Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.566.2020.2.MSU
z 28 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu 22 lipca 2020r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 17 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. 8% stawki podatku VAT do dostawy środka o nazwie ….. – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.8% stawki podatku VAT do dostawy środka o nazwie ….

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży środków dezynfekcyjnych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka dokonywała i dokonuje dostaw towarów, w tym następujących środków do dezynfekcji, zwanych dalej łącznie „Produktem” - płynu do dezynfekcji rąk i powierzchni występującego pod różnymi nazwami handlowymi:……

Na ww. towary wydane zostały odpowiednie pozwolenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. W związku z tym zostały one wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (t.j. Dz.U z 2018 r., Nr 2231; dalej jako: „Ustawa o Produktach Biobójczych”).

Produkt to płyn do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk metodą wcierania, a także do dezynfekcji powierzchni oraz urządzeń zarówno mających, jak i niemających kontaktu z żywnością. Przeznaczony jest do stosowania w obszarze medycznym oraz obszarach wymagających przestrzegania należytego poziomu higieny - w przemyśle spożywczym czy obiektach użyteczności publicznej, zarówno w warunkach przemysłowych, jak i domowych. Produkt jest przeznaczony do zarówno powszechnego, jak i profesjonalnego, stosowania.

Produkt wykazuje działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze. Chemiczna nazwa substancji czynnej: etanol, ….. (zawartość w Produkcie ….). Zgodnie z Wykazem Produktów Biobójczych, na gruncie załącznika V do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych, Produkt należy do kategorii 1 grupy 1, kategorii 1 grupy 2 oraz kategorii 1 grupy 4 produktów biobójczych.

W odpowiedzi na wezwanie Organu o wskazanie:

  1. Czy Wnioskodawca w związku z dostawą wyrobów, o których mowa we wniosku ORD-IN występował z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to proszę wskazać datę złożenia wniosku oraz zakres tego wniosku.
  2. Czy produkty o nazwie ….. są wyłącznie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów, czy również są przedmiotem nieodpłatnego przekazania, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.)?
  3. Jeżeli produkty o nazwie ……. są przedmiotem nieodpłatnego przekazania, to należy wskazać:
    1. Czy przekazanie jest dokonane na rzecz podmiotów wskazanych w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2020, poz. 527 ze zm.),
    2. Czy produkty te są produktami biobójczymi - środkami dezynfekującymi – w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167 z 27.06.2012, str. 1, z późn. zm.),
    3. Czy przekazanie następuje na podstawie pisemnej umowy darowizny pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem wskazanym w ww. § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. i czy z umowy tej wynika, że dostarczane towary będą wykorzystane zgodnie z ust. 2, tj. na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.
  1. Czy Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia produktów …..?
  2. Klasyfikacji PKWiU na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla będących przedmiotem zapytania produktów o nazwie …….;
  3. Czy prawidłowość przyporządkowania przedmiotowych produktów do klasyfikacji została potwierdzona przez Urząd Statystyczny?
  4. Czy przedmiotowe produkty mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia?

Wnioskodawca wskazał, iż:

Ad. 1

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej dla produktu …….(wniosek datowany na 15 lipca 2020 r., data wysyłki 17 lipca 2020 r., data doręczenia do Krajowej Informacji Skarbowej: 21 lipca 2020 r. zgodnie z otrzymanym zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Zakres wniosku obejmował potwierdzenie uprawnienia Spółki do stosowania stawki 8% do dostaw ww. produktu od 1 lipca 2020 r. w związku z nową wersją matrycy stawek VAT.

Ad. 2 i 3

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pragnie doprecyzować, że przedmiotem zapytania jest wyłącznie zastosowanie właściwej stawki VAT do odpłatnych dostaw towarów (za wynagrodzeniem). Zatem kwestia przekazań nieodpłatnych nie jest przedmiotem zapytania. Na marginesie Wnioskodawca informuje, że z informacji otrzymanych od Spółki wynika, że produkty objęte wnioskiem nie były przedmiotem darowizn.

Ad. 4

Wnioskodawcy przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wytworzenia produktów objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ad. 5

W ocenie Spółki produkty objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej należy klasyfikować zgodnie z PKWiU 2008 jako środki odkażające (20.20.14.0). Przy czym, tak jak podkreślono we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w ocenie Wnioskodawcy w okresie objętym wnioskiem o interpretację (1 marca - 30 czerwca 2020 r.), w świetle § 10c Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2020 r., nr 527 ze zm.), grupowanie PKWiU nie ma znaczenia.

Ad. 6

Przyporządkowanie produktów objętych wnioskiem do ww. grupowania PKWiU wskazanego przez Spółkę nie zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny.

Ad. 7

Organ zwrócił się o wskazanie, czy „przedmiotowe produkty mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Zakres zastosowania produktów został wyczerpująco przedstawiony w złożonym wniosku o interpretację indywidualną - „to płyn do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk metodą wcierania, a także do dezynfekcji powierzchni oraz urządzeń zarówno mających, jak i niemających kontaktu z żywnością. Przeznaczony jest do stosowania w obszarze medycznym oraz obszarach wymagających przestrzegania należytego poziomu higieny - w przemyśle spożywczym czy obiektach użyteczności publicznej, zarówno w warunkach przemysłowych, jak i domowych. Produkt jest przeznaczony do zarówno powszechnego, jak i profesjonalnego stosowania. Produkt wykazuje działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze.”

Powyższy zakres zastosowania produktów jest zbieżny z otrzymanym pozwoleniem Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych - został potwierdzony urzędowo i wynika również wprost z rejestru produktów biobójczych. Spółka jako producent i sprzedawca produktów nie przewiduje ich odmiennych zastosowań niż te przedstawione we wniosku i powtórzone powyżej. W tym kontekście można zatem uznać, że są to wyłączne obszary zastosowania produktów.

Jednym z kluczowych aspektów stosowania stawki 8% do dostaw środków odkażających jest ocena, czy w świetle ich przeznaczenia, spełniają one przesłankę zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia - to jeden z warunków wymienionych zarówno w § 10c Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, jak i ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 t.j., ze zm.).

Analiza ta jest jednak częścią oceny prawnej stanu faktycznego, a nie samego stanu faktycznego. Wyżej wymienione przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez „zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia” - to część normy, która wymaga przeprowadzenia interpretacji (czyli oceny prawnej) w świetle okoliczności faktycznych. Wnioskodawca tę analizę przeprowadził i wyniki jej przedstawił w części H formularza ORD-IN (własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego), rubryka 76, pkt 2 (Warunki zastosowania stawki 8%), pkt c (Zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia).

Zatem w ocenie Wnioskodawcy, produkty, w świetle stanu faktycznego, spełniają przesłankę „zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia”, przy czym, jak podkreślono powyżej, jest to część własnego stanowiska Spółki w sprawie oceny prawnej (którego potwierdzenie jest istotą złożonego wniosku o interpretację), a nie element stanu faktycznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dostawy Produktu na terytorium kraju powinny być opodatkowane 8% stawką VAT na podstawie § 10c rozporządzenia MF w związku z art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dostawy Produktu na terytorium kraju powinny być opodatkowane 8% stawką VAT na podstawie § 10c rozporządzenia MF w związku z art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

  1. Stan prawny

Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8% znajduje się w złączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 t.j., ze zm.; dalej jako „ustawa VAT”). Na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., nr 1751 ze zm.; dalej jako „ustawa nowelizująca”), załącznik nr 3 do ustawy VAT otrzymał nowe brzmienie (art. 1 pkt 27). Jednocześnie zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów intertemporalnych ustawy Nowelizującej, treść nowego załącznika nr 3 do Ustawy VAT stosuje się od 1 lipca 2020 r. (art. 7 ust. 1 ustawy uowelizującej), zaś do 30 czerwca 2019 r. stosowany jest załącznik nr 3 do ustawy VAT w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie z obowiązującą do 30 czerwca 2020 r. treścią załącznika nr 3 do ustawy VAT, opodatkowaniu wg stawki 8% podlega dostawa środków odkażających sklasyfikowanych na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008 (dalej jako „PKWiU 2008”) wg kodu 20.20.14.0 „Środki odkażające” - wyłącznie preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych (poz. 83).

Jednocześnie, zgodnie z art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa ustawy VAT, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek. Jak przewiduje rozporządzenie MF w § 10c obowiązującym od 25 kwietnia 2020 r., w okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostaw środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231 oraz z 2020 r. poz. 322). Na gruncie ww. przepisu nie ma zatem znaczenia klasyfikacja wyrobu zgodna z PKWiU (lub CN). Powyższy przepis rozporządzenia MF został wprowadzony do porządku prawnego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U.2020.736). Zgodnie z § 3 ww. aktu prawnego, obniżona do wysokości 8% stawka podatku może być stosowana do dostawy środków odkażających dokonanej po dniu 29 lutego 2020 r.

Pomimo że w dniu złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną obowiązuje już nowy załącznik nr 3 do ustawy VAT (tzw. nowa matryca stawek VAT), Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem rozstrzygnięcia dotyczącego okresu sprzed nowelizacji ustawy VAT. Interpretacja indywidualna pozwoli na uzyskanie rozstrzygnięcia w zakresie wykładni przepisów, w tym za okres, który w dniu złożenia wniosku o interpretację nie został jeszcze rozliczony (czerwiec 2020 r.).

  1. Warunki zastosowania stawki 8%

Niezależnie od stanu prawnego (przed lub od 1 lipca 2020 r.), przepisy rozporządzenia MF oraz ustawy VAT przewidują identyczne warunki zastosowania stawki 8% w odniesieniu do środków odkażających (za wyjątkiem określonego kodu PKWiU, który jednak nie ma już znaczenia na gruncie rozporządzenia MF), tj. towar musi:

  1. stanowić środek odkażający,
  2. mieć właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,
  3. mieć zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,
  4. posiadać pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych.

Ponieważ warunki te, pomimo zmian stanu prawnego, nie ulegają modyfikacjom, w pełni uzasadnione jest ich rozumienie w świetle dotychczasowego dorobku interpretacyjnego organów podatkowych.

  1. Środek odkażający

Przepisy ustawy VAT ani rozporządzenia MF nie zawierają definicji środka odkażającego. Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sip.pwn.pl/szukai/odka% C5%BCai%C4%85cy.html), „odkazić - odkażać” znaczy tyle, co „1. «zniszczyć drobnoustroje chorobotwórcze lub gnilne», 2. «usunąć środki trujące ze skażonych powierzchni))". Synonimami słowa „odkażający” są wyrazy „dezynfekcyjny oraz „antyseptyczny”. Produkt jest środkiem dezynfekcyjnym. Nie powinno zatem ulegać wątpliwości, że zgodnie z wykładnią językową, wyrób ten stanowi środek odkażający.

  1. Właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze

Kolejną przesłanką zastosowania stawki 8% do dostawy środków odkażających są ich określone właściwości biobójcze. Tak jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Produkt ma działanie biobójcze - zwalcza bakterie, grzyby i wirusy. Warunek ten należy zatem uznać za spełniony.

  1. Zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia

Przesłanki zastosowania Produktu wyłącznie do ochrony zdrowia, zdaniem Wnioskodawcy, nie należy rozumieć przez pryzmat nabywców środków odkażających, którzy będą je stosować, lecz przez wzgląd na ich przeznaczenie (zastosowanie). W tym kontekście należy podkreślić, że zarówno § 10c rozporządzenia MF, jak i załącznik nr 3 do ustawy VAT nie wymagają, by środki odkażające były wykorzystywane czy nabywane wyłącznie przez podmioty z sektora służby zdrowia (np. szpitale czy przychodnie). Ochrony zdrowia nie należy zatem utożsamiać z placówkami służby zdrowia, lecz z celem zastosowania środków odkażających związanych bezpośrednio z ich działaniem dezynfekcyjnym. Odkażenie rąk lub powierzchni przejawia się w usunięciu wirusów, bakterii lub grzybów, a celem takiego działania jest zapobiegnięcie zakażeniu organizmu człowieka ww. drobnoustrojami wywołującymi choroby, a tym samym ochrona zdrowia.

Zatem to nie sektor lub branża, w której działa nabywca towarów przesądza o spełnieniu omawianej przesłanki, ale określone działanie (przeznaczenie) towaru. Ochronę zdrowia należy rozumieć jako zapobieganie chorobom. Takie definiowanie ochrony zdrowia znajduje potwierdzenie w utrwalonej praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo:

  • w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP4.4012.8.2017.1.PR oraz o sygn. 0112- KDIL1-3.4012.607.2017.1.AP, w których stwierdzono, że: „Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego »ochrona« oznacza zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym, osoba lub grupa osób czuwająca nad czyimś bezpieczeństwem«. Z kolei przez »zdrowie« zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć »stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu«. Wobec powyższego, analiza treści zapisu »wyłącznie w ochronie zdrowia« - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem »ochrona« ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś, co może stanowić zagrożenie dla jej zdrowia.”,
  • w przytoczonych powyżej rozstrzygnięciach organy podatkowe oceniły również, że „istotny z punktu widzenia »zastosowania« tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto, ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty musza być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte”.

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach o sygn. 0115-KDIT1-2.4012.205.2018.1.KSZ czy o sygn. 0112-KDIL4.4012.592.2018.2.NK.

W świetle powyższego nie powinno ulegać wątpliwości, że Produkt znajduje zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia - zapobiega rozprzestrzenianiu szkodliwych dla zdrowia człowieka i chorobotwórczych bakterii, grzybów i wirusów. Takie dezynfekcyjne działanie potwierdzone jest pozwoleniami wydanymi przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Zatem, inne aspekty np. zastosowanie Produktu poza środowiskiem szpitalnym czy przez podmioty spoza branży służby zdrowia nie powinny mieć wpływu na przyjętą konkluzję. Również faktyczne zastosowanie Produktu przez nabywcę wbrew jego przeznaczeniu nie powinno prowadzić do odmiennych ustaleń.

  1. Pozwolenie tymczasowe albo wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych

W odniesieniu do czwartej przesłanki, rozporządzenie MF i ustawa VAT odsyłają do przepisów ustawy o Produktach Biobójczych. Przesłanka ta została sformułowana przez ustawodawcę alternatywnie, tj. do jej spełnienia wystarczające jest stwierdzenie, że wobec danego towaru wydano pozwolenie tymczasowe albo nastąpił wpis do rejestru produktów biobójczych.

Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy o Produktach Biobójczych, „z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy Rejestr Produktów Biobójczych, prowadzony na podstawie przepisów dotychczasowych, staje się Wykazem Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy przewiduje zaś, że produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

Tym samym, rejestrem produktów biobójczych na gruncie wspomnianej ustawy, do której odsyłają przepisy podatkowe jest Wykaz Produktów Biobójczych. Produkt, jak wspomniano w opisie stanu faktycznego, figuruje w Wykazie Produktów Biobójczych. Uznać należy zatem, że przesłanka dokonania wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o Produktach Biobójczych została również spełniona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.



Na wstępie tut. Organ zauważa, że w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji prawa podatkowego nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego PKWiU. Analiza kwestii kwalifikacji bądź też nie danego towaru bądź usługi do odpowiedniej pozycji PKWiU nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej dokonywanej przez tut. Organ. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jednocześnie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji prawa podatkowego przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU 2008. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wskazanego we wniosku produktu) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676, z późn. zm.), zmienionym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 556), do dnia 30 czerwca 2020 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż –6%,

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110,wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W tym miejscu wskazać należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady stosowania stawek obniżonych zostały określone między innymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r., poz. 527 z późn. zm.) – zwanego dalej: rozporządzeniem.

W myśl § 10c ww. rozporządzenia, w okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231 oraz z 2020 r. poz. 322).

Natomiast, w załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 83 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 ‒ „Środki odkażające ‒ wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych”.

Przy tym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.

W związku z powyższym, obniżona stawka podatku od towarów i usług dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy ‒ określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0.

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „w ochronie zdrowia”. W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, ponieważ w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego „ochrona” oznacza „zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym, osoba lub grupa osób czuwająca nad czyimś bezpieczeństwem”. Z kolei przez „zdrowie” zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć „stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu”.

Analiza treści zapisu „wyłącznie w ochronie zdrowia” – zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy – dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem „ochrona” ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić zagrożenie dla jej zdrowia.

Podkreślić należy, że istotny z punktu widzenia „zastosowania” tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto, ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2231), zwanej dalej ustawą o produktach biobójczych, udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.

Dodatkowo, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych, Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydaje pozwolenie na obrót oraz dokonuje zmiany pozwolenia na obrót albo uchyla pozwolenie na obrót, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.

W związku z powyższym, jak wynika z treści poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził możliwość stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0, na które zostało wydane pozwolenie na obrót lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z kolei z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. wynika, iż stawkę w wysokości 8% stosuje się do dostawy środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Spółka dokonywała i dokonuje dostaw towarów, w tym następujących środków do dezynfekcji, zwanych dalej łącznie „Produktem” - płynu do dezynfekcji rąk i powierzchni występującego pod różnymi nazwami handlowymi: …... Na ww. towary wydane zostały odpowiednie pozwolenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Produkt wykazuje działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze. W ocenie Spółki produkty objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej należy klasyfikować zgodnie z PKWiU 2008 jako środki odkażające (20.20.14.0).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki 8% w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. na podstawie § 10c rozporządzenia z dnia 25 marca 2020r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2020r. obniżoną stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy środków odkażających - klasyfikowanych do PKWiU ex 20.20.14.0, którymi są wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Należy zaznaczyć, że od 1 listopada 2019r. nastąpiła zmiana załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zgodnie z ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 poz. 1751 z późn. zm.), polegająca na rezygnacji z określenia kodu PKWiU a także kodu CN w przypadku ww. preparatów odkażających. Oznacza to, że zamiarem ustawodawcy było objęcie większej ilości preparatów stawką obniżoną. Jednak na mocy przepisów przejściowych - art. 7 ust. 2 w okresie od dnia 1 listopada 2019r. do dnia 30 czerwca 2020r. przepisy art. 41 ust. 2 ustawy oraz załącznik nr 3 do ustawy stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Natomiast zgodnie z § 10c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 poz. 527 z późn. zm.), w okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy środków odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych. mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231 oraz z 2020 r. poz. 322).

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2020 poz. 736) cyt. „obniżona do wysokości 8% stawka podatku może być stosowana do dostawy towarów, o której mowa w § 10c rozporządzenia zmienianego w § 1, dokonanej po dniu 29 lutego 2020 r.”

Przepisy cytowanego rozporządzenia nie odnoszą się do klasyfikacji PKWiU. Oznacza to, że przepisy rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2020r. zwiększyły „katalog” produktów odkażających, dla których stosuje się stawkę obniżoną podatku VAT, o produkty niewymienione w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze cytowane wyżej akty prawne a przede wszystkim ustawę z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 poz. 1751 z późn. zm.), która pomimo, że zmieniła z dniem 1 listopada 2019r. treść załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jednocześnie przedłużyła jego dawne brzmienie do końca czerwca 2020r., Wnioskodawca stosuje do sprzedaży na terytorium kraju środków do dezynfekcji o nazwie …..stawkę 8% na podstawie przepisów ustawy o VAT, ponieważ tylko ustawa o VAT do dnia 30 czerwca 2020r. odwołuje się do klasyfikacji PKWiU 2008 i produkt Wnioskodawcy mieści się w tej klasyfikacji.

W niniejszej sprawie stosując przepisy ustawy o VAT, nie ma podstaw do zastosowania przepisów rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku VAT, ponieważ stawka podatku VAT w wysokości 8% na podstawie przepisów ustawy nie ulega obniżeniu w związku z przepisem § 10c cytowanego rozporządzenia, lecz pozostaje w tej samej wysokości.

W związku z powyższym brak podstaw do określania stawki VAT dla dostawy środków do dezynfekcji o nazwie …… sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU (2008) 20.20.14.0. w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r., na podstawie przepisu § 10c rozporządzenia.

Tym samym mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że dostawa produktów biobójczych o nazwie …. …., zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do symbolu PKWiU 20.20.14.0, będących, jak wynika z okoliczności sprawy, środkami biobójczymi wykazującymi działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze, dla których wydane zostały odpowiednie pozwolenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, w przypadku ich zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r., podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na wywiedzenie skutku prawnego na innej podstawie prawnej, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku. Powyższe przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności nieprawidłowego wskazania PKWiU lub niewykorzystywania ww. produktów wyłącznie w ochronie zdrowia), wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS dotyczy stanu prawnego, który obowiązuje od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania stawki 8% dla dostawy środka o nazwie ……, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia, tj. w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku dla dostawy środka o nazwie ……, nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonywanych po 30 czerwca 2020 r.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj