Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.555.2020.2.AKA
z 1 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 17 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 17 września 2020 r. o wskazanie przedmiotu wniosku, doprecyzowanie opisu sprawy oraz pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina ... jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny.

Gmina wykonuje zadania własne, do których stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należą zadania w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Gmina w latach 2020-2021 będzie realizowała inwestycję pn. „....

Przedmiotem inwestycji jest rewitalizacja dwóch obiektów na terenie Gminy ... obejmująca rozbudowę i remont świetlicy wiejskiej w ... wraz z zagospodarowaniem terenu przy świetlicy (klomby, sofy, ławki z gabionów, kosze na śmieci) oraz utworzenie Gminnego Domu Kultury w .... Projekt zakłada również wyposażenie tych obiektów w niezbędne meble i urządzenia, umożliwiające realizację zadań mających na celu ożywienie społeczno-gospodarcze dla mieszkańców Gminy.

Sposób finansowania inwestycji

Inwestycja realizowana będzie ze środków własnych Gminy oraz współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Niezwłocznie po wykonaniu inwestycji, Gmina planuje udostępnić ww. obiekty odpłatnie na podstawie umowy najmu na rzecz Gminnej Instytucji Kultury, której przedmiotem jest działalność kulturalna. Gminna Instytucja Kultury jest odrębnym podmiotem, niepodlegającym tzw. centralizacji VAT. Oddanie w odpłatny najem po stronie Gminy będzie wiązało się z wystawieniem comiesięcznych faktur VAT za czynsz główny oraz dodatkowe świadczenia typu energia, woda, itp.

Kwota miesięcznego czynszu zostanie ustalona w oparciu o przeprowadzenie procedury rozpoznania rynku, a to z uwagi na fakt, iż w okresie pandemii Sars-CoV2 jest niezmiernie trudno ustalić, jakie panują stawki rynkowe za oddanie tego rodzaju zakończonej inwestycji, a celem właśnie stosownej procedury rozeznania rynku jest ustalenie cen panujących na danym terytorium, w danych warunkach i w danym okresie czasu. Zważyć bowiem należy, że JST mają obowiązek podejmować działania w sposób jawny, transparentny i przejrzysty oraz gospodarować mieniem w taki sposób, aby jego wykorzystywanie było najefektywniejsze ekonomicznie.

Przeznaczenie i sposób wykorzystania

W świetlicy odbywać się będą wydarzenia kulturalne przeznaczone dla mieszkańców Gminy oraz przez nich inspirowane i organizowane, spotkania integracyjne mieszkańców, konferencje, warsztaty tematyczne. Świetlica będzie dogodnym miejscem, w którym dzieci prezentować będą umiejętności zdobyte podczas warsztatów w Gminnym Domu Kultury.

Za działalność i zakres realizacji ww. usług Gminna Instytucja Kultury będzie ponosiła we własnym imieniu i na własny rachunek ryzyko gospodarcze, jak również odpowiedzialność określoną na mocy odrębnych przepisów typu odpowiedzialność odszkodowawcza, cywilnoprawna itd., a wszelkie dokumenty dotyczące wykorzystywania przedmiotowej inwestycji jako sprzedawcę będą wskazywały Gminną Instytucję Kultury, a nie Gminę ....

Oba obiekty będą pełniły rolę ośrodków, w których realizowane będą działania z zakresu aktywizacji społecznej (zabawy, przyjęcia rodzine, wesela) i zawodowej, działań i inicjatyw mieszkańców, lokalnych stowarzyszeń i liderów, mających na celu pobudzenie aktywności mieszkańców Gminy, przy czym odpowiedzialnym za organizację ww. spotkań będzie Gminna Instytucja Kultury. Obiekty te będą udostępniane odpłatnie.

Ww. działania i cele wpisane są w program działalności statutowej Gminnej Instytucji Kultury, dlatego uzasadnione jest odpłatne przekazanie tych obiektów instytucji, która specjalizuje się w prowadzeniu tego rodzaju działalności, posiadającą zdecydowanie większe doświadczenie i zaplecze kadrowe celem efektywniejszego wykorzystania przedmiotowej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że będzie wykorzystywał efekty realizowanego projektu pn.: „...” do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja w zakresie rozbudowy i remontu świetlicy wiejskiej oraz utworzenia Gminnego Domu Kultury będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Inwestycja będzie wykorzystywana tylko do działalności gospodarczej (najem).

Efekty ww. zadania będą wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie wykorzystywał inwestycj tylko do działalności opodatkowanej, natomiast Najemca Gminna Instytucja Kultury będzie realizowała usługi z zakresu aktywizacji społecznej (zabawy, przyjęcia rodzinne, wesela) i zawodowej, działań i inicjatyw mieszkańców Gminy (spotkania mieszkańców, konferencje, warsztaty tematyczne). Odpowiedzialnym za organizację ww. spotkań i sprzedawcą usług będzie Gminna Instytucja Kultury, a nie Gmina ... (Wnioskodawca).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki na inwestycję wystawione będą na Gminę ....

Wartość nakładów poniesionych w ramach przedmiotowego projektu wynosi: ... zł z czego 44,77%, tj. ... zł, stanowi dofinansowanie z Funduszu. VAT jest kosztem kwalifikowalnym, tzn. dofinansowanie zostanie pomniejszone o wartość podatku VAT lub podatek VAT zostanie zwrócony na konto Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Obiekty realizowane w ramach projektu zostaną zaliczone przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym.

Umowa najmu zostanie zawarta niezwłocznie po zakończeniu inwestycji.

Na pytanie nr 10 Organu „W jakiej wysokości Gmina będzie pobierać czynsz z tytułu umowy najmu?” Wnioskodawca odpowiedział, że „Na dzień dzisiejszy Gmina nie jest w stanie określić wysokości pobieranego czynszu, gdyż jego wysokość zostanie ustalona w oparciu o procedury przewidziane w ustawie Prawo zamówień publicznych.”

Na pytanie nr 11 Organu „Jaki będzie przewidywany roczny obrót z tytułu przedmiotowego najmu? Wnioskodawca wskazał: „Trudno przewidzieć, będzie on uzależniony od wysokości czynszu, a taka kwota jeszcze nie została ustalona, patrz pkt 10. Wysokość czynszu nie jest zależna od woli Wynajmującego lecz od kwoty uzyskanej w drodze procedur objętych ustawą PZP.”

Na pytanie nr 12 Organu „Od czego będzie uzależniona wysokość czynszu z tytułu najmu przedmiotowej inwestycji?” Wnioskodawca wskazał, że „Wysokość czynszu uzależniona będzie od rodzaju inwestycji, ilości mieszkańców, prowadzonych działalności gospodarczych na terenie gminy, zapotrzebowania na usługi wykonywane w tych obiektach.”

Kwota czynszu z tytułu najmu kalkulowana będzie na warunkach rynkowych, czyli będzie odpowiadać średniorynkowym kwotom za tego typu czynności w odniesieniu do tego typu infrastruktury, po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury zgodnie z PZP.

Na pytanie nr 14 Organu „W jakiej relacji procentowej do wartości inwestycji pozostanie czynsz z tytułu najmu z nakładami poniesionymi na inwestycję?” Wnioskodawca wskazał, że „Trudno określić relację procentową z tytułu najmu w odniesieniu do wartości inwestycji, skoro nie ma jeszcze określonej kwoty za wynajem. Ta ostatnia zostanie przeprowadzona w oparciu o ustawę PZP. Wysokość czynszu skorelowana będzie z różnymi czynnikami niezależnymi od Wynajmującego, m.in. wskazanymi w punkcie 12.”

Na pytanie nr 15 Organu „Czy czynsz z tytułu najmu pokryje koszty poniesione na realizację inwestycji?” Wnioskodawca wskazał, że „Nie dysponuje Wnioskodawca wiedzą, czy najem pokryje koszty inwestycji. Należy tu zaznaczyć, że to jest najem a nie leasing, obiekty nadal będą własnością gminy.”

Na pytanie nr 16 Organu „Czy ww. czynsz z tytułu najmu umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?” Wnioskodawca odpowiedział „J. w.”

Każda kwota dochodów w budżecie samorządowym jest znacząca. Samorządy prowadzą oszczędną gospodarkę, przy najmniejszych nakładach starają się osiągnąć największe efekty. W przeciwnym wypadku narażone są na zarzuty niegospodarności lub braku uzyskiwania dochodów w należytej wysokości.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Osi priorytetowej .... Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działania ... Rozwój lokalny kierowany przez społeczność” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014- 2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy oddanie inwestycji w użytkowanie do Gminnej Instytucji Kultury, które odbędzie się na podstawie zawartej umowy najmu, o charakterze odpłatnym, z obowiązkiem ponoszenia dodatkowych kosztów utrzymania obiektów typu woda, energia, itp., a cena najmu zostanie ustalona na podstawie przeprowadzonej uprzednio procedury rozeznania rynku, Gminie ... będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wytworzenie rzeczonej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy od towarów i usług, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się bowiem każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze wskazanego przepisu wynika, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jednocześnie stosownie do ust. 6 art. 15 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zarazem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, a z takim mamy do czynienia w procedowanej sprawie, w ocenie Gminy, będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wytworzenie przedmiotowej inwestycji. Z inwestycji tych jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystała dla własnych wewnętrznych potrzeb.

Podkreślenia wymaga fakt, iż cena wynajmu uzależniona będzie od uprzednio przeprowadzonej procedury rozeznania rynku, która to procedura pozwala na ustalenie rzeczywistej rynkowej wartości świadczenia dla danego dobra (tu najmu), na danym terenie, z uwzględnieniem rodzaju inwestycji, ilości mieszkańców, itd. Zważywszy na fakt, iż odpłatna umowa najmu zaliczana jest do odpłatnych umów cywilnoprawnych, w ocenie Gminy, ... nie zachodzi tutaj wyłączenie Gminy z kręgu podatników VAT.

Od wystawionych faktur VAT Gmina, na zasadach określonych w art. 19a ustawy VAT, będzie odprowadzała podatek VAT należny, w terminach wynikających z prawidłowo rozpoznawanego obowiązku podatkowego (art. 19a ustawy), podstawa opodatkowania zostanie ustalona w oparciu o art. 29a tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w latach 2020-2021 będzie realizowała inwestycję pn. „...”. Przedmiotem inwestycji jest rewitalizacja dwóch obiektów na terenie Gminy ... obejmująca rozbudowę i remont świetlicy wiejskiej w ... wraz z zagospodarowaniem terenu przy świetlicy oraz utworzenie Gminnego Domu Kultury w .... Inwestycja realizowana będzie ze środków własnych gminy oraz współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Niezwłocznie po wykonaniu inwestycji Gmina planuje udostępnić ww. obiekty odpłatnie na podstawie umowy najmu na rzecz Gminnej Instytucji Kultury, której przedmiotem jest działalność kulturalna. Gminna Instytucja Kultury jest odrębnym podmiotem, niepodlegającym centralizacji VAT. Oddanie w odpłatny najem po stronie Gminy będzie wiązało się z wystawieniem comiesięcznych faktur VAT za czynsz główny oraz dodatkowe świadczenia typu energia, woda, itp. Kwota miesięcznego czynszu zostanie ustalona w oparciu o przeprowadzenie procedury rozpoznania rynku. Wnioskodawca wskazał, że będzie wykorzystywał efekty realizowanego projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Inwestycja w zakresie rozbudowy i remontu świetlicy wiejskiej oraz utworzenia Gminnego Domu Kultury będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Inwestycja będzie wykorzystywana tylko do działalności gospodarczej (najem). Efekty ww. zadania będą wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie wykorzystywał inwestycje tylko do działalności opodatkowanej, natomiast Najemca Gminna Instytucja Kultury będzie realizowała usługi z zakresu aktywizacji społecznej i zawodowej, działań i inicjatyw mieszkańców gminy. Odpowiedzialnym za organizację ww. spotkań i sprzedawcą usług będzie Gminna Instytucja Kultury, a nie Gmina .... Faktury dokumentujące poniesione wydatki na inwestycję wystawione będą na Gminę .... Wartość nakładów poniesionych w ramach przedmiotowego projektu wynosi: ...zł z czego 44,77%, tj. ... zł stanowi dofinansowanie z Funduszu. VAT jest kosztem kwalifikowalnym, tzn. dofinansowanie zostanie pomniejszone o wartość podatku VAT lub podatek VAT zostanie zwrócony na konto Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Obiekty realizowane w ramach projektu zostaną zaliczone przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Umowa najmu zostanie zawarta niezwłocznie po zakończeniu inwestycji. Na dzień dzisiejszy Gmina nie jest w stanie określić wysokości pobieranego czynszu, gdyż jego wysokość zostanie ustalona w oparciu o procedury przewidziane w ustawie Prawo zamówień publicznych. Wysokość czynszu nie jest zależna od woli Wynajmującego lecz od kwoty uzyskanej w drodze procedur objętych ustawą PZP. Wysokość czynszu uzależniona będzie od rodzaju inwestycji, ilości mieszkańców, prowadzonych działalności gospodarczych na terenie gminy, zapotrzebowania na usługi wykonywane w tych obiektach. Kwota czynszu z tytułu najmu kalkulowana będzie na warunkach rynkowych, czyli będzie odpowiadać średniorynkowym kwotom za tego typu czynności w odniesieniu do tego typu infrastruktury, po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury zgodnie z PZP. Wnioskodawca nie dysponuje wiedzą, czy najem pokryje koszty inwestycji.

Jak już wskazano powyżej, odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z analizy ww. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W myśl art. 659 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, przy czym – jak wynika z § 2 tego samego artykułu – czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Stosownie do art. 669 § 1 Kodeksu cywilnego, najemca obowiązany jest uiszczać czynsz w terminie umówionym.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W okolicznościach niniejszej sprawy, Gmina planuje udostępnić rewitalizowany obiekt świetlicy wiejskiej w ... wraz z zagospodarowaniem terenu przy świetlicy oraz Gminny Dom Kultury, który zostanie utworzony w ..., odpłatnie na podstawie umowy najmu na rzecz Gminnej Instytucji Kultury (która jest odrębnym podmiotem, niepodlegającym centralizacji VAT), za co otrzyma wynagrodzenie. Zatem biorąc pod uwagę treść art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że oddanie ww. obiektów do używania, za odpłatnością na podstawie zawartej umowy najmu, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ustawy.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług polegających na udostępnieniu Inwestycji w ramach umowy najmu, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem z tytułu odpłatnego udostępniania przez Gminę ww. obiektów na rzecz Gminnej Instytucji Kultury, na podstawie umowy najmu, Gmina będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji oddanej w użytkowanie do Gminnej Instytucji Kultury, które odbędzie się na podstawie zawartej umowy najmu, o charakterze odpłatnym, gdzie cena najmu zostanie ustalona na podstawie przeprowadzonej uprzednio procedury rozeznania rynku, należy wskazać, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, a efekty realizowanego projektu pn.: „...” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina przy kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględni realia rynkowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że wskazane w pytaniu koszty utrzymania obiektów typu woda, energia, itp., do ponoszenia których zobowiązany będzie najemca, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z projektem. W tym przypadku nie dochodzi do przeniesienia na użytkownika kosztów przeprowadzanej przez Wnioskodawcę inwestycji, bowiem ww. koszty, którymi najemca będzie obciążany przez Gminę, dotyczą wyłącznie dostawy mediów. W omawianej sprawie nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi nakładami w związku z realizacją projektu. Zatem obowiązek ponoszenia przez najemcę dodatkowych kosztów utrzymania obiektów typu woda, energia, itp., nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina, będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...” w zakresie wykorzystywania efektów inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (odpłatnych usług najmu), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu najmu będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też będzie uniemożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będzie służyć również do realizacji zadań własnych Gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj