Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.332.2020.4.IZ
z 22 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 8 września 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 28 sierpnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.422.2020.2.EC, 0114-KDIP1-1.4012.332.2020.3.IZ/AKA (data doręczenia 1 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących wykonywaniu przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, osoba fizyczna, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej RP dokonanego przez właściwy organ ewidencyjny. Działalność prowadzona jest m.in. w zakresie działalności agencji reklamowych, pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe, wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, działalności obiektów sportowych i związanej ze sportem, działalność usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Małoletni syn Wnioskodawcy uprawia karting (sport motorowy). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (Wykonawca) zawarł z A. (dalej: „Sponsor”) umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku syna (Zawodnika). Przedmiotem umowy jest wzajemna współpraca, w tym w związku ze sponsorowaniem Zawodnika, w szczególności promocja - zwłaszcza prowadzenie przez Wnioskodawcę jako wykonawcę umowy na rzecz Sponsora efektywnych działań reklamowych, promocyjnych i innych określonych w umowie, podczas przygotowań i w czasie trwania imprez, jak też przy innych okolicznościach wskazanych przez sponsora. Jako wykonawca umowy Wnioskodawca zobowiązany jest świadczyć działania promocyjno-reklamowe, w tym PR-owe i marketingowe, na rzecz A., w tym związane z wykorzystywaniem i rozpowszechnianiem wizerunku Zawodnika. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do:

  • nadania Sponsorowi tytułu „Sponsor (…)” oraz upoważnienia Sponsora do korzystania z tego tytułu w swoich kampaniach promocyjnych, reklamowych, marketingowych, PR i podobnych, w tym prawo do wykorzystywania wizerunku Zawodnika;
  • trwałego zamieszczenia (we własnym zakresie) i eksponowania logo Sponsora na strojach startowych i treningowych, gokarcie, kasku oraz innym sprzęcie sportowym Zawodnika oraz na samochodach serwisowych i strojach obsługi technicznej i serwisowej Zawodnika;
  • przygotowania i przekazania Sponsorowi profesjonalnej dokumentacji fotograficznej zawierającej zdjęcia profilowe Zawodnika;
  • przygotowania udzielania wypowiedzi dotyczących Zawodnika;
  • przekazywania mediom (telewizja, prasa, radio, Internet) informacji o Sponsorze i fakcie Sponsorowania przez A. Zawodnika przy okazji informowania mediów o udziale Zawodnika w imprezach, wynikach sportowych lub rozwoju kariery sportowej Zawodnika;
  • sporządzenia i umieszczania na kanałach w mediach społecznościowych Zawodnika regularnych wpisów w ramach prowadzonych działań PR;
  • udziału w wydarzeniach i zawodach organizowanych przez Sponsora lub na jego zlecenie; gwarantowania odpowiedniego przygotowania fizycznego i psychicznego Zawodnika do udziału w imprezach sportowych.

Z tytułu należytego wykonania całości świadczeń opisanych w umowie, w tym działań promocyjno- reklamowych i udzielanych zezwoleń na rozpowszechnianie wizerunku Zawodnika, Sponsor zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenia.

Działalność Wnioskodawcy, mająca na celu osiąganie przychodów z tytułu usług reklamowych, generuje następujące koszty, dotyczące m.in.:

  • przygotowania materiałów reklamowych, marketingowych i promocyjnych,
  • opłat za wynajem toru kartingowego,
  • zakupu strojów sportowych i ich personalizacji na potrzeby umieszczenia reklam,
  • wpisowego za udział w zawodach kartingowych,
  • treningów, podczas których przygotowywane są materiały promocyjno-marketingowe oraz koszty dojazdów na treningi,
  • zakupu i wypożyczenia sprzętu sportowego dla Zawodnika,
  • ubezpieczenie NNW Zawodnika,
  • ubezpieczenie sprzętu Zawodnika
  • zakup wozu wyścigowego, paliwa, środków eksploatacyjnych,
  • zakup części i podzespołów do wyposażenia wozu wyścigowego,
  • opłaty za obsługę teamu do startów w Polsce i za granicą (mechanik, opłaty logistyczne, menadżer zespołu, obsługa telemetrii, wynajem boksów, przygotowanie infrastruktury, itp.), opłaty za zgrupowania w ośrodku przygotowań olimpijskich mające na celu ocenę i podniesienie parametrów fizycznych Zawodnika (przygotowanie półrocznego programu treningów),
  • opłaty za wynajem/wstęp do obiektów sportowych do realizacji przygotowania fizycznego (sale gimnastyczne, basen, siłownia, itp.),
  • opłaty za specjalistyczną opiekę psychologiczną (przygotowanie przez psychologa sportowego programu wspomagającego radzenie sobie ze stresem. itp.),
  • opłaty za kursy językowe (obsługa i współpraca z brytyjskim team’em - starty zagraniczne),
  • opłaty logistyczne związane z treningami i startami Zawodnika (przejazdy, przeloty, hotele, wynajem aut, zakup paliwa, itp.),
  • opłaty za socialmedia (prowadzenie facebooka, strony www, instagrama, oficer prasowy podczas zawodów, przygotowanie materiałów prasowych, zdjęć i filmów dla sponsorów i promowania Zawodnika)
  • opłaty za utrzymanie kontaktu i komunikację (mobilny Internet, telefon, sprzęt elektroniczny, środki dydaktyczne, kształcenia).

Poniesienie wszystkich ww. kosztów jest udokumentowane fakturami lub rachunkami, z których wynika, że nabywcą towaru lub usługi jest Wnioskodawca oraz stosownymi dowodami zapłaty przez Wnioskodawcę kwot wynikających z faktur i rachunków.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że przedmiotem umowy z A. zgodnie z jej § 1 jest „jest określenie praw i obowiązków Stron związanych ze wzajemną współpracą realizowaną na podstawie niniejszej Umowy, w tym w związku ze Sponsorowaniem Zawodnika (w szczególności Promocją) - zwłaszcza prowadzenie przez Wykonawcę na rzecz Sponsora efektywnych działań reklamowych, promocyjnych i innych określonych w Umowie, podczas przygotowań i w czasie trwania Imprez, jak też przy innych okolicznościach wskazanych przez Sponsora”. Jest to zatem jedna umowa, która reguluje prawa i obowiązki pomiędzy Wnioskodawcą a A. Na mocy tej umowy A. zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia z tytułu należytego wykonania przez Wnioskodawcę całości świadczeń oraz wszelkich innych zobowiązań opisanych w umowie.

Jak wskazano, w opisywanym stanie faktycznym nie ma dwóch umów. Jest jedna umowa z A. W ramach tej umowy A. jako Sponsor zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia za działania podejmowane przez Wnioskodawcę jako wykonawcę umowy, tj.:

  1. nadania Sponsorowi tytułu „Sponsor (…)” (dalej także jako: „Tytuł”) oraz upoważnienia Sponsora do korzystania, przez cały Okres obowiązywania Umowy, z Tytułu w dowolny sposób (wybrany przez Sponsora), w szczególności w swoich kampaniach promocyjnych, reklamowych, marketingowych, PR i podobnych, w tym do umieszczania na wszelkich produktach, usługach oraz w ramach reklamy, promocji i innych podobnych aktywności, zarówno na terenie Polski, jak i poza granicami kraju, także z modyfikacjami (np. skrótami) nie zmieniającymi komunikatu wynikającego z Tytułu. Wykonawca oświadcza, że wszelkie logotypy i inne oznaczenie Sponsora będą zawsze eksponowane w sposób obiektywnie równy co do zajmowanej powierzchni w stosunku do logotypu każdego innego Sponsora. Sponsor ma prawo do wykorzystywania Wizerunku Zawodnika (w tym z wykorzystaniem Tytułu) jako podopiecznego „(…)”;
  2. trwałego zamieszczenia (we własnym zakresie) i eksponowania (przez cały Okres obowiązywania Umowy) Logo A. lub inną treść wskazaną przez Sponsora:
    1. na każdym stroju startowym Zawodnika - kombinezon wyścigowy (usytuowanie logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    2. na każdym stroju treningowym Zawodnika - kombinezon treningowy (usytuowanie logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    3. na Gokarcie Zawodnika (usytuowanie i wymiary logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    4. kasku Zawodnika (usytuowanie i wymiary logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    5. na stroju Zawodnika wykorzystywanym po między startami, m.in.: koszula, kurtka, bluza, t-shirt, czapeczka z daszkiem (usytuowanie i wymiary logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    6. pozostałym sprzęcie używanym przez Zawodnika tj. innych elementach stroju, noszonych przez Zawodnika w trakcie Imprez a także treningów, jeśli warunki to umożliwiają, w ilości i formie uznanej przez Sponsora za obiektywnie wskazane;
    7. na samochodach serwisowych i strojach obsługi technicznej, serwisowej Zawodnika (usytuowanie i wymiary logotypów zostanie uzgodnione w drodze odrębnej korespondencji elektronicznej);
    w każdym przypadku, według projektów zatwierdzonych drogą korespondencji elektronicznej (e-mail) każdorazowo (na zasadach wskazanych w § 4 Umowy) przez A., na wszystkich elementach określonych w niniejszej lit. b nie później niż w terminie 30 (trzydziestu) dni od dnia podpisania Umowy. W przypadku konieczności zmiany oznaczeń (spowodowanej na przykład zmianą strojów), Logo A. lub Reklama A. (w zależności od wyboru Sponsora) lub inna treść wskazana przez Sponsora będzie obejmować w każdym przypadku efektywną powierzchnię reklamową nie mniejszą niż pierwotnie uzgodniona przez Strony, a projekty nowego brandingu będą każdorazowo przedstawiane do uprzedniej akceptacji A.
  3. uzyskania każdorazowej zgody Sponsora (wyrażonej pod rygorem nieważności na piśmie lub drogą korespondencji elektronicznej e-mail) na udział w działaniach marketingowych, promocyjnych i z zakresu PR podejmowanych z innymi sponsorami Zawodnika, z co najmniej 10 (dziesięcio) dniowym wyprzedzeniem, a w szczególnych przypadkach - z uwagi na brak obiektywnej możliwości dotrzymania tego terminu - bezwzględnie przed rozpoczęciem tych działań. Wykonawca dołoży należytej staranności, aby terminy działań promocyjnych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, nie kolidowały z terminami planowanych działań promocyjnych i marketingowych Sponsora, w tym dołoży należytej staranności, aby przy planowaniu aktywności z innymi Sponsorami w pierwszej kolejności najpełniej uwzględnić interesy A. Regulacje, o których mowa w niniejszej lit. c nie obejmują działań Zawodnika w internetowych mediach społecznościowych;
  4. zamieszczenia i utrzymywania w niezmienionej formie przez cały okres obowiązywania Umowy, Logo A. (…) (w każdym przypadku wymienione/eksponowane obiektywnie jako pierwsze oraz co najmniej równe w stosunku do logotypów pozostałych sponsorów Zawodnika) wraz z przyznanym Sponsorowi Tytułem i bezpośredniego linku do strony wskazanej przez Sponsora, na stronie internetowej.
    1. Wykonawca w ramach prowadzonych działań PR zobowiązuje się do sporządzenia i umieszczania na kanałach w mediach społecznościowych Zawodnika, o których mowa w niniejszej lit. d, regularnych wpisów z Imprez lub imprez organizowanych i współorganizowanych przez lub na zlecenie lub we współpracy z A., w których bierze udział lub imprez organizowanych z inicjatywy Wykonawcy (o których mowa w lit. j poniżej) w ilości nie mniejszej niż 30 (trzydzieści) w każdym z mediów w Okresie obowiązywania Umowy, w szczególności w trakcie ich trwania, jak również stałej aktualizacji ww. kanałów w mediach społecznościowych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych wyników sportowych oraz propagowania zdrowego, aktywnego stylu życia i aktywności sportowych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży,
    2. Wykonawca zapewnia i gwarantuje, że wszelkie informacje i treści zawarte w mediach społecznościowych wskazanych w niniejszej lit. d będą wolne od praw i roszczeń Osób Trzecich oraz dołoży wszelkich starań aby nie zawierały błędów językowych i merytorycznych,
    3. Wykonawca może realizować działania PR za pośrednictwem dowolnego typu mediów społecznościowych z zastrzeżeniem, że wcześniej poinformuje o tym Sponsora, a prowadzone działania będą zgodne z Umową i - jeżeli to technicznie możliwe - zawierać będą Logo A. lub Reklamę A., z wyłączeniem działań dedykowanych w sposób jednoznaczny wyłącznie innemu Sponsorowi, jednak zawsze w sposób nienaruszający praw A. przyznanych mocą niniejszej Umowy;
  5. niezwłocznego poinformowania Sponsora w formie pisemnej lub za pomocą korespondencji elektronicznej (e-mail) o pojawieniu się nowych możliwości promocyjnych dla Sponsora, zwłaszcza pozwalających na pełniejsze realizowanie Promocji, o których nie było wiadomo w chwili podpisywania Umowy (w szczególności możliwości zaistnienia Sponsora w mediach, w szczególności w ramach prowadzonych przez Wykonawcę działań z wykorzystaniem m.in.: spotów i konkursów radiowych, spotów telewizyjnych za pośrednictwem nadawców TV oraz Reklamy A. w prasie, jak też umieszczenia Logo A. lub Reklamy A. na nośnikach dostępnych dla Zawodnika) oraz udzielenia Sponsorowi pierwszeństwa na ich wykorzystanie. Szczegóły będą każdorazowo uzgadniane ze Sponsorem za pomocą poczty elektronicznej (e-mail);
  6. wcześniejszego poinformowania Sponsora (za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail) o planowanym uczestnictwie w imprezie lub wydarzeniu, w której udział Zawodnika ogranicza się do występowania w charakterze gościa, eksperta, komentatora lub widza lub innego podobnego - w przypadku woli wzięcia udziału przez Zawodnika w takiej imprezie lub wydarzeniu - przed datą danej Imprezy oraz do przedstawienia Sponsorowi szczegółów udziału Zawodnika w takiej imprezie lub wydarzeniu, w tym zakresu aktywności do których zobowiązany będzie Zawodnik - przy czym udział Zawodnika w takim wydarzeniu nie może w żadnym przypadku naruszać Zakazu Konkurencji, o którym mowa w § 11 Umowy;
  7. udziału w nie mniej niż 4 (czterech) wydarzeniach (w zależności od wskazania Sponsora), organizowanych przez Sponsora lub na jego zlecenie, niezależnie od czasu trwania i rodzaju tych wydarzeń (w szczególności wydarzeniach pokazowych, charytatywnych, akcjach promocyjnych, eventach pracowniczych, wyjazdach incentive, spotkaniach z klientami przed lub po zawodach sportowych, udział w bankietach, udział w sesjach video-zdjęciowych itp.), po wcześniejszym ustaleniu terminu (za pośrednictwem korespondencji elektronicznej [e-mail]) oraz przy uwzględnieniu planów treningowych i startowych Zawodnika, w ramach przedstawionego wykazu Zawodów stanowiącego Załącznik nr 2 do Umowy
    1. Strony jednocześnie zgodnie potwierdzają, że daty i miejsca odbycia się Zawodów określone w Załączniku nr 2 mogą ulec zmianie. Zmiany daty i miejsca odbywania się Zawodów dokonywane będą przez Strony drogą korespondencji elektronicznej e-mail i nie powodują konieczności zawarcia aneksu do Umowy.
    2. Strony postanawiają, jeżeli Zawodnik nie wystartuje w którychkolwiek z Zawodów lub nie ukończy go z przyczyny od niej niezależnej (przez które rozumieć należy przyczyny stanowiące m.in. Siłę Wyższą, i odwołanie lub przeniesienie Zawodów lub z tych samych przyczyn nie weźmie udziału we wydarzeniach, o których mowa w niniejszym pkt g), roszczenie Wykonawcy wobec A. o zapłatę na rzecz Wykonawcy wynagrodzenia przewidzianego za dane zobowiązanie Wykonawcy w Umowie nie powstaje.
    3. Strony postanawiają, że w przypadku odwołania Zawodów wskazanych w Załączniku nr 2, Strony mogą wspólnie ustalić (jeżeli A. wyrazi na to zgodę do czego jest uprawniony a nie zobowiązany) - w miejsce startu w danych Zawodach – nowe, tj. zastępcze świadczenia promocyjne na rzecz A., stanowiące ekwiwalent do pierwotnie przewidzianych świadczeń w Umowie. A. ma prawo nie wyrazić zgody na świadczenia zastępcze zaproponowane przez Wykonawcę i zastosować postanowienia ppkt. iii. powyżej. Strony ustalą ostateczne świadczenie zastępcze oraz wysokość wynagrodzenia netto bądź też brak zastosowania świadczenia zastępczego w drodze prowadzonych w dobrej wierze negocjacji. Zmiana świadczeń, o której mowa w niniejszym ppkt., wymaga zawarcia aneksu do Umowy.
    4. Koszty związane z dotarciem do i powrotem z miejsca docelowego ww. wydarzenia odbywającej się w Polsce, pokryje Zawodnik, z zastrzeżeniem, że odległość od jego aktualnego miejsca pobytu do lokalizacji danego wydarzenia nie przekroczy 150 (stu pięćdziesięciu) kilometrów. W innych przypadkach Strony ustalają (w formie korespondencji e-mail) optymalny sposób transportu. W przypadku wydarzeń, o których mowa w niniejszej lit. g odbywających się za granicą, koszty dojazdu pokryje Sponsor (co w każdym przypadku będzie wymagało odrębnego uzgodnienia między Stronami w formie pisemnej lub korespondencji elektronicznej [e-mail]). Wszelkie ewentualne potrzeby logistyczne i organizacyjne (np. noclegi, wyżywienie, transport lokalny) związane z udziałem Zawodnika wydarzeniu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, zostaną zabezpieczone przez Sponsora;
  8. przygotowania i przekazania Sponsorowi profesjonalnej dokumentacji fotograficznej zawierającej zdjęcia profilowe Zawodnika (wizerunek twarzy i pełnej sylwetki w ujęciu sportowym) w ilości minimum 20 szt. (dwadzieścia sztuk) w terminie 60 (sześćdziesiąt) dni od dnia podpisania Umowy. Zdjęcia będą portretowały Zawodnika w trakcie treningu sportowego lub Imprezy - z możliwie najlepiej wyeksponowanym Logo A. Zawodnik zobowiązuje się do przekazania zdjęć, o których mowa w niniejszym punkcie, na dysku twardym, DVD lub nośniku pendrive, w wysokiej rozdzielczości, w rozmiarze nie mniejszym niż 2 MB, po uprzedniej ich edycji w dedykowanym programie graficznym przez profesjonalnego grafika;
  9. przygotowania udzielania wypowiedzi dotyczących Zawodnika - na każdorazowe wskazanie Sponsora wyników sportowych, rozwoju kariery sportowej lub propagujących zdrowy, aktywny styl życia oraz konsultowania merytorycznie materiałów przygotowanych przez Sponsora na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, przede wszystkim marketingowej, reklamowej, promocyjnej i PR;
  10. zorganizowania z inicjatywy Zawodnika lub na wniosek Sponsora - w każdym przypadku po uzgodnieniu i we współpracy ze Sponsorem - min. 2 (dwóch) w 2020 roku aktywności lub działań mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku Zawodnika i Sponsora, np. wizyta w placówce wychowawczo-opiekuńczej lub szpitalu, edukacyjne spotkania z dziećmi lub młodzieżą propagujące zdrowy, aktywny styl życia. Materiały Promocyjne na potrzeby tych aktywności lub działań zapewni Sponsor;
  11. przekazywania mediom (telewizja, prasa, radio, Internet) informacji o Sponsorze i fakcie Sponsorowania przez A. Zawodnika - w miarę możliwości - przy okazji informowania mediów o udziale Zawodnika w Imprezach, wynikach sportowych lub rozwoju kariery sportowej Zawodnika;
  12. wzięcia udziału w sesjach nagraniowych i zdjęciowych zorganizowanych przez Sponsora w terminach i miejscach wskazanych przez A., z co najmniej 14 (czternasto) dniowym wyprzedzeniem (z zastrzeżeniem, że terminy te nie będą kolidować ze startami sportowymi oraz treningami Zawodnika) w odzieży z widocznymi LOGO A.;
  13. udzielenia rekomendacji produktom, usługom i działalności A., o treści określonej przez A., którą A. będzie mógł wykorzystywać w Okresie obowiązywania Umowy oraz nie dłużej niż rok po wygaśnięciu lub rozwiązaniu Umowy (w tym zniweczeniu bądź uchyleniu jej skutków prawnych), w dowolnie wybrany przez siebie sposób, w szczególności w promocji produktów A. lub usług A. lub prowadzonej przez A. działalności;
  14. używania w Okresie obowiązywania Umowy we wszystkich swoich wystąpieniach publicznych i medialnych (dedykowanych branży motoryzacyjnej jak targi, warsztaty, konferencje, itp.), w tym w wywiadach, sesjach fotograficznych lub programach związanych z realizacja, niniejszej Umowy, jak również dotyczących obecności Zawodnika w mediach (w celu promocji kartingu) lub dotyczących wyników sportowych lub kariery sportowej Zawodnika, uzgodnionych z A. strojów z brandingiem A., chyba, że charakter takiego wystąpienia taki strój wyklucza (np. uroczyste gale - w takim przypadku Strony mogą uzgodnić właściwy dla wydarzenia strój) lub nastąpi inna przeszkoda wykluczająca możliwość użycia ww. stroju (o czym Wykonawca zobowiązany jest niezwłocznie poinformować Sponsora drogą korespondencji elektronicznej e-mail);
  15. wzięcia udziału w Zawodach (…) w Okresie obowiązywania Umowy chyba, że Sponsor wyrazi zgodę na rezygnację z udziału w nich z obiektywnych powodów;
  16. godnego i sportowego reprezentowania Polski, A. przez Zawodnika, Wykonawcę i całą ekipę Zawodnika w Zawodach krajowych, międzynarodowych zarówno w trakcie trwania Zawodów, przygotowania do Zawodów jak również poza Zawodami.
  17. przekazywania Sponsorowi w ciągu 4 (czterech) dni od zakończenia każdej serii wyścigów (wskazanych w Załączniku nr 2 do Umowy) nie mniej niż 20 (dwadzieścia) zdjęć. Zawodnik zobowiązuje się do przekazania zdjęć, o których mowa w niniejszej lit. q na skrzynkę e-mail Koordynatora Umowy z ramienia Sponsora lub na dysku twardym; wysokiej rozdzielczości - w jakości do druku). Zdjęcia będą portretowały Zawodnika i Gokart w trakcie Zawodów lub Imprezy - z możliwie najlepiej wyeksponowanym Logo A. Natomiast materiał video w terminie do 10 (dziesięciu) dni od zakończenia Zawodów w wybranych i uzgodnionych ze Sponsorem rundach.
  18. Wykonawca oraz Załoga Zawodnika w swoich wypowiedziach dla mediów dotyczących Zawodów oraz innych aktywności sportowych, podkreślać będzie:
    1. rolę A. jako Sponsora umożliwiającego udział w Zawodach,
    2. rolę A. w rozwój oraz przebieg kariery, a także osiąganych sukcesach sportowych,
    3. jakość produktów A.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca w zamian za wynagrodzenie wynikające z umowy zobowiązał się do świadczenia powyższych usług marketingowych i reklamowych. W rezultacie umowę z A. należy rozpatrywać całościowo, zaś rozdział terminologii na usługi reklamowe i umowę sponsorską nie wpływa na wzajemne zobowiązania stron.

Jak wskazano powyżej koszty, wymienione we wniosku o wydanie interpretacji, są kosztami, których poniesienie jest konieczne aby zrealizować zobowiązania wynikające z umowy z A. Zachodzi zatem bezpośredni związek ponoszonych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę mają bezpośredni związek z wykonaniem usługi reklamowej, do której zobowiązał się Wnioskodawca w umowie z A. Należy bowiem wskazać, że poniesienie wydatków rzutuje na osiągnięcie przychodów, warunkuje możliwość świadczenia usług reklamowych na rzecz Sponsora, dotarcie do potencjalnych kontrahentów oraz zapewnienie im ekspozycji medialnej, przekładającej się na wartość usługi. Poniesione wydatki przekładają się także na wartość wizerunku Zawodnika, co ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność usługi reklamowej świadczonej na rzecz A. Udział Zawodnika w zawodach sportowych zwiększa atrakcyjność świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a tym samym również wpływa na potencjalny przychód. W związku ze świadczonymi usługami Wnioskodawca ponosi zatem opłaty za korzystanie z torów kartingowych i innych obiektów sportowych, gdzie prowadzone są treningi oraz odbywają się zawody. Stałe zwiększanie umiejętności Zawodnika przekłada się na coraz lepsze wyniki, a tym samym na większą rozpoznawalność i większe przychody z reklamy i zwiększenie potencjału znalezienia innych reklamodawców, którzy tak jak A. będą zainteresowani podobnymi usługami.

Wnioskodawca wskazał, że udokumentowane fakturami zawierającymi kwoty VAT (w przypadku transakcji opodatkowanych w Polsce) lub podatku od wartości dodanej (w przypadku transakcji opodatkowanych w innym niż Polska kraju UE) są następujące usługi:

  • przygotowanie materiałów reklamowych, marketingowych i promocyjnych,
  • wynajem toru kartingowego,
  • zakup strojów sportowych i ich personalizacji na potrzeby umieszczenia reklam,
  • wpisowe za udział w zawodach kartingowych, treningów, podczas których przygotowywane są materiały promocyjno-marketingowe oraz koszty dojazdów na treningi,
  • zakup i wypożyczenie sprzętu sportowego dla Zawodnika,
  • zakup wozu wyścigowego, paliwa, środków eksploatacyjnych,
  • zakup części i podzespołów do wyposażenia wozu wyścigowego,
  • opłaty za obsługę teamu do startów w Polsce i za granicą (mechanik, opłaty logistyczne, menadżer zespołu, obsługa telemetrii, wynajem boksów, przygotowanie infrastruktury, itp.),
  • opłaty za zgrupowania w ośrodku przygotowań olimpijskich mające na celu ocenę i podniesienie parametrów fizycznych Zawodnika (przygotowanie półrocznego programu treningów),
  • opłaty za wynajem/wstęp do obiektów sportowych do realizacji przygotowania fizycznego (sale gimnastyczne, basen, siłownia, itp.),
  • opłaty logistyczne związane z treningami i startami Zawodnika (przejazdy, przeloty, hotele, wynajem aut, zakup paliwa, itp.) ,
  • opłaty za social media (prowadzenie profilu na Facebooku i Instagramie oraz strony internetowej, oficer prasowy podczas zawodów, przygotowanie materiałów prasowych, zdjęć i filmów dla sponsorów i promowania Zawodnika),
  • opłaty za utrzymanie kontaktu i komunikację (mobilny Internet, telefon, sprzęt elektroniczny, środki dydaktyczne, kształcenia).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, służących wykonywaniu przez Wnioskodawcę usług na podstawie umowy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi istotę metody fakturowej obliczania podatku od wartości dodanej i realizacji podstawowych zasad tego podatku (P. Karwat [w:] H. Litwińczuk (red ), Prawo podatkowe przedsiębiorców, Warszawa 2017, s. 776).

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: uptu), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 uptu, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne, np. w najem, dzierżawę, udzielenie licencji do korzystania z danej wartości niematerialnej i prawnej itp. Działalnością gospodarczą jest więc także wykorzystanie wizerunku do celów reklamowych lub sponsorskich.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 3 uptu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 updof, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Odnośnie do dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż w zasadzie każdy stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje, jest w jakimś zakresie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia.

Zauważyć natomiast trzeba, że sformułowanie w wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia.

Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności i skutkuje wyłączeniem z grona podatników podatku od towarów i usług tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Zgodnie z umową Wnioskodawca odpowiada wobec osób trzecich na zasadach ogólnych za szkody spowodowane swym działaniem lub zaniechaniem w związku z wykonywaniem umowy. W omawianym stanie faktycznym spełnione są przesłanki, warunkujące uznanie czynności realizowanych przez Wnioskodawcę za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 uptu oraz nie są łącznie spełnione kryteria, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu.

Zatem Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług reklamowo-marketingowych z wykorzystaniem wizerunku jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a świadcząc usługi na rzecz Sponsora Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące przedmiot opodatkowania VAT. Wykorzystanie wizerunku Zawodnika do celów marketingowych i reklamowych jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 uptu. Wnioskodawca świadcząc usługi reklamowe jako podatnik VAT powinien udokumentować ich wykonanie fakturą VAT naliczając podatek według stawki obowiązującej w danym momencie zgodnie z właściwymi przepisami. W konsekwencji przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabyte usługi i towary, w zakresie w jakim będą one miały związek ze sprzedażą opodatkowaną (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 lipca 2013 r., nr IPPP1/443-396/13-2/AS).

Warto podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego należy ujmować szeroko, dopuszczając nawet pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi w przypadku zakupów, które wprawdzie bezpośrednio nie przyczyniają się do uzyskania obrotu, lecz przyczyniają się do jego wzrostu poprzez ogólne oddziaływanie na działalność podatnika. Na przykład w interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że prawo do odliczenia obejmuje również wydatki, które poniósł on, aby zapewnić zakwaterowanie pracownikom wykonującym pracę na jego rzecz poza miejscowością, w której zlokalizowany jest główny zakład podatnika. W ocenie organu nie budzi wątpliwości, że zakup takich usług w związku ze świadczeniem pracy poza miejscowością, w której znajduje się jej główny zakład, wykazuje pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika, a zatem przysługuje mu prawo do odliczenia VAT w związku z nabyciem tych usług.

Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT i świadcząc odpłatnie usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku Zawodnika, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez niego towarów i usług wskazanych w opisie stanu faktycznego, jako mających związek z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wskazał, że celem odwołania się do art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT w odniesieniu do wykorzystywania wizerunku syna do celów marketingowych Wnioskodawcy było wykazanie, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie wymienionych we wniosku towarów i usług związanych z realizacją umowy zawartej z A. Należało zatem odnieść się do przepisu art. 86 ust. 1 uptu, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ przepis ten odwołuje się do pojęcia podatnika, o którym mowa w art. 15 oraz do czynności opodatkowanych, w dalszej kolejności wykazano, że w omawianym stanie faktycznym spełnione są przesłanki, warunkujące uznanie czynności realizowanych przez Wnioskodawcę za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 uptu oraz nie są łącznie spełnione kryteria, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu. Zatem Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług reklamowo-marketingowych z wykorzystaniem wizerunku jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a świadcząc usługi na rzecz Sponsora Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące przedmiot opodatkowania VAT. Wykorzystanie wizerunku Zawodnika do celów marketingowych i reklamowych jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 uptu. Odniesienie się do art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu było elementem wywodu co do statusu Wnioskodawcy jako podatnika VAT dokonującego czynności opodatkowanych na podstawie przedmiotowej umowy. Spełnienie tych przesłanek warunkuje bowiem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 1 uptu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższa regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona)
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony)
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony)
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą m.in. w zakresie działalności agencji reklamowych, pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe, wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, działalności obiektów sportowych i związanej ze sportem, działalność usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Małoletni syn Wnioskodawcy, uprawia karting (sport motorowy). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł z A. umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku syna (Zawodnika). Przedmiotem umowy jest wzajemna współpraca, w tym w związku ze sponsorowaniem Zawodnika, w szczególności promocja - zwłaszcza prowadzenie przez Wnioskodawcę jako wykonawcę umowy na rzecz Sponsora efektywnych działań reklamowych, promocyjnych i innych określonych w umowie, podczas przygotowań i w czasie trwania imprez, jak też przy innych okolicznościach wskazanych przez sponsora. Jako wykonawca umowy Wnioskodawca zobowiązany jest świadczyć działania promocyjno-reklamowe, w tym PR-owe i marketingowe, na rzecz A., w tym związane z wykorzystywaniem i rozpowszechnianiem wizerunku Zawodnika.

W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do świadczenia usług marketingowych i reklamowych na rzez Sponsora (A.), które szczegółowo opisał w przedstawionym stanie faktycznym.

Z tytułu należytego wykonania całości świadczeń opisanych w umowie, w tym działań promocyjno - reklamowych i udzielanych zezwoleń na rozpowszechnianie wizerunku Zawodnika, Sponsor zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenia.

Wnioskodawca, w celu realizacji świadczonej na rzecz kontrahenta usługi promocyjno-reklamowej, nabywa towary i usługi, których sprzedaż udokumentowana jest fakturami zawierającymi kwoty VAT (w przypadku transakcji opodatkowanych w Polsce) lub podatku od wartości dodanej (w przypadku transakcji opodatkowanych w innym niż Polska kraju UE), tj.:

  • przygotowanie materiałów reklamowych, marketingowych i promocyjnych,
  • wynajem toru kartingowego,
  • zakup strojów sportowych i ich personalizacji na potrzeby umieszczenia reklam,
  • wpisowe za udział w zawodach kartingowych, treningów, podczas których przygotowywane są materiały promocyjno-marketingowe oraz koszty dojazdów na treningi,
  • zakup i wypożyczenie sprzętu sportowego dla Zawodnika,
  • zakup wozu wyścigowego, paliwa, środków eksploatacyjnych,
  • zakup części i podzespołów do wyposażenia wozu wyścigowego,
  • opłaty za obsługę teamu do startów w Polsce i za granicą (mechanik, opłaty logistyczne, menadżer zespołu, obsługa telemetrii, wynajem boksów, przygotowanie infrastruktury, itp.),
  • opłaty za zgrupowania w ośrodku przygotowań olimpijskich mające na celu ocenę i podniesienie parametrów fizycznych Zawodnika (przygotowanie półrocznego programu treningów),
  • opłaty za wynajem/wstęp do obiektów sportowych do realizacji przygotowania fizycznego (sale gimnastyczne, basen, siłownia, itp.),
  • opłaty logistyczne związane z treningami i startami Zawodnika (przejazdy, przeloty, hotele, wynajem aut, zakup paliwa, itp.) ,
  • opłaty za social media (prowadzenie profilu na Facebooku i Instagramie oraz strony internetowej, oficer prasowy podczas zawodów, przygotowanie materiałów prasowych, zdjęć i filmów dla sponsorów i promowania Zawodnika),
  • opłaty za utrzymanie kontaktu i komunikację (mobilny Internet, telefon, sprzęt elektroniczny, środki dydaktyczne, kształcenia).

Jak wskazano powyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych – przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług reklamowych, reklamowo-promocyjnych. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi umożliwiają Wnioskodawcy wypełnienie warunków umowy zawartej z kontrahentem na świadczenie na jego rzecz usługi reklamowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego w tym zakresie działalności gospodarczej. Jak wskazał Wnioskodawca ponoszone wydatki rzutują na osiągnięcie przychodów, warunkują możliwość świadczenia usług reklamowych na rzecz Sponsora, pozwalają na dotarcie do potencjalnych kontrahentów oraz pozwalają na zapewnienie im ekspozycji medialnej, przekładającej się na wartość usługi. Poniesione wydatki przekładają się także na wartość wizerunku Zawodnika, co ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność usługi reklamowej świadczonej na rzecz kontrahenta. Udział Zawodnika w zawodach sportowych zwiększa atrakcyjność świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a tym samym również wpływa na potencjalny przychód. W związku ze świadczonymi usługami Wnioskodawca ponosi zatem opłaty za korzystanie z torów kartingowych i innych obiektów sportowych, gdzie prowadzone są treningi oraz odbywają się zawody. Wydatki związane ze zwiększaniem umiejętności Zawodnika przekładają się na coraz lepsze wyniki, a tym samym na większą rozpoznawalność i większe przychody z reklamy i zwiększenie potencjału znalezienia innych reklamodawców, którzy będą zainteresowani podobnymi usługami.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zawierającymi kwoty VAT (w przypadku transakcji opodatkowanych w Polsce) lub podatku od wartości dodanej (w przypadku transakcji opodatkowanych w innym niż Polska), do świadczenia opisanej we wniosku usługi reklamowej, promocyjno-reklamowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86a ustawy, gdyż zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług- pytanie nr 3 wniosku. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj