Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.575.2020.2.UNR
z 7 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „….” zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz w zakresie reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Stowarzyszenie (dalej jako Stowarzyszenie/Wnioskodawca) jest organizacją pozarządową, posiadającą osobowość prawną, prowadzącą działalność społecznie użyteczną w sferze działań publicznych. Swoją działalność opiera na pracy społecznej członków stowarzyszenia. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność statutową zgodnie z ustawą z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057).

Stowarzyszenie w dniu 03.06.2019 r. złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego pn.: „….”. Operacja wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju - Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania (dalej: LSR) w cele ogólne: podniesienie jakości życia mieszkańców oraz cele szczegółowe: wsparcie działań na rzecz integracji i aktywizacji społeczności lokalnych oraz wzmocnienie kapitału społecznego.

Przedmiotowy projekt swoim zakresem obejmuje budowę punktu małej infrastruktury o charakterze rekreacyjno- sportowym w parku położonym w miejscowości. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę obiektu wyposażonego w siłownię plenerową, urządzenie do gry edukacyjnej oraz ławkę wypoczynkową. Zamierzona inwestycja jest dedykowana między innymi grupom defaworyzowanym, a w szczególności osobom 50+, młodzieży po zakończeniu nauki oraz osobom niepełnosprawnym. Z uwagi na szczególne potrzeby ostatniej z wymienionych grup w ramach inwestycji przewidziano zakup dwóch urządzeń dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, co oczywiście nie wyłącza możliwości z ich korzystania przez osoby pełnosprawne, w tym inne grupy defaworyzowane. Dzięki zagospodarowaniu działki nr 206/3 obręb stanowiącej planowane miejsce realizacji inwestycji zostanie zwiększona ogólną dostępność do nowo powstałego obiektu sportowo-rekreacyjnego, który stanie się atrakcyjnym miejscem do treningów, wypoczynku i rekreacji.

Efektem realizacji projektu będzie utworzenie nowej infrastruktury, co przyczyni się do promocji oraz wzrostu atrakcyjności obszaru objętego LSR. Podjęcie opisywanych działań zaowocuje utworzeniem miejsca integracji i rekreacji mieszkańców zamieszkujących wieś, Gminę, powiat oraz cały obszar LGD.

Tytuł operacji: „…”. W ramach planowanej inwestycji przewiduje się:

  1. wykonanie siłowni plenerowej wyposażonej w:
    • wyciąg górny i wyciskanie siedząc - urządzenie dwustanowiskowe osadzone na wspólnym pylonie, dostosowane również dla osób niepełnosprawnych;
    • motyl - urządzenie jednostanowiskowe osadzone na pylonie, dostosowane również dla osób niepełnosprawnych;
  2. montaż urządzeń do gier edukacyjnych w postaci:
    • umiejscowienia stołu do gry w piłkarzyki;
  3. montaż ławki wypoczynkowej;
  4. montaż czterokomorowego pojemnika na segregację odpadów.

Powstały obiekt będzie wyposażony w trzy urządzenia umożliwiające jednoczesne korzystanie z nich przez sześć osób, stół do gier edukacyjnych oraz ławeczkę wypoczynkową.

Zaplanowano, że na powstałym w ramach niniejszej operacji terenie rekreacyjno-turystycznym odbywać się będą ogólnodostępne wydarzenia w tym kulturalne, sportowe i społeczne. Budowa przedmiotowej infrastruktury zapewni wszystkim zainteresowanym dostęp do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu oraz zachęci do aktywności w czasie wolnym od pracy, co będzie służyć zdrowiu i lepszemu samopoczuciu. Realizację i rozliczenie prac objętych wnioskiem zaplanowano na 2020 rok.

Opisana powyżej infrastruktura rekreacyjna będzie udostępniona wszystkim zainteresowanym użytkownikom bezpłatnie. Teren będzie ogólnodostępny i nie będzie posiadał żadnych znamion komercyjności.

W dniu 10.02.2020 r. została podpisana umowa nr 12/II/2020/G/BPI o udzielenie grantu pomiędzy Stowarzyszeniem a Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania w ramach, której Stowarzyszeniu został przyznany grant w wysokości 24 683,00 zł. Stowarzyszenie jako Grantobiorca złożyło do wniosku o udzielenie grantu oświadczenie, w którym wykazało podatek VAT w kosztach kwalifikowanych projektu, otrzymując dofinasowanie na całkowite koszty faktur wydatkowanych w realizowanym projekcie. Infrastruktura wytworzona w projekcie pod nazwą „….”, nie będzie wykorzystywana przez Stowarzyszenie, ani żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane przez Stowarzyszenie w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT według jakiejkolwiek stawki VAT. Wytworzony majątek, sfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Rolnego Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz własnych nie zostaną przeznaczone na cele zarobkowe.

Dostęp do infrastruktury rekreacyjnej wytworzony w ramach projektu będzie otwarty i nieodpłatny oraz udostępniony wszystkim zainteresowanym użytkownikom bezpłatnie. Teren będzie ogólnodostępny i nie będzie posiadał żadnych znamion komercyjności, czyli nie będzie pobierana żadna odpłatność za jakąkolwiek formę korzystania z efektów projektu zaraz po jego wybudowaniu i w kolejnych latach użytkowania infrastruktury.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji pn.: „….” Stowarzyszenie będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • wydatki obejmujące towary i usługi ponoszone są przez podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT;
  • wydatki obejmujące towary i usługi wykorzystywane przez ww. podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W omawianej sprawie wskazane warunki nie zostaną spełnione, bowiem: wytworzony w ramach projektu majątek nie będzie przeznaczony na cele zarobkowe, a zatem nie będzie przeznaczony do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT (wstęp wolny, otwarty, nieodpłatny, brak umowy cywilno-prawnej na realizację czynności generującej odpłatne świadczenie lub dostawę towarów w ramach planowanego sposobu korzystania z infrastruktury).

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie wystąpią przesłanki uprawniające do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację opisanej w zdarzeniu przyszłym inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane przez Stowarzyszenie w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…..” zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Wskazać należy również, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj