Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.672.2020.1.ASZ
z 30 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lipca 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 22 września 2020 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie dofinansowanie (dotacji) na projekt pn. „…”. Wniosek ten o numerze xxx uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (EFRR) w ramach poddziałania 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT w wysokości 745 298.73 zł. Wartość planowanych do poniesienia wydatków to 952 436.44 w tym wydatki kwalifikowalne to 876 822,03 zł.

Celem projektu jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian fundamentowych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej) siedziby Wnioskodawcy wraz z przyłączeniem do sieci gazowej i wymianą źródła ciepła na kotły gazowe oraz montażem instalacji solarnej do podgrzewania c.w.u. Realizacja projektu przełoży się m.in. na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych związanych z zaopatrzeniem obiektu w energię elektryczną. Montaż instalacji pozwoli na zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych związków i substancji, co wpłynie na lepszą jakość powietrza na terenie miasta oraz Subregionu xxx. Zwiększeniu ulegnie efektywność oraz niezależność energetyczna całego obiektu. W konsekwencji projekt zrealizuje kluczowe cele RPO, polityki regionalnej i krajowej w zakresie ochrony powietrza – podniesienie poziomu produkcji energii z OZE, poprawa efektywności energetycznej, rozwój energetyki prosumenckiej i ograniczenie niskiej emisji.

Szczegółowa lista planowanych do realizacji działań w tym projekcie jest następująca:

  • opracowanie dokumentacji technicznej (kategoria wydatku: przygotowanie projektu),
  • aktualizacja audytów energetycznych (kategoria wydatku: przygotowanie projektu),
  • roboty budowlane i instalacyjne. Budynek xxx – instalacje (kategoria wydatków: prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne),
  • roboty budowlane i instalacyjne, Budynek 2 xxx – instalacje (kategoria wydatków: prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne),
  • nadzór inwestorski (kategorie wydatków: usługi dot. zarządzania i nadzoru nad projektem),
  • promocja (kategoria wydatku: informacja i promocja),
  • roboty budowlane i instalacyjne, xxx - instalacje solarne (kategorie wydatków: budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach),
  • roboty budowlane i instalacyjne. Budynek xxx – instalacje solarne (kategorie wydatków: budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach),
  • roboty budowlane i instalacyjne, xxx – termoizolacje (kategorie wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),
  • roboty budowlane i instalacyjne, Budynek xxx – termoizolacja (kategorie wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych).

Projekt zakłada termomodernizację dwóch budynków będących siedzibą Beneficjenta, znajdujących się w obrębie jednej działki przy ul. S. (nr działki xx, k.m. xx, obręb x). W ramach projektu planuje się również wykonanie przyłącza do sieci gazowej i wymianę dotychczasowego źródła ciepła na kotły gazowe oraz montaż instalacji solarnej w celu podgrzewania c.w.u.

Budynek 1:

  • konstrukcja budynku murowana,
  • liczba kondygnacji: 2,
  • kubatura budynku 1392 m3,
  • kubatura części ogrzewanej [m3]: 963 m3
  • powierzchnia budynku netto: 349 m2,
  • system grzewczy własny,
  • liczba osób użytkujących budynek: 2,
  • sposób przygotowania c.w.u: centralne ogrzewanie.

Prace planowane do realizacji w ramach projektu w budynku 1:

  1. Modernizacja c.o.: planuje się demontaż obecnego kotła, wykonanie przyłącza do sieci gazowej, a następnie montaż kotłowni z kotłem na gaz ziemny wysokometanowy E (kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania) o mocy grzewczej 35kW. Montaż instalacji gazu ziemnego E oraz instalacji odprowadzenia spalin. Wyposażenie kolia w dwa zespoły pompowo-mieszające i pogodową automatykę centralną. Wymiana instalacji c.o.: przewody stalowe izolowane, grzejniki konwekcyjne z zaworami termostatycznymi. Kocioł pracować będzie na potrzeby c.o. i c.w.u.
  2. Modernizacja systemu c.w.u.: planuje się zabudowę punktów dystrybucji c.w.u. ze zbiornikiem „świeżej” wody i wymiennikiem płytowym w układzie przepływowym oraz wspomaganiem solarnym z solarami próżniowymi o łącznej powierzchni czynnej 9,1m2„ buforem i układem sterowania, rozbudowę kotłowni o sekcje przygotowania c.w.u., wykonanie instalacji centralnej c.w.u., zabudowę systemu solarnego wspomagania przygotowania c.w.u. z zastosowaniem kolektorów słonecznych.
  3. Termomodernizacja: planuje się docieplenie przegród budowlanych i wymianę zewnętrznej stolarki okiennej na stolarkę PCV z nawiewnikami zewnętrznej stolarki okiennej na stolarkę PCV z nawiewnikami. Wykonana zostanie izolacja ścian fundamentowych w piwnicach. Zabieg ten zapobiegać będzie przenikaniu chłodu i wilgoci z gruntu. Izolacja wykonana zostanie przy pomocy warstw styroduru w ogólnie dostępnych grubościach handlowych. Ściany nadziemia docieplone zostaną warstwą styropianu finalnie pokrytą tynkiem zewnętrznym. Celem ograniczenia strat cieplnych, strop ostatniej kondygnacji ocieplony zostanie wełną mineralną. Rozwiązanie to przyjęto ze względu na bardzo dobre parametry termiczne materiału i z uwagi na izolację wewnętrzną, odpowiednią masę niepalności.

Budynek 2:

  • konstrukcja budynku murowana,
  • liczba kondygnacji: 2
  • powierzchnia budynku netto: 292 m2,
  • kubatura części ogrzewanej [m3]: 901 m3,
  • powierzchnia ogrzewana podstawowej części budynku: 292 m2,
  • liczba osób użytkujących budynek: 30
  • brak systemu grzewczego.

Prace planowane do realizacji w ramach projektu w budynku 2:

  • Modernizacja c.o.: planuje się wyk. przyłącza do sieci gazowej, zabudowę kotła kondensacyjnego na gaz ziemny E z instalacją gazową i układem odprowadzenia spalin oraz zabudowę zespołu pompowo-mieszającego, a także wymianę instalacji c.o. – grzejniki konwekcyjne przyścienne z zaworami termostatycznymi. Kocioł pracować będzie na potrzeby c.o. 1 c.w.u. System grzewczy wyposażony będzie w pełną automatykę sterująca i pogodową.
  • Modernizacja systemu c.w.u. planuje się zabudowę punktów dystrybucji c.w.u. ze zbiornikiem „świeżej” wody i wymiennikiem płytowym w układzie przepływowym oraz wspomaganiem solarnym z solarami próżniowymi o łącznej powierzchni czynnej 9,1m2., buforem i układem sterowania, rozbudowę kotłowni o sekcie przygotowania c.w.u., wykonanie instalacji centralnej c.w.u., zabudowę systemu solarnego wspomagania przygotowania c.w.u. z zastosowaniem kolektorów słonecznych.
  • Termomodernizacja: planuje się wymianę drzwi na spełniające wymogi WT budynków odnośnie izolacyjności cieplnej i wymianę.

W ramach ww. wniosku Stowarzyszenie zadeklarowało, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach wszystkich wydatków, jakie zostały zaplanowane w projekcie. Przedstawiło następujące uzasadnienie. Jest to niezbędne do uznania tej części poniesionych wydatków za kwalifikowalne i objęcia ich częściowym dofinansowaniem z EFRR w ramach ww. działania.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (skorygowane pismem z 22 września 2020 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku?

Stanowisko Wnioskodawcy (skorygowane pismem z 22 września 2020 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Status podatnika VAT czynnego nabywany jest gdy zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym zarejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego” i na wniosek podatnika potwierdzi to zarejestrowanie.

Zaś w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustaw o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie dofinansowanie na projekt pn. „…”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione. Zrealizowany projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle powyższego nie spełnia pozytywnych przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. Wobec tego Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełniał tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga również, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny tj. zostanie ustalone, że budynek jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj