Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.318.2020.2.JK
z 29 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 17 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 17 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca. jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości swoich dochodów na terytorium Polski bez względu na miejsce ich osiągania. Jest też zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) oraz podatnikiem podatku akcyzowego (dalej: „Akcyza”).

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej produkującej i sprzedającej samochody oraz części zamienne i akcesoria do nich (dalej: „Grupa”) znanej globalnej marki samochodowej – X (dalej: „Marka X”). Spółka jest głównym dystrybutorem samochodów osobowych Marki X w Polsce. Działalność Spółki na terytorium kraju obejmuje m.in. sprzedaż samochodów osobowych, części zamiennych, akcesoriów samochodowych, samochodowych płynów eksploatacyjnych, kosmetyków samochodowych oraz środków czystości (dalej: „Sprzedaż Samochodów”).

Model biznesowy działalności Spółki zakłada Sprzedaż Samochodów poprzez sieć niezależnych przedsiębiorców, stanowiących sieć dealerską, oraz autoryzowane stacje obsługi (dalej: „Dealerzy”). Oznacza to, że Spółka będzie Sprzedawać Samochody do Dealerów, a Dealerzy odsprzedadzą je dalej swoim klientom, tj. ostatecznym odbiorcom Samochodów (dalej: „Klienci”). Spółka nie będzie Sprzedawać Samochodów bezpośrednio na rzecz Klientów. Spółka oprócz Sprzedaży Samochodów będzie świadczyła także usługi z nią powiązane na rzecz Dealerów (dalej: „Usługi Wsparcia”). Usługi Wsparcia obejmują przede wszystkim: usługi marketingowe, konsultingowe, gwarancyjne, czy szkoleniowe dla Dealerów.

W zakresie swojej działalności, Spółka będzie wystawiać i przesyłać do Dealerów faktury w formie elektronicznej, o których mowa w art. 106n Ustawy o VAT. Faktury elektroniczne będą wystawianie zgodnie z art. 106m Ustawy o VAT, w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia oraz integralność ich treści, tj. z zastosowaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dealerzy dokonają pisemnej akceptacji wystawiania i przesyłania im faktur w formie elektronicznej.

W praktyce może się zdarzyć, że po wystawieniu i przesłaniu/udostępnieniu faktury Dealerowi wykazana w niej podstawa opodatkowania i/lub kwota należnego podatku VAT ulega – z różnych przyczyn (zwrot towaru, upust etc.) – obniżeniu, w związku z czym, Spółka zmuszona będzie wystawić fakturę korygującą. Faktura taka również będzie mieć formę elektroniczną.

Wraz z akceptacją elektronicznej formy przesyłania faktur przez Spółkę, zostanie uzgodniony z Dealerami sposób procedowania w tym zakresie. Przesyłanie faktur do Dealerów odbywać się będzie dwutorowo, tj.:

  1. poprzez wysyłanie faktury na uzgodniony adres poczty elektronicznej Dealera w formie opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym załącznika do wiadomości e-mail, oraz równocześnie
  2. poprzez udostępnianie faktury umieszczonej na oznaczonym, przypisanym wyłącznie Dealerowi – poprzez login i hasło – koncie umiejscowionym na oznaczonym serwerze, z którego faktura może być pobrana przez Dealera w każdym dowolnym momencie.

W rezultacie, wraz z pojawieniem się wiadomości zawierającej fakturę elektroniczną w skrzynce odbiorczej Dealera, uzyska on wiedzę/pewność, iż faktura ta znajduje się również na jego koncie na ww. serwerze.

Jakkolwiek umieszczenie faktur na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze pełni w praktyce funkcje głównie archiwalne, to Spółka będzie dążyć aby, z formalnego punktu widzenia, stanowiło równoprawną ścieżkę przesłania/udostępnienia faktur elektronicznych Dealerom. Faktura w formie elektronicznej zamieszczona na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze jest bowiem natychmiast widoczna zarówno dla Spółki, jak i dla Dealera.

Dealer będzie mieć więc możliwość zapoznania się z treścią elektronicznej faktury korygującej zarówno po przeczytaniu wiadomości e-mail, jak i po zalogowaniu się na portal (elektroniczna faktura korygująca będzie bowiem w momencie wysyłania wiadomości elektronicznej zamieszczana również na indywidualnym koncie Dealera na serwerze). W tym drugim przypadku (tzn. zalogowania się na portal), Dealer nie poinformuje dodatkowo o zapoznaniu się z treścią faktury korygującej w formie wiadomości zwrotnej.

Spółka i Dealerzy (łącznie „Strony”) zawrą porozumienia (dalej: „Porozumienia”), mające na celu usprawnienie i uproszczenie ich bieżących relacji biznesowych. Zgodnie z Porozumieniami, za potwierdzenie odbioru faktur korygujących Strony uznają zarówno otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, jak i samo udostępnienie pliku zawierającego elektroniczną fakturę korygującą na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze. Ten drugi sposób znajdować ma w praktyce zastosowanie w sytuacjach wyjątkowych, gdy z różnych względów technicznych nie dotrze do Wnioskodawcy mail/komunikat zwrotny (np. wskutek przepełnienia skrzynki e-mailowej Dealera lub innych błędów w działaniu jego poczty elektronicznej).

Jednocześnie, Spółka zwraca uwagę, że wniosek nie jest złożony w celu obejścia prawa podatkowego lub unikania opodatkowania. Celem wniosku jest potwierdzenie istotnych kwestii podatkowych rzutujących na działalność Spółki w Polsce.

W dniu 17 września 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wyjaśnienia dotyczące sposobu wystawiania i umieszczania faktur korygujących do sieci niezależnych przedsiębiorców, stanowiących sieć dealerską („Dealerów”).

Przesyłanie faktur korygujących do Dealerów odbywać się będzie dwutorowo, tj.:

  1. poprzez wysyłanie faktury na uzgodniony adres poczty elektronicznej Dealera w formie opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym załącznika do wiadomości e-mail, oraz równocześnie;
  2. poprzez udostępnianie faktury umieszczonej na oznaczonym, przypisanym wyłącznie Dealerowi – poprzez login i hasło – koncie umiejscowionym na oznaczonym serwerze, z którego faktura może być pobrana przez Dealera w każdym dowolnym momencie.

Wszystkie faktury będą archiwizowane w elektronicznym archiwum Spółki. W związku z tym Spółka będzie dokonywać dwustopniowej weryfikacji faktur, w szczególności tego, czy istnieje potwierdzenie umieszczenia faktury na serwerze (platformie).

Po udostępnieniu faktury korygującej na serwerze (platformie) Spółka jest w stanie uzyskać potwierdzenie tego, że faktura została tam umieszczona. Spółka nie później niż na koniec miesiąca dokona weryfikacji, czy wszystkie faktury z danego miesiąca umieszczone w elektronicznym archiwum Spółki odpowiadają fakturom umieszczonym w systemie (na platformie).

W przypadku spostrzeżenia rozbieżności, Spółka wprowadzi brakujące faktury do systemu. Powyższa weryfikacja pozwoli jej mieć pewność otrzymania potwierdzenia, że w danym okresie faktury zostały udostępnione na serwerze dla Dealera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji otrzymania, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, spełniony będzie warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, przewidziany w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT i w rezultacie, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej?
  2. Czy w przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych (zasadniczo niezależnych od Spółki), Spółka nie otrzyma potwierdzenia wskazanego w pytaniu numer 1, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera w świetle art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących i w konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, spełniony będzie warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, przewidziany w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT i w rezultacie, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, w przypadkach obniżenia podstawy opodatkowania, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 Ustawy o VAT (tj. w przypadkach udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, zwrotów towarów i opakowań, zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło), obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z kolei w myśl art. 29a ust. 14 Ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Podatnik może zatem dokonać obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, pod warunkiem posiadania przez tego podatnika, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę – uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą.

Do obniżenia przez podatnika podstawy opodatkowania wskutek wystawienia faktury korygującej istotne są dwa zdarzenia:

  1. otrzymanie przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej,
  2. uzyskanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę (co powinno nastąpić przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą).

Sprzedawca uwzględnienia korektę in minus podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego z tytułu sprzedaży udokumentowanej fakturą, pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania tej korekty (faktury korygującej) przez nabywcę towarów i usług. Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym TSUE wskazał, że:

  • „posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, że ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury”;
  • „jeżeli uzyskanie – w rozsądnym terminie – przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

TSUE stoi zatem na stanowisku, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest jednak możliwe w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji, podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Sformułowanie użyte w ust. 13 art. 29a Ustawy o VAT, mówiącego o „posiadaniu przez podatnika (...) potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę” ma ogólny charakter. Ustawodawca nie sprecyzował w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W konsekwencji, potwierdzenie to może przybrać dowolną formę, która pozwala stwierdzić, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą i w efekcie zapoznał się z nią (lub miał taką sposobność). Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług, dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży, posiadał informację, z której jednoznacznie by wynikało, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż. Dlatego, otrzymanie przez Spółkę automatycznego maila/komunikatu zwrotnego potwierdzającego otrzymanie faktury korygującej, spełnia ustawowe wymogi prawne z art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.

Reasumując, otrzymanie automatycznie wygenerowanej informacji potwierdzającej, że e-mail dotarł na skrzynkę Dealera, jest wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez Dealera. Skoro przepisy nie precyzują wymaganej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a Spółka jest zobowiązana do posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury oraz podpisze z Dealerem stosowne Porozumienie w tym kierunku (w którym określony będzie moment doręczenia faktury korygującej do Dealera), to zdaniem Spółki, spełni ona wszystkie wymogi ustawowe przedstawione w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.

Dowolność formy potwierdzania odbioru faktury znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe m.in. w:

  1. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 stycznia 2015 r., sygn. IBPP2/443-1046/14/KO, gdzie uznano, że: „Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma”;
  2. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-819/14-4/lgo, gdzie stwierdzono, że: „Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, czy też posiadanie dowodów zapłaty lub dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług – jeżeli umowa tak stanowi, że rozliczenie nastąpi dopiero po otrzymaniu korekty”.

Jeżeli przepisy Ustawy o VAT nie zawężają katalogu form potwierdzenia odbioru faktury korygującej jedynie do określonych sposobów, należy uznać, że automatycznie generowane e-maile/komunikaty potwierdzające otrzymanie przez Dealera elektronicznej faktury korygującej, czynią zadość wymaganiom z art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT. W konsekwencji, gdy Spółka uzyska potwierdzenie doręczenia do Dealera faktury korygującej w tej formie, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, przykładowo w:

  1. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.534.2019.1.PJ, gdzie stwierdzono, że: „(...) otrzymanie zwrotnej informacji w postaci automatycznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą lub też potwierdzenie przez klienta w osobnym mailu, że otrzymał korektę faktury, spełnia warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem uzyskanie takiego potwierdzenia przez Wnioskodawcę uznać należy za spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy”;
  2. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.85.2019.1.MT;
  3. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2013 r., sygn. IPPP1/443-694/13-2/ISZ, gdzie uznano, że: „Należy również przyznać rację Wnioskodawcy co do tego, że otrzymana automatycznie wygenerowana informacja zwrotna, że e-mail (z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skanem takiej faktury) dotarł na skrzynkę odbiorczą kontrahenta, został otwarty i przeczytany, stanowić będzie czytelne i jednoznaczne potwierdzenie, że kontrahent uzyskał wiedzę o wystawieniu faktury korygującej, jej treści (z samej wiadomości e-mail jak również z załączonego skanu) oraz o dacie wysłania wersji papierowej listem poleconym”;
  4. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 listopada 2011 r., sygn. IPPP1-443-1241/11-3/EK, gdzie stwierdzono, że „wysłanie faktury w formie załącznika do wiadomości e-mail na adres podany przez odbiorcę i otrzymanie potwierdzenia dostarczenia e-maila na wskazany przy rejestracji adres mailowy jest wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez odbiorcę”;
  5. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 czerwca 2015 r., sygn. IPPP2/4512-326/15-2/RR.

Ponadto, możliwość potwierdzania otrzymania faktury korygującej, w tym faktury elektronicznej korygującej, poprzez otrzymanie zwrotnej wiadomość elektronicznej, aprobowana jest również w orzecznictwie sądowo-administracyjnym m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. I FSK 230/17, gdzie Sąd uznał, że odpowiedź z autorespondera e-mail potwierdza, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą: „w dobie informatyzacji dopuszczalną formą potwierdzenia w spornej kwestii jest nie tylko forma papierowa, ale też elektroniczna. Warunek potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę zdaniem NSA jest spełniony, zarówno gdy podatnik dysponuje potwierdzeniem doręczenia z e-maila, jak i komunikatem z e-mailowego autorespondera systemu własnego lub kontrahenta. Sporny art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, uzależnia prawo podatnika od potwierdzenia otrzymania, a nie zapoznania się z fakturą korygującą”.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji otrzymania, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, spełniony będzie warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, przewidziany w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT. W rezultacie, Spółka ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych (zasadniczo niezależnych od Spółki), Spółka nie otrzyma potwierdzenia wskazanego w pytaniu numer 1, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera w świetle art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących. W konsekwencji Spółka będzie uprawniona w takiej sytuacji do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, w przypadkach obniżenia podstawy opodatkowania, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 Ustawy o VAT (tj. w przypadkach udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, zwrotów towarów i opakowań, zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło), obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z kolei w myśl z art. 29a ust. 14 Ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z powyższych regulacji wynika, że podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, pod warunkiem posiadania przez tego podatnika, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę – uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą.

Dla możliwości obniżenia przez podatnika podstawy opodatkowania w związku z wystawieniem faktury korygującej istotne są więc dwa zdarzenia:

  1. otrzymanie przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej,
  2. uzyskanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę (co powinno nastąpić przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą).

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawodawca nie nadał pojęciu „potwierdzenia odbioru” faktury korygującej żadnego odmiennego znaczenia w ustawie, to posiłkując się zasadami wykładni prawa należy posłużyć się wykładnią językową. Zwrot ten użyty w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, trzeba odczytywać jako „otrzymywać” co zdefiniowane jest w Słowniku Języka Polskiego PWN jako:

  • dostać coś w darze,
  • dostać coś, co się należy, na co się zasługuje lub do czego się dąży,
  • stać się odbiorcą jakiegoś polecenia.

„Otrzymanie” nie zakłada więc jako zasady aktywnego uczestnictwa otrzymującego w tym procesie.

W konsekwencji, momentem w którym Dealer otrzyma elektroniczną fakturę korygującą jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem już samo uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności uznać należy za posiadanie przezeń potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.

Dodatkowo podpisanie Porozumień, stanowić będzie dowód przyjęcia przez Strony pewnych rozwiązań prawnych, które wiążą Strony, ale również wywołają skutki wobec organów podatkowych. Zawarcie Porozumień stanowi przejaw dochowania należytej staranności przez Wnioskodawcę, który zabezpiecza się na wypadek niezależnych od siebie zdarzeń związanych z procesem doręczania faktury korygującej do Dealera. Zgodnie z Porozumieniem odbiorca faktury może posłużyć się wszelkimi środkami dowodowymi do wykazania, że zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią. W konsekwencji postanowienia Porozumienia pozwalają uznać, że nawet jeżeli nie zostanie odesłany automatyczny e-mail/komunikat potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez Dealera, to także:

  1. umieszczenie pliku elektronicznej faktury korygującej w archiwum faktur Dealera na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze,
  2. fakt, iż Dealer poprzez każdorazowe zalogowanie się do swojego indywidualnego konta na serwerze (przeglądanie faktury będzie dostępne dla Dealera do trzech miesięcy wstecz od daty jej otrzymania) ma możliwość zapoznania się z zawartością tego pliku i jego pobrania (co również wynika z uzgodnionego i zaaprobowanego przez Dealera Porozumienia)

– stanowić będzie wypełnienie warunku określonego w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.

Skoro Dealer podpisze Porozumienie w sprawie akceptacji zasad dostarczania i udostępniania mu faktur korygujących, w którym m.in. określono, że w sytuacji braku maila/komunikatu zwrotnego, za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez Dealera uznane będzie samo zamieszczenie tej faktury na serwerze, Wnioskodawca posiadać będzie jednoznaczną wiedzę nt. możliwości faktycznego zapoznania się przez Dealera z treścią danej faktury korygującej. Dlatego Wnioskodawca jest uprawniony do uwzględnienia skutków takiej korekty w swoich rozliczeniach z tytułu VAT.

Dodatkowo można posłużyć się regułami dot. oświadczeń woli z art. 61 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145 z późn. zm., dalej: „k.c.”). Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. Sama, więc już możliwość zapoznania się z oświadczeniem woli składającego jest uznawana za jego złożenie innej osobie. Bez znaczenia pozostaje, czy ta osoba rzeczywiście odczytała adresowaną do niej wiadomość. W doktrynie wskazuje się przy tym, że „nie ma natomiast znaczenia rzeczywiste zapoznanie się z oświadczeniem. Oświadczenie jest więc złożone w chwili, w której adresat powinien był sprawdzić swoją skrzynkę odbiorczą e-mail, włączyć telefon komórkowy (przez co otrzymałby SMS z treścią oświadczenia) itp., niezależnie od tego, czy to uczynił” (E. Gniewek (red.) – „Kodeks cywilny. Komentarz”, wyd. C.H. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 k.c.).

Dealer zawierając Porozumienie zgodził się na komunikację za pomocą środków porozumiewania się na odległość, świadomy ryzyka z tym związanego. „Podstawowym zagadnieniem jest pytanie o to, kiedy można skutecznie złożyć oświadczenie woli w postaci elektronicznej. Jeżeli przepis ustawy nie wskazuje jako sposobu komunikowania określonych oświadczeń woli komunikacji elektronicznej, należy ustalić, czy adresat oświadczenia wyraził zgodę na posłużenie się tą formą. W wypadku bowiem, gdy adresat nie zapoznał się rzeczywiście z oświadczeniem, jego poprzednia zgoda na użycie tego środka przekazu jest wstępnym warunkiem oceny, że oświadczenie zostało złożone, gdyż umożliwiono mu zapoznanie się z nim (...)” (F. Gniewek (red.) – „Kodeks cywilny. Komentarz”, wyd. CH. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 k.c.).

Zdaniem Wnioskodawcy, odmowa prawa zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku braku automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności VAT oraz zasady proporcjonalności. Skoro Porozumienie zawarte przez Spółkę i Dealera, pozwala określić w sposób wiarygodny Dealera oraz moment, w którym Dealer posiadał wiedzę nt. wystawienia faktury korygującej i możliwość zapoznania się z jej treścią, organy podatkowe nie mają prawa odmówić takiej formy otrzymania przez niego faktury korygującej. Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w przytaczanym w ramach stanowiska do pytania nr 1 wyroku TSUE z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. C-588/10 Kraft Foods Polska S.A.

W niniejszej sprawie momentem otrzymania przez Dealera faktury korygującej będzie moment, w którym faktura elektroniczna będzie dostępna dla odbiorcy faktury na jego urządzeniach informatycznych. Skoro Wnioskodawca oraz Dealer uzgodnili procedurę zgodnie z którą Dealer zaakceptował taki sposób doręczania mu faktur korygujących, należy stwierdzić, że Spółka będzie posiadała jednoznaczną wiedzę na temat faktycznego zapoznania się Dealera z treścią danej faktury korygującej.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych prze organy podatkowe, przykładowo w:

  1. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. ILPP2/443-1953/10-2/SJ, w której wskazano, że: „gdy z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym”;
  2. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPP2/443-406/10-2/MM.;
  3. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.639.2019.1.AZ, gdzie organ stwierdził, że: „Analiza okoliczności przedstawionych w treści wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, że skoro Spółka będzie posiadać informację o momencie, w którym faktury elektroniczne i faktury elektroniczne korygujące będą zamieszczane na platformie internetowej (na indywidualnym koncie klienta) to momentem doręczenia faktury korygującej dokumentującej obniżenie podstawy opodatkowania, umieszczenie tej faktury na indywidualnym koncie klienta, w taki sposób by mógł się on zapoznać z jej treścią. W konsekwencji, za ten okres rozliczeniowy, w którym Spółka umieści i udostępni fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania i podatek (in minus) na dedykowanej platformie internetowej, na indywidualnym koncie danego klienta, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikającego z faktury korygującej umieszczonej na tym koncie”;
  4. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 maja 2013 r., sygn. IPPP1/443-179/13-4/AP, gdzie wskazano, że: „Przedstawiciel po zalogowaniu się na portal ma możliwość zapoznania się z treścią elektronicznej faktury korygującej, przy czym nie informuje dodatkowo o zapoznaniu się z treścią faktury korygującej zamieszczonej na portalu w formie wiadomości zwrotnej. Z opisu sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca ma możliwość zweryfikowania, czy odbiorca faktury korygującej, tj. Przedstawiciel, zalogował się do swojego indywidualnego konta na serwerze, czy zapoznał się z zawartością zamieszczonego tam pliku, czy pobrał ten plik. Jednakże, skoro Strony uzgodniły pomiędzy sobą procedurę, zgodnie z którą Przedstawiciel zaakceptował taki właśnie sposób doręczania mu faktur korygujących uznać należy, iż Oddział będzie posiadał jednoznaczną wiedzę na temat faktycznego zapoznania się Przedstawiciela z treścią danej faktury korygującej. Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, iż za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez Przedstawiciela należy uznać otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu wiadomości, zawierającej fakturę korygującą przez Przedstawiciela, a także samo udostępnienie faktury korygującej na indywidualnym koncie Przedstawiciela na serwerze (gdy wskutek okoliczności wyjątkowych – zasadniczo niezależnych od Oddziału – Oddział nie otrzyma e-maila/komunikatu zwrotnego informującego o doręczeniu faktury korygującej do Przedstawiciela), należało uznać za prawidłowe”.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych (zasadniczo niezależnych od Spółki), Spółka nie otrzyma potwierdzenia wskazanego w pytaniu numer 1, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera w świetle art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących i w konsekwencji Spółka będzie uprawniona w takiej sytuacji do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy wskazuje, że ilekroć mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym – art. 2 pkt 32 ustawy.

Jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy – podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy – warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy – w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika art. 106j ust. 2 ustawy – faktura korygująca powinna zawierać:

wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  3. przyczynę korekty;
  4. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  5. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Food Polska S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że „wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Skoro w przypadku korekt faktur dostarczanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty akceptowalną formą udokumentowania dostarczenia przesyłki jest zwrotne potwierdzenie odbioru, nie można odmówić takiej mocy dowodowej otrzymanej informacji o dostarczeniu do kontrahenta faktury korekty drogą mailową (potwierdzenie automatyczne z serwera nabywcy). Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Jest też zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej produkującej i sprzedającej samochody oraz części zamienne i akcesoria do nich znanej globalnej marki. Spółka jest głównym dystrybutorem samochodów osobowych Marki X w Polsce. Działalność Spółki na terytorium kraju obejmuje m.in. sprzedaż samochodów osobowych, części zamiennych, akcesoriów samochodowych, samochodowych płynów eksploatacyjnych, kosmetyków samochodowych oraz środków czystości.

Model biznesowy działalności Spółki zakłada Sprzedaż Samochodów poprzez sieć niezależnych przedsiębiorców, stanowiących sieć dealerską, oraz autoryzowane stacje obsługi. Oznacza to, że Spółka będzie Sprzedawać Samochody do Dealerów, a Dealerzy odsprzedadzą je dalej swoim klientom, tj. ostatecznym odbiorcom Samochodów. Spółka nie będzie Sprzedawać Samochodów bezpośrednio na rzecz Klientów. Spółka oprócz Sprzedaży Samochodów będzie świadczyła także usługi wsparcia na rzecz Dealerów. Usługi te obejmują przede wszystkim usługi marketingowe, konsultingowe, gwarancyjne, czy szkoleniowe dla Dealerów.

W zakresie swojej działalności, Spółka będzie wystawiać i przesyłać do Dealerów faktury w formie elektronicznej, o których mowa w art. 106n ustawy. Faktury elektroniczne będą wystawianie zgodnie z art. 106m ustawy, w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia oraz integralność ich treści, tj. z zastosowaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dealerzy dokonają pisemnej akceptacji wystawiania i przesyłania im faktur w formie elektronicznej.

W praktyce może się zdarzyć, że po wystawieniu i przesłaniu/udostępnieniu faktury Dealerowi wykazana w niej podstawa opodatkowania i/lub kwota należnego VAT ulega – z różnych przyczyn (zwrot towaru, upust etc.) – obniżeniu, w związku z czym Spółka zmuszona będzie wystawić fakturę korygującą. Faktura taka również będzie mieć formę elektroniczną.

Wraz z akceptacją elektronicznej formy przesyłania faktur przez Spółkę, zostanie uzgodniony z Dealerami sposób procedowania w tym zakresie. Przesyłanie faktur do Dealerów odbywać się będzie dwutorowo, tj.:

  1. poprzez wysyłanie faktury na uzgodniony adres poczty elektronicznej Dealera w formie opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym załącznika do wiadomości e-mail, oraz równocześnie
  2. poprzez udostępnianie faktury umieszczonej na oznaczonym, przypisanym wyłącznie Dealerowi – poprzez login i hasło – koncie umiejscowionym na oznaczonym serwerze, z którego faktura może być pobrana przez Dealera w każdym dowolnym momencie.

W rezultacie, wraz z pojawieniem się wiadomości zawierającej fakturę elektroniczną w skrzynce odbiorczej Dealera, uzyska on wiedzę/pewność, iż faktura ta znajduje się również na jego koncie na ww. serwerze.

Jakkolwiek umieszczenie faktur na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze pełni w praktyce funkcje głównie archiwalne, to Spółka będzie dążyć aby, z formalnego punktu widzenia, stanowiło równoprawną ścieżkę przesłania/udostępnienia faktur elektronicznych Dealerom. Faktura w formie elektronicznej zamieszczona na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze jest bowiem natychmiast widoczna zarówno dla Spółki, jak i dla Dealera.

Dealer będzie mieć więc możliwość zapoznania się z treścią elektronicznej faktury korygującej zarówno po przeczytaniu wiadomości e-mail, jak i po zalogowaniu się na portal (elektroniczna faktura korygująca będzie bowiem w momencie wysyłania wiadomości elektronicznej zamieszczana również na indywidualnym koncie Dealera na serwerze). W tym drugim przypadku (tzn. zalogowania się na portal), Dealer nie poinformuje dodatkowo o zapoznaniu się z treścią faktury korygującej w formie wiadomości zwrotnej.

Spółka i Dealerzy (łącznie „Strony”) zawrą porozumienia, mające na celu usprawnienie i uproszczenie ich bieżących relacji biznesowych. Zgodnie z Porozumieniami, za potwierdzenie odbioru faktur korygujących Strony uznają zarówno otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, jak i samo udostępnienie pliku zawierającego elektroniczną fakturę korygującą na oznaczonym indywidualnym koncie Dealera na serwerze. Ten drugi sposób znajdować ma w praktyce zastosowanie w sytuacjach wyjątkowych, gdy z różnych względów technicznych nie dotrze do Wnioskodawcy mail/komunikat zwrotny (np. wskutek przepełnienia skrzynki e-mailowej Dealera lub innych błędów w działaniu jego poczty elektronicznej).

Wszystkie faktury będą archiwizowane w elektronicznym archiwum Spółki. W związku z tym Spółka będzie dokonywać dwustopniowej weryfikacji faktur, w szczególności tego, czy istnieje potwierdzenie umieszczenia faktury na serwerze (platformie).

Po udostępnieniu faktury korygującej na serwerze (platformie) Wnioskodawca jest w stanie uzyskać potwierdzenie tego, że faktura została tam umieszczona. Ponadto, nie później niż na koniec miesiąca dokona on weryfikacji, czy wszystkie faktury z danego miesiąca umieszczone w elektronicznym archiwum odpowiadają fakturom umieszczonym w systemie. W przypadku spostrzeżenia rozbieżności, Spółka wprowadzi brakujące faktury do systemu. Powyższa weryfikacja pozwoli jej mieć pewność otrzymania potwierdzenia, że w danym okresie faktury zostały udostępnione na serwerze dla Dealera.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie:

  • uznania, czy w sytuacji otrzymania, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, spełniony będzie warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, przewidziany w art. 29a ust. 13 ustawy, i w rezultacie, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej, oraz
  • uznania czy w przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych, Spółka nie otrzyma potwierdzenia wskazanego w pytaniu numer 1, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera w świetle art. 29a ust. 13 ustawy, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących i w konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji ustawodawca nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z uwagi zatem na opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że zarówno otrzymanie, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera będzie spełniało warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ponadto, w przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych, Spółka nie otrzyma ww. potwierdzenia, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera, w świetle art. 29a ust. 13 ustawy, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących.

Podkreślić należy, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez Dealera jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem, uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) uznać należy za posiadanie przez niego potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że:

Ad. 1

W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikat zwrotny o ustalonej treści, informujący o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, spełniony będzie warunek posiadania przez niego potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę i w rezultacie, będzie on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Ad 2.

W przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych, Wnioskodawca nie otrzyma odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących i w konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj