Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD
z 2 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Spółka z o.o.) wprowadził począwszy od dnia 1 czerwca 2020 r. promocję sprzedaży – konkurs dla odbiorców ostatecznych ich produktów. Akcja potrwa do dnia 31 lipca 2020 r.


  1. Organizacja Akcji Promocyjnej.
    Spółka jest liderem na rynku polskim w produkcji .... Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, współpracuje z innymi podmiotami gospodarczymi m.in., hurtowniami budowlanymi na terenie całego kraju, które dokonują sprzedaży na rzecz ostatecznych nabywców (odbiorców detalicznych) jego towarów.
    W ramach podejmowanych działań – mających na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez Spółkę – Spółka wprowadziła na rynek ogólnopolski akcję promocyjną „XYZ”, zwanej dalej Promocją, skierowaną do klientów nabywających towary jako ostateczny nabywca.
  2. Uczestnicy.
    1) Promocja jest skierowana do osób fizycznych (pełnoletnich) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zamieszkałych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzących niekomercyjną budowę domu jednorodzinnego. Z promocji wyłączone są osoby realizujące inwestycje deweloperskie.
    2) Uczestnik Promocji musi spełnić ponadto następujące wymogi:


    1. musi mieć miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej;
    2. realizować niekomercyjną budowę domu jednorodzinnego;
    3. zakupić ... Spółki w polskiej sieci dystrybucji;
    4. jeżeli Uczestnik zdecyduje się działać nie osobiście lecz za pośrednictwem swojego reprezentanta, wówczas wskazuje jedną osobę, która będzie reprezentowała Uczestnika w Promocji i która będzie uprawniona do odbioru w jego imieniu benefitów wynikających z tejże promocji;


  3. Zasady uczestnictwa w Promocji.
    1) Program promocji umożliwia Uczestnikowi uzyskanie 5% zwrotu w postaci bonów S., od wartości netto zakupionych ... objętych niniejszą promocją, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w niniejszym Regulaminie.
    2) Na wskazany w formularzu zgłoszeniowym adres budowy przysługuje Uczestnikowi jednorazowa możliwość skorzystania z Promocji.
    3) Warunkiem skorzystania przez Uczestnika z Promocji na zakup produktów objętych Promocją, o których mowa w § 2 Regulaminu i otrzymania 5% zwrotu jest spełnienie łącznie następujących wymogów:


    1. zakup przez Uczestnika w okresie trwania Promocji kompletnego ... marki X, który zawiera się w § 2 – max wartość faktury 10.000 zł netto;
    2. zgłoszenie swojego uczestnictwa w Promocji na specjalnym formularzu zgłoszeniowym dostępnym na stronie www.xxx.pl i zapoznanie się z warunkami Promocji;
    3. przedłożenie Organizatorowi przy dokonywaniu zgłoszenia zgodnie z pkt b) skanu dowodu zakupu (faktura lub rachunek) ... marki X, zakupionego w okresie trwania Promocji.


    4) Organizator zobowiązuje się do wywiązania z warunków promocji w ciągu 14 dni od pozytywnej weryfikacji zgłoszenia Uczestnika, przekazując pocztą ww. bony S.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy nagrody pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Wnioskodawcę Akcji Promocyjnej klientom dokonującym zakupów w hurtowniach współpracujących z Wnioskodawcą stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie, czy wypłacane klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 221 Kodeksu cywilnego) nagrody pieniężne, których jednostkowa wartość nie przekroczy kwoty 2.000 PLN określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania, korzystać będą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-11?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwu i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową; jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Z powyższego przepisu wynika zatem, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają m.in. nagrody spełniające łącznie następujące warunki:


  • nagrody są związane ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł,
  • otrzymywane nagrody nie pozostają w związku z prowadzoną przez odbiorcę nagrody pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z takiej działalności.


Zdaniem Wnioskodawcy promocja – „XYZ”, skierowana do klientów nabywających towary jako ostateczny nabywca – spełnia ww. warunki.

Przepisy prawa, w tym przepisy ustaw podatkowych, nie zawierają definicji legalnej „sprzedaży premiowej”, co może w konsekwencji rodzić wątpliwości interpretacyjne. W tej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdzie wykładnia literalna.

Powołując się na Wielki Słownik Języka Polskiego (www.wsjp.pl) wskazać należy, że sprzedaż oznacza oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy, premia oznacza natomiast m.in. nagrodę. Na tej podstawie przyjąć można, że sprzedaż premiowa oznaczać może oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy, z którą to czynnością związana jest nagroda.

W ocenie Spółki, również wykładnia celowościowa prowadzi do wniosków, że ze sprzedażą premiową będziemy mieli do czynienia zarówno w przypadku, gdy nagroda przekazywana jest przez sprzedawcę, jak i w przypadku, gdy nagrodę związaną ze sprzedażą przekazywać będzie podmiot trzeci. Dodatkowo zauważyć należy, że wykładnia zakładająca, że sprzedaż premiowa wystąpi jedynie w przypadku, gdy nagroda przekazywana jest przez podmiot dokonujący sprzedaży prowadziłaby do dyskryminacji podmiotów organizujących systemy sprzedaży premiowej za pośrednictwem podmiotów trzecich i nieuzasadnionego uprzywilejowania podmiotów organizujących sprzedaż premiową samodzielnie. Takie zróżnicowanie konsekwencji podatkowych wypłat nagród (premii) w zależności od tego, czy są przekazywane bezpośrednio przez podmiot dokonujący sprzedaży, czy też podmiot trzeci, nie znajduje uzasadnienia na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tej sytuacji na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym obowiązek wystawienia informacji PIT-11.

Ponadto stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody związane ze sprzedażą premiową, które korzystają ze zwolnienia od podatku, nie podlegają opodatkowaniu. W stosunku do tego rodzaju nagród na fundatorze nagrody nie ciążą obowiązki płatnika, tj. obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, jak również nie ciążą obowiązki informacyjne, w tym wynikające z art. 42a ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Na mocy art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.) za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.


Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:


  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Pomimo że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia. Ustawą z dnia 29 października 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1328, z późn. zm.) doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym – dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy – konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie Kodeks cywilny. Treść art. 535 ww. Kodeksu stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub usługi. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.


Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiową” cechuje:


  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.


Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 – o czym stanowi art. 30 ust. 8 tej ustawy.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako lider na rynku polskim w produkcji ..., w ramach prowadzonej działalności współpracuje z innymi podmiotami gospodarczymi, m.in. hurtowniami budowlanymi na terenie całego kraju, które dokonują sprzedaży na rzecz ostatecznych nabywców (odbiorców detalicznych) jego towarów. W ramach podejmowanych działań – mających na celu zwiększenie sprzedaży towarów – Wnioskodawca wprowadził na rynek ogólnopolski akcję promocyjną „XYZ”, skierowaną do klientów nabywających towary jako ostateczny nabywca. Promocja sprzedaży prowadzona była od dnia 1 czerwca 2020 r. do 31 lipca 2020 r. Promocja skierowana była do osób fizycznych (pełnoletnich) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zamieszkałych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzących niekomercyjną budowę domu jednorodzinnego. Z promocji wyłączone zostały osoby realizujące inwestycje deweloperskie. Uczestnik Promocji musiał spełnić ponadto następujące wymogi: musiał mieć miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej; realizować niekomercyjną budowę domu jednorodzinnego; zakupić ...Spółki w polskiej sieci dystrybucji; jeżeli Uczestnik zdecydował się działać nie osobiście lecz za pośrednictwem swojego reprezentanta, wówczas musiał wskazać jedną osobę, która będzie reprezentowała Uczestnika w Promocji i która będzie uprawniona do odbioru w jego imieniu benefitów wynikających z tejże promocji. Program promocji umożliwiał Uczestnikowi uzyskanie 5% zwrotu w postaci bonów S., od wartości netto zakupionych ... objętych niniejszą promocją, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w Regulaminie. Na wskazany w formularzu zgłoszeniowym adres budowy przysługiwała Uczestnikowi jednorazowa możliwość skorzystania z Promocji. Warunkiem skorzystania przez Uczestnika z Promocji na zakup produktów objętych Promocją i otrzymania 5% zwrotu było spełnienie łącznie następujących wymogów: zakup przez Uczestnika w okresie trwania Promocji kompletnego ... marki X (max wartość faktury 10.000 zł netto); zgłoszenie swojego uczestnictwa w Promocji na specjalnym formularzu zgłoszeniowym dostępnym na stronie www.xxx.pl i zapoznanie się z warunkami Promocji; przedłożenie Organizatorowi przy dokonywaniu zgłoszenia zgodnie z pkt b) skanu dowodu zakupu (faktura lub rachunek) ... marki X, zakupionego w okresie trwania Promocji. Organizator zobowiązał się do wywiązania z warunków promocji w ciągu 14 dni od pozytywnej weryfikacji zgłoszenia Uczestnika, przekazując pocztą ww. bony S.

Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy uznać, że nagrody przekazane przez Wnioskodawcę klientom dokonującym zakupów towarów w hurtowniach współpracujących z Wnioskodawcą w ramach przeprowadzonej przez niego ogólnopolskiej akcji promocyjnej „XYZ” stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową. Podstawowym warunkiem przyznania uczestnikowi nagrody jest zakup towarów Wnioskodawcy. Przyznawana uczestnikowi nagroda jest ściśle powiązana ze sprzedażą, bowiem wystąpienie sprzedaży jest warunkiem przyznania uczestnikowi nagrody w postaci bonów. Tym samym nagroda w postaci bonu stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskane przez klientów nieprowadzących działalności gospodarczej oraz klientów prowadzących działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, nagrody w postaci bonów, stanowią dla nich przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przekazywane przez Wnioskodawcę nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów, których jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.000 zł – objęte są zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego od ww. nagród Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji nie ciążą na nim obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 tej ustawy, tj. poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, a także przesłania do urzędu skarbowego deklaracji PIT-8AR, zaś w szczególności przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-11.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj