Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.304.2020.2.HW
z 30 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 22 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Usługodawcy z tytułu świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Usługodawcy z tytułu świadczonych usług. W dniu 22 września 2020 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej: Wnioskodawca, Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w przemyśle spożywczym. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej (…). Spółka zajmuje się sprzedażą (…).

Wnioskodawca jest w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 t.j., z późn. zm.) rezydentem podatkowym w Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Towary znajdujące się w ofercie Spółki (dalej: Produkty), są przez nią dystrybuowane na rynku polskim w szczególności w ramach następującego schematu:

  1. Wnioskodawca sprzedaje Produkty do dystrybutorów (dalej: Dystrybutorzy), a następnie
  2. Dystrybutorzy sprzedają Produkty do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej (dalej: Detaliści), którzy sprzedają je z kolei finalnym konsumentom.

Sprzedaż Produktów przez Spółkę w każdym przypadku stanowi dostawę towarów, która jest opodatkowana według właściwej stawki VAT i dokumentowana za pomocą faktur wystawianych na rzecz Dystrybutorów, z wykazaną kwotą VAT. Z kolei Dystrybutorzy będący czynnymi podatnikami VAT – z tytułu odsprzedaży Produktów – wystawiają faktury na rzecz Detalistów (lub, ewentualnie, na rzecz kolejnych Dystrybutorów – w przypadku więcej niż jednego Dystrybutora uczestniczącego w procesie dystrybucji).

W ramach prowadzonej działalności Spółka inicjuje szereg działań o charakterze marketingowym, których celem jest wsparcie/zintensyfikowanie sprzedaży Produktów i w rezultacie zwiększenie jej przychodów z tytułu ich sprzedaży, opodatkowanej VAT.

Wśród działań marketingowych nakierowanych na wsparcie sprzedaży Produktów, Spółka planuje organizowanie akcji promocyjnych (dalej: Akcje promocyjne) we współpracy z podmiotem trzecim (dalej: Usługodawca). Usługodawca to podmiot oferujący rozwiązania technologiczne z obszaru IT dla punktów sprzedaży detalicznej produktów FMCG (ang. fast-moving consumer goods – branża dóbr szybko zbywalnych), opartych na dwustronnej komunikacji z urządzeniami fiskalnymi (dalej: Platforma). Usługodawca jest polskim rezydentem podatkowym, a działalność gospodarcza prowadzona przez niego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Współpraca z Usługodawcą będzie odbywać się na podstawie umowy o świadczenie usług kompleksowego wsparcia sprzedaży (dalej: Umowa z Usługodawcą).

Na podstawie Umowy z Usługodawcą, Usługodawca będzie świadczyć na rzecz Spółki, korzystając z możliwości stwarzanych przez Platformę, kompleksowe usługi polegające na przeprowadzaniu Akcji promocyjnych (dalej: Usługi). Miejscem, w którym Akcje promocje będą przeprowadzone (fizycznie, tj. widoczne dla konsumentów), będą punkty sprzedaży detalicznej, punkty hotelowo-gastronomiczne lub inne obiekty, w których prowadzona jest (lub może być) sprzedaż Produktów (dalej: Punkty Handlowe). W związku z tym, Usługodawca będzie zawierał indywidualnie umowy z Detalistami w celu przeprowadzenia Akcji Promocyjnych w Punktach Handlowych. Akcje promocyjne będą przeprowadzone na określonych przez Spółkę (w tym we współpracy z Usługodawcą) zasadach/warunkach (finansowych, czasowych, ilościowych, terytorialnych lub innych) i dotyczyć wskazanych przezeń Produktów. Celem Akcji promocyjnych będzie wsparcie sprzedaży Produktów, poprzez między innymi zwiększenie wolumenu ilościowego lub wartościowego ich sprzedaży, promowanie Produktów nowo wprowadzanych do obrotu, zwiększenie obserwacji Produktów w punktach sprzedaży.

W ramach Akcji promocyjnych, Usługodawca będzie podejmować m.in. – zależnie od zapotrzebowania zgłaszanego przez Spółkę – czynności polegające na:

  • określaniu warunków konkretnych działań promocyjnych (m.in. jakie mechanizmy promocyjne zastosować, na jakich Produktach, w jakim regionie, okresie etc.);
  • wskazaniu Detalistów, do których skierowana może być „oferta” danej Akcji promocyjnej na rzecz Spółki;
  • inicjowaniu działań promocyjnych w Punktach Handlowych Detalistów, którzy zadeklarowali udział w Akcjach promocyjnych;
  • raportowaniu, tj. przekazywaniu Spółce informacji weryfikujących przeprowadzone działania promocyjne, w tym pozwalające ustalić koszty ich realizacji;
  • opracowaniu lub przekazywaniu Detalistom materiałów POSM;
  • powiadamianiu Detalistów za pośrednictwem sms i/lub email o nowych Akcjach promocyjnych i ich warunkach;
  • monitorowaniu sposobu i poprawności realizowanych przez Detalistów Akcji promocyjnych w Punktach Handlowych (m.in. właściwej ekspozycji towaru, oznaczaniu towarów objętych Akcjami promocyjnymi odpowiednimi „cenówkami”, właściwemu oznakowaniu towarów, ekspozycji plakatów i innych materiałów POSM);
  • prowadzeniu HelpDesk (pojedynczy punkt kontaktu oraz przyjmowania i zarządzania zgłoszeniami związanymi z wykonywaniem Umowy) dla Spółki.

Platforma, przy pomocy której Usługodawca będzie świadczył na rzecz Spółki usługi polegające na przeprowadzaniu Akcji promocyjnych, umożliwi dwustronną komunikację między serwerem centralnym (Platformy) a urządzeniami fiskalnymi Detalisty zainstalowanymi w jego Punkcie Handlowym, do których posiadania/użytkowania Detaliści są obowiązani na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy VAT (dalej: Urządzenia). W szczególności, umożliwi przesyłanie danych konfiguracyjnych poszczególnych Akcji promocyjnych (z serwera centralnego na urządzenia fiskalne), a następnie danych sprzedażowych/paragonowych (z urządzeń fiskalnych do centralnego serwera). Dane te będą dostępne dla Usługodawcy i będą służyć do mierzenia rezultatów przeprowadzonych Akcji promocyjnych, jak też do bieżącego monitorowania przebiegu Akcji promocyjnych w poszczególnych Punktach Handlowych – w ten sposób, czy to Usługodawca, czy też sama Spółka w oparciu o dane opracowane i przekazane przez Usługodawcę będzie mieć możliwość dostosowania Akcji promocyjnych do aktualnej sytuacji (jeszcze w trakcie trwania danej Akcji promocyjnej), w tym jej dostosowania do indywidualnego charakteru danego Punktu Handlowego. Detaliści w ramach oddzielnych umów zawieranych z Usługodawcą zobowiążą się do stosowania w Punktach Handlowych Urządzeń zapewniających kompatybilność z Platformą.

W celu maksymalnego uproszczenia procesu przystępowania i uczestniczenia przez Detalistów w Akcjach promocyjnych, funkcjonalność Platformy będzie umożliwiać wprowadzanie parametrów Akcji promocyjnych bezpośrednio na Urządzeniach Detalistów (wszystkich lub tylko wybranych/w ramach danego Punktu Handlowego w przypadku posiadania przez Detalistę większej liczby takich punktów). Parametry Akcji promocyjnych obejmują m.in.:

  • typ/mechanikę Akcji promocyjnej,
  • moment (datę) jej rozpoczęcia oraz zakończenia (Okres Działania Promocyjnego),
  • rodzaje Produktów (identyfikowane za pomocą unikatowego identyfikatora EAN) objętych Akcją promocyjną,
  • rekomendowaną maksymalną cenę Produktu objętego Akcją promocyjną,
  • minimalny okres, w którym Detalista – po przystąpieniu do Akcji promocyjnej – powinien sprzedawać Produkty na warunkach określonych dla danej Akcji promocyjnej.

Istotną wartość dodaną z punktu widzenia Spółki, przemawiającą za skorzystaniem z usług Usługodawcy, a nie np. typowej agencji reklamowej stanowić będzie: (i) bezpośredni kontakt Usługodawcy z Detalistami, który zapewnia Platforma i usługa wsparcia sprzedaży, (ii) liczba Detalistów (Spółka zakłada, że na Platformie i w usłudze wsparcia sprzedaży zarejestrowanych będzie od kilku do kilkudziesięciu tysięcy Detalistów), (iii) szybkość reakcji (dzięki dwustronnej komunikacji zapewnianej przez Platformę przeprowadzenie Akcji promocyjnych będzie możliwe „z dnia na dzień”, przez ściśle określony czas), (iv) profilowanie (Usługodawca będzie w stanie skierować Akcje promocyjne przez określonych/pożądanych przez Spółkę Detalistów, u których mają one szanse powodzenia/zaistnienia), które będą najbardziej dopasowane do potrzeb konsumentów, klientów Detalisty, przez co usługi Spółki będą najbardziej efektywne).

W związku ze świadczonymi Usługami, Spółka będzie wypłacać na rzecz Usługodawcy określone w Umowie z Usługodawcą wynagrodzenie, którego wysokość będzie pokrywać koszty Usługodawcy związane z przeprowadzeniem Akcji promocyjnych, w tym wynagrodzenie Detalistów, koszty działań związanych np. z powiadomieniami (smsy, maile), kosztami produkcji i/lub dostarczenia materiałów POSM, kosztami monitoringu poprawności realizacji działań promocyjnych przez Detalistów, innymi działaniami wsparcia sprzedaży oraz zapewniać Usługodawcy adekwatną marżę.

Wynagrodzenie będzie wypłacane Usługodawcy na podstawie otrzymanej przez Spółkę faktury VAT. Wynagrodzenie będzie wynagrodzeniem netto, do którego doliczana będzie kwota podatku VAT zgodnie z obowiązującą stawką.

Usługi nabywane przez Spółkę od Usługodawcy (dokumentowane fakturami VAT) będą przez nią wykorzystywane w ramach oraz na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w ramach której Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 14 września 2020 r. – stanowiącym uzupełnienie sprawy – Spółka wskazała, że usługi kompleksowego wsparcia sprzedaży wymienione we wniosku, nabywane od podmiotu trzeciego (Usługodawcy), udokumentowane fakturami będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Usługodawcy z tytułu świadczonych przez niego Usług (przy założeniu spełnienia warunków formalnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Usługodawcy z tytułu świadczonych przez niego Usług (przy założeniu spełnienia warunków formalnych).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1a tego samego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei w art. 88 ustawy VAT, wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest wyłączone. W szczególności ust. 3a pkt 2 tego artykułu wskazuje, że odliczenie VAT nie przysługuje jeśli transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia VAT przysługuje, gdy (i) odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych oraz (ii) gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo o odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT.

Świadczenia Usługodawcy na rzecz Spółki jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (tj. przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel), w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakie dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż niewątpliwie pojęcie „świadczenia usług” na gruncie VAT jest pojęciem szerokim.

Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa sądowego, w tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług podlegają czynności, co do których łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. czynność dokonywana jest przez podatnika VAT działającego w takim charakterze, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej;
  2. istnieje odbiorca usługi odnoszący z niej choćby potencjalną korzyść, inny niż podmiot wykonujący usługę;
  3. czynność dokonana jest w oparciu o więź prawną łączącą świadczącego usługę z jej odbiorcą;
  4. czynność dokonana jest na skutek zgodnej woli usługodawcy i usługobiorcy;
  5. czynność dokonana jest, co do zasady, za odpłatnością, przy tym pomiędzy wynagrodzeniem a świadczoną usługą zachodzi bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy oraz występuje ekwiwalentność.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczenia Usługodawcy na rzecz Spółki spełnią wszystkie ww. warunki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy VAT, podatnikiem VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Tym samym, świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT wyłącznie wówczas, gdy dokonywane jest przez podmiot mający status podatnika VAT i działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. W tym kontekście należy zaznaczyć, iż Usługodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a Usługi świadczone na rzecz Spółki będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach Umowy obie strony odniosą określone korzyści. Działania podjęte przez Usługodawcę w ramach Akcji Promocyjnych przyczynią się do zintensyfikowania sprzedaży Produktów oraz promowania nowo wprowadzonych Produktów do sprzedaży, co w założeniu przełoży się na zwiększanie przychodów ze sprzedaży Produktów. W zamian Usługodawca otrzyma wynagrodzenie określone w Umowie.

Należy podkreślić, iż pomiędzy Wnioskodawcą i Usługodawcą będzie istniał stosunek prawny – zostanie zawarta stosowna umowa (tj. Umowa z Usługodawcą). W ramach ww. stosunku prawnego na każdej ze stron będą ciążyć określone obowiązki, a także każdej ze stron będą przysługiwać określone prawa. Wspomniana Umowa będzie również stanowiła potwierdzenie zgodnej woli stron w zakresie współpracy przy przeprowadzaniu Akcji promocyjnych.

W ocenie Wnioskodawcy, między zachowaniem Usługodawcy, a należnym mu wynagrodzeniem za wykonywane przez niego czynności możliwe będzie zidentyfikowanie bezpośredniego związku przyczynowo – skutkowego. Usługodawca w zamian za otrzymane wynagrodzenie będzie, zobowiązany do świadczenia czynności polegających na:

  • określaniu warunków konkretnych działań promocyjnych (m.in. jakie mechanizmy promocyjne zastosować, na jakich Produktach, w jakim regionie, okresie etc.);
  • wskazaniu Detalistów, do których skierowana może być „oferta” danej Akcji promocyjnej na rzecz Spółki;
  • inicjowaniu działań promocyjnych w Punktach Handlowych Detalistów, którzy zadeklarowali udział w Akcjach promocyjnych;
  • raportowaniu, tj. przekazywaniu Spółce informacji weryfikujących przeprowadzone działania promocyjne, w tym pozwalające ustalić koszty ich realizacji;
  • opracowaniu lub przekazywaniu Detalistom materiałów POSM;
  • powiadamianiu Detalistów za pośrednictwem sms i/lub email o nowych Akcjach promocyjnych i ich warunkach;
  • monitorowaniu sposobu i poprawności realizowanych przez Detalistów Akcji promocyjnych w Punktach Handlowych (m.in. właściwej ekspozycji towaru, oznaczaniu towarów objętych Akcjami promocyjnymi odpowiednimi „cenówkami”, właściwemu oznakowaniu towarów, ekspozycji plakatów i innych materiałów POSM);
  • prowadzeniu HelpDesk (pojedynczy punkt kontaktu oraz przyjmowania i zarządzania zgłoszeniami związanymi z wykonywaniem Umowy) dla Spółki.

Odnosząc się do charakteru świadczeń realizowanych przez Usługodawcę, należy je, w opinii Wnioskodawcy, zakwalifikować jako usługi reklamy/promocji.

Wychodząc od wykładni językowej pojęcia reklamy, należy stwierdzić, iż zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN są to „działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”.

Chociaż ustawa VAT nie zawiera definicji usług reklamowych, pojęcie to rozumiane jest w orzecznictwie TSUE szeroko, jako wszelkie czynności powodujące rozprzestrzenianie się informacji o produkcie i jego jakości w celu zwiększenia wysokości sprzedaży, bez względu na status podmiotu je podejmującego (m.in. w wyroku z dnia 17 listopada 1993 r. sprawie C-69/92 Komisja przeciwko Luxemburgowi).

Biorąc pod uwagę istotę usług świadczonych przez Usługodawcę oraz ich wpływ na decyzje konsumentów o zakupie Produktów objętych daną Akcją promocyjną, należy stwierdzić, iż usługi, jakie będą świadczone przez Usługodawcę, wpisują się w pojęcie usług reklamowych zgodnie z rozumieniem tego pojęcia przez TSUE.

Związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że przepisy ustawy o VAT nie precyzują, jakiego rodzaju związek powinien wystąpić pomiędzy nabywanymi przez podatnika usługami/towarami, a jego działalnością opodatkowaną, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT. W praktyce przyjmuje się, iż związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy nabywane towary/usługi bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika, tj. służą np. dalszej odsprzedaży lub są to towary/usługi, które są niezbędne do wytworzenia towarów/usług będących przedmiotem dostawy.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Aby można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem przychodu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w oparciu o postanowienia Umowy z Usługodawcą, Wnioskodawca nabędzie kompleksową usługę wsparcia sprzedaży, z tytułu której będzie zobligowany uiszczać stosowne wynagrodzenie. Spółka dążąc do zintensyfikowania sprzedaży Produktów czy promowania Produktów nowo wprowadzanych do obrotu, postanowiła skorzystać z usług oferowanych przez Usługodawcę. Współpraca ta pośrednio przyczyni się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów przez Spółkę.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na tle okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego, przy założeniu spełnienia warunków formalnych, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur otrzymywanych od Usługodawcy z tytułu Akcji promocyjnych przeprowadzanych przez Usługodawcę na zlecenie Spółki. Po pierwsze, faktury te będą potwierdzać czynności podlegające opodatkowaniu VAT, w związku z czym zastosowania nie znajdzie wyłączenie prawa do odliczenia VAT określone w art. 88 ustawy VAT. Ponadto, udokumentowane nimi zakupy będą pozostawać w pośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, w związku z czym za spełnioną należy uznać przesłankę odliczenia określoną w art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

Podobne stanowisko jest prezentowane w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, np.: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.81.2020.2.AG, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2015 r., sygn. IPPP3/443-1128/14-2/JF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj