Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-362/11-2/MM
z 3 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-362/11-2/MM
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dystrybucja (rozprowadzanie)
magazynowanie
miejsce wykonywania działalności
specjalna strefa ekonomiczna
sprzedaż towarów
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychody ze sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem SSE korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , przedstawione we wniosku z dnia 01 sierpnia 2011 r. (data wpływu 08 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej jako SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 24 sierpnia 2005 r., o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Podatnik do sprzedaży wyrobów strefowych wynajmuje magazyny, które zlokalizowane są poza SSE, na obszarze której prowadzona jest działalność objęta zezwoleniem. W magazynach realizowana jest bezpośrednio do klienta częściowa sprzedaż wyrobów gotowych wytworzonych na terenie SSE, a częściowo - np. w wyniku opóźnień produkcji bezpośrednio z fabryki mieszczącej się na terenie SSE. Magazyny nie są wyodrębnionymi samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi Podatnika. Stanowią one jedno z ogniw prowadzonej działalności, zajmując się sprzedażą wyrobów wytworzonych na terenie SSE. Z magazynów nie są i nie będą sprzedawane towary, które nie zostały wytworzone na terenie SSE. Magazyny nie będą osiągać przychodu. Przychody ze sprzedaży dokonywanej z magazynów zlokalizowanych poza terenem strefy stanowią przychód samego Podatnika. Z tytułu posiadania dodatkowych magazynów zlokalizowanych poza terenem SSE, Podatnik ponosi m.in. koszty wynajmu, media, podatek od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przychody ze sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem SSE korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wyrobów strefowych dokonywana za pośrednictwem magazynów położonych poza terenem SSE korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sposób w jaki sprzedawane / dystrybuowane są wyroby wyprodukowane w SSE nie decyduje o miejscu ich powstania, a tym samym nie można przyjąć, że przychody ze sprzedaży wyrobów strefowych, których dystrybucja odbywa się z magazynów zlokalizowanych poza SSE, nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Wyroby te objęte są zakresem zezwolenia, wytworzone są na terenie SSE przez zakład tam usytuowany. Natomiast sprzedaż poza terenem strefy ma charakter pomocniczy w stosunku do działalności prowadzonej na terenie strefy, jest niesamodzielna gospodarczo i nie istniałaby bez działalności strefowej. W związku z powyższym, przychody ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE, a sprzedawanych przez magazyny zlokalizowane poza terenem SSE korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, § 5 i § 2a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatnik wskazuje, iż ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przedmiotowej ustawy, przez osoby prawne są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej przewiduje udzielenie pomocy regionalnej przedsiębiorcom działającym na terenie strefy w postaci zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, począwszy od miesiąca, w którym poniósł on wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, po spełnieniu określonych warunków.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie o SSE. Zatem zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Sprzedaż wyrobów jest nieodłącznym elementem procesu gospodarczego, bez którego nie zostanie osiągnięty podstawowy cel działalności gospodarczej, czyli osiągnięcie przychodu. Sprzedaż - w stosunku do działalności głównej (produkcji) prowadzonej na terenie strefy - ma charakter subsydiarny, pomocniczy, ale jest niezbędna, bowiem dzięki niej Podatnik osiąga przychody. Zatem działalność Podatnika w zakresie sprzedaży nie może być uznana za odrębną „pozastrefową” działalność, która nie mieści się w przedmiocie zwolnienia od podatku. To, czy sprzedaż przez Podatnika wyrobu wyprodukowanego przez Niego w strefie (na terenie strefy) następuje bezpośrednio z fabryki zlokalizowanej na terenie SSE, czy też bezpośrednio z magazynów zlokalizowanych poza terenem SSE, nie może decydować czy dany przychód podlega zwolnieniu czy też nie. Przychody uzyskane w opisanej sytuacji są zatem przychodami z produkcji wykonywanej na terenie strefy w ramach zezwolenia i powinny podlegać zwolnieniu od podatku.

Stanowisko Podatnika znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez Ministra Finansów - ILPB3/423-118/10-2/MM; ILPB3/423-265/09-6/ŁM; IPPB1/415-432/08-2/EC; IBPBI/2/423-741/10/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj