Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.630.2020.1.ISL
z 25 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni – przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 lipca 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-…), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 11 sierpnia 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-…), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Następnie w dniu 11 sierpnia 2020 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni (osoba fizyczna, polski rezydent), dalej: Twórca, w 2020 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Wnioskodawczynię, za pośrednictwem internetowego serwisu społecznościowego. Właścicielem i podmiotem prowadzącym internetowy serwis społecznościowy jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany i mający swoją siedzibę w (…) (dalej: Podmiot prowadzący serwis). Wnioskodawczyni prowadzi ww. działalność gospodarczą według klasyfikacji PKWIU 2008 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0 oraz według PKWIU 2015 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0. Udostępnianie ww. treści przez Wnioskodawczynię nie obejmuje przeniesienia do nich praw autorskich, ani licencjonowania. Internetowy serwis społecznościowy pozwala użytkownikom na utworzenie profilu, przesyłanie zdjęć i filmów do swojego profilu, ustalanie zasad dostępu do utworzonego profilu przez innych użytkowników (dalej: Fanów), którzy chcą przeglądać treści zamieszczone przez Twórcę. Podmiot prowadzący serwis nie jest właścicielem treści udostępnianych przez Twórcę. Wszystkie informacje dotyczące profilu Wnioskodawczyni są zgodne z prawdą i dokładne, a wszelkie treści udostępniane przez Wnioskodawczynię są Jej własnością i nie naruszają praw własności intelektualnej, ani żadnych innych praw własności osób trzecich. Aby zostać użytkownikiem platformy internetowej, Wnioskodawczyni musiała zarejestrować się i utworzyć konto użytkownika. Musiała podać prawidłowy adres e-mail, nazwę użytkownika i hasło. Wnioskodawczyni korzysta z platformy internetowej na podstawie udzielonej Jej przez podmiot prowadzący platformę internetową warunkowej, odwołalnej, nieprzenoszalnej, niepodlegającej sublicencji, niewyłącznej i ograniczonej licencji na korzystanie z platformy internetowej dla własnego, zgodnego z prawem użytku. Licencja ta może zostać odwołana i rozwiązana przez podmiot prowadzący platformę internetową w dowolnym czasie i z dowolnego powodu (w tym, bez ograniczeń, w przypadku naruszenia warunków korzystania z platformy lub obowiązujących przepisów). Wnioskodawczyni świadczy usługę polegającą na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego serwis, z siedzibą w (…). Podmiot prowadzący serwis udostępnia odpłatnie te treści (zdjęcia, filmy, teksty) Fanom. Fani, jeżeli chcą uzyskać dostęp do treści zamieszczanych przez Twórcę na swoim profilu, muszą dokonać zapłaty w drodze obciążenia ich karty płatniczej. Zapłata ta jest dokonywana na rachunek podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Pobierając ww. płatności podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy działa we własnym imieniu i na swoją rzecz. Twórca z tytułu świadczenia usług (odpłatne udostępnianie treści - zdjęcia, filmy, teksty) wystawia fakturę sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Wysokość wynagrodzenia za usługę Twórcy obliczana jest jako różnica pomiędzy sumą wpłat dokonanych przez Fanów w okresie rozliczeniowym, a kwotą wynagrodzenia pobieranego przez prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, za zarządzanie serwisem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej według stawki 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma Ona prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”. W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Wnioskodawczyni w 2020 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest odpłatne udostępnianie treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Wnioskodawczynię, za pośrednictwem platformy internetowej. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą według klasyfikacji PKWIU 2008 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0 oraz według PKWIU 2015 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., jak i z 2015 r., przedmiot działalności podatnika zalicza do działalności usługowej, a co za tym idzie podatnik będzie miał prawo do zastosowania stawki opodatkowania swoich przychodów w wysokości 8,5%. Brak jest przy tym wyłączenia tego rodzaju działalności podatnika w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni ma prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej według stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
      1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
      2. uzyskal
      1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
      2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć przy tym należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podając jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W ww. załączniku nie wymieniono usług, jakie świadczy Wnioskodawczyni, zgodnie z PKWiU sklasyfikowanych pod symbolem 63.12.10.0, co oznacza, że działalność ta może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy innych usług, które wyłączają Ją z korzystania z tej formy opodatkowania (kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej).

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, określenie „działalność usługowa” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)3) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni (dalej: Twórca), w 2020 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Nią, za pośrednictwem internetowego serwisu społecznościowego. Właścicielem i podmiotem prowadzącym internetowy serwis społecznościowy jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany i mający swoją siedzibę w (…) (dalej: Podmiot prowadzący serwis). Wnioskodawczyni prowadzi ww. działalność gospodarczą według klasyfikacji PKWIU 2008 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0 oraz według PKWIU 2015 - Usługi portali internetowych: 63.12.10.0. Udostępnianie ww. treści przez Wnioskodawczynię nie obejmuje przeniesienia do nich praw autorskich, ani licencjonowania. Internetowy serwis społecznościowy pozwala użytkownikom na utworzenie profilu, przesyłanie zdjęć i filmów do swojego profilu, ustalanie zasad dostępu do utworzonego profilu przez innych użytkowników (dalej: Fanów), którzy chcą przeglądać treści zamieszczone przez Twórcę. Podmiot prowadzący serwis nie jest właścicielem treści udostępnianych przez Twórcę. Wszystkie informacje dotyczące profilu Wnioskodawczyni są zgodne z prawdą i dokładne, a wszelkie treści udostępniane przez Wnioskodawczynię są Jej własnością i nie naruszają praw własności intelektualnej, ani żadnych innych praw własności osób trzecich. Aby zostać użytkownikiem platformy internetowej, Wnioskodawczyni musiała zarejestrować się i utworzyć konto użytkownika. Musiała podać prawidłowy adres e-mail, nazwę użytkownika i hasło. Wnioskodawczyni korzysta z platformy internetowej na podstawie udzielonej Jej przez podmiot prowadzący platformę internetową warunkowej, odwołalnej, nieprzenoszalnej, niepodlegającej sublicencji, niewyłącznej i ograniczonej licencji na korzystanie z platformy internetowej dla własnego, zgodnego z prawem użytku. Licencja ta może zostać odwołana i rozwiązana przez podmiot prowadzący platformę internetową w dowolnym czasie i z dowolnego powodu (w tym, bez ograniczeń, w przypadku naruszenia warunków korzystania z platformy lub obowiązujących przepisów). Podmiot prowadzący serwis udostępnia odpłatnie te treści (zdjęcia, filmy, teksty) Fanom. Fani, jeżeli chcą uzyskać dostęp do treści zamieszczanych przez Twórcę na swoim profilu, muszą dokonać zapłaty w drodze obciążenia ich karty płatniczej. Zapłata ta jest dokonywana na rachunek podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Pobierając ww. płatności podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy działa we własnym imieniu i na swoją rzecz. Twórca z tytułu świadczenia usług (odpłatne udostępnianie treści - zdjęcia, filmy, teksty) wystawia fakturę sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Wysokość wynagrodzenia za usługę Twórcy obliczana jest jako różnica pomiędzy sumą wpłat dokonanych przez Fanów w okresie rozliczeniowym, a kwotą wynagrodzenia pobieranego przez prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, za zarządzanie serwisem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony na wstępie opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że skoro usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie zostały wymienione w załączniku nr 2 oraz nie należą do kategorii usług opodatkowanych inną stawką niż 8,5%, to mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Zatem przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty), sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 63.12.10.0 mogą być – po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawczynię w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawczyni poprawnie zakwalifikowała usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11): zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o jego wskazanie oraz o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj