Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.199.2020.4.AK
z 23 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 maja 2020 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.199.2020.1.PS (skutecznie doręczone dnia 19 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy Nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy Nieruchomości. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 maja 2020 r., złożonym w dniu 19 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 maja 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Spółdzielnia jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości składającej się z działki nr xxx, położonej w …. W dalszej części niniejszego wniosku działka nr xxx określana będzie także jako „Nieruchomość”. Dla przedmiotowej działki Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr …. Poza działką nr xxx, ww. księgą wieczystą objęte są także działki nr … oraz nr …, z tymże na mocy decyzji Prezydenta … z dnia … 2019 r., działka o nr … podzielona została na działkę nr … oraz …. Podział ten nie został dotychczas ujawniony w księdze wieczystej.

Na wniosek Spółdzielni, w dniu … 2012 r. Prezydent … wydał dla Nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku wysokościowego z częścią handlowo-usługową, garażem podziemnym oraz infrastrukturą techniczną i drogową. W oparciu o ww. decyzję o warunkach zabudowy, nie została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę.

Na działce nr xxx zlokalizowany jest parking (dalej: „Parking”), tym niemniej Spółdzielnia nie dysponuje dokumentacją wydaną przez organy państwowe, która kwalifikowałaby Parking jako budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego. Funkcjonowanie Parkingu opiera się na oznaczeniu na samym gruncie poszczególnych miejsc parkingowych. Miejsca parkingowe są wydzielone liniami naniesionymi farbą na utwardzonej powierzchni i ponumerowane. Grunt, na którym usytuowany jest Parking wyłożony jest trelinką betonową oraz kostką brukową. Dojazd do miejsc parkingowych jest wyasfaltowany. Parking nie jest ogrodzony. Na działkach sąsiadujących z Parkingiem posadowione są budynki mieszkalne. Wjazd na Parking możliwy jest od strony ul. … oraz od ul. …. Z obu stron wjazd ograniczony jest szlabanem, za obsługę którego odpowiadają pracownicy agencji ochrony. Wjazd na Parking jest możliwy po okazaniu stosownego identyfikatora.


Parking został oddany do użytkowania ponad 2 lata temu. Parking nie został w ciągu ostatnich 2 lat ulepszony w taki sposób, że wydatki poniesione na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyły co najmniej 30% jego wartości początkowej.


Parking jest zarządzany przez Spółdzielnię. Spółdzielnia oddaje miejsca parkingowe na Parkingu w najem na rzecz członków Spółdzielni jak i podmiotów trzecich. Spółdzielnia opodatkowuje podatkiem VAT ww. najem i w związku z tym wystawia faktury VAT na rzecz najemców miejsc parkingowych.


Ponadto, na Nieruchomości znajdują się następujące obiekty niezwiązane trwale z gruntem: domek/kiosk pełniący funkcję stróżówki; tablice reklamowe; stalowa, zadaszona wiata dla rowerów oraz „paczkomat” (który jest własnością firmy (…)).


Pozostałe działki objęte tą samą księgą wieczystą tj. … oraz … (podzielona na … oraz …) wykorzystywane są odpowiednio:

  • … – działka służąca obsłudze budynku przy ul. … w …, na której posadowiona jest część budynku;
  • … – działka zabudowana budynkiem przy Al. … w …;
  • … – działka niezabudowana wykorzystywana jako parking dla mieszkańców Spółdzielni i podmiotów trzecich.


W związku z toczącym się postępowaniem upadłościowym obejmującym likwidację majątku Wnioskodawcy, Spółdzielnia zamierza dokonać zbycia wyłącznie działki nr xxx.

Do momentu dostawy Nieruchomości, nie jest planowane rozpoczęcie jakichkolwiek prac rozbiórkowych w stosunku do znajdujących się na niej obiektów (w szczególności Parkingu).


W piśmie z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w jego opinii parking spełnia definicję budowli w rozumieniu Prawa budowlanego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca będzie miał prawo skorzystać z opcji wyboru opodatkowania VAT tej dostawy po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT?
  2. Czy w przypadku wyboru przez Wnioskodawcę opcji opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości, po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, dostawa ta będzie opodatkowana stawką 23% VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca będzie miał prawo skorzystać z opcji wyboru opodatkowania VAT tej dostawy po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.
  2. W przypadku wyboru przez Wnioskodawcę opcji opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości, po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, dostawa ta będzie opodatkowana stawką 23% VAT.


Ad 1.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W świetle art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


W świetle art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, ww. oświadczenie musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Zważywszy, iż znajdujący się na Nieruchomości Parking stanowiący budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego:

  • został oddany do użytkowania ponad 2 lata temu;
  • nie został w ciągu ostatnich 2 lat ulepszony w taki sposób, że wydatki poniesione na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyły co najmniej 30% jego wartości początkowej;

- do dostawy Nieruchomości zastosowanie miałoby zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W efekcie, Wnioskodawca byłby uprawniony do skorzystania z opcji opodatkowania tej dostawy pod warunkiem spełnienia przesłanek z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT (tj. złożenia zgodnego oświadczenia o wyborze opcji opodatkowania dostawy Nieruchomości przez Wnioskodawcę oraz nabywcę będącego podatnikiem VAT czynnym).


Reasumując, dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca będzie miał prawo skorzystać z opcji wyboru opodatkowania VAT tej dostawy po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.


Ad 2.


Dostawa nieruchomości zabudowanych, jeśli nie korzysta ze stawki obniżonej VAT 8%, podlega opodatkowaniu podstawową stawką 23% VAT.


W ocenie Wnioskodawcy, brak jest podstawy prawnej do opodatkowania dostawy Nieruchomości stawką 8% VAT. Stąd do tej dostawy zastosowanie powinna mieć podstawowa stawka 23% VAT.


Reasumując, w przypadku wyboru przez Wnioskodawcę opcji opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości, po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, dostawa ta będzie opodatkowana stawką 23% VAT.


Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Towarami, według art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przy czym dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z treścią art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.


W myśl art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.


W świetle powyższych uregulowań grunt spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy.


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.


Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust. 11 cyt. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.


Spółdzielnia jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości składającej się z działki nr xxx, położonej w …. Na wniosek Spółdzielni, w dniu … 2012 r. Prezydent … wydał dla Nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku wysokościowego z częścią handlowo-usługową, garażem podziemnym oraz infrastrukturą techniczną i drogową. W oparciu o ww. decyzję o warunkach zabudowy, nie została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę.

Na działce nr xxx zlokalizowany jest parking, tym niemniej Spółdzielnia nie dysponuje dokumentacją wydaną przez organy państwowe, która kwalifikowałaby Parking jako budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego. Funkcjonowanie Parkingu opiera się na oznaczeniu na samym gruncie poszczególnych miejsc parkingowych. Miejsca parkingowe są wydzielone liniami naniesionymi farbą na utwardzonej powierzchni i ponumerowane. Grunt, na którym usytuowany jest Parking wyłożony jest trelinką betonową oraz kostką brukową. Dojazd do miejsc parkingowych jest wyasfaltowany. Parking nie jest ogrodzony. Na działkach sąsiadujących z Parkingiem posadowione są budynki mieszkalne. Wjazd na Parking możliwy jest od strony ul. … oraz od ul. …. Z obu stron wjazd ograniczony jest szlabanem, za obsługę którego odpowiadają pracownicy agencji ochrony. Wjazd na Parking jest możliwy po okazaniu stosownego identyfikatora. Zdaniem Strony Parking spełnia definicję budowli w rozumieniu Prawa budowlanego.


Parking został oddany do użytkowania ponad 2 lata temu. Parking nie został w ciągu ostatnich 2 lat ulepszony w taki sposób, że wydatki poniesione na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyły co najmniej 30% jego wartości początkowej.


Parking jest zarządzany przez Spółdzielnię. Spółdzielnia oddaje miejsca parkingowe na Parkingu w najem na rzecz członków Spółdzielni jak i podmiotów trzecich. Spółdzielnia opodatkowuje podatkiem VAT ww. najem i w związku z tym wystawia faktury VAT na rzecz najemców miejsc parkingowych.


Ponadto, na Nieruchomości znajdują się następujące obiekty niezwiązane trwale z gruntem: domek/kiosk pełniący funkcję stróżówki; tablice reklamowe; stalowa, zadaszona wiata dla rowerów oraz „paczkomat” (który jest własnością firmy (…)).


Spółdzielnia zamierza dokonać zbycia wyłącznie działki nr xxx.


Do momentu dostawy Nieruchomości, nie jest planowane rozpoczęcie jakichkolwiek prac rozbiórkowych w stosunku do znajdujących się na niej obiektów (w szczególności Parkingu).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dla dostawy Nieruchomości oraz stawki podatku w przypadku wyboru przez Wnioskodawcę opcji opodatkowania VAT tej dostawy, po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Jak wynika z cyt. art. 46 § 1 cyt. ustawy Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.


Z powyższej definicji wynika, że na gruncie polskiego prawa można wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

  • grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),
  • budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),
  • części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).


Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1 ustawy Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.


Jak stanowi art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.


Zgodnie z art. 47 § 3 ustawy Kodeks cywilny, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Stosownie do treści art. 48 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.


Natomiast w myśl art. 191 ustawy Kodeks cywilny, własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.


Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333).


Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.


W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.


Jak wynika z treści art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, wprowadzoną do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) wraz ze zmianami z 2002 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 170), przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.


Jak wskazuje PKOB, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.


Natomiast Obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.


W PKOB nie klasyfikuje się obiektów małej architektury.


Jak już wcześnie wskazano, aby dostawa naniesień znajdujących się na gruncie (trwale z tym gruntem związanych), tj. budynków, budowli lub ich części, mogła korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, musi dojść do pierwszego zasiedlenia tych obiektów rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy (tj. wykorzystywania tych obiektów w sposób zgodny z ich przeznaczeniem) oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą musi upłynąć okres co najmniej dwóch lat.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy wskazane przez Stronę, w kontekście przywołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do dostawy Budowli znajdującej się na działce nr xxx stwierdzić należy, że doszło do pierwszego zasiedlenia ww. Budowli oraz od momentu pierwszego zasiedlenia, tj. przeznaczenia do wykorzystywania zgodnie z jej przeznaczeniem, upłynął okres dwóch lat. Ponadto w odniesieniu do Budowli nie były ponoszone nakłady na jej ulepszenie, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej Budowli. Dostawa Budowli będzie więc korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na treść art. 29 ust. 8 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, ze zwolnienia z podatku od towarów i usług będzie również korzystał grunt, na którym Budowla jest posadowiona.

Zatem dostawa przez Spółdzielnię Nieruchomości, tj. działki gruntu nr xxx wraz z Budowlą trwale związaną z gruntem, o której mowa w stanie faktycznym wniosku, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro sprzedaż Budowli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, to bezprzedmiotowe stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z opisu sprawy wynika, że na Nieruchomości znajdują się również obiekty niezwiązane trwale z gruntem.


Wskazać należy, że w świetle przytoczonych wyżej przepisów Prawa budowlanego, obiekty, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy niezwiązane trwale z gruntem, nie spełniają warunków do tego, aby uznać je za budynki lub budowle. W związku z powyższym analiza art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w kontekście dostawy tych obiektów jest niezasadna.

Jak już wskazano, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod spełnieniu określonych warunków.


Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.


Jak rozstrzygnięto powyżej, planowana sprzedaż Budowli będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.


Jeżeli więc zarówno Nabywca, jak i Spółdzielnia będą w momencie zawarcia transakcji sprzedaży zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i będą spełniać ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy oraz Nabywca i Spółdzielnia złożą przed dniem dokonania transakcji właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy Budowli, będą mogli zrezygnować ze zwolnienia od podatku przy jej sprzedaży i wybrać opodatkowanie tej dostawy, stosownie do art. 43 ust. 10 oraz art. 43 ust. 11 cyt. ustawy. Wówczas transakcja dostawy Nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług i będzie mogła zostać opodatkowana wg właściwej stawki podatku VAT.


Dla dostawy Budowli wskazanej we wniosku przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT.


Zatem w sytuacji, gdy Nabywca i Spółdzielnia, po spełnieniu warunków wynikających z ww. art. 43 ust. 10 i ust. 11 ww. ustawy, skorzystają z przysługującego im prawa i zrezygnują ze zwolnienia z podatku dla transakcji dostawy i wybiorą opcję opodatkowania tej transakcji, Nieruchomość będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj