewitalizacji obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodziną …,
  7. członkostwo lub wspieranie organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych lub tożsamych,


Na podstawie Darowizn podmioty obdarowane będą zobowiązane do wykorzystania środków pieniężnych stanowiących przedmiot darowizn w celu realizacji powyższych celów statutowych, które zbieżne są dla Fundacji i podmiotów obdarowanych, preferowanych przez ustawodawcę.


Wnioskodawca zakłada, że w wyniku dokonania Darowizn Fundacja na moment zakończenia likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) nie będzie posiadać żadnych środków pieniężnych.


Niewykluczone jest jednak, iż do momentu zakończenia likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja nie zdąży wydatkować wszystkich środków pieniężnych, odpowiadającym dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę. W takiej sytuacji zgodnie ze Statutem Fundacji (§ 36 pkt 3) środki finansowe lub inne składniki majątku, które pozostały po likwidacji Fundacji, zostaną przekazane, decyzją Prezydenta Rady Fundacji, na rzecz innych podmiotów, których cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji, w tym organizacji społecznych, fundacji lub stowarzyszeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku likwidacji Fundacji nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT, z uwagi na uprzednie, tj. przed likwidacją, przekazanie przez Fundację całości posiadanych środków pieniężnych (odpowiadających dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, w zakresie tych środków powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Ad 2


W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Ad 3


W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku likwidacji Fundacji nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT, z uwagi na uprzednie, tj. przed likwidacją, przekazanie przez Fundację całości posiadanych środków pieniężnych (odpowiadających dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn.


Ad 4


W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w sytuacji w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, w zakresie tych środków powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT.


Ad 1 oraz Ad 2


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, dalej: ustawa o CIT), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Co więcej, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby podatnik mógł skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. jego celem musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Wobec powyższego należy wskazać, że cele statutowe Fundacji mieszczą się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a Fundacja nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.


Ponadto, zwolnienie będzie miało zastosowanie, z uwagi na przeznaczenie dochodu Fundacji na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, jak również faktyczne wydatkowanie go na te cele. Należy przy tym zaznaczyć, że przeznaczenie oraz wydatkowanie dochodu Fundacji charakteryzuje zbieżność celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Określony w Statucie Fundacji model jej działalności przewiduje wprost, że Fundacja może realizować swoje cele statutowe również poprzez wspieranie innych instytucji, w tym fundacji, poprzez dokonywanie darowizn (§ 9 pkt 8 Statutu).


Zgodnie bowiem z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Fundacja uprzednio zadeklarowała, że uzyskany dochód przeznaczy na cele statutowe. Wobec tego doszło do przeznaczenia dochodu na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


W kontekście aspektu „wydatkowania” należy wskazać, iż wobec braku definicji ustawowej tego zwrotu pojęciu przypisać trzeba znaczenie potoczne, z którego wynika, że „wydatkowanie” stanowi rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenie za coś. Tym samym wydatkowaniem będzie fizyczne, rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenie za coś.


W ocenie Wnioskodawcy, takie rozumienie zwrotu „wydatkowanie” pozwala stwierdzić, że w wyniku przyszłych Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, których cele statutowe będą zbieżne z celami Fundacji dojdzie do „wydatkowania” dochodu Fundacji.


Fundacja dokona wydatkowania tj. uszczuplenia środków pieniężnych Fundacji w postaci faktycznego, fizycznego przesunięcia własności tych środków na inny podmiot, który na mocy umowy darowizny będzie zobowiązany do wykorzystania otrzymanych środków na cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Jednocześnie umowy Darowizn określą, że środki pieniężne będące przedmiotem Darowizn przeznaczone zostaną na:

  1. ochronę dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (w szczególności rodziną … lub rodzinami spokrewnionymi), ich spuścizną i historią,
  2. wspieranie przedsięwzięć mających za przedmiot upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa jest w lit a) powyżej,
  3. pomoc w edukacji dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej,
  4. działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa oraz kulturalna,
  5. wspieranie programowe oraz finansowanie lub dofinansowanie:
    • projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa,
    • staży i praktyk dla uczniów i studentów,
    • zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni,
    • programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym,
    • stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych kresów wschodnich Rzeczypospolitej,
    • projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodzinami …,
  6. renowacji i rewitalizacji obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodziną …,
  7. członkostwo lub wspieranie organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych lub tożsamych.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy środki pieniężne będą wydatkowane na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Należy w tym kontekście zaznaczyć, że w sformułowaniu „przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe” mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy wydatkowaniem będzie zarówno podjęcie konkretnych inicjatyw tj. zakup zaginionych po II wojnie światowej dzieł sztuki z kolekcji … lub organizacja wystawy - „…” w Muzeum … - Pałacu …, jak również wydatki finansowe (darowizny) poniesione na rzecz podmiotów realizujących zbieżne cele statutowe tj. Muzeum …, Muzeum …, czy też Muzeum …, które z racji obowiązków wynikających ze swych statutów oraz bezpośrednio ze wskazań darczyńcy (Fundacji) będą gwarantem wydatkowania środków na cele preferowane przez ustawodawcę.

Powyższe rozumowanie potwierdza również logika metodologii opodatkowania. Otóż obdarowane podmioty (inne fundacje, muzea, inne instytucje) albo opodatkowują otrzymane darowizny jako dochód podatkowy, albo, pod warunkiem że przeznaczą i wydatkują ten dochód zgodnie z własnymi celami statutowymi, mają prawo również skorzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o CIT. Co oznacza, że finalny cel bezpośredniego finansowania działalności „przechodzi” na kolejny obowiązany podmiot.

Potwierdzenie takiego podejścia znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 20 listopada 2000 r. sygn. FPS 9/00 nie miał żadnych wątpliwości, że w zakresie działalności o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT mieszczą się zarówno bezpośrednie jaki i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie. Wynika to z definicji pojęcia „działalność” rozumianego jako: "zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (...)" (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. I, Warszawa 1978, s. 486). Nie tylko zatem podejmowanie i prowadzenie działalności określonej w ww. przepisie, ale także jej wspieranie, wypełnia ustawowe przesłanki uprawniające do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W przytoczonej uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazano iż: „Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a wiec wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się bezpośredniej realizacji takich działań.”

W kontekście przytoczonej uchwały należy zwrócić uwagę, że posiada ona szczególnie doniosły charakter bowiem została ona wydana w składzie 7 sędziów. Przedmiotowa uchwała nie stanowi, co prawda źródła powszechnie obowiązującego prawa w Polsce, natomiast pogląd w niej wyrażony ma moc ogólnie wiążącą. Istota owej mocy ogólnie wiążącej uchwaL sprowadza się do tego, że stanowisko zajęte w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające sądów administracyjnych. Dopóki więc nie nastąpi zmiana tego stanowiska, dopóty sądy administracyjne powinny je respektować.

Stanowisko judykatury koresponduje również ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. nr PO4/F-722-265/95 oraz w komunikacie z dnia 27 marca 1995 r. (Zbiór prawa podatkowego. Komentarze. Orzecznictwo. Wyjaśnienia, t. II, Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wydawnictwo C. H. Beck, s. VI-20 i VI-25). Ministerstwo, wyjaśniając sformułowanie "których celem statutowym jest działalność", stwierdziło, że "należy przez nie rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu".

Również doktryna prawa podatkowego, zwraca uwagę na możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji pośredniego wspierania celów preferowanych przez ustawodawcę. A. Mariański („Przeznaczenie a wydatkowanie. Zwolnienia od podatku dochodowego”, Monitor Podatkowy 2002, Nr 8) przywołał przykład podmiotu realizującego cele z zakresu „sportu”, który wydatkuje swoje dochody na ten właśnie cel i pokreślił, że: „(...) nie można uznać, iż musi to być wydatek, który ma służyć bezpośrednio uprawianiu sportu. Zatem nie tylko zakup sprzętu sportowego, ale także wydatek na inne cele, które pośrednio mogą służyć takiej działalności, oznaczać będzie, iż taki dochód korzysta ze zwolnienia od podatku.”

Ostatecznie, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że działania realizowane przez wsparcie finansowe (czyli darowizny) są jedną z powszechnych, o ile nie przeważających, form prowadzenia aktywności charytatywnych i dobroczynnych. Zatem przyjęcie odmiennego podejścia w tym zakresie może w sposób niekorzystny wpłynąć na aktywność instytucji charytatywnych, które w obliczu konieczności zapłaty podatku zaniechają działań związanych ze wsparciem finansowym innych podmiotów o zbieżnych lub tożsamych celach statutowych.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT znajduje również odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na następujące interpretacje indywidualne wydane w analogicznym stanie faktycznym:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2016 r. sygn. IBPB-2-2/4510-86/15/MM, w której wskazano iż: „A zatem w oparciu o przedstawione powyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Fundacja przeznaczając otrzymaną darowiznę na rzecz Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego, które opiekuje się wyłącznie dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, zgodnie postanowieniami statutu, jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    Reasumując, skoro celem statutowym Fundacji jest działalność w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci oraz wspieranie działalności podmiotów, które realizującą cele zbieżne z celami Fundacji to dochód z tytułu otrzymanej przez Fundację darowizny w części w jakiej zostanie przekazany na rzecz przedszkola opiekującego się dziećmi niepełnosprawnymi będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 listopada 2012 r. sygn. IPPB5/423-757/12-2/MW, w której organ stwierdził że: „Zatem dochody Fundacji przeznaczone w przyszłości na Jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji, poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Fundację oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których udzielono odpowiedzi na przedmiotowy wniosek, nie ulegną zmianie.”


W konsekwencji zasadnym jest przyjęcie, że przekazanie darowizn pieniężnych na realizację przez inny podmiot preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych jest wydatkowaniem dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Jednocześnie w świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie ma znaczenia czy podmiotem obdarowanym będzie instytucja (w tym fundacja) krajowa, czy zagraniczna, skoro darowizna zostanie przekazana na realizację celów statutowych (preferowanych przez ustawodawcę), które są zbieżne dla Fundacji i podmiotów obdarowanych. Powołany przepis nie wprowadza bowiem rozróżnienia terytorialnego. Potwierdzenie takiego podejścia znajduje odzwierciedlenie w praktyce sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. sygn. II FSK 827/07 NSA nie miał żadnych wątpliwości, że darowizna na rzecz fundacji zagranicznej realizującej cele preferowane przez ustawodawcę objęta jest zakresem przedmiotowego zwolnienia.

W stanie faktycznym powołanej sprawy fundacja polska przekazała na rzecz czeskiej fundacji darowiznę z przeznaczeniem na realizację zbieżnych lub tożsamych celów statutowych, tj. ochronę zdrowia (leczenie dzieci z chorobami nowotworowymi). Darczyńca miał jednak wątpliwości, czy wspieranie działalności podmiotu zagranicznego poprzez przekazanie darowizny będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym zwrócił się do organów podatkowych o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska. NSA w powyższym wyroku podkreślił, że zakres przedmiotowego zwolnienia nie doznaje ograniczeń terytorialnych, a zatem jego stosowanie nie jest zawężone jedynie do terytorium Polski.

Naczelny Sąd Administracyjny w powyższym wyroku nie miał żadnych wątpliwości w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wskazując że: „Nie negując zapatrywania, że co do zasady zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. ma na celu wspieranie przez państwo polskie sfer życia społecznego min. ochrony zdrowia, nie można z niego wywodzić, że ustawodawca zakres przedmiotowy omawianego zwolnienia ograniczył wyłącznie do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeczy temu wykładnia językowa omawianego przepisu, która nie wskazuje na jakiekolwiek jego ograniczenia terytorialne.”

W konsekwencji należy wskazać, że Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w wyniku dokonania Darowizn zarówno na rzecz krajowych, jak i zagranicznych instytucji, w tym fundacji. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, niezależnie od tego, czy będą to podmioty krajowe lub zagraniczne, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Ad 3


Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.


Z kolei, art. 25 ust. 4a ustawy o CIT stanowi, że przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia.


Należy wskazać, że art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT odnoszą się do sytuacji, w której zadeklarowany przez podatnika dochód objęty zwolnieniem przedmiotowym zostaje wydatkowany na cele inne niż preferowane przez ustawodawcę lub też w związku z jego likwidacją w ogóle nie zostaje wydatkowany, co prowadzi do konieczności zapłaty podatku.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca planuje dokonać Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Fundacji. Na podstawie umów Darowizn obdarowany będzie zobowiązany do wykorzystania środków pieniężnych stanowiących przedmiot darowizny w celu realizacji zbieżnych celów statutowych Fundacji i obdarowanego. W konsekwencji, do dnia likwidacji Fundacji, dochód przeznaczony na działalność statutową zostanie przekazany w ramach Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji. Jednocześnie w wyniku dokonania Darowizn Fundacja na moment zakończenia likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) nie będzie posiadać żadnych środków pieniężnych.

Oznacza to że, w odniesieniu do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego (w części w jakiej dojdzie do wydatkowania wszystkich środków pieniężnych posiadanych przez Fundację, odpowiadającym dochodom zadeklarowanym jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę), nie znajdzie zastosowania przepis art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT, który przewiduje obowiązek opodatkowania dochodu uprzednio zadeklarowanego na cele statutowe, a następnie niewydatkowanego lub wydatkowanego niezgodnie z przeznaczeniem w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia. Wnioskodawca bowiem w toku działalności dokona odpowiedniego przeznaczenia oraz wydatkowania środków pieniężnych, a co za tym idzie będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a planowana w dalszej kolejności likwidacja Fundacji pozostaje bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia.

W kontekście prawidłowego rozumienia zakresu zastosowania art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT należy przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2018 r. sygn. 0114-KDIP2-3.4010.128.2018.3.MC, w której organ potwierdził, że przepis ten znajdzie zastosowanie w przypadku niewydatkowania lub niewłaściwego wydatkowania dochodu (uprzednio zadeklarowanego jako zwolniony) przez podatnika: „W związku z powyższym w przypadku wypłaty (wydatkowania) środków, które zostały pierwotnie przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (...) będzie konieczne opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych zgromadzonych przez Wspólnotę środków (odpowiednio w momencie wypłaty zgromadzonych środków lub w momencie likwidacji Wspólnoty). Stanie się tak ponieważ środki, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zostały przeznaczone pierwotnie na utrzymanie tych zasobów to ostatecznie zostaną wydatkowane na inne cele, bądź nastąpi likwidacja podatnika (Wspólnoty) w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia (w zależności, które zdarzenie nastąpi pierwsze).”


Zatem w przypadku braku wydatkowania środków opodatkowaniu zgodnie z art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT podlegają te dochody, które do momentu likwidacji nie zostały wydatkowane przez podatnika.


W kontekście zastosowania art. 25 ust. 4 ustawy o CIT wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 2 sierpnia 2016 r. sygn. II FSK 1850/14 wskazał iż: „Zgodzić się więc należy ze stanowiskiem Sądu pierwszej instancji oraz organu interpretacyjnego, że dochód wprawdzie przeznaczony przez ZOZ przed jego likwidacją na cele statutowe tego podmiotu, ale nie wydatkowany na owe cele po likwidacji ZOZ podlega opodatkowaniu. W takiej sytuacji zastosowanie znajduje art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p., który stanowi, iż jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku.”

W odniesieniu do powyższej tezy Wnioskodawca pragnie zauważyć, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego środki pieniężne zostaną przekazane w ramach Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, o celach zbieżnych z celami statutowymi Fundacji (preferowanymi przez ustawodawcę) przed likwidacją Fundacji. Zatem okoliczność uprzedniego wydatkowania całego osiągniętego dochodu przesądza o braku zastosowania regulacji określonej w art. 25 ust. 4 i 4a ustawy o CIT.

Należy również zwrócić uwagę, iż stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2017 r. sygn. 0115-KDIT2-3.4010.25.2017.2.PS wskazał wprost, w jakich okolicznościach podatnik zachowuje prawo do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4: „Zatem dla możliwości zachowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 ustawy w związku z likwidacją Stowarzyszenia istotne jest, czy środki pieniężne zostały przekazane na rzecz innego podmiotu przed zlikwidowaniem Stowarzyszenia, a wiec wydatkowane w trakcie działalności Stowarzyszenia i to w sposób zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. W przeciwnym przypadku zastosowanie znajdzie art. 25 ust. 4a ustawy i powstanie konieczność zapłacenia podatku.

Pamiętać trzeba bowiem, że jeśli Stowarzyszenie przed zakończeniem likwidacji przeniesie na inny podmiot uprzednio zadeklarowane i zwolnione z opodatkowania środki pieniężne na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, który realizować będzie cele statutowe zbieżne z celami Wnioskodawcy i wynikać będzie to wprost ze statutu Stowarzyszenia, nie dojdzie do utraty ww. zwolnienia przedmiotowego.”

Konfrontując powyższą tezę organu podatkowego z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego należy wskazać, że Fundacja przed zakończeniem likwidacji, dokona przeniesienia w ramach Darowizn uprzednio zadeklarowanych środków pieniężnych. W takim przypadku nie dojdzie do utraty zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ na moment likwidacji Fundacji wszystkie środki pieniężne zostaną wydatkowane na jej cele statutowe.

W konsekwencji Fundacja, w wyniku wydatkowania całości środków pieniężnych (odpowiadającym dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w ramach Darowizn, na moment jej likwidacji, nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku zgodnie z art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT.

Taki sposób wykładni powołanych przepisów jest zgodny z logiką metodologii opodatkowania. W praktyce bowiem w wyniku obdarowania innego podmiotu (wydatkowania dochodu poprzez Darowiznę) dochodzi do „przekazania” na kolejny podmiot ewentualnego obowiązku podatkowego. Obdarowany bowiem, albo opodatkowuje otrzymane darowizny jako dochód podatkowy, albo, pod warunkiem że przeznaczy i wydatkuje ten dochód zgodnie z celami statutowymi (preferowanymi przez ustawodawcę), ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku likwidacji Fundacji nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT, z uwagi na uprzednie, tj. przed likwidacją, przekazanie przez Fundację całości środków pieniężnych (odpowiadającym dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn.


Ad 4


Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, może zaistnieć sytuacja, iż do momentu zakończenia likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja nie zdąży jednak wydatkować wszystkich środków pieniężnych, odpowiadającym dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę. W takiej sytuacji zgodnie ze Statutem Fundacji (§ 36 pkt 3) środki finansowe lub inne składniki majątku, które pozostały po likwidacji Fundacji, zostaną przekazane, decyzją Prezydenta Rady Fundacji, na rzecz innych podmiotów, których cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji, w tym organizacji społecznych, fundacji lub stowarzyszeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1 b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.


Z kolei, art. 25 ust. 4a ustawy o CIT stanowi, że przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia.


Należy wskazać, że art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT odnoszą się do sytuacji, w której zadeklarowany przez podatnika dochód objęty zwolnieniem przedmiotowym zostaje wydatkowany na cele inne niż preferowane przez ustawodawcę lub też w związku z jego likwidacją w ogóle nie zostaje wydatkowany, co prowadzi do konieczności zapłaty podatku.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli do momentu zakończenia likwidacji cześć dochodu Fundacji przeznaczonego na jej cele statutowe nie zostanie wydatkowany na te cele, to ta cześć dochodu niewydatkowanego będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest jego stanowisko, zgodnie z którym w sytuacji w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, w zakresie tych środków powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego prawnych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi - jest prawidłowe,
  • niepowstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku likwidacji Fundacji z uwagi na przekazanie przez Fundację przed likwidacją całości posiadanych środków pieniężnych (odpowiadających dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn – jest prawidłowe,
  • powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji, w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę – jest prawidłowe.

Ad 1


Zdaniem organu, stanowisko Fundacji, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe.


Ad 2


Zdaniem organu, stanowisko Fundacji, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe.


Ad 3


Zdaniem organu, stanowisko Fundacji, zgodnie z którym w wyniku likwidacji Fundacji nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT, z uwagi na przekazanie przez Fundację przed likwidacją całości posiadanych środków pieniężnych (odpowiadających dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę) w drodze Darowizn
– jest prawidłowe.


Ad 4


Zdaniem organu, stanowisko Fundacji, zgodnie z którym w sytuacji w której na moment likwidacji (podjęcia uchwały o zamknięciu likwidacji) Fundacja posiadać będzie środki pieniężne, odpowiadające dochodom, które zostały zadeklarowane jako przeznaczone na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, w zakresie tych środków powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1-4.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj