Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.597.2020.1.KS
z 1 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową i eksploatacją sieci wodociągowej w miejscowości G.,
  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację przedmiotowej Inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowości G.,

– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową i eksploatacją sieci wodociągowej w miejscowości G.,
  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację przedmiotowej Inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowości G..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek) jako podatnik VAT czynny.

Gmina, będąca organem władzy publicznej, realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, a także zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W ramach ww. zadań własnych Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na zadanie polegające na budowie na terenie Gminy, w miejscowości G., sieci wodociągowej (dalej: Zadanie, Inwestycja). Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: PROW) dla operacji „Gospodarka wodno- ściekowa”.

Celem realizacji operacji jest poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy poprzez budowę przedmiotowej sieci wodociągowej w miejscowości G.. W ramach zadania planowana jest budowa sieci wodociągowej w miejscowości G. o długości ok. 200 m. Z nowo powstałej infrastruktury korzystać będą wyłącznie mieszkańcy Gminy lub właściciele nieruchomości z terenu Gminy.

Projekt, po jego realizacji będzie przynosił dochody w postaci opłat za zużytą wodę.

Ze środków programu PROW na lata 2014-2020 można uzyskać dofinansowanie do wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych pozostała część inwestycji (budowa sieci wodociągowej) zostanie pokryta ze środków własnych Gminy.

Przy wykorzystywaniu wybudowanej sieci wodociągowej nie będą obsługiwane żadne jednostki Gminy. Gmina będzie świadczyć usługi doprowadzenia wody samodzielnie za pomocą infrastruktury. Gmina nie będzie świadczyła tych usług poprzez swoje jednostki organizacyjne.

Infrastruktura, jaka powstanie w efekcie realizacji Inwestycji, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody.

Dodatkowo Gmina pragnie zaznaczyć, iż Infrastruktura nie będzie służyć innym, niż opisane powyżej, czynnościom, tj. w szczególności nie będzie ona udostępniana nieodpłatnie na rzecz jakichkolwiek podmiotów zewnętrznych oraz nie będzie służyć wykonywaniu nieodpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody na rzecz odbiorców przedmiotowych usług. Innymi słowy – Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność w ww. zakresie.

W przypadku otrzymania dofinansowania, Gmina podkreśla, że będzie ono miało charakter kosztowy, tzn. będzie odnosiło się do kosztów ogólnych realizowanej Inwestycji, nie będzie natomiast w żaden sposób wpływało na cenę świadczonych usług w zakresie dostaw wody na rzecz mieszkańców.

Cena dostaw wody jest określona w sposób odgórny, poprzez odpowiednią taryfę znajdującą się w cenniku, a także ilość dostarczonej wody. Powyższe znalazło potwierdzenie w uchwale Rady Gminy z dnia … 2018 r., nr ….

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego Zadania, w ramach PROW, o czym mowa powyżej, porusza wyłącznie kwestie związane z kosztami kwalifikowalnymi dot. Projektu. Jednocześnie umowa ta nie będzie w żaden sposób decydowała lub wpływała na kwestie związane z wysokością odpłatności za wodę dostarczaną na rzecz mieszkańców.

Co więcej, Gmina pragnie podkreślić, że realizacja przedmiotowego Zadania stanowi jej obowiązek. W związku z tym, jako że Wnioskodawca, stopniowo zwiększa obszar, na którym jest dostęp do sieci wodociągowej, przedmiotowa sieć, prędzej czy później, i tak by powstała, bez względu na kwestie związane z pozyskaniem ew. dofinansowania Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu 1) wydatków inwestycyjnych oraz 2) wydatków bieżących, związanych z budową i eksploatacją sieci wodociągowej w miejscowości G.?
  2. Czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację przedmiotowej Inwestycji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pytanie dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

  1. Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu 1) wydatków inwestycyjnych oraz 2) wydatków bieżących, związanych z budową i eksploatacją sieci wodociągowej w miejscowości G..
  2. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację przedmiotowej Inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE:

Ad. 1

1. Uwagi ogólne dotyczące odliczenia VAT naliczonego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować przede wszystkim:

  1. czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku;
  2. czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT.

Ad. a) Nabycie towarów i usług przez podatnika

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych jej w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.

W przypadku natomiast, gdy dane zadanie jest realizowane przez JST w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nabywane przez niego towary i usługi w ramach ponoszonych wydatków na Infrastrukturę będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności wodno-kanalizacyjnej. Mając na uwadze, że czynności w tym zakresie będą zasadniczo realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, należy uznać, że z tytułu ich wykonywania Gmina będzie występowała w roli podatnika VAT.

W konsekwencji należy uznać, iż w analizowanej sprawie warunek określony w punkcie i) powyżej został spełniony.

Ad. b) Związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Nabywane w związku z ponoszonymi wydatkami inwestycyjnymi towary i usługi będą przez Gminę wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wykonywania – na podstawie umów cywilnoprawnych – odpłatnych transakcji zewnętrznych, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze uzasadnienie w zakresie pytania 1, Gmina stoi na stanowisku, że w przypadku wydatków na Infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, spełnione są obie z przesłanek warunkujących prawo Gminy do odliczenia VAT naliczonego, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie:

  1. towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  2. pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie sprawy, w przypadku wydatków na Infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, mają one związek wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT, tj. z opłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – ww. infrastruktura służy bowiem wyłącznie obsłudze odbiorców zewnętrznych, na rzecz których świadczone są/będą odpłatne usługi w zakresie dostawy wody i/lub odprowadzania ścieków.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i tym samym Gmina nie jest zobowiązana do określenia zakresu wykorzystywania tychże towarów i usług do celów działalności gospodarczej w drodze jakiejkolwiek proporcji.

Zdaniem Gminy, nie jest ona również zobowiązana do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Infrastruktura – jak zostało wskazane w opisie sprawy – nie będzie służyła bowiem obsłudze jakichkolwiek innych czynności poza działalnością gospodarczą Gminy, tj. w szczególności nie będzie wykorzystywana do obsługi czynności zwolnionych z opodatkowania, a do tego typu czynności odnosi się zawarte w art. 90 określenie czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz bieżące jakie będą poniesione na Infrastrukturę wodno-kanalizacyjną (o której mowa w opisie sprawy), a także przyszłe wydatki inwestycyjne w tym w zakresie (tj. dotyczące wyłącznie transakcji zewnętrznych).

Stanowisko Gminy, potwierdzające prawo do odliczenia pełnych kwot VAT w odniesieniu do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej służącej dostarczaniu wody wyłącznie na rzecz obiorców zewnętrznych (w ramach transakcji opodatkowanych VAT), znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: KIS), w tym m.in.:

  • z dnia 3 stycznia 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.553.2017.1.AP, w której Dyrektor KIS wskazał, że: „W wyniku prac realizowanych w zakresie inwestycji opisanej we wniosku, nie będzie podłączony żaden obiekt wykorzystywany przez jednostki budżetowe Gminy A. Do tego odcinka będą podłączone wyłącznie nieruchomości należące do mieszkańców, którym będą odpłatnie świadczone usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (...) Analizując okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w rozpatrywanej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia w całości podatku VA7 naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy, wykorzystywanej w sposób przedstawiony we wniosku, są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie w całości do wykonywania czynności opodatkowanych. Podsumowując, Gmina A ma prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej oraz wymiana wodociągu z rur AC na PE w miejscowościach A,B,C- etap.”,
  • z dnia 10 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.614.2017.1.ABi, w której Dyrektor KIS wskazał, że: „z ww. inwestycji nie będą korzystały budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy i obsługiwane przez jej jednostki organizacyjne do realizacji zadań własnych Gminy. (...) Z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w/w inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.”,
  • z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP2.4512.83.2017.2.RSZ, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „Infrastruktura wytworzona w ramach przedmiotowego projektu będzie w całości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących podatek należny po stronie Gminy. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystać z efektów inwestycji. Tym samym biorąc pod uwagę przywołane przepisy – w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy - oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. inwestycji pn. „...”, w ramach operacji typu „gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzania energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”,
  • z dnia 22 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-2.4512.37.2017.1.MR, w której Dyrektor KIS potwierdził stanowisko Gminy, iż: „wydatki poniesione przez Gminę na planowane zadanie, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z uwagi na powyższe Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z planowaną do realizacji w latach 2017-2018 inwestycją „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie”,
  • z dnia 3 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.329.2017.2.AŻ, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „Gmina (...) będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, a zatem będzie prowadzić działalność gospodarczą oraz będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, infrastruktura będzie wykorzystywana w całości do działalności odpłatnej, opodatkowanej. Zaznaczenia wymaga, że Zainteresowany będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji.”

Ad. 2

W zakresie opodatkowania dofinansowania związanego z realizacją przedmiotowej Inwestycji, dotacja ta zostanie wykorzystana wyłącznie na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie będzie mógł przeznaczyć dotacji na inny cel.

Gmina podkreśla, że zgodnie ze złożonym wnioskiem otrzymana dotacja przeznaczona zostanie na zaprojektowanie i wybudowanie sieci wodociągowej. Dotacja otrzymana ze środków PROW będzie przeznaczona na pokrycie ogólnych kosztów inwestycji.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z ww. przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca pobrał/otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

W opinii Gminy, podstawą opodatkowania w przypadku wykonywania przez nią świadczenia polegającego na dostarczaniu wody, będzie wyłącznie kwota wynagrodzenia określona w zawartych z mieszkańcami umowach pomniejszona o kwotę VAT należnego.

Należy mieć na uwadze, iż „dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze”, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT stanowią element podstawy opodatkowania pod warunkiem, że mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Do podstawy opodatkowania nie należy zatem włączać dotacji ogólnych, otrzymywanych przykładowo na pokrycie kosztów działalności.

Przepisy ustawy o VAT dotyczące opodatkowania dotacji, subwencji oraz innych dopłat odzwierciedlają przepisy wspólnotowe. Zgodnie z brzmieniem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa) „podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia”.

Gmina pragnie ponadto zwrócić uwagę, że opodatkowanie dotacji/subwencji jest wyjątkiem od ogólnych zasad wspólnego systemu VAT. Jak już wskazano, nie wszystkie dotacje należy włączać w podstawę opodatkowania VAT. Elementem podstawy opodatkowania są wyłącznie takie dotacje/subwencje, które związane są bezpośrednio z ceną towarów lub usług. Wyjątek ten należy natomiast interpretować ściśle.

Subwencja bezpośrednio związana z ceną.

Przepisy ustawy o VAT oraz Dyrektywy wskazują, że do podstawy opodatkowania włącza się tylko te dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy towarów lub usług. Nie podlega opodatkowaniu dotacja/subwencja ogólna – czyli również taka, która jest przeznaczona na pokrycie kosztów działalności.

Nie można jednak zapominać o tym, że taka dotacja (tzw. „dotacja kosztowa”) w ostatecznym efekcie również może mieć pośredni wpływ na cenę. Można zatem twierdzić, że w przypadku istnienia wyłącznie pośredniego, ekonomicznego związku pomiędzy – de facto – sposobem kalkulacji dotacji i jej kwotą, a ceną jednostkową świadczonej usługi/dostawy towaru, wówczas taka dotacja nie podlega opodatkowaniu.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, dofinansowanie ma charakter kosztowy, tj. dotyczy kosztów całego zadania jako takiego, a nie kosztów związanych z dostawą wody do poszczególnych mieszkańców. Pozyskując dofinansowanie, Gmina ma na celu pokrycie części wydatków związanych z realizacją inwestycji, tj. na zaprojektowanie i wybudowanie sieci wodociągowej.

Nie można zatem, zdaniem Gminy, uznać, że otrzymana przez nią dotacja będzie stanowiła element wynagrodzenia dla niej z tytułu świadczenia polegającego na dostawie wody mieszkańcom.

Przedmiotowa dotacja w żaden sposób nie wpłynie na cenę świadczonych usług polegających na odpłatnej dostawie wody. Gmina podkreśla, że cena za dostawę wody została ustalona odgórnie, co znajduje potwierdzenie w uchwale Rady Gminy z dnia … 2018 r., nr …. Odpłatność za dostawę wody jest ściśle powiązana z taryfą opłat i ilością dostarczonej wody, a poszczególni mieszkańcy nie mają możliwości negocjacji ceny indywidualnej. Co więcej, cena ta jest jednakowa dla wszystkich mieszkańców Gminy, bez względu na to jak daleko np. od ujęcia wody, znajduje się posesja.

Ponadto Wnioskodawca podkreśla, tak jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, że w razie nieotrzymania dofinansowania, o którym mowa, przedmiotowa sieć wodociągowa i tak zostałaby wybudowana przez Gminę, w związku z realizacją jej zadań własnych. Dofinasowanie w tym zakresie jedynie ułatwi Gminie realizację tej Inwestycji, jednakże Gmina raz jeszcze podkreśla, że dotacja ta nie wpłynie w żaden sposób na cenę świadczonych usług w postaci dostaw wody na rzecz mieszkańców.

W tym miejscu warto przytoczyć komentarz do ustawy o VAT autorstwa Adama Bartosiewicza, zgodnie z którym: „otrzymanie dotacji nie jest, jako takie, żadną odrębną czynnością opodatkowaną. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Otrzymanie dotacji nie stanowi natomiast samo w sobie żadnej czynności opodatkowanej ani zdarzenia opodatkowanego.” Ponadto, A. Bartosiewicz, powołując się m.in., na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, wywodzi dalej, iż: „Z orzecznictwa ETS wynika, że określenie związku pomiędzy dotacją a świadczeniem usług czy dostawą towaru jako „bezpośredniego” ma istotne znaczenie dla opodatkowania. W uzasadnieniu wyroku z 22.11.2001 r. (C-184/00, Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) podkreślono, że sam tylko fakt, iż dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia (co niemal zawsze ma miejsce), nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Jednocześnie wyjaśniono, że do uznania dotacji (subwencji itp.) za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług). Opowiedziano się więc za takim rozumieniem przepisów, aby opodatkowanie dotacji następowało tylko w stosunku do takich dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Dotacja powinna być związana także z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą.

Nie ma zatem wątpliwości, że dotacje podmiotowe czy przeznaczone na pokrycie kosztów działalności – chociaż mogą mieć w ostatecznym rozrachunku jakiś wpływ na cenę świadczonych usług lub dostarczanych towarów – nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania.”

W konsekwencji, Gmina pragnie podkreślić raz jeszcze, że otrzymana dotacja w żaden sposób nie wpłynie na cenę świadczonych usług dostaw wody na rzecz mieszkańców. W związku z powyższym, w ocenie Gminy, przedmiotowe dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ zauważa, że publikator z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2019 r. poz. 506, ze zm. wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r., poz. 713.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj