Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.519.2020.3.KK
z 29 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


S. sp. z o.o. (dalej zwana: Wnioskodawcą) posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest podatnikiem VAT czynnym. Podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę jest sprzedaż detaliczna oraz hurtowa … prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

Wnioskodawca zamierza organizować, po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, loterie skierowane do klientów, którymi mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe oraz spółki kapitałowe. Loterie mogą być również skierowane do partnerów Wnioskodawcy, czyli podmiotów będących zarejestrowanymi członkami klubu S.I.. Członkami klubu S.I. mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nabywające produkty na potrzeby własne oraz swoich bliskich, jak również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe i kapitałowe zajmujące się sprzedażą bezpośrednią oraz tworzeniem i rozwijaniem własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM (marketingu sieciowego), produktów oferowanych przez Wnioskodawcę.

W losowaniu nagród będą brać udział wyżej wskazane podmioty, które dokonają zakupów produktów oferowanych przez Wnioskodawcę na określoną kwotę.

Loterie mają być tworzone na rok kalendarzowy. Jednokrotnie w miesiącu będzie odbywać się losowanie określonej liczby nagród, którymi mogą być vouchery rabatowe na zakupy produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Jednokrotnie w roku ma odbywać się losowanie nagrody głównej, którą może być wycieczka zagraniczna.

W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, że loterie mogą być organizowane samodzielnie przez Spółkę, Spółka może również korzystać ze wsparcia podmiotu profesjonalnego jednakże Spółka każdorazowo będzie występować jako organizator przyznający i wydający nagrody.

Partnerzy prowadzący działalność gospodarczą inna niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży w ramach sieci MLM są członkami Klubu S.I.. Zasadniczo członkostwo w Klubie S.I. uprawnia partnerów prowadzących działalność gospodarczą, inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży w ramach sieci MLM, do zakupu produktów oferowanych przez Spółkę po obniżonej o rabat cenie. Przytoczony rabat jest przyznawany niezależnie od przeprowadzenia przedmiotowej loterii. Partnerzy prowadzący działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży w ramach sieci MLM mają prawo dokonywać zakupu produktów oferowanych przez Spółkę na własny użytek i potrzeby bądź osób im bliskich.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie przekraczać 2.280 zł?
  2. Czy w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie równa bądź mniejsza niż 2.280 zł?
  3. Czy w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz tworzenia i rozwijania własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jak również klientów i partnerów będących spółkami osobowymi oraz kapitałowymi Wnioskodawca nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych?


Ad. 1

Wnioskodawca jest zdania, że w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź klientów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie przekraczać 2.280 zł.


Nagrody otrzymywane przez klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź klientów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych doprecyzowujący, że za przychody z innych źródeł uważa się nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Choć częścią klientów będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą niepowiązaną gospodarczo z przedmiotem działalności Wnioskodawcy to należy uznać, że nagrody wygrane w loterii nie będą uzyskiwane w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych między innymi w art. 30 ust. 1 pkt 2.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Stosownie do art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.


Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź klientów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie równa bądź mniejsza niż 2 280 zł.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a) wolne od podatku dochodowego są wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, przy czym loterie te muszą być urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wnioskodawca uzyska odpowiednie zezwolenia zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych co spowoduje, że będzie miał prawo zastosować zwolnienie do wygranych klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź klientów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczać 2.280 zł.


Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wygrania nagrody w ramach planowanej loterii przez partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz tworzenia i rozwijania własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jak również klientów i partnerów będących spółkami cywilnymi, osobowymi oraz kapitałowymi Wnioskodawca nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych.


Nagrody wygrane w ramach loterii przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz tworzenia i rozwijania własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę powinny zostać zaklasyfikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W świetle art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na podstawie art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy.


Z uwagi na powyższe art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązujący do opodatkowania nagród zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie będzie mieć zastosowania.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Z kolei w myśl z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani sami wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Nagrody wygrane w ramach loterii przez spółki kapitałowe nie będą zatem podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku nagród wygranych przez spółki osobowe opodatkowanie zależy od statusu podatkowego wspólników. Jeśli wspólnik jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych to przychód powinien być każdorazowo przypisany do działalności prowadzonej poprzez spółkę osobową. W konsekwencji nagrody wygrane w ramach loterii będą stanowić u wspólnika przychód ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Gdy wspólnik podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wygrane nagrody będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie wspólnika.

W obu przypadkach art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązujący do opodatkowania nagród zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie będzie mieć zastosowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (…).


W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.


Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a) cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wygrana uzyskana w ramach loterii urządzonej i prowadzonej przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280 zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji loterii. Słownik Języka Polskiego wydany w 1963 r. definiuje loterię jako publiczną grę hazardową, której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), zyskując szansę wygranej. Natomiast Słownik Języka Polskiego z 1984 r. definiuje loterię jako grę, w której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), a o wygranej decyduje losowanie. Loteria polega zatem na losowym przyznaniu nagrody wśród uczestników, którzy nabyli dowód udziału w grze. Do uznania gry za losową niezbędne jest zatem występowanie elementu losowości w przyznaniu nagrody.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza organizować, po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, loterie skierowane do klientów, którymi mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe oraz spółki kapitałowe. Loterie mogą być również skierowane do partnerów Wnioskodawcy, czyli podmiotów będących zarejestrowanymi członkami klubu S.I.. W losowaniu nagród będą brać udział wyżej wskazane podmioty, które dokonają zakupów produktów oferowanych przez Wnioskodawcę na określoną kwotę.

Ustawowa definicja gry losowej zawarta została w art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 847 z późn. zm.), który stanowi, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.


Biorąc pod uwagę wskazane regulacje prawne potwierdzić należy prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, że w odniesieniu do nagród wygranych w loterii przez:


  • klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie przekraczać 2.280 zł;
  • klientów i partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, bądź partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą inną niż sprzedaż bezpośrednia oraz tworzenie i rozwijanie własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych, gdy wartość nagrody będzie równa bądź mniejsza niż 2.280 zł;
  • partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz tworzenia i rozwijania własnej struktury sprzedaży, w ramach sieci MLM, produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jak również klientów i partnerów będących spółkami osobowymi oraz kapitałowymi Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj