Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.234.2020.2.IZ
z 2 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 31 lipca 2020 r.), z dnia 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), stanowiącymi odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 10 lipca 2020 r. (skutecznie doręczone 24 lipca 2020 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do dokonania płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawy opodatkowania) jest prawidłowe – jest prawidłowe,
  • możliwości opłacenia przelewem zbiorczym dodatkowych faktur otrzymanych po dokonaniu już płatności zbiorczej za dany okres – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku dokonania zapłaty za fakturę lub faktury, otrzymane po dokonaniu już płatności zbiorczej za dany okres, jeżeli faktury te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. pkt 18a ustawy o VAT – jest prawidłowe,
  • w zakresie możliwości otrzymania zwrotu środków pieniężnych od kontrahenta lub możliwości dokonania tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, niezależnie od tego czy faktura pierwotna była fakturą o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT w przypadku otrzymania lub dokonania przez Spółkę zwrotu środków pieniężnych w związku z otrzymaniem lub wystawieniem przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, uzupełnionym pismami: z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 31 lipca 2020 r.), z dnia 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania przez Wnioskodawcę w jego rozliczeniach mechanizmu podzielonej płatności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka jest podmiotem utworzonym na podstawie niemieckiego prawa handlowego, działającym na rynku motoryzacyjnym. Spółka jest zarejestrowana do celów podatku VAT w Polsce. W ramach działalności gospodarczej w Polsce Spółka dokonuje transakcji obejmujących m.in. zakup sprzedaż towarów podlegających obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności.

W ramach prowadzonej działalności, w ciągu każdego miesiąca Spółka dokonuje z innymi podatnikami VAT licznych transakcji zakupów jak i sprzedaż. Ze względu na skalę działalności, w ciągu miesiąca Spółka może przeprowadzać kilka lub kilkadziesiąt transakcji z każdym z jej kontrahentów. W konsekwencji, co miesiąc Spółka otrzymuje wiele faktur dokumentujących transakcje zakupowe. Zasadniczo Spółka płaci te faktury za pomocą jednego (zbiorczego) zlecenia przelewu, obejmującego, co do zasady, wszystkie faktury wystawione przez danego dostawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż miesiąc.

Łączna kwota takiej płatności zależy od wartości faktur wystawionych przez danego dostawcę w danym okresie - obejmuje ona faktury pierwotne i korygujące, zarówno zwiększające jak i zmniejszające podstawę opodatkowania. Suma przelewu dokonanego przez Spółkę jest równa sumie wartości tych faktur (z uwzględnieniem potencjalnego zmniejszenia z tytułu faktur korygujących).

Faktury otrzymane przez Spółkę dotyczą zarówno transakcji, do których mają zastosowanie przepisy obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, jak i transakcji nieobjętych takim obowiązkiem. Podobnie, faktury korygujące objęte takim przelewem mogą dotyczyć zarówno faktur pierwotnych dokumentujących transakcje w ramach obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, jak i tych nieobjętych tym mechanizmem. Ponadto, faktury korygujące uwzględnione w takim zbiorczym przelewie mogą odnosić się do faktur pierwotnych uwzględnionych, jak i nie uwzględnionych w tym przelewie zbiorczym (np. w przypadku, gdy faktura pierwotna została wystawiona w innym okresie i jest objęta inną płatnością zbiorczą). Do tej pory kwoty wszystkich tych faktur były sumowane i określona w ten sposób kwota należna była przekazywana na konto bankowe kontrahenta.

Spółka dokonuje również rozliczeń z kontrahentami na podstawie pojedynczych faktur. Dotyczy to m.in. przypadków, gdy Spółka otrzymuje fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania i w związku z tym otrzymuje od kontrahenta zwrot części lub całości zapłaty. Analogicznie, gdy Spółka wystawia fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania, na jej podstawie dokonuje kontrahentowi zwrotu części lub całości zapłaty.

W ramach zwykłej działalności gospodarczej zdarzają się również sytuacje, w których po zakończeniu okresu, za który Spółka zapłaciła za faktury przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, Spółka otrzymuje dodatkową fakturę (lub faktury) wystawioną w okresie, za który dokonano już takiego zbiorczego przelewu. Faktury te odnoszą się zarówno do płatności, przy których zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest obowiązkowe jak i do takich, gdzie zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że w związku z otrzymaniem faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292; dalej: „Prawo Przedsiębiorców”) jak i być jest od tej kwoty niższa. Przy czym kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.

Spółka wskazała również, iż w związku z wystawieniem faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę o której mowa w art. 19 pkt 2 Prawa Przedsiębiorców jak i jest od tej kwoty niższa. Kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, Spółka jest uprawniona do dokonania płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawy opodatkowania), niezależnie od tego, czy te faktury są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też nie, a także czy faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych wystawionych w innym okresie niż ten objęty daną płatnością zbiorczą?

  2. Czy, jeżeli po dokonaniu zbiorczej płatności, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, Spółka otrzyma od dostawcy fakturę lub faktury wystawione w okresie objętym tą zbiorczą płatnością, to będzie zobowiązana dokonać zapłaty za tę fakturę lub faktury z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności oraz w sposób o którym mowa w art. 108a ust. 3b ustawy o VAT (w przypadku otrzymania więcej niż jednej faktury), nawet jeżeli faktury - te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT?

  3. Czy w przypadku:
    1. otrzymania przez Spółkę faktury korygującej do faktury pierwotnej o której mowa w art. 106 e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT (gdy kwota wynikająca z tej faktury została przez Spółkę uregulowana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności z jej rachunku VAT), obniżającej podstawę opodatkowania, Spółka może otrzymać zwrot kwoty podatku z rachunku bankowego kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności na standardowy rachunek rozliczeniowy Spółki?
    2. wystawienia przez Spółkę faktury korygującej do faktury pierwotnej o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT (gdy kwota wynikająca z tej faktury została przez Spółkę otrzymana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności na jej rachunek VAT), obniżającej podstawę opodatkowania. Spółka może dokonać tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, na standardowy rachunek rozliczeniowy kontrahenta?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. W ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, do dokonania jednej zbiorczej płatności przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawę opodatkowania), niezależnie od tego, czy te faktury są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też nie, a także czy faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych wystawionych w innym okresie, niż ten objęty daną płatnością zbiorczą. Spółka dokona więc jednego przelewu na kwotę stanowiącą sumę wszystkich faktur za wspomniany okres, po zmniejszeniu o faktury korygujące wystawione w tym okresie.
  2. Zdaniem Spółki, jeżeli po dokonaniu zbiorczej płatności, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, Spółka otrzyma od dostawcy fakturę lub faktury wystawione w okresie objętym tą zbiorczą płatnością, nie będzie ona zobowiązana dokonać zapłaty za tą fakturę lub faktury z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności oraz w sposób o którym mowa w art. 108a ust. 3b ustawy o VAT (w przypadku otrzymania więcej niż jednej faktury), jeżeli faktury te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. pkt 18a ustawy o VAT?
  3. Zdaniem Spółki, w przypadku otrzymania lub dokonania przez Spółkę zwrotu środków pieniężnych w związku z otrzymaniem lub wystawieniem przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania. Spółka może otrzymać zwrot należności z rachunku bankowego kontrahenta lub dokonać tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, niezależnie od tego czy faktura pierwotna była fakturą o której mowa w art. 106e ust. l pkt 18a ustawy o VAT.

W myśl art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, w przypadku wystawienia na rzecz podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nic dłuższym niż jeden miesiąc więcej niż jednej faktury zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności może dotyczyć więcej niż jednej faktury.

Stosownie do art. 108a ust. 3b ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 3a, komunikat przelewu, o którym mowa w ust. 3:

  1. obejmuje wszystkie faktury wystawione dla podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszymi niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc;
  2. zawiera kwotę odpowiadającą sumie kwot podatku wykazanych w fakturach, o których mowa w pkt 1.

W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3. w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje się okres, za który dokonywana jest płatność (art. 108a ust. 3c ustawy).


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, faktury, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy powinny zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności’.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1


Wprowadzony z dniem 1 listopada 2019 r. przepis art. 108a ust. 3a-3b ustawy o VAT reguluje możliwość dokonywania jednym komunikatem przelewu zapłaty za więcej niż jedną fakturę. W takim przypadku komunikat przelewu musi obejmować wszystkie faktury wystawione dla podatnika w danym okresie od jednego dostawcy i zawierać cala kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Okres ten nie może być krótszy niż jeden dzień i dłuższy niż jeden miesiąc. Przez miesiąc w tym przypadku należy rozumieć miesiąc kalendarzowy, tak jak to jest rozumiane konsekwentnie w całej ustawie. W takiej sytuacji podatnik w komunikacie przelewu nie będzie wskazywał numeru konkretnej faktury płaconej w mechanizmie podzielonej płatności, będzie natomiast wskazywał okres za który dokonuje płatności.

Z uzasadnienia do zmian wprowadzonych z dniem 1 listopada 2019 r. (druk sejmowy nr 3602) wynika, że: „Przyjęcie założenia, że taki komunikat przelewu musi obejmować wszystkie faktury z danego okresu i uregulowana musi zostać takim komunikatem cala kwota podatku wykazana na tych fakturach powoduje, że nie będzie problemu z powiązaniem płatności z konkretną fakturą. Jeżeli nabywca zdecyduje się zastosować powyższy przepis i dokonać tzw. płatności zbiorczej jednym komunikatem przelewu, wówczas obowiązany będzie do zapłaty tym komunikatem wszystkich faktur wystawionych na jego rzecz przez danego wystawcę w danym okresie, bez względu na to, czy faktury te dokumentują transakcje podlegające obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności, czy też nie”.

Jak wynika z powyższego, zbiorcza płatność powinna dotyczyć wszystkich faktur, które zostały wystawione na rzecz podatnika w danym okresie i opiewać powinna na całą kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują żadnych włączeń od tej reguły. Wręcz przeciwnie, jak wynika z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej te uregulowania, zbiorczej płatności będą dotyczyć wszystkie faktury wystawione w danym okresie, za który dokonany jest przelew, w tym niezależnie od tego, czy dana faktura dokumentuje transakcje podlegające obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności czy też nie.

Z powyższego wynika, że intencją ustawodawcy było objęcie jednym zbiorczym przelewem wszystkich możliwych faktur jakie zostaną wystawione na rzecz podatnika w jednym okresie. W konsekwencji, w opinii Spółki komunikat zbiorczego przelewu obejmować powinien nie tylko faktury, które obligatoryjnie podlegają mechanizmowi podzielonej płatności, ale także faktury niepodlegające temu mechanizmowi oraz faktury korygujące wystawione w tym okresie.

Odnosząc powyższe rozważania do faktur korygujących, należy zauważyć, że faktura korygująca jest dokumentem, który powinien być traktowany tak samo jak faktura. Powyższe wynika przede wszystkim z art. 219 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347), zgodnie z którym to przepisem każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę.

Dlatego też, w opinii Wnioskodawcy regulacje art. 108a ust. 3a oraz 3b ustawy o VAT należy stosować odpowiednio do faktur korygujących wystawionych przez dostawcę w danym okresie. W związku z powyższym, Wnioskodawca jest uprawniony do objęcia jednym komunikatem przelewu wszystkich faktur wystawionych przez jego dostawcę w danym okresie, niezależnie od tego czy faktury te są fakturami czy też fakturami korygującymi. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że zgodnie z literalnym brzmieniem powyższych regulacji istotna jest data wystawienia faktury (w tym faktury korygującej). Zatem Wnioskodawca chcąc dokonać płatności zbiorczej, o której mowa w art. 108a ust. 3a powinien objąć tą płatnością wszystkie faktury i faktury korygujące wystawione przez jednego dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nic dłuższym niż. jeden miesiąc.

Zwrócić także należy uwagę, że na mocy przepisu art. 108a ust. 1d ustawy o VAT - w zakresie, w jakim kwoty są potrącane - w przypadku dokonania potrącenia, o którym mowa w art. 498 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145) - mechanizmu podzielonej płatności nie ma zastosowania. Zauważyć jednak należy, że przedmiotem potrącenia, o którym mowa w art. 498 k.c. (tzw. potrącenia ustawowego), mogą być wyłącznie wierzytelności wymagalne (czyli te, których termin zapłaty już upłynął). Zdaniem Wnioskodawcy regulacja ta nie będzie jednakże wpływać na możliwość objęcia zbiorczą płatnością, o której mowa w art. 108a ust. 3a, faktur korygujących wystawionych przed kontrahenta Spółki, w okresie objętym tą zbiorczą płatnością. Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdza treść art. 108a ust. 3b pkt 1, który wprost obliguje Spółkę do objęcia takim zbiorczym przelewem wszystkich faktur, a zatem również faktur korygujących, wystawionych przez jednego dostawcę w danym okresie.

W konsekwencji. Spółka jest uprawniona, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, do dokonania jednej płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie, w tym zarówno faktury jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawę opodatkowania), niezależnie od tego, czy te faktury są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też nie, a także czy faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych wy stawionych w innym okresie niż ten objęty daną płatnością zbiorczą.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2


Przepisy art. 108a ust. 3a-3b ustawy o VAT wprowadzają możliwość dokonywania jednym komunikatem przelewu zapłaty za więcej niż jedną fakturę. Rozwiązanie to jest rozwiązaniem dobrowolnym, zatem każdy podatnik może zadecydować, czy chce skorzystać z wprowadzanej możliwości i dokonać przelewu za więcej niż jedną fakturę jednym komunikatem przelewu. Umożliwienie dokonania zbiorczych płatności w mechanizmie podzielonej płatności stanowi rozwiązanie mające na celu ułatwienie prowadzenia rozliczeń podatników, którzy wykazują wysoką ilość transakcji.

W przypadku zbiorczej płatności komunikat przelewu musi obejmować wszystkie faktury wystawione dla podatnika w danym okresie od jednego dostawcy i zawierać całą kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Okres ten nie może być krótszy niż jeden dzień i dłuższy niż jeden miesiąc (kalendarzowy). W takiej sytuacji, zgodnie z art. 108a ust. 3c w zw. z art. 108a ust. 3 pkt 3 Spółka w komunikacie przelewu nie wskazuje numeru konkretnej faktury płaconej w mechanizmie podzielonej płatności, lecz okres za który dokonuje płatności.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zdarzają się również sytuacje, w których po zakończeniu okresu, za który Spółka dokonała zapłaty za faktury przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, Spółka otrzymuje dodatkową fakturę (lub faktury) wystawioną w okresie, za który dokonano już takiego przelewu. Faktury te odnoszą się zarówno do płatności, przy których zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest obowiązkowe jak i do takich, gdzie zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne.

W konsekwencji, Spółka jest uprawniona, zgodnie z ustawą o VAT, do dokonania jednej płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione w danym okresie, nawet jeśli możliwe jest, że po dokonaniu takiej płatności, Spółka otrzyma dodatkową fakturę (faktury) dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego. Spółka bowiem w dniu dokonywania płatności zbiorczej może nie mieć wiedzy czy otrzyma jeszcze dodatkowe faktury od kontrahenta, które zostały wystawione w okresie objętym zbiorczą płatnością, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, w takim przypadku możliwe będzie również opłacenie otrzymanych później faktur zarówno przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o VAT, jak i opłacenie każdej z otrzymanych później faktur osobno. Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zapłata w sposób określony w art. 108a ust. 3a jest swoistym uprawnieniem podatnika a nie jego obowiązkiem, i to od jego uznania zależy czy dokona zapłaty w sposób określony w tym przepisie, czy też postanowi osobno opłacić faktury wystawione w danym okresie przez swojego kontrahenta. Ponadto odnosząc się do sposobu płatności określonego w art. 108a ust. 3b pkt 1) ustawy o VAT, należy zauważyć, że podatnik musi dokonywać płatności za wszystkie faktury wystawione przez danego kontrahenta, niemniej jednak dla dokonania takiej płatności powinien on wcześniej taką fakturę od tego kontrahenta otrzymać. Nieotrzymanie takiej faktury uniemożliwia w praktyce objęcie jej zbiorczą płatnością na rzecz jednego kontrahenta. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy omawiana regulacja nie zakazuje dokonania kolejnego przelewu zbiorczego w przypadku otrzymania kolejnych faktur od tego samego kontrahenta, wystawionych w okresie, za który dokonano już zbiorczej płatności.

Zatem jeżeli po dokonaniu zbiorczej płatności, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT. Spółka otrzyma od dostawcy fakturę lub faktury wystawione w okresie objętym tą zbiorczą płatnością, nie będzie ona zobowiązana do zapłaty za nie z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności, o ile faktury te nie są fakturami, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, a jednocześnie Spółka będzie uprawniona do dokonania zapłaty za te faktury w sposób, o którym mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT (w przypadku otrzymania więcej niż jednej faktury).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3


Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku otrzymania lub dokonania przez Spółkę zwrotu środków pieniężnych w związku z otrzymaniem lub wystawieniem przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania, Spółka może otrzymać zwrot środków pieniężnych od kontrahenta lub dokonać tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, niezależnie od tego czy faktura pierwotna była fakturą o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT.

Należy stwierdzić, że zgodnie z art. 108a ust. 1b ustawy o VAT podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. Zdaniem Wnioskodawcy powyższy przepis nie znajdzie natomiast zastosowania w sytuacji, w której podatnik wystawia fakturę korygującą, w której dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania, gdyż wówczas inny podmiot ma otrzymać środki pieniężne w związku z wystawieniem tej faktury korygującej.

Należy również zauważyć, że przepis art. 108a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do zapłaty kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury . Natomiast w przypadku wystawienia przez kontrahenta Wnioskodawcy faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania. to właśnie Spółka otrzyma zarówno fakturę korygującą jak i zwrot płatności. Analogicznie będzie w przypadku wystawienia przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania - w tej bowiem sytuacji to kontrahent Spółki otrzyma zarówno fakturę korygującą jak i zwrot płatności. Zdaniem Wnioskodawcy, z literalnej wykładni omawianej regulacji nie wynika aby odnosiła się ona do dokonywania zwrotów należności na podstawie faktur korygujących in minus.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 108a ust. 4 ustawy o VAT w przypadkach określonych w art. 29a ust. 10 pkt 1 -3 i ust. 14 zwrot całości albo części zapłaty może być dokonywany przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w ust. 3, w którym podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4. wskazuje numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługobiorca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku. Należy zauważyć, że powyższa regulacja daje możliwość wyboru w jaki sposób podatnik może dokonać zwrotu części lub całości zapłaty, niezależnie od tego czy transakcja podlega obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy powyższa regulacja pozostawia podatnikom wybór w jaki sposób chcą dokonać zwrotu całości lub części zapłaty, niezależnie od tego czy faktura pierwotna jest fakturą, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT oraz czy została ona opłacona z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku wystawienia przez kontrahentów Spółki faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania. Spółka będzie mogła otrzymać zwrot zapłaconej kwoty podatku zarówno na rachunek VAT jak i na rachunek bankowy Spółki, niezależnie od tego czy korygowana faktura podlegała obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności. Analogiczne stanowisko należy również zająć w przypadku wystawiania przez Spółkę faktur korygujących in minus i dokonywania przez nią zwrotów całości lub części zapłaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do dokonania płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawy opodatkowania) jest prawidłowe, w zakresie możliwości opłacenia przelewem zbiorczym dodatkowych faktur otrzymanych po dokonaniu już płatności zbiorczej za dany okres jest nieprawidłowe, w zakresie braku obowiązku dokonania zapłaty za fakturę lub faktury, otrzymane po dokonaniu już płatności zbiorczej za dany okres, jeżeli faktury te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. pkt 18a ustawy o VAT jest prawidłowe, w zakresie możliwości otrzymania zwrotu środków pieniężnych od kontrahenta lub możliwości dokonania tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, niezależnie od tego czy faktura pierwotna była fakturą, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT w przypadku otrzymania lub dokonania przez Spółkę zwrotu środków pieniężnych w związku z otrzymaniem lub wystawieniem przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) – art. 7 ust. 1 ustawy.


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.


Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Natomiast załącznik nr 15 do ustawy, stanowi „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy”.


Ww. załącznik nr 15 do ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie faktura dokumentująca ich dostawę musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.


Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.


W myśl art. 106j ust. 2 ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  3. przyczynę korekty;
  4. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.


Zgodnie z art. 108a ustawy o podatku od towarów i usług [Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności]:


Ust. 1 - Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.


Ust. 1a - Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorców), podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Ust. 1b - Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.


Ust. 1c - Przepisy ust. 1-1b stosuje się odpowiednio do płatności, o których mowa w art. 19a ust. 8. W takim przypadku w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje wyraz „zaliczka”.


Ust. 1d - W przypadku dokonania potrącenia, o którym mowa w art. 498 Kodeksu cywilnego, przepisów ust. 1a i 1b nie stosuje się w zakresie, w jakim kwoty należności są potrącane.


Ust. 2 - Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Ust. 3 - Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:

  1. kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;
  2. kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;
  3. numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;
  4. numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Ust. 3a - W przypadku wystawienia na rzecz podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc więcej niż jednej faktury zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności może dotyczyć więcej niż jednej faktury.


Ust. 3b - W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, komunikat przelewu, o którym mowa w ust. 3:

  1. obejmuje wszystkie faktury wystawione dla podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc;
  2. zawiera kwotę odpowiadającą sumie kwot podatku wykazanych w fakturach, o których mowa w pkt 1.

Ust. 3c - W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje się okres, za który dokonywana jest płatność.


Ust. 4 - W przypadkach określonych w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 i ust. 14 zwrot całości albo części zapłaty może być dokonywany przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w ust. 3, w którym podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4, wskazuje numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługobiorca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany do celów podatku VAT w Polsce. W ramach działalności gospodarczej w Polsce dokonuje transakcji obejmujących m.in. zakup i sprzedaż towarów podlegających obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności.W ramach prowadzonej działalności, w ciągu każdego miesiąca Wnioskodawca dokonuje z innymi podatnikami VAT licznych transakcji zakupów jak i sprzedaży. Ze względu na skalę działalności, w ciągu miesiąca Wnioskodawca może przeprowadzać kilka lub kilkadziesiąt transakcji z każdym z jej kontrahentów. W konsekwencji, co miesiąc otrzymuje wiele faktur dokumentujących transakcje zakupowe. Zasadniczo Wnioskodawca płaci te faktury za pomocą jednego (zbiorczego) zlecenia przelewu, obejmującego, co do zasady, wszystkie faktury wystawione przez danego dostawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż miesiąc.

Łączna kwota takiej płatności zależy od wartości faktur wystawionych przez danego dostawcę w danym okresie - obejmuje ona faktury pierwotne i korygujące, zarówno zwiększające jak i zmniejszające podstawę opodatkowania. Suma przelewu dokonanego przez Wnioskodawcę jest równa sumie wartości tych faktur (z uwzględnieniem potencjalnego zmniejszenia z tytułu faktur korygujących).

Faktury otrzymane przez Wnioskodawcę dotyczą zarówno transakcji, do których mają zastosowanie przepisy obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, jak i transakcji nieobjętych takim obowiązkiem. Podobnie, faktury korygujące objęte takim przelewem mogą dotyczyć zarówno faktur pierwotnych dokumentujących transakcje w ramach obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, jak i tych nieobjętych tym mechanizmem. Ponadto, faktury korygujące uwzględnione w takim zbiorczym przelewie mogą odnosić się do faktur pierwotnych uwzględnionych, jak i nie uwzględnionych w tym przelewie zbiorczym (np. w przypadku, gdy faktura pierwotna została wystawiona w innym okresie i jest objęta inną płatnością zbiorczą). Do tej pory kwoty wszystkich tych faktur były sumowane i określona w ten sposób kwota należna była przekazywana na konto bankowe kontrahenta.

Wnioskodawca dokonuje również rozliczeń z kontrahentami na podstawie pojedynczych faktur. Dotyczy to m.in. przypadków, gdy Wnioskodawca otrzymuje fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania i w związku z tym otrzymuje od kontrahenta zwrot części lub całości zapłaty. Analogicznie, gdy Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania, na jej podstawie dokonuje kontrahentowi zwrotu części lub całości zapłaty.

W ramach zwykłej działalności gospodarczej zdarzają się również sytuacje, w których po zakończeniu okresu, za który Wnioskodawca zapłacił za faktury przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, Wnioskodawca otrzymuje dodatkową fakturę (lub faktury) wystawioną w okresie, za który dokonano już takiego zbiorczego przelewu. Faktury te odnoszą się zarówno do płatności, przy których zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest obowiązkowe jak i do takich, gdzie zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne.

W związku z otrzymaniem faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców jak i być jest od tej kwoty niższa. Przy czym kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.

W związku z wystawieniem faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę o której mowa w art. 19 pkt 2 Prawa Przedsiębiorców jak i jest od tej kwoty niższa. Kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.

Na tle przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jest uprawniony do dokonania płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawy opodatkowania), niezależnie od tego, czy te faktury są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też nie, a także czy faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych wystawionych w innym okresie niż ten objęty daną płatnością zbiorczą.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzony obowiązek zapłaty takiej faktury w mechanizmie podzielonej płatności nie jest uzależniony od tego, czy na fakturze zawarto takie oznaczenie. Zatem nawet jeżeli sprzedawca nie dopełnił obowiązku i nie oznaczył takiej faktury, nabywca ma obowiązek zapłaty kwoty należności za towary lub usługi z załącznika nr 15 w mechanizmie podzielonej płatności. Nabywca bowiem musi być zorientowany, co jest przedmiotem transakcji, to nabywca bowiem inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności. Nabywca nie może polegać więc wyłącznie na informacjach od sprzedawcy, który może chcieć uniknąć zapłacenia mu w podzielonej płatności, tylko musi samodzielnie analizować, jakie towary lub usługi nabył i czy wiążą się z tym dla niego określone obowiązki. Podkreślić jednakże należy, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.


Zaznaczyć należy, że mechanizm podzielonej płatności może być stosowany przez podatników dobrowolnie, tj. w sytuacji, gdy nie zachodzą przesłanki ustawowe nakładające obowiązek stosowania tego mechanizmu.


W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.


Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki).


Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.


W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na obowiązek skorygowania takiej faktury przez wystawienie faktury korygującej.


Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, przepisy dotyczące zasad stosowania mechanizmu podzielonej płatności odnoszą się wszystkich wystawianych przez podatników faktur, a więc również faktur korygujących.


Wyżej powołany przepis art. 108a ust. 3a, ust. 3b ustawy, wprowadza możliwość dokonywania jednym komunikatem przelewu zapłaty za więcej niż jedną fakturę. W takim przypadku komunikat przelewu musi obejmować wszystkie faktury wystawione dla podatnika w danym okresie od jednego dostawcy i zawierać całą kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Okres ten nie może być krótszy niż jeden dzień i dłuższy niż jeden miesiąc. Przez miesiąc w tym przypadku należy rozumieć miesiąc kalendarzowy, tak jak to jest rozumiane konsekwentnie w całej ustawie. W takiej sytuacji podatnik w komunikacie przelewu nie będzie wskazywał numeru konkretnej faktury płaconej w mechanizmie podzielonej płatności, będzie natomiast wskazywał okres za który dokonuje płatności.

Jeżeli nabywca zdecyduje się zastosować powyższy przepis i dokonać tzw. płatności zbiorczej jednym komunikatem przelewu, wówczas obowiązany będzie do zapłaty tym komunikatem wszystkich faktur wystawionych na jego rzecz przez danego wystawcę w danym okresie, bez względu na to, czy faktury te dokumentują transakcje podlegające obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności, czy też nie.

Uwzględniając powyższe okoliczności w kontekście przedstawionego opisu sprawy zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że na podstawie art. 108 ust. 3a ustawy i przy zachowaniu warunków określonych w art. 108a ust. 3b ustawy, jest On uprawniony do dokonania płatności zbiorczej przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, obejmującej wszystkie faktury wystawione przez dostawcę w danym okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, w tym zarówno faktury, jak i faktury korygujące (zarówno zmniejszające jak i zwiększające podstawy opodatkowania), niezależnie od tego, czy te faktury są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też nie, a także czy faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych wystawionych w innym okresie niż ten objęty daną płatnością zbiorczą.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca po zakończeniu okresu, za który zapłacił za faktury przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, otrzymuje dodatkową fakturę (lub faktury) wystawioną w okresie, za który dokonano już takiego zbiorczego przelewu. Faktury te odnoszą się zarówno do płatności, przy których zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest obowiązkowe jak i do takich, gdzie zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w sytuacji, gdy po dokonaniu zbiorczej płatności, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy, otrzyma od dostawcy fakturę lub faktury wystawione w okresie objętym tą zbiorczą płatnością, to będzie zobowiązany dokonać zapłaty za tę fakturę lub faktury z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności oraz w sposób o którym mowa w art. 108a ust. 3b ustawy o VAT (w przypadku otrzymania więcej niż jednej faktury), nawet jeżeli faktury - te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT.


Z cytowanego wyżej art. 108a ust. 3a ustawy, wynika, że nabywca towarów/usług może dokonać zbiorczej płatności za wszystkie faktury wystawione przez kontrahenta w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc.


Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, regulacja art. 108a ust. 3 ustawy, nie ma charakteru obligatoryjnego. To podatnik, nabywca towarów i usług podejmuje decyzję, czy za faktury wystawione przez kontrahenta w danym okresie dokona zapłaty jednym komunikatem przelewu – płatności zbiorczej, czy też nie.

Z literalnego brzmienia art. 108a ust. 3a ustawy wynika, że nabywca towarów/usług może dokonać zbiorczej, a więc jednej płatności za wszystkie faktury wystawione przez kontrahenta w danym. Z kolei w art. 108a ust. 3b ustawy mowa jest o komunikacie przelewu, a więc o jednym komunikacie przelewu, który obejmuje wszystkie faktury wystawione dla podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc.

Z analizy powyższych przepisów wynika więc, że podatnik, który w trybie określonym tymi przepisami zdecyduje się na regulowanie płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności jednym komunikatem przelewu i dokona jednej płatności za wszystkie faktury wystawione dla podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, nie ma możliwości dokonania kolejnej zbiorczej płatności za faktury wystawione w danym okresie, który został już objęty zbiorczym komunikatem przelewu.

Zatem, w sytuacji, gdy Wnioskodawca po dokonaniu zbiorczej płatności za faktury wystawione przez kontrahenta w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc, otrzyma od kontrahenta kolejne faktury wystawione w danym okresie, podatnik nie ma możliwości dokonania płatności kolejnym zbiorczym przelewem, na zasadach określonych w art. 108a ust. 3 i 3b ustawy. Oznacza to więc, że każda z faktur, którą Wnioskodawca otrzyma od kontrahenta, po dokonaniu zbiorczej płatności za dany okres, mimo, że faktury te zostały wystawione w okresie, którego dotyczyła już dokonana płatność zbiorcza, powinny być rozliczone przez Wnioskodawcę odrębnie.

Stąd też nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że w przypadku, gdy Wnioskodawca po dokonaniu płatności zbiorczej za dany okres, otrzyma dodatkową fakturę (faktury) dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego, możliwe będzie również opłacenie otrzymanych później faktur przelewem zbiorczym, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy.

Zatem w odniesieniu do faktur, których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub równowartość tej kwoty i faktury te dokumentują sprzedaż towarów/usług ujętych w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. Natomiast w odniesieniu do faktur, które nie są fakturami, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, Wnioskodawca może, ale nie ma obowiązku dokonywania płatności z zachowaniem zasad mechanizmu podzielonej płatności.

W świetle powyższych okoliczności zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że jeżeli po dokonaniu zbiorczej płatności, o której mowa w art. 108a ust. 3a ustawy o VAT, otrzyma od dostawcy fakturę lub faktury wystawione w okresie objętym tą zbiorczą płatnością nie będzie zobowiązany dokonać zapłaty za tę fakturę lub faktury z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności, jeżeli faktury te nie są fakturami o których mowa w art. 106e ust. pkt 18a ustawy o VAT i uznać je za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również możliwości otrzymania zwrotu kwoty podatku z rachunku bankowego kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności na standardowy rachunek rozliczeniowy Wnioskodawcy i w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę faktury korygującej do faktury pierwotnej obniżającej podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT (gdy kwota wynikająca z tej faktury została przez Spółkę uregulowana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności z jej rachunku VAT), jak również możliwości dokonania przez Wnioskodawcę zwrotu podatku na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, na standardowy rachunek rozliczeniowy kontrahenta, w sytuacji gdy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą do faktury pierwotnej obniżającej podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT (gdy kwota wynikająca z tej faktury została przez Spółkę otrzymana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności na Jej rachunek VAT).

Wnioskodawca wskazał, że związku z otrzymaniem faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców jak i być może od tej kwoty niższa. Przy czym kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. W związku z wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania występują sytuacje, w których kwota należności ogółem tej dostawy po korekcie (kwota brutto faktury po korekcie) zarówno przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców jak i jest od tej kwoty niższa. Kwota ta nadal może obejmować pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.


Jak wskazano wcześniej przepisy dotyczące zasad stosowania mechanizmu podzielonej płatności odnoszą się do wszystkich faktur wystawianych przez podatników, a więc również do faktur korygujących.


Zatem wprowadzony z dniem 1 listopada 2019 r. obowiązek określony w przepisie art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, tj. obowiązek umieszczenia na fakturze wyrazów: „mechanizm podzielonej płatności” odnosi się również do faktur korygujących dot. pozycji z załącznika nr 15 ustawy o VAT opiewających na kwotę wyższą niż 15.000 zł lub równowartość tej kwoty. (tj. faktur, na których kwota po korekcie jest wyższa niż 15.000 zł).

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku w kontekście obowiązujących przepisów stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę korygującą zmniejszająca podstawę opodatkowania u kontrahenta, której kwota ogółem przekracza 15.000 zł i faktura korygująca dokumentuje sprzedaż towarów/usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawca powinien otrzymać od kontrahenta zwrot wartości podatku VAT na rachunek VAT Wnioskodawcy z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Analogicznie, w sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania, której kwota ogółem przekracza 15.000 zł i faktura korygująca dokumentuje sprzedaż towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać zwrotu wartości podatku VAT na rachunek VAT kontrahenta z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania u kontrahenta, której kwota ogółem nie przekracza 15.000 zł i faktura korygująca dokumentuje sprzedaż towarów/usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, kontrahent Wnioskodawcy nie jest zobowiązany do zwrotu wartości podatku VAT na rachunek VAT Wnioskodawcy z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W przypadku, gdy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania, której kwota ogółem nie przekracza 15.000 zł i faktura korygująca dokumentuje sprzedaż towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany dokonać zwrotu wartości podatku VAT na rachunek VAT kontrahenta z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku otrzymania lub dokonania przez Spółkę zwrotu środków pieniężnych w związku z otrzymaniem lub wystawieniem przez Spółkę faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania, Spółka może otrzymać zwrot środków pieniężnych od kontrahenta lub dokonać tego zwrotu na rachunek bankowy kontrahenta bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, niezależnie od tego czy faktura pierwotna była fakturą o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj