Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.538.2020.2.EJU
z 9 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z 23 września 2020r. (data wpływu 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z budową oczyszczalni ścieków, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przyłącza wodociągowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z budową oczyszczalni ścieków, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przyłącza wodociągowego. Wniosek został uzupełniony pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.) oraz pismem z 23 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r. będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 11 września 2020 r. nr. 0111-KDIB3-2.4012.538.2020.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Na terenie Gminy istnieją w dalszym ciągu obszary nieposiadające kanalizacji. Są to miejscowości położone w znacznej odległości od istniejącej zbiorczej oczyszczalni ścieków, która także wymaga gruntownej przebudowy i do której ścieki doprowadza się systemem rurociągów podziemnych.

Gmina chcąc zapewnić odpowiednie standardy sanitarne wszystkim mieszkańcom będzie realizować projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach należących do mieszkańców Gminy, budowy nowej gminnej oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej oraz przyłącza sieci wodociągowej.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, gminnej oczyszczalni, przyłącza wodociągowego oraz ich udostępnienie realizowane jest w ramach zadań własnych Gminy, do których należą sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713).

Jednakże zadanie to w przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków będących przedmiotem niniejszego wniosku Gmina realizuje na podstawie umów cywilno-prawnych zawieranych przez Wnioskodawcę z mieszkańcami, o czym poniżej.

Przyłącze sieci wodociągowej oraz budowa oczyszczalni ścieków wykonana zostanie wyłącznie ze środków Gminy bez dofinansowania ze strony mieszkańców.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków składają się zasadniczo z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo zamontowane na działce stanowiącej własność mieszkańca (są wkopane w ziemię) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej. Przydomowe oczyszczalnie ścieków służą więc mieszkańcom jako miejsce, do których odprowadzane i oczyszczane są ścieki pochodzące z ich gospodarstw domowych.

Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie robót budowlanych związanych z powstaniem przydomowych oczyszczalni ścieków, gminnej oczyszczalni oraz przyłącza sieci wodociągowej. Zrealizuje je wyłoniony przez Gminę w ramach przeprowadzonego przetargu Wykonawca (zwany dalej „Wykonawcą”), z którymi Gmina podpisze umowę na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków, gminnej oczyszczalni ścieków oraz przyłącza sieci wodociągowej. Wykonawca wystawi faktury z wykazanym podatkiem VAT, wskazując Gminę jako nabywcę.

Realizacja inwestycji zostanie dofinansowana ze środków Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej zwany „PROW”), w ramach którego podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny zadania.

Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana przez Gminę ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (63,63% kosztów kwalifikowalnych) i środków uczestników projektu (36,37% kosztów kwalifikowalnych).

W związku z realizacją inwestycji mieszkańcy będą musieli wnieść na rzecz Gminy opłaty w wysokości (36,37%) kosztów kwalifikowalnych na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych przez Gminę z poszczególnymi mieszkańcami plus należny podatek VAT.

Zobowiązanie się mieszkańca do wniesienia opłaty jest warunkiem koniecznym powstania i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków na jego posesji. Wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie danego mieszkańca odbywać się będzie na podstawie umowy cywilno-prawnej.

Właściciele nieruchomości, których dotyczy realizacja projektu w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni dokonywać będą wpłat za użyczenie instalacji w wysokości 1 zł netto rocznie. Od dokonanych wpłat przez mieszkańców na rachunek Gminy odprowadzony zostanie podatek VAT w wysokości 23%.

Program budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców przez Gminę należy określić jako świadczenie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków. W jej ramach Gmina (jak zostało wykazane powyżej, również z pomocą podmiotów trzecich takich jak Wykonawca) wykona następujące czynności:

  • montaż przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców,
  • udostępnienie przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom do korzystania przez 5 lat od dnia końcowego odbioru technicznego urządzenia,
  • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład oczyszczalni w ramach serwisu gwarancyjnego udzielonego Gminie przez Wykonawcę robót budowlanych przydomowych oczyszczalni ścieków,
  • okresowe monitorowanie wykonanej we własnym zakresie przez mieszkańca bieżącej obsługi przydomowej oczyszczalni ścieków przez 5 lat od dnia odbioru końcowego,
  • budowa przyłącza sieci wodociągowej,
  • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji przyłącza sieci wodociągowej przez okres 5 lat od dnia końcowego odbioru technicznego sieci.

W zakres usługi Gminy R. nie wchodzi natomiast bieżąca obsługa przydomowej oczyszczalni ścieków, w tym okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów. Czynności te mieszkańcy powinni wykonywać we własnym zakresie zgodnie z przeznaczeniem oczyszczalni oraz instrukcją jej obsługi i korzystania.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków przez 5 lat od dnia odbioru końcowego pozostają własnością Gminy – tj. własność nie jest przenoszona na mieszkańca. Gmina zachowuje też prawo do rozporządzania przydomową oczyszczalnią ścieków. Z tego względu mieszkańcy nie są upoważnieni do rozporządzania przydomowymi oczyszczalniami i nie mogą w żaden sposób bez zgodny Gminy ingerować w przydomowe oczyszczalnie ścieków, czyli np. przyłączać je do innych instalacji.

Mieszkańcy z kolei będą ponosić wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z przydomowych oczyszczalni ścieków, w tym koszty wynikające z bieżących napraw i konserwacji nieobjętych gwarancją a także będą umożliwiać Gminie kontrolę i monitoring sposobu korzystania z przydomowych oczyszczalni ścieków oraz dokonywanie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład przydomowej oczyszczalni ścieków w ramach gwarancji.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługa wykonywana przez Gminę R. mieści się w działalności o symbolu 37.00.11.0. oraz grupowaniu: usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Od wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków do końca okresu trwałości projektu oczyszczalnie będą udostępniane mieszkańcom (użytkownikom) na podstawie odrębnych umów dzierżawy. Opłaty wnoszone przez mieszkańców na podstawie zwartych umów dzierżawy będą opodatkowane podatkiem VAT. Natomiast po upływie 5 lat od dnia odbioru końcowego instalacje przydomowych oczyszczalni ścieków zostaną przekazane na własność właścicielom posesji i nie będą pobierane z tego tytułu żadne opłaty.

Gmina wykorzystywać będzie wybudowaną oczyszczalnię ścieków wraz z odcinkiem kanalizacji sanitarnej – będzie ona służyć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przyłącze sieci wodociągowej podłączone będzie do budynku użyteczności publicznej, zatem sieć wodociągowa służyć będzie Gminie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie jednostek organizacyjnych Gminy.

Wybudowane przez Gminę przydomowe oczyszczalnie ścieków wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że

Ad. 1

  • przydomowe oczyszczalnie ścieków wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych
  • oczyszczalnia ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych
  • przyłącze wodociągowe wykorzystywane będzie do czynności nieopodatkowanych

Ad.2

Na pytanie organu „Czy Wnioskodawca za pomocą oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną powstałą w ramach przedmiotowego projektu będzie świadczył wyłącznie usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych na podstawie zawartych z tymi podmiotami umów cywilnoprawnych, czy też będą z nich również korzystały jednostki organizacyjne Gminy?” Wnioskodawca udzielił następującej odpowiedzi:

Za pomocą oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji sanitarnej świadczone będą usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych, czyli gospodarstw domowych, firm oraz Szkoły Podstawowej w R.

Ad.3

Przyłącze wodociągowe wybudowane będzie do budynku użyteczności publicznej od istniejącej sieci wodociągowej. Zatem służyło będzie do czynności zwolnionych.

Ad. 4

Przyłącze wodociągowe nie będzie wykorzystywane przez Gminę R. do czynności opodatkowanych.

Ad.5

Faktura za wybudowaną oczyszczalnię ścieków oraz kanalizację sanitarną wystawiona będzie na Gminę R.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 23 września 2020 r.):

Czy Gmina R. ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego/wykazanego na fakturach zakupowych związanych z budową oczyszczalni ścieków, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przyłącza wodociągowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony w przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy gminnej oczyszczalni a towary nabywane w ramach realizacji projektu są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy gminnej oczyszczalni ścieków.

W celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Gmina stoi na stanowisku, że w odniesieniu do analizowanej transakcji jest podatnikiem VAT oraz poniesione przez Gminę wydatki mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

Oczyszczalnie przydomowe oraz odbiór oczyszczonych ścieków poprzez wybudowaną gminną oczyszczalnię są przedmiotem czynności opodatkowanych Gminy (do jakich zaliczają się przedmiotowe czynności związane z kompleksową usługą dostarczania wody i oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców wykonywane za wynagrodzeniem). Zatem, w ocenie Gminy, mając na uwadze, że w analizowanym przypadku spełnione zostały przesłanki zdefiniowane w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego. Stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku.

Wspomniana zasada rozumiana jest jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia/odliczenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu.

Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego naruszają neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Podsumowując, zdaniem Gminy w związku z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz mieszkańców, którzy wnoszą stosowne opłaty, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji czyli budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budową gminnej oczyszczalni ścieków.

W przypadku budowy przyłącza sieci wodociągowej podłączonego do budynku użyteczności publicznej, czyli jednostki budżetowej Gminy gdzie Gmina nie pobiera opłat za dostarczoną wodę, powyższa przesłanka, cytowana w art. 86 ust. 1, nie zostanie spełniona, gdyż w tym przypadku nie będą prowadzone czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku budowy przyłącza sieci wodociągowej Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Będzie realizować projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach należących do mieszkańców Gminy, budowy nowej gminnej oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej oraz przyłącza sieci wodociągowej. Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie ww. robót budowlanych. Zrealizuje je wyłoniony przez Gminę w ramach przeprowadzonego przetargu podmiot. Wykonawca wystawi faktury z wykazanym podatkiem VAT, wskazując Gminę jako nabywcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, oczyszczalni ścieków, oraz przyłącza wodociągowego.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Odnosząc się do wydatków poniesionych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków należy wskazać, że podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, uprawniających do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, będzie spełniona.

Jak podał bowiem Wnioskodawca przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem mając na względzie powyższe, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w pełnej kwocie wynikającej z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z powstałą infrastrukturą tj. oczyszczalniami przydomowymi, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy ograniczających to prawo.

Analizując natomiast kwestie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków poniesionych na oczyszczalnie ścieków należy uwzględnić fakt, że jak ostatecznie wskazano w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wykorzystuje ww. infrastrukturę na rzecz odbiorców zewnętrznych (gospodarstw domowych, firm), jak i jednostki Gminy (Szkoły Podstawowej w R.).

W kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy, stwierdzić że skoro Gmina wykorzystuje oczyszczalnie ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych jak i własnej jednostki organizacyjnej, wydatki związane w tym zakresie z realizacją inwestycji – wbrew stanowisku Gminy – nie będą dotyczyły wyłącznie działalności opodatkowanej, ale również działalności wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług tj. niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. To, że Gmina i jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (realizowania zadań statutowych w zakresie edukacji przez szkołę) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Trzeba przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków na infrastrukturę kanalizacyjną (czy związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jej jednostkami z tytułu odbioru ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę służy infrastruktura, a w opisanym przypadku – jak wynika z wniosku – służy ona także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT (tj. działalności Szkoły Podstawowej w R.).

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. W przypadku, gdy przypisanie nabyć w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, wówczas kwotę podatku naliczonego należy obliczać zgodnie ze sposobem określenia proporcji, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, że wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z budową nowej oczyszczalni ścieków, bowiem jak wynika z treści uzupełnienia, nie będzie ona wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na przyłącze wodociągowe nie zostanie w tym zakresie spełniona podstawowa przesłanka dająca prawo do odliczenia, ponieważ jak podał Wnioskodawca wybudowane przyłącze wodociągowe będzie przynależało do sieci wodociągowej w budynku użyteczności publicznej i nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z budową przyłączą wodociągowego.

Zatem odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i oceniając go całościowo należy stwierdzić, że jest nieprawidłowe.

Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj