Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.452.2020.3.KW
z 29 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2020 r. (data wpływu 24 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.) oraz z dnia 16 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy:

  • zakupie złota dewizowego – jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży złota dewizowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zakupie i sprzedaży złota dewizowego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 sierpnia 2020 r. i 16 września 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazania adresu do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką Komandytową z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wpisaną do KRS. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, jednak ze względu na główny przedmiot działalności planuje rejestrację do VAT, jednocześnie oświadcza, że do dnia złożenia wniosku (ORD-IN) nie wykonała jeszcze żadnej czynności z art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki będzie handel metalami szlachetnymi. Działalność Spółki będzie opierała się na handlu złotem dewizowym, w tym celu uzyskała indywidualne zezwolenie dewizowe wydane przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

Wnioskodawca planuje zakup sztabek złota o próbie 916 i 999 o wadze 1-12 kilogramów oraz nugatów złota prosto z kopalni. Kopalnie znajdują się w krajach …. Sztabki będą transportowane z kopalni do rafinerii znajdującej się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W rafinerii sztabki z próbą 999 będą sprawdzane i po wydaniu ekspertyzy przez podmioty uprawnione, złoto będzie sprzedawane i odbierane przez klientów, którymi będą firmy (nabywcami nie będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). W przypadku sztabek z próbą 916, złoto będzie sprawdzane lub przetapiane, w zależności od życzenia klienta. Jeśli klient będzie chciał uzyskać wyższą próbę złota ze sztabek o próbie 916, złoto będzie poddawane rafinacji i po wydaniu ekspertyzy sprzedawane z próbą 999. Nugaty złota będą przetapiane na sztabki i zgodnie z życzeniem klienta będą poddawane rafinacji lub nie. Przy zakupie złota będą wykorzystywane rachunki powiernicze.

Wnioskodawca nie zajmuje się samym procesem rafinacji, w tym celu złoto jest oddawane do rafinerii złota. Jednocześnie Wnioskodawca jest świadomy konieczności prowadzenia ewidencji na podstawie art. 125 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, oraz oświadcza, że ewidencję taką będzie prowadził.

W uzupełnieniach wniosku wskazano:

  1. Złoto będzie poddawane rafinacji po zakupie, ale przed sprzedażą klientom.
  2. W odpowiedzi na pytanie w wezwaniu: „Czy nabywane przez Wnioskodawcę złoto (w postaci sztabek o próbie 916 i 999 oraz nugatów złota) będzie spełniało definicję złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?”, Wnioskodawca wskazał: „Sztabki złota o próbie poniżej 995 nie będą spełniały definicji złota inwestycyjnego. Sztabki złota o próbie 995 i 999 będą spełniały definicję złota inwestycyjnego. Nugaty złota nie będą spełniały definicji złota inwestycyjnego.”
  3. Nabywane sztabki złota będą miały formę bryły o prostokątnej podstawie.
  4. Według wiedzy składającej wniosek zakup złota zwolniony jest z opłat celnych.
  5. Odprawa celna będzie następować w Polsce lub Niemczech.
  6. Złoto sprzedawane w postaci sztabek (zrafinowane z nugatów i sztabek o próbie poniżej 995 do próby 999) będzie spełniało definicję złota inwestycyjnego.
  7. Nugaty przetopione na sztabki będą miały formę bryły o prostokątnej podstawie.
  8. Sprzedawane w formie sztabek złoto będzie miało formę bryły o prostokątnej podstawie.
  9. Wnioskodawca nie planuje zostać podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec.
  10. Podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE na terytorium Polski.
  11. Wnioskodawca będzie ustanawiał przedstawiciela fiskalnego na terytorium Niemiec.
  12. Przedstawiciel fiskalny będzie podmiotem zarejestrowanym w Niemczech dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.
  13. Na pytanie Organu: „Czy Wnioskodawca – w odniesieniu do sztabek złota oraz nugatów, których odprawa celna będzie odbywała się na terenie Niemiec – będzie sprzedawał ww. towary bezpośrednio z kraju, w którym będzie następować ich odprawa celna, czy też Wnioskodawca bądź inny podmiot działający w jego imieniu będzie dokonywał przemieszczenia tych towarów na terytorium Polski w celu ich dalszej odsprzedaży?”, Wnioskodawca podał, że będzie sprzedawał towary poza krajem, w którym będzie następować ich odprawa celna oraz będzie dokonywał przemieszczenia towarów na terytorium Polski lub innych krajów UE w celu ich dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku z powyższym stanem faktycznym będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przy zakupie i sprzedaży złota dewizowego?

Zdaniem Wnioskodawcy na mocy art. 122 w zw. z art. 121 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług przy zakupie i sprzedaży złota o próbie 999. Przy zakupie złota o próbie 916 nie przysługuje zwolnienie, jednak w przypadku poddania złota próbie 916 rafinacji i uzyskania próby co najmniej 995 przysługuje zwolnienie przy sprzedaży złota w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995. Przy zakupie nugatów złota nie przysługuje zwolnienie, jednak w przypadku przetopienia nugatów na sztabki lub płytki i rafinacji do próby co najmniej 995, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie przy sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednak stosownie do art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego. Na mocy ust. 2 art. 122 ustawy, zwolnienie, o którym mowa, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.

Dla celów podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy, przez złoto inwestycyjne rozumie się:

  1. złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
  2. złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
    1. posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
    2. zostały wybite po roku 1800,
    3. są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
    4. są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1, jednak Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia.

W myśl przytoczonej wcześniej definicji, należy zauważyć, że złoto sprowadzane w sztabkach z próbą 999 spełnia warunki dla uznania go za złoto inwestycyjne, w związku z tym import i późniejsza sprzedaż tego złota korzysta ze zwolnienia z VAT. Natomiast dla złota z próbą 916, z uwagi na niespełnienie definicji dla złota inwestycyjnego, sam import złota nie będzie korzystał ze zwolnienia, jak również złoto, które nie zostanie poddane oczyszczaniu do próby co najmniej 995, jego sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT. Jeśli importowane złoto o próbie 916, zostanie poddane oczyszczaniu do próby co najmniej 995, wtedy sama sprzedaż może korzystać już ze zwolnienia dla celów VAT. W przypadku zakupu nugatów złota, sam import nie korzysta ze zwolnienia, natomiast po przetopieniu nugatów na sztabki lub płytki i oczyszczeniu ich do próby co najmniej 995, sama sprzedaż korzysta już ze zwolnienia dla celów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy:

  • zakupie złota dewizowego – jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży złota dewizowego – jest prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Na mocy art. 2 pkt 2 ustawy – przez terytorium państwa członkowskiego – rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 122 ust. 1 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1, jeżeli:

  1. wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa jest dokonywana dla innego podatnika, lub
  2. w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa dokonuje dostawy złota w celach przemysłowych, a dostawa dotyczy złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1, i jest dokonywana dla innego podatnika.

Przy czy, w świetle art. 121 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, przez złoto inwestycyjne rozumie się:

  1. złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe
  2. złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
  3. posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
  4. zostały wybite po roku 1800,
  5. są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
  6. są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Należy zauważyć, że definicje skonstruowane przez ustawodawcę opierają się przede wszystkim na przesłankach czystości złota oraz formy, w jakiej się ono znajduje i mają swoje źródło w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 344 ust. 1 Dyrektywy, do celów niniejszej dyrektywy i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych „złoto inwestycyjne” oznacza:

  1. złoto w postaci sztabek lub płytek o masie akceptowanej na rynkach złota, o próbie równej lub większej niż 995 tysięcznych, bez względu na to, czy jest reprezentowane przez papiery wartościowe, czy nie;
  2. złote monety o próbie równej lub wyższej niż 900 tysięcznych, wybite po 1800 roku, które są lub były prawnym środkiem płatniczym w państwie pochodzenia i które zwykle są sprzedawane po cenie, która nie przekracza wartości wolnorynkowej złota zawartego w monecie o więcej niż 80%.

Należy w tym miejscu zauważyć, że art. 121 ust. 1 ustawy stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 344 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE. Zarówno przepisy Dyrektywy, jak i ustawy o podatku od towarów i usług jako wyznacznik uznania czy dany towar jest złotem inwestycyjnym czy też nie posługują się dwoma wyznacznikami w postaci: czystości kruszcu rozumianej jako próba oraz formy, tj. postaci sztabki, płytki oraz monety. Zatem należy uznać, że implementacja została dokonana z poszanowaniem reguł implementacji, które wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zauważyć należy, że złoto, będące metalem przejściowym, jest wykorzystywane na różne sposoby w gospodarce. Przy czym oprócz wykorzystania tego kruszcu w procesach produkcyjnych, spotyka się złoto w postaci wyrobów gotowych, wyrobów jubilerskich, a także monet. Bardzo często złoto wykorzystywane jest także w celach inwestycyjnych lub spekulacyjnych. Z tego też względu, aby zapewnić równe traktowanie w zakresie opodatkowania podatkiem od wartości dodanej złota i pozostałych instrumentów finansowych służących tym samym celom, zarówno przepisy krajowe, jak i Dyrektywa 2006/112/WE przewidują procedurę szczególną dla złota inwestycyjnego, której fundamentalną zasadą jest zwolnienie z opodatkowania transakcji, której przedmiotem jest złoto inwestycyjne. Złoto niespełniające definicji złota inwestycyjnego jest opodatkowane na zasadach ogólnych.

Analizując powołane przepisy prawa krajowego, jak i Dyrektywy 2006/112/WE stwierdzić należy, że ustawodawca opiera się na przesłankach czystości złota oraz formy, tj. postaci złota, zawężając tym samym objęciem preferencją podatkową obrót jedynie złotem inwestycyjnym, tj. wyprodukowanym ściśle w tym celu, posiadającym przede wszystkim walor inwestycyjny. Definicja zawarta w przepisach art. 121 ustawy służy prawidłowemu zaklasyfikowaniu towaru jako złota inwestycyjnego zwolnionego od podatku VAT na podstawie art. 122 ustawy.

W przedmiotowej sprawie należy ponadto wskazać, że stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy, w przypadku gdy podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustanowiły przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 18d ust. 1, podatnikiem jest ten przedstawiciel podatkowy – w zakresie, w jakim działa w imieniu własnym na rzecz tych podmiotów.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11 (art. 19a ust. 9 ustawy).

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu towarów.

Szczególne zasady wymiaru i poboru podatku w imporcie towarów wiążą się ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu importu towarów ciąży na osobach przywożących towary, bez względu na to, czy są one podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy czy też nie. Oznacza to, że każdy podmiot importujący towary obowiązany jest uiścić podatek z tytułu importu towarów, ponieważ w tym przypadku podatek obciąża czynność faktyczną, jaką jest przywóz towarów.

Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

  1. zgłoszeniu celnym albo
  2. rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2446”, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

– kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Ponadto należy powołać art. 11 ust. 1 ustawy, na podstawie którego przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje zakup sztabek złota o próbie 916 i 999 o wadze 1-12 kilogramów oraz nugatów złota prosto z kopalni. Kopalnie znajdują się w krajach …. Sztabki będą transportowane z kopalni do rafinerii znajdującej się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W rafinerii sztabki z próbą 999 będą sprawdzane i po wydaniu ekspertyzy przez podmioty uprawnione, złoto będzie sprzedawane i odbierane przez klientów, którymi będą firmy. W przypadku sztabek z próbą 916, złoto będzie sprawdzane lub przetapiane, w zależności od życzenia klienta – jeśli klient będzie chciał uzyskać wyższą próbę złota ze sztabek o próbie 916, złoto będzie poddawane rafinacji i po wydaniu ekspertyzy sprzedawane z próbą 999. Nugaty złota będą przetapiane na sztabki i zgodnie z życzeniem klienta będą poddawane rafinacji lub nie. Złoto będzie poddawane rafinacji po zakupie, ale przed sprzedażą klientom. Nabywane sztabki złota o próbie poniżej 995 nie będą spełniały definicji złota inwestycyjnego, sztabki złota o próbie 995 i 999 będą spełniały definicję złota inwestycyjnego, natomiast nugaty złota nie będą spełniały definicji złota inwestycyjnego. Nabywane sztabki złota będą miały formę bryły o prostokątnej podstawie. Odprawa celna będzie następować w Polsce lub Niemczech. Zakup złota zwolniony jest z opłat celnych. Wnioskodawca będzie ustanawiał przedstawiciela fiskalnego na terytorium Niemiec. Przedstawiciel fiskalny będzie podmiotem zarejestrowanym w Niemczech dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Wnioskodawca wskazał, że będzie sprzedawał towary poza krajem, w którym będzie następować ich odprawa celna oraz będzie dokonywał przemieszczenia towarów na terytorium Polski lub innych krajów UE w celu ich dalszej odsprzedaży. Sprzedawane złoto w postaci sztabek (zrafinowane z nugatów i sztabek o próbie poniżej 995 do próby 999) będzie spełniało definicję złota inwestycyjnego. Nugaty przetopione na sztabki będą miały formę bryły o prostokątnej podstawie. Sprzedawane w formie sztabek złoto będzie miało formę bryły o prostokątnej podstawie.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, a niewątpliwie temu celowi służy zdefiniowanie pojęcia „złoto inwestycyjne” zawarte w art. 121 ustawy, powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej dostawy towaru oraz usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że skoro Wnioskodawca będzie dokonywał przywozu towarów, tj. sztabek złota o próbie 916 i 999 oraz nugatów złota z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski, to przywóz ten będzie wypełniał definicję importu towarów na terytorium kraju, który stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei, przemieszczenie z kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska (Niemcy) na terytorium kraju ww. towarów uprzednio zaimportowanych przez Wnioskodawcę z kraju trzeciego i dopuszczonych do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy), będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, która to czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, czynności nabycia w drodze importu na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju sztabek złota o próbie co najmniej 995, które spełniają – jak wskazał Zainteresowany – definicję złota inwestycyjnego zawartą w art. 121 ust. 1 ustawy, będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy.

Natomiast import oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium kraju sztabek złota o próbie poniżej 995 oraz nugatów złota, które nie stanowią złota inwestycyjnego zdefiniowanego w treści art. 121 ust. 1 ustawy, nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy lecz będą opodatkowane podatkiem VAT według stawek właściwych dla nabywanych towarów.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zakupu złota, należało uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek Zainteresowany wywodzi prawidłowy skutek prawny ze względu na przedmiot nabycia, jednakże biorąc pod uwagę zasadę terytorialności nie sposób się zgodzić z Wnioskodawcą, iż w okolicznościach niniejszej sprawy mamy do czynienia wyłącznie z importem ww. złota.

Z kolei w odniesieniu do dostawy przez Spółkę na terytorium kraju sztabek złota o próbie 999, sztabek złota poddanych oczyszczeniu do próby co najmniej 995 oraz nugatów złota przetopionych na sztabki lub płytki i oczyszczonych do próby co najmniej 995, które to złoto – jak wskazał Zainteresowany – stanowić będzie złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy.

W stosunku natomiast do dostawy złota o próbie poniżej 995, Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy. Dostawa złota niespełniającego definicji złota inwestycyjnego opodatkowana jest na zasadach ogólnych.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie zwolnienia od podatku dostawy złota inwestycyjnego uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w sytuacji dostaw ww. towarów przez Wnioskodawcę dokonywanych z terytoriów innych krajów Unii Europejskiej niż Polska o sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, będą decydowały przepisy kraju, w którym będzie znajdowało się miejsce tych dostaw. Tym samym powyższe nie było przedmiotem rozstrzygnięcia w postępowaniu interpretacyjnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że organ podatkowy w ramach postępowania interpretacyjnego uregulowanego w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej związany jest zasadą terytorialności podatku od towarów i usług, tzn. jest zobowiązany do interpretowania przepisów prawa, z których wynika obowiązek zapłaty podatku na terytorium kraju. W związku z tym, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, na jakich zasadach powinny być opodatkowane transakcje, które – ze względu na ich miejsce świadczenia – podlegają regulacjom innego państwa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj