Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.395.2020.4.JG
z 12 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2020 r. (data wpływu 30 września 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 września 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.395.2020.3.JG (doręczone Stronie w dniu 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy kwoty pieniężnej otrzymanej przez Spółkę od Fundatorów przeznaczonej na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na cele charytatywne (darowiznę) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy kwoty pieniężnej otrzymanej przez Spółkę od Fundatorów przeznaczonej na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na cele charytatywne (darowiznę). Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2020 r. (data wpływu 30 września 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 września 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.395.2020.3.JG.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest organizatorem akcji crowdfundingowej na portalu internetowym. Osoby chcące wziąć udział w zbiórce (dalej jako: „Fundatorzy”) dokonują rejestracji na portalu internetowym, co skutkuje aktywacją konta oraz zawarciem umowy o świadczenie usług, na zasadach określonych w regulaminie opracowanym przez Spółkę (dalej jako: „Regulamin”).


Spółka świadczy na rzecz Fundatorów usługi, które polegają na możliwości korzystania z konta założonego na portalu, jak również usługi pośrednictwa finansowego poprzez umożliwienie przekazywania świadczeń pieniężnych w ramach kampanii crowdfundingowej.


W ramach akcji crowdfundingowej Spółka jest również organizatorem konkursu przeprowadzanego wśród Fundatorów, w którym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe laureat konkursu wygrywa nagrodę rzeczową w postaci samochodu, akcesoriów samochodowych, elektroniki, gadżetów elektronicznych, skutera, motocykla lub nagrodę pieniężną w zależności od wyboru laureata. Jako organizator konkursu Spółka jest odpowiedzialna za wyłonienie zwycięzcy konkursu (dalej jako: „Beneficjent”) i przygotowanie oraz zaprezentowanie relacji z wręczenia nagrody na portalu (…)


Za pośrednictwem konta założonego na portalu internetowym Fundator może przekazać środki finansowe poprzez zakup kuponu konkursowego (dalej jako: „Cegiełka”). W ramach serwisu możliwa jest również opcja zakupu cegiełki bez aktywacji konta i rejestracji - poprzez podanie adresu email i dokonanie płatności online.


Pula finansowa zebrana w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów, jest wykorzystywana na zakup nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. Założeniem Spółki jest również zawieranie umów barterowych ze sponsorami, w wyniku których nagrody rzeczowe będą otrzymywane w zamian za świadczenie wzajemne ze strony Spółki polegające na reklamie sponsorów w związku z prowadzoną akcją crowdfundingową.


W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Spółkę. Wszelkie środki zebrane ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę rzeczową dla Beneficjenta, wskazaną na portalu internetowym są bezzwrotnym wynagrodzeniem Spółki za świadczenie usług na platformie crowdfundingowej. Ponadto, część środków finansowych otrzymanych w ramach akcji crowdfundingowej będzie przeznaczana na cele charytatywne.


Przed zakupem Cegiełki, Fundatorzy mają dostęp do zadania konkursowego, którego rozwiązanie polega na wskazaniu na zdjęciu przedstawiającym sytuację dynamiczną, brakującego przedmiotu. Zdjęcie będzie ukazywało dwóch piłkarzy, będących w ruchu, którzy chcą jednocześnie uderzyć lecącą piłkę. Na obrazie brakującym elementem będzie piłka. Fundatorzy na podstawie wiedzy matematyczno - fizycznej, umiejętności określenia kątów nachylenia i padania światła będą musieli wskazać dokładne położenie brakującej piłki. Uczestnicy będą dokonywali swoich odpowiedzi na podstawie wiedzy z zakresu geometrii, trygonometrii i optyki. Następnie po rozwiązaniu zadania Fundator będzie mógł wziąć udział w konkursie poprzez zakup Cegiełki. Wówczas po rozwiązaniu zadania, a następnie zakupie Cegiełki Fundator stanie się uczestnikiem konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym, wyłonienie Beneficjenta konkursu nastąpi na podstawie kryterium wiedzy oraz spostrzegawczości. Nierozwiązanie zadania, jak również niedokonanie zakupu Cegiełki do dnia zamknięcia konkursu wiąże się z tym, że Fundator nie będzie mógł zostać potencjalnym Beneficjentem akcji crowdfundingowej.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, że akcje crowdfundingowe organizowane przez Wnioskodawcę polegają na gromadzeniu funduszy poprzez zbiórkę pieniędzy na portalu internetowym, które następnie są wydatkowane na ufundowanie nagrody z tyt. wygranej w konkursie, wsparcie wybranej akcji charytatywnej oraz na wypłatę wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej.


Wnioskodawca organizuje konkursy w celu zarobkowym, promocji własnej działalności, jak również w celu propagowania oraz wspierania działalności charytatywnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie nr 3 wniosku):


Czy kwota pieniężna otrzymana przez Spółkę od Fundatorów, przeznaczona na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Kwota pieniężna otrzymana przez Spółkę od Fundatorów, przeznaczona wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.


Kwota przekazana Spółce przez Fundatorów nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, ponieważ nie będzie związana z konkretnym towarem/usługą, a zatem nie będzie stanowiła przedpłaty/zaliczki z tytułu konkretnej dostawy towaru lub usługi. W związku z powyższym tak jak wskazano w uzasadnieniu odpowiedzi, wyłącznie wartość wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług będzie podlegała opodatkowaniu VAT.


Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowana dostawa towarów następuje poprzez przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.


Przepis art. 19a ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Wyjątek od powyższego został wprowadzony przepisem art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega sama zapłata za dany towar lub usługę, jeżeli przed jego dostawą/wykonaniem otrzymano całość lub część zapłaty w szczególności: przedpłatę zaliczkę, zadatek.


Cała kwota przekazana spółce przez Fundatorów nie będzie podlegała opodatkowaniu, ponieważ nie będzie związana z konkretnym towarem/usługą, a zatem nie będzie stanowiła przedpłaty/zaliczki z tytułu konkretnej dostawy towaru lub usługi. Kwota pieniężna, której dotyczy przedmiotowe zapytanie zostanie przeznaczona w całości na ufundowanie nagrody rzeczowej/finansowej na rzecz Beneficjenta oraz na darowiznę przeznaczoną na rzecz organizacji charytatywnej.


W zakresie skutków podatkowych na gruncie ustawy o VAT, w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2015 r. sygn. IPPP1/4512-438/15-2/EK wydanej przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, Organ wskazał: „Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowana dostawa towarów następuje poprzez przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. Art. 19a ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Art. 19a ust. 8 ustawy o VAT wprowadza wyjątek od tej zasady, poprzez opodatkowanie samej zapłaty za dany towar lub usługę w przypadku, gdy przed ich wykonaniem otrzymano całość lub część zapłaty w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu - wówczas obowiązek powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. W przypadku opisanym we wniosku płatność zasadniczo nie następuje za dokonanie dostawy towaru - do dostawy takiej może w ogóle nie dojść. Wpłata środków za pośrednictwem platformy crowdfundingowej X wynika wyłącznie z chęci wsparcia realizowanego projektu i może (ale nie musi) wiązać się z otrzymaniem w przyszłości towaru. Należy przy tym podkreślić, że w momencie dokonywania wpłaty potencjalny produkt docelowy nie jest na tyle skonkretyzowany, aby uznać tę płatność za zaliczkę na poczet ceny towarów. Równocześnie nie można mówić o ekwiwalentności potencjalnego świadczenia wzajemnego - uzyskany datek może wielokrotnie przekraczać wartość przekładni, która zostanie ostatecznie przekazana osobie wspierającej. Przede wszystkim jednak świadczenia pieniężne nie są otrzymywane w zamian za inne świadczenie. Nie można zatem uznać tych świadczeń za wynagrodzenie z tytułu przyszłej ewentualnej dostawy towarów. Niezależnie od powyższego, zasadniczo przedmiotem opodatkowania jest dostawa towarów lub świadczenie usług, a nie płatności otrzymywane z tytułu ich wykonania. Dlatego też za orzecznictwem ETS przyjmuje się, że aby otrzymana zaliczka czy przedpłata (jeśli już zostanie ustalone, że jest otrzymana jako wynagrodzenie za świadczenie) podlegała opodatkowaniu, musi ona dotyczyć odpowiednio skonkretyzowanego przyszłego świadczenia (konkretnej czynności opodatkowanej VAT).


Kwestia możliwości opodatkowania VAT przedpłat na poczet przyszłych dostaw była wielokrotnie przedmiotem analizy TSUE. Przykładowo w wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPAHospitals Ltd, Goldsborough Developments Ltd przeciwko Commissioners of Customs & Excise, w której orzeczono, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy nie mieści się przedpłata, taka jak będąca przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Jak wskazał Wnioskodawca, specyfikę przedsięwzięć o charakterze „reward crowdfunding” jest typ relacji między prowadzącym kampanię a osobą wspierającą. Osoba wspierająca zdaje sobie sprawę, że istnieje ryzyko, że nie otrzyma ani produktu (gdyż projekt się nie powiedzie), ani zwrotu swojego datku. Motywację dla osób wspierających jest chęć wsparcia innowacyjnego projektu, który zdobył ich sympatię, oraz dodatkowo możliwość ewentualnego uzyskania produktu po cenie obniżonej w stosunku do docelowej ceny detalicznej (wyłącznie w przypadku powodzenia projektu). W okolicznościach niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne, nie stanowię zaliczki czy też przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy, gdyż w momencie wpłaty, nie wiadomo czy dojdzie do wytworzenia produktu, tym samym do przyszłej dostawy, uwarunkowane to jest bowiem od pozytywnego zakończenia (zebrania odpowiedniej wielkości środków pieniężnych, które pozwolę na realizację zamierzonego projektu). Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, w chwili wpłaty środków pieniężnych, wpłacający, jeżeli, akcja zakończy się sukcesem, nie ma również gwarancji, że wytworzony produkt nie będzie miał odmiennych parametrów od zakładanego co oznacza, że w chwili wpłaty nie jest w sposób jednoznaczny określony rodzaj towaru.”


Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż wpłata środków za pośrednictwem platformy crowdfundingowej wynika wyłącznie z chęci wsparcia realizowanego projektu i może (ale nie musi) wiązać się z otrzymaniem w przyszłości towaru. Należy przy tym podkreślić, że w momencie dokonywania wpłaty potencjalny produkt docelowy nie jest na tyle skonkretyzowany, aby uznać tę płatność za zaliczkę na poczet ceny towarów, a zatem kwota otrzymana przez Spółkę od Fundatorów w części w jakiej jest przeznaczona na ufundowanie nagrody oraz na darowiznę na cele charytatywne nie podlega opodatkowaniu VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie fakt, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.


Z cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przesłanką uznania danego zdarzenia za opodatkowane VAT świadczenie usługi za wynagrodzeniem jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem, z którego wynika świadczenie wzajemne, w postaci wynagrodzenia płatnego przez beneficjenta usługi na rzecz usługodawcy.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.


Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT – co do zasady – podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.


Zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług uregulowane zostały w art. 19a ustawy o VAT.


Według art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem akcji crowdfundingowej na portalu internetowym, polegających na gromadzeniu funduszy poprzez zbiórkę pieniędzy na portalu internetowym, które następnie są wydatkowane na ufundowanie nagrody z tyt. wygranej w konkursie, wsparcie wybranej akcji charytatywnej oraz na wypłatę wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej. Wnioskodawca organizuje konkursy w celu zarobkowym, promocji własnej działalności, jak również w celu propagowania oraz wspierania działalności charytatywnej. Osoby chcące wziąć udział w zbiórce (Fundatorzy) dokonują rejestracji na portalu internetowym, co skutkuje aktywacją konta oraz zawarciem umowy o świadczenie usług. Spółka świadczy na rzecz Fundatorów usługi, które polegają na możliwości korzystania z konta założonego na portalu, jak również usługi pośrednictwa finansowego poprzez umożliwienie przekazywania świadczeń pieniężnych w ramach kampanii crowdfundingowej. W ramach akcji crowdfundingowej Spółka jest również organizatorem konkursu przeprowadzanego wśród Fundatorów, w którym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe laureat konkursu wygrywa nagrodę rzeczową. Jako organizator konkursu Spółka jest odpowiedzialna za wyłonienie zwycięzcy konkursu (Beneficjenta) i przygotowanie oraz zaprezentowanie relacji z wręczenia nagrody na portalu. Za pośrednictwem konta założonego na portalu internetowym Fundator może przekazać środki finansowe poprzez zakup kuponu konkursowego (Cegiełki). W ramach serwisu możliwa jest również opcja zakupu cegiełki bez aktywacji konta i rejestracji - poprzez podanie adresu email i dokonanie płatności online. Pula finansowa zebrana w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów, jest wykorzystywana na zakup nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Spółkę. Ponadto, część środków finansowych otrzymanych w ramach akcji crowdfundingowej będzie przeznaczana na cele charytatywne. Przed zakupem Cegiełki, Fundatorzy mają dostęp do zadania konkursowego, następnie po rozwiązaniu zadania Fundator będzie mógł wziąć udział w konkursie poprzez zakup Cegiełki. Wówczas po rozwiązaniu zadania, a następnie zakupie Cegiełki Fundator stanie się uczestnikiem konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę. Nierozwiązanie zadania, jak również niedokonanie zakupu Cegiełki do dnia zamknięcia konkursu wiąże się z tym, że Fundator nie będzie mógł zostać potencjalnym Beneficjentem akcji crowdfundingowej.


Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy kwota pieniężna otrzymana od Fundatorów, przeznaczona na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na cele charytatywne podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.


Ustosunkowanie się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy wymaga przede wszystkim ustalenia, czy wpłacane środki pieniężne otrzymywane na ufundowanie nagród w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne w ramach ww. akcji crowfundingowej, stanowią przedpłatę, bądź zaliczkę na poczet dostawy towarów bądź świadczenia usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc z definicją słownikową (http://sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie. Zatem, zaliczkę oraz przedpłatę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata, jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.


Zatem, aby zapłatę na poczet przyszłej należności uznać za zaliczkę musi ona być powiązana z konkretną transakcją, co zostało potwierdzone także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).


W wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd. i Goldsborough Developments Ltd. przeciwko Commisioners of Customs & Excise, TSUE stwierdził, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy VAT [tj. Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG)], nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Należy wskazać, że art. 10 ust. 2 akapit drugi powyższej Dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy zapłata następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczenia usług, podatek staje się wymagalny w momencie otrzymania płatności i od jej wysokości.


W powyższym wyroku TSUE podkreślił, że „(...) w przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał w takiej sytuacji, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub przyszłe świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności, (...) w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone”.


Należy wskazać, że powyższy wyrok TSUE zachowuje swoją aktualność na gruncie obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).


Zatem na podstawie powyższego wyroku TSUE można wysnuć wniosek, że aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),
  • konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
  • w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.


Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie stanowią zaliczki czy też przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy, ponieważ nie będą związane z konkretnym towarem/usługą, a zatem nie będą stanowiły przedpłaty/zaliczki z tytułu konkretnej dostawy towaru lub usługi. Jak wskazał Wnioskodawca kwota pieniężna przekazana przez Fundatorów, zostanie przeznaczona w całości na ufundowanie nagrody rzeczowej/finansowej na rzecz Beneficjenta oraz na darowiznę przeznaczoną na rzecz organizacji charytatywnej.


Ponadto, z wniosku wynika, że wpłata środków za pośrednictwem platformy crowdfundingowej związana jest wyłącznie z chęcią wsparcia realizowanego projektu i może (ale nie musi) wiązać się z otrzymaniem w przyszłości towaru w postaci nagrody. Należy przy tym podkreślić, że w momencie dokonywania wpłaty potencjalny produkt docelowy nie jest na tyle skonkretyzowany, aby uznać tę płatność za zaliczkę na poczet ceny towarów, również Fundator w momencie wpłaty pieniędzy nie wie na jaki cel zostaną one przeznaczone (nagrody, darowizna) nie ma również gwarancji, że zostanie zwycięzcą konkursu i wygra nagrodę.


W konsekwencji, z tytułu otrzymania od Fundatorów środków pieniężnych przeznaczonych na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę, Wnioskodawca stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, nie będzie musiał rozpoznać obowiązku podatkowego, gdyż w chwili ich otrzymania środki pieniężne nie stanowią zaliczki ani przedpłaty za dostawę konkretnego towaru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wskazania wymaga, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytania i stanowiska Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie rozstrzyga powstania obowiązku podatkowego dotyczącego wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Nadmienia się, że w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych (pytań nr 1 i 2 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP(art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj