Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.595.2020.2.SR
z 28 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota ‒ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 21 sierpnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.595.2020.1.SR, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 21 sierpnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 sierpnia 2020 r.), zaś w dniu 4 września 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 2 września 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, który posiada na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387; dalej: „ustawa o PIT”). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej chcąc wykorzystać zgromadzony dotychczas swój prywatny kapitał, nieregularnie zaczął dokonywać transakcji nabycia złota. Wnioskodawca dotychczas nabył już złoto w postaci materialnej – sztabek złota. W przyszłości Wnioskodawca możliwe, że nabędzie kolejne sztabki złota. Transakcje dotychczas były dokonywane poza granicami kraju, tj. w Szwajcarii. Natomiast możliwe, że Wnioskodawca w przyszłości również w ramach transakcji nabędzie złoto w innych krajach. Niewykluczone, że w przyszłości dojdzie do transakcji sprzedaży części lub całości zakupionego złota. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca pragnie poznać możliwe skutki prawne przedmiotowej czynności na gruncie przepisów ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje On przychody z kapitałów pieniężnych w ramach dokonywanych inwestycji prywatnych. Ponadto, otrzymuje wynagrodzenie, jako członek rady nadzorczej z tytułu pełnionej funkcji, co stanowi dla Niego przychód, którego źródłem na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest działalność wykonywana osobiście.

Celem zakupu sztabek złota przez Wnioskodawcę jest chęć wykorzystania zgromadzonego dotychczas prywatnego kapitału. Działania te mają służyć zaspokojeniu własnych potrzeb. Wnioskodawca traktuje to, jako formę zabezpieczenia na przyszłość ze względu na niepewne czasy, niepewną walutę oraz zmienną sytuację gospodarczą.

Wnioskodawca nabywa sztabki złota począwszy od IV kwartału 2018 r. Natomiast, jeśli chodzi o kwestię zakupu sztabek złota, brak jest w tym zakresie wyraźnej częstotliwości. Wnioskodawca dokonuje, bowiem zakupu tych sztabek złota okazjonalnie w zależności od osobistych potrzeb oraz zgromadzonego kapitału (działalność wykonywana osobiście, przychody z kapitałów pieniężnych), który może przeznaczyć na ten cel.

Na zakup złota fizycznego Wnioskodawca nie zawiera stricte umowy z instytucją finansową, nie mniej jednak w tym zakresie Wnioskodawca wraz z daną instytucją finansową ustala ustnie lub pisemnie warunki transakcji, po czym gdy dochodzi do realizacji transakcji, instytucja finansowa przesyła wówczas Wnioskodawcy elektroniczne potwierdzenie, stanowiące dokument potwierdzający warunki transakcji, co zastępuje wówczas wszelkie wcześniejsze ustne lub pisemne komunikaty między stronami dotyczące transakcji nabycia sztabek złota. Przedmiotowy dokument reguluje takie kwestie jak chociażby: numer referencyjny, datę transakcji, określenie stron transakcji, opis metali szlachetnych, wagę, cenę, kwotę w walucie transakcji, datę rozliczenia, miejsce dostawy (miejsce przechowywania), opłatę za przechowywanie sztabek złota, czy metodę rozliczenia. Następnie, o ile instytucja finansowa nie otrzyma od Wnioskodawcy innej informacji, to przesłane uprzednio potwierdzenie zostanie uznane za zaakceptowane.

Wnioskodawca uzyskuje elektroniczne potwierdzenie od instytucji finansowej, stanowiące dokument potwierdzający warunki transakcji, co zastępuje wówczas wszelkie wcześniejsze ustne lub pisemne komunikaty między stronami dotyczące transakcji nabycia sztabek złota. Dokument ten potwierdza przede wszystkim, że Wnioskodawca dokonał w danym dniu transakcji nabycia sztabek złota w określonej ilości wraz z wagą sztabek, ceną transakcji, informacją o koszcie przechowywania złota w skarbcu, oraz wartością deponowanego złota. Przedmiotem sprzedaży będzie fizyczne złoto, które zostało uprzednio zakupione w formie fizycznej, w postaci sztabek kruszcu. Wnioskodawca nie uzyskuje w tym zakresie jedynie certyfikatów potwierdzających nabycie sztabek złota.

Nabywane przez Wnioskodawcę sztabki złota są przechowywane w skarbcach należących do instytucji finansowych. W zależności od danej instytucji finansowej – sztabki złota zakupione przez Wnioskodawcę są składowane w miejscu przeznaczonym tylko i wyłącznie dla sztabek złota Wnioskodawcy, bądź też sztabki złota składowane są przez instytucję finansową w jednym miejscu wraz z innymi sztabkami złota pozostałych nabywców, a sztabki złota Wnioskodawcy stanowią wówczas określony udział w całości zgromadzonych tam sztabek. Okres przechowywania sztabek złota uzależniony jest od bezpośredniej dyspozycji Wnioskodawcy w tym zakresie. Instytucja finansowa nie ustala odgórnie okresu minimalnego przechowywania sztabek złota. Wnioskodawca ponosi koszty przechowywania sztabek złota, niezależnie od formy jego przechowywania przez daną instytucję finansową po uprzednim uzgodnieniu tej kwestii z daną instytucją finansową.

Sprzedaż przedmiotowego złota odbywać się będzie poprzez platformę dostępną na stronie internetowej serwisu instytucji finansowej, za pomocą której Wnioskodawca uprzednio nabył przedmiotowe złoto.

Ponadto, Wnioskodawca odpowiadając na pytanie czy sprzedaż sztabek złota będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dokonywana będzie w celu zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu na własny lub cudzy rachunek wskazuje, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną. Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, że obecnie, nie prowadzi On działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonuje przedmiotowych transakcji, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Kupując złoto traktuje to, jako formę zabezpieczenia na przyszłość ze względu na niepewne czasy i niepewną walutę, a także niestabilną sytuację gospodarczą.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, jego działania nie będą nosić znamion działalności gospodarczej, bowiem nawet, jeżeli uznać, że możliwe będzie osiągnięcie w związku z przedmiotową działalnością nabycia i sprzedaży sztabek złota, nadwyżki przychodów nad poniesionymi kosztami to brak jest w tym zakresie zorganizowania i działania w postaci jakiejkolwiek formy prawnej przedsiębiorczości. Przede wszystkim Wnioskodawca nie podejmuje się celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury. Brak jest w tym zakresie regularności występujących i trwających czynności, a także zamiaru powtarzalności tych czynności, co oznacza, że de facto brak którejkolwiek z ww. przesłanek, powoduje bezsprzecznie, iż wskazana działalność Wnioskodawcy ze względu na swój charakter, nie może być/nie będzie zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej.

Wnioskodawca pragnie zwrócić również uwagę na fakt, że każdy taki przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy fakt sprzedaży nabytego uprzednio złota, którego miejsce opodatkowania będzie w Polsce, przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej po upływie 6 miesięcy od dnia jego nabycia, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i czy Wnioskodawca powinien ten fakt zawrzeć w zeznaniu PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zyski osiągnięte ze sprzedaży złota, którego miejsce opodatkowania będzie w Polsce, po upływie 6 miesięcy od dnia jego zakupu, przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a co za tym idzie nie będzie również konieczności składania zeznania PIT w tym zakresie.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Natomiast w myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Należy również wskazać, zważywszy na fakt, że nabycie złota następuje za pośrednictwem instytucji finansowej w Szwajcarii, iż zgodnie z Konwencją zawartą między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, która została sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r., w myśl art. 22 ust. 4 „Wszelkie inne części majątku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie”.

Powyższe oznacza więc, że nabyte przez Wnioskodawcę za pośrednictwem instytucji finansowych poza granicami kraju tj. w Szwajcarii złoto zgodnie z ww. Konwencję, podlega opodatkowaniu w Polsce, w której to Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania do celów opodatkowania.

Z powołanych przepisów wynika, zatem, że w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy, do których zaliczyć należy również rzeczy ruchome (złoto). Jednakże podlegający opodatkowaniu przychód powstaje wyłącznie, jeśli zbycie następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas przychód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Jak zostało wyżej wskazane, Wnioskodawca, jako osoba nieprowadząca działalności gospodarczej rozważa w przyszłości dokonanie transakcji sprzedaży sztabek złota.

Wnioskodawca wobec powyższego pragnie również wskazać, że swoje stanowisko w podobnej sprawie zajmowały już właściwe organy podatkowe jak chociażby:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2020 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.112.2020.1.JK3, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego uznać należy, że odpłatne zbycie sztabek złota w okresie dłuższym niż pół roku od momentu zakupu, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi źródła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem odpłatne zbycie miało miejsce po upływie okresu, tj. pół roku, o którym mowa w tym przepisie. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego z tego tytułu”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2018 r., nr 0113- KDIPT3.4011.401.2017.3.JR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „Z powołanych przepisów wynika, że w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy, do których zaliczyć należy również rzeczy ruchome (złoto). Jednakże podlegający opodatkowaniu przychód powstaje wyłącznie, jeśli zbycie następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas przychód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2013 r., nr IPPB1/415-74/13-2/EC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że „Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej planuje inwestycje w złoto w sztabkach. Wnioskodawca, jako nieprowadzący działalności gospodarczej, planuje dokonać części lub całości zakupionego złota. Transakcje będą dokonywane w Szwajcarii lub Polsce. Transakcje sprzedaży będą dokonywane po upływie 6 miesięcy od dnia zakupu złota. Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane uregulowania prawne uznać należy, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu przedmiotowej sprzedaży, jeśli zbycie złota będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup”.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, a także stanowisko organów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że odpłatne zbycie sztabek złota w okresie dłuższym niż pół roku od momentu jego zakupu, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie stanowiło źródła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem odpłatne zbycie będzie miało miejsce po upływie okresu tj. pół roku, o którym mowa w tym przepisie, a zatem Wnioskodawca nie będzie wówczas również zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnym źródłem przychodu jest odpłatne zbycie innych rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Odrębne źródło przychodów stanowią, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 i 6 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

  • odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5;
  • przychody z:
    • odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych,
    • realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Z powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik zbywa złoto zakupione w postaci fizycznej (np. sztabek lub monet), które nie zostało zakupione w celach inwestycyjnych, uzyskuje przychód ze źródła, jakim jest odpłatne zbycie innych rzeczy, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z powyższego zbycia rzeczy ruchomych w drodze umowy sprzedaży wystąpi, gdy sprzedaż nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i dokonana została przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie rzeczy. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas dochód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, który posiada na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej chcąc wykorzystać zgromadzony dotychczas swój prywatny kapitał, nieregularnie zaczął dokonywać transakcji nabycia złota. Wnioskodawca dotychczas nabył już złoto w postaci materialnej – sztabek złota. W przyszłości Wnioskodawca możliwe, że nabędzie kolejne sztabki złota. Transakcje dotychczas były dokonywane poza granicami kraju, tj. w Szwajcarii. Natomiast możliwe, że Wnioskodawca w przyszłości również w ramach transakcji nabędzie złoto w innych krajach. Niewykluczone, że w przyszłości dojdzie do transakcji sprzedaży części lub całości zakupionego złota.

Wnioskodawca otrzymuje przychody z kapitałów pieniężnych w ramach dokonywanych inwestycji prywatnych. Ponadto, otrzymuje wynagrodzenie, jako członek rady nadzorczej z tytułu pełnionej funkcji, co stanowi dla Niego przychód, którego źródłem na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest działalność wykonywana osobiście.

Celem zakupu sztabek złota przez Wnioskodawcę jest chęć wykorzystania zgromadzonego dotychczas prywatnego kapitału. Działania te mają służyć zaspokojeniu własnych potrzeb. Wnioskodawca traktuje to, jako formę zabezpieczenia na przyszłość ze względu na niepewne czasy, niepewną walutę oraz zmienną sytuację gospodarczą.

Wnioskodawca nabywa sztabki złota począwszy od IV kwartału 2018 r. Natomiast, jeśli chodzi o kwestię zakupu sztabek złota, brak jest w tym zakresie wyraźnej częstotliwości. Wnioskodawca dokonuje zakupu tych sztabek złota okazjonalnie w zależności od osobistych potrzeb oraz zgromadzonego kapitału (działalność wykonywana osobiście, przychody z kapitałów pieniężnych), który może przeznaczyć na ten cel.

Na zakup złota fizycznego Wnioskodawca nie zawiera stricte umowy z instytucją finansową, nie mniej jednak w tym zakresie Wnioskodawca wraz z daną instytucją finansową ustala ustnie lub pisemnie warunki transakcji, po czym gdy dochodzi do realizacji transakcji, instytucja finansowa przesyła wówczas Wnioskodawcy elektroniczne potwierdzenie, stanowiące dokument potwierdzający warunki transakcji, co zastępuje wówczas wszelkie wcześniejsze ustne lub pisemne komunikaty między stronami dotyczące transakcji nabycia sztabek złota. Przedmiotowy dokument reguluje takie kwestie jak chociażby: numer referencyjny, datę transakcji, określenie stron transakcji, opis metali szlachetnych, wagę, cenę, kwotę w walucie transakcji, datę rozliczenia, miejsce dostawy (miejsce przechowywania), opłatę za przechowywanie sztabek złota, czy metodę rozliczenia. Następnie, o ile instytucja finansowa nie otrzyma od Wnioskodawcy innej informacji, to przesłane uprzednio potwierdzenie zostanie uznane za zaakceptowane.

Wnioskodawca uzyskuje elektroniczne potwierdzenie od instytucji finansowej, stanowiące dokument potwierdzający warunki transakcji, co zastępuje wówczas wszelkie wcześniejsze ustne lub pisemne komunikaty między stronami dotyczące transakcji nabycia sztabek złota. Dokument ten potwierdza przede wszystkim, że Wnioskodawca dokonał w danym dniu transakcji nabycia sztabek złota w określonej ilości wraz z wagą sztabek, ceną transakcji, informacją o koszcie przechowywania złota w skarbcu, oraz wartością deponowanego złota. Przedmiotem sprzedaży będzie fizyczne złoto, które zostało uprzednio zakupione w formie fizycznej, w postaci sztabek kruszcu. Wnioskodawca nie uzyskuje w tym zakresie jedynie certyfikatów potwierdzających nabycie sztabek złota.

Nabywane przez Wnioskodawcę sztabki złota są przechowywane w skarbcach należących do instytucji finansowych. W zależności od danej instytucji finansowej – sztabki złota zakupione przez Wnioskodawcę są składowane w miejscu przeznaczonym tylko i wyłącznie dla sztabek złota Wnioskodawcy, bądź też sztabki złota składowane są przez instytucję finansową w jednym miejscu wraz z innymi sztabkami złota pozostałych nabywców, a sztabki złota Wnioskodawcy stanowią wówczas określony udział w całości zgromadzonych tam sztabek. Okres przechowywania sztabek złota uzależniony jest od bezpośredniej dyspozycji Wnioskodawcy w tym zakresie. Instytucja finansowa nie ustala odgórnie okresu minimalnego przechowywania sztabek złota. Wnioskodawca ponosi koszty przechowywania sztabek złota, niezależnie od formy jego przechowywania przez daną instytucję finansową po uprzednim uzgodnieniu tej kwestii z daną instytucją finansową.

Sprzedaż przedmiotowego złota odbywać się będzie poprzez platformę dostępną na stronie internetowej serwisu instytucji finansowej, za pomocą, której Wnioskodawca uprzednio nabył przedmiotowe złoto.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, że obecnie, nie prowadzi On działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonuje przedmiotowych transakcji, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Kupując złoto traktuje to, jako formę zabezpieczenia na przyszłość ze względu na niepewne czasy i niepewną walutę, a także niestabilną sytuację gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego działania nie będą nosić znamion działalności gospodarczej, bowiem nawet, jeżeli uznać, że możliwe będzie osiągnięcie w związku z przedmiotową działalnością nabycia i sprzedaży sztabek złota, nadwyżki przychodów nad poniesionymi kosztami to brak jest w tym zakresie zorganizowania i działania w postaci jakiejkolwiek formy prawnej przedsiębiorczości. Przede wszystkim Wnioskodawca nie podejmuje się celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury. Brak jest w tym zakresie regularności występujących i trwających czynności, a także zamiaru powtarzalności tych czynności, co oznacza, że de facto brak którejkolwiek z ww. przesłanek, powoduje bezsprzecznie, iż wskazana działalność Wnioskodawcy ze względu na swój charakter, nie może być/nie będzie zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy prawa uznać należy, że Wnioskodawca zbywając złoto w formie fizycznej, którego jest bezpośrednim właścicielem, i którym może swobodnie dysponować, dokonuje odpłatnego zbycia innych rzeczy. Zatem, nienastępująca w wykonywaniu działalności gospodarczej sprzedaż sztabek złota przez Wnioskodawcę stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży fizycznego złota, jeśli zbycie będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup, gdyż czynność ta nie będzie stanowiła źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj