Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.230.2020.2.SP
z 24 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z poźn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) uzupełnione pismem, z dnia 4 września 2020 r. (data nadania 4 września 2020 r., data wpływu 7 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28 sierpnia 2020 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.230.2020.1.SP (data wysyłki 28 sierpnia 2020 r., data doręczenia 31 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu pochodzącego z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu pochodzącego z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej „A.”, będącej wnioskodawcą niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, są współwłaścicielami nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym, wielorodzinnym.


Nieruchomość została objęta decyzją (…) Miasta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie (…) w C. oraz pozwoleniem na budowę, udzielonym odrębną decyzją.


Na nieruchomości tej ustanowione zostanie odpłatne, ograniczone prawo rzeczowe na rzecz C. – służebność gruntowa niezbędna w celu prawidłowego funkcjonowania (…). Służebność gruntowa obejmować będzie korzystanie wyłącznie z części podziemnej nieruchomości zajętej przez (…), w zakresie niezbędnym do prawidłowej eksploatacji i utrzymania, konserwacji, remontów, modernizacji, oraz usuwania ewentualnych awarii i zagrożeń w korzystaniu z podziemnych obiektów kubaturowych, wybudowanych w ramach realizacji (…).


Służebność zostanie ustanowiona na czas nieoznaczony, zaś z tytułu ustanowienia służebności gruntowej Wspólnota otrzyma jednorazowe wynagrodzenie od Miasta.


Na częściach wspólnych budynku (klatach schodowych, korytarzach) są widoczne pękania ścian, które będą wymagały odnowienia. Otrzymane wynagrodzenie zostanie w całości przeznaczone na fundusz remontowy Wspólnoty, a następnie zostanie wykorzystane na remont, utrzymanie lub bieżącą eksploatację części wspólnych zabudowanej nieruchomości, której członkowie są współwłaścicielami i na której zostanie ustanowiona opisana wyżej służebność. Służebność ta zostanie zatem ustanowiona na nieruchomości, będącej w zarządzie Wspólnoty. Członkowie tej Wspólnoty są właścicielami lokali wyodrębnionych w budynku mieszkalnym i jednocześnie współwłaścicielami gruntu i części wspólnych budynku.


Pismem z dnia 4 września 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:

W skład budynku zarządzanego przez Wspólnotę wchodzą 84 lokale, w tym 83 lokale mieszkalne, zamieszkałe przez członków Wspólnoty, oraz 1 lokal użytkowy. Właścicielem tego lokalu użytkowego jest Skarb Państwa. Mieści się w nim D., ponieważ w piwnicach budynku mieściło się więzienie NKWD i SB. Zachowały się cele więźniów z inskrypcjami i napisami na murach. Piwnice te są uznane za zabytek i objęte ochroną konserwatorską. Skarb Państwa, tak samo jak właściciele 83 lokali mieszkalnych, jest członkiem wspólnoty i współwłaścicielem nieruchomości. Lokal użytkowy nie jest wynajmowany przez Wspólnotę.


Wynagrodzenie za ustanowienie służebności gruntowej zostanie przeznaczone na fundusz remontowy, a następnie wykorzystane na remonty części wspólnych budynku zgodnie z celami zatwierdzonymi uchwałą Wspólnoty. Remonty części wspólnych, na które zostaną przeznaczone środki z funduszu nie będą dotyczyć uszkodzeń powstałych na skutek prac związanych z (…). Środki z funduszu remontowego zostaną przeznaczone na ogólny remont części wspólnych. Na decyzję o wyborze tych części nie mają wpływu okoliczności powodujące potrzebę ich wyremontowania (np. sposób w jaki doszło do pęknięć ścian, czy ich zabrudzeń), ale raczej to, w jakim stanie znajdują się części wspólne budynku. Decyzję o przeznaczeniu środków podejmie Wspólnota.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową dochód z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności, opisanej w zdarzeniu przyszłym, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy dochód Wspólnoty z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności, opisanej w zdarzeniu przyszłym, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.


Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.) - dalej jako: „ustawa o CIT”, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


W art. 17 ustawodawca wymienia dochody wolne od podatku dochodowego. W ust. 1 pkt 44 tego artykułu wskazuje, że wolne od podatku są: dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.


Posługując się językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.


Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

I tak, w pojęciu „zasoby mieszkaniowe” użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, zawierały się będą części wspólne nieruchomości mieszkalnej, znajdującej się w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa osiągnie przychód w postaci jednorazowego wynagrodzenia z tytułu odpłatnego ustanowienia służebności gruntowej. Służebność ta zostanie ustanowiona na nieruchomości, będącej w zarządzie Wspólnoty. Członkowie tej Wspólnoty są właścicielami lokali wyodrębnionych w budynku mieszkalnym i jednocześnie współwłaścicielami gruntu i części wspólnych budynku.


Powyższe prowadzi do wniosku, że wynagrodzenie osiągnięte przez Wspólnotę z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności wynika z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej i uzyskane jest z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Grunt będący przedmiotem odpłatnej służebności stanowi bowiem zasoby mieszkaniowe Wspólnoty.


Oznacza to spełnienie przesłanki pierwszej, wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, tzn. wynagrodzenie z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności stanowi dochód Wspólnoty prowadzącej działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej i uzyskany z gospodarki tymi zasobami.


W kolejnym kroku rozważenia wymaga, czy dochód ten jest przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


W zdarzeniu przyszłym wskazano, że otrzymane wynagrodzenie zostanie w całości przeznaczone na fundusz remontowy Wspólnoty, a następnie zostanie wykorzystane na remont, utrzymanie lub bieżącą eksploatację części wspólnych zabudowanej nieruchomości, której członkowie są współwłaścicielami i na której zostanie ustanowiona służebność. Na częściach wspólnych budynku (klatach schodowych, korytarzach) są widoczne pękania ścian, które będą wymagały odnowienia.


Jak już zostało wykazane to wyżej, nieruchomość na której ustanowiona zostanie służebność stanowi zasoby mieszkaniowe Wspólnoty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Wobec czego przeznaczenie dochodu na powyższe cele stanowi cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a zatem cele o których mowa w tym przepisie.

Powyższe prowadzi do wniosku, że osiągnięty przez Wspólnotę dochód z ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej spełnia obie przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT tj. są uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


W świetle powyższych okoliczności, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że dochód z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności, opisanej w zdarzeniu przyszłym, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu pochodzącego z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej – za nieprawidłowe.


Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 532, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.


Wspólnota mieszkaniowa nie posiada osobowości prawnej. Wspólnotę tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

Stosownie do art. 13 ww. ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.


Art. 14 ustawy o własności lokali stanowi natomiast, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 ww. ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.


Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa CIT”, „updop” lub „ustawa o pdop”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o pdop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Z art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 12 ust. 1 pkt ustawy CIT zamieszczono otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, wskazując, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Dochód ustalony w powyższy sposób (art. 7 ust. 2 ustawy o pdop) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Przedmiotem powyższego zwolnienia jest zatem dochód uzyskany przez wskazane w powołanym przepisie podmioty ze źródła, jakim jest działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jeżeli został przeznaczony na cele preferowane przez ustawodawcę, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.


Przez „zasoby mieszkaniowe” należy zatem rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, balkony, loggie, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).
  • grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.


Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).


Dochód powstały z tego tytułu, w myśl ww. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Zaznaczyć należy, że ze zwolnienia nie będą korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.


Z przedmiotowego wniosku wynika, że teren nieruchomości należącej do Wspólnoty Mieszkaniowej został objęty decyzją (…) Miasta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie (…) oraz pozwoleniem na budowę, udzielonym odrębną decyzją. Na nieruchomości zostanie ustanowione odpłatne, ograniczone prawo rzeczowe na rzecz B. – służebność gruntowa niezbędna w celu prawidłowego funkcjonowania (…). Służebność gruntowa będzie obejmować korzystanie jedynie z podziemnej części nieruchomości zajętej przez (…). Służebność zostanie ustanowiona na czas nieoznaczony, zaś z tytułu ustanowienia służebności gruntowej Wspólnota otrzyma jednorazowe wynagrodzenie od Miasta. Otrzymane wynagrodzenie Wspólnota planuje przeznaczyć w całości na fundusz remontowy Wspólnoty, a następnie na remont, utrzymanie lub bieżącą eksploatację części wspólnych zabudowanej nieruchomości. Członkowie Wspólnoty są właścicielami lokali wyodrębnionych w budynku mieszkalnym i jednocześnie współwłaścicielami gruntu i części wspólnych budynku.


Wspólnota posiada 1 lokal użytkowy, którego właścicielem jest Skarb Państwa i znajduje się tam D. oraz 83 lokale mieszkalne, zamieszkałe przez członków Wspólnoty.


Odnosząc zatem powyższe okoliczności do obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, że dochód otrzymany od B. z tytułu ustanowienia służebności gruntowej nie może być uznany za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.


Należy w tym miejscu przytoczyć fragment uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 czerwca 2015 r., sygn. akt II FSK 1025/13, z którego wynika, że „garaże mieszczą się w pojęciu ‘zasoby mieszkaniowe’, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, o ile służą mieszkańcom, będącym równocześnie członkami spółdzielni, w zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych i wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane. Tym samym wszelkie usługi na rzecz podmiotów niebędących członkami spółdzielni mieszkaniowej, w tym także wynajmowanie garaży, pozostają bez związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin i nie stanowią gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop (…) uzyskany z tego tytułu dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.”


Powyższa konkluzja ma zastosowanie również w przypadku oddania części nieruchomości będącej własnością Wspólnoty Mieszkaniowej do dyspozycji osoby niebędącej członkiem ww. Wspólnoty, w ramach służebności gruntowej. Ustanowienie służebności przez Wspólnotę na rzecz podmiotu niebędącego członkiem Wspólnoty stanowi odpłatne świadczenie, dokonywane w ramach działalności Wspólnoty niemieszczącej się w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, a zatem Wspólnota nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 44 udpop, a dochód pochodzący z ustanowienia służebności gruntowej powinien zostać opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.


Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny w sprawie będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj