Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.622.2020.2.MGR
z 8 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 lipca 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia…), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 11 września 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP…) oraz pismem z dnia 11 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem świadczonych usług oraz ustalenia stawki podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 września 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.622.2020.1.MGR, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 3 września 2020 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 5 września 2020 r., identyfikator poświadczenia doręczenia UPD…). Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek pismem z dnia 11 września 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 11 września 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP..) oraz pismem z dnia 11 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.), nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 11 września 2020 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Zgodnie z ww. wpisem głównym przedmiotem działalności jest „działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura” (82.11.Z). Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności wykonuje na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą – kontrahenta, regularne i rutynowe czynności polegające na codziennej administracyjnej obsłudze biura kontrahenta, w ramach których:

  1. prowadzi ewidencję magazynowo-księgową kontrahenta (wprowadzanie towarów do programu księgowo-magazynowego, generowanie dokumentów PZ);
  2. obsługuje sklep internetowy kontrahenta (edycja sklepu internetowego, obsługa email, edycja zamówień, obsługa zwrotów i reklamacji), w tym zamieszcza towary przeznaczone do sprzedaży w witrynie sklepu internetowego kontrahenta;
  3. drukuje zamówienia klientów kontrahenta do realizacji;
  4. wystawia faktury na zlecenie kontrahenta;
  5. wystawia towary kontrahenta na aukcjach internetowych, w tym na stronie internetowej…;
  6. jest odpowiedzialna za porządek i czystość w biurze kontrahenta;
  7. kontroluje czystość produktów wysyłanych do klientów kontrahenta;
  8. sporządza protokoły uszkodzeń towarów oraz sprawuje bieżącą kontrolę magazynu kontrahenta;
  9. kontroluje i przecenia tzw. produkty niesprzedawalne kontrahenta;
  10. kontroluje zobowiązania i należności od kontrahentów (pilnowanie i ponaglanie w przypadku niedochowania terminu zapłaty, zlecanie przelewów za zakupione towary oraz drukowanie potwierdzeń pod faktury);
  11. kontroluje narzut na towarach kontrahenta według ustalonej skali oraz dokonuje ich korekty;
  12. tworzy cenniki hurtowe na podstawie stanu magazynowego;
  13. tworzy prognozy sprzedaży (na podstawie zebranych danych z systemu sprzedaży oraz trendów panujących w danym roku);
  14. prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników i współpracowników kontrahenta;
  15. kontroluje daty ważności towarów należących do kontrahenta;
  16. sporządza na zlecenie kontrahenta analizy: sprzedaży, zysku, narzutu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie świadczy innych usług niż te wymienione powyżej. Wnioskodawczyni otrzymała opinię klasyfikacyjną z Urzędu Statystycznego w…, zgodnie z którą działalność polegająca m.in. na wykonywaniu usług administracyjno-biurowych prowadzonych na zlecenie (ewidencja magazynowo-księgowa, obsługa techniczna sklepu internetowego, drukowanie zamówień, wystawianie dokumentów sprzedaży i towarów na aukcjach, kontrola czystości, sporządzanie protokołów uszkodzeń towarów, kontrola i przecena produktów, kontrola narzutów na towarach, tworzenie cenników hurtowych, prowadzenie ewidencji czasu pracy, mieści się w ugrupowaniu PKD 82.11.Z „Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura”, a usługi wykonywane na rzecz podmiotu trzeciego mieszczą się w grupowaniu 82.11.10.0 „usługi związane z administracyjną obsługą biura”, zgodnie z PKWiU z 2008 r. i 2015 r. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą tego, czy przychody, które osiąga w związku ze świadczeniem ww. usług, może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeżeli tak, to wg jakiej stawki.

W piśmie z dnia 11 września 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 17 października 2014 r., a oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 18 stycznia 2019 r. Wnioskodawczyni na potrzeby rozliczania ryczałtem prowadzi ewidencję przychodów. Do wykonywanej przez Nią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wszystkie usługi, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Wnioskodawczyni, mieszczą się pod symbolem PKWiU 82.11.10. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są wykonywane łącznie na rzecz jednego kontrahenta w miarę jego potrzeb, nie stanowią niezależnych od siebie usług zamawianych indywidualnie. Innymi słowy, kontrahent nie jest w stanie zamówić u Wnioskodawczyni poszczególnej z usług, a jedynie całość, jako kompleksowe działanie na jego rzecz, realizowane poprzez wykonywanie poszczególnych usług w miarę zapotrzebowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody, które Wnioskodawczyni osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeżeli tak, to wg jakiej stawki?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), może Ona przychody, które osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym, opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm., dalej: ustawa), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm., dalej: ustawa o PIT), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z:

  1. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629, 1669) (do celów podatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej – stosowaną do dnia 31 grudnia 2020 r.);
  2. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy o statystyce publicznej (do celów podatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej – stosowaną do dnia 1 stycznia 2021 r.).

Polska Klasyfikacja Wyrobów Usług (2008 r. i 2015 r.) pod pojęciem usług (pkt 4.1) rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Wnioskodawczyni podkreśla, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określono świadczenie jakich usług wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć przy tym należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

  1. przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów,
  2. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,
  3. przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),
  4. przychodów ze świadczenia usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  5. przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKWiU 91.04.1),
  6. przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  7. prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,
  8. prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,
  9. przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie administracyjnej obsługi biura, która została przez Nią oraz przez Główny Urząd Statystyczny sklasyfikowana wg PKWiU jako 82.11.10.0 - Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.

W ramach tej działalności Wnioskodawczyni świadczy regularne i rutynowe czynności polegające na codziennej administracyjnej obsłudze biura kontrahenta, w ramach których:

  1. prowadzi ewidencję magazynowo-księgową kontrahenta (wprowadzanie towarów do programu księgowo-magazynowego, generowanie dokumentów PZ);
  2. obsługuje sklep internetowy kontrahenta (edycja sklepu internetowego, obsługa email, edycja zamówień, obsługa zwrotów i reklamacji), w tym zamieszcza towary przeznaczone do sprzedaży w witrynie sklepu internetowego kontrahenta;
  3. drukuje zamówienia klientów kontrahenta do realizacji;
  4. wystawia faktury na zlecenie kontrahenta;
  5. wystawia towary kontrahenta na aukcjach internetowych, w tym na stronie internetowej…;
  6. jest odpowiedzialna za porządek i czystość w biurze kontrahenta;
  7. kontroluje czystość produktów wysyłanych do klientów kontrahenta;
  8. sporządza protokoły uszkodzeń towarów oraz sprawuje bieżącą kontrolę magazynu kontrahenta;
  9. kontroluje i przecenia tzw. produkty niesprzedawalne kontrahenta;
  10. kontroluje zobowiązania i należności od kontrahentów (pilnowanie i ponaglanie w przypadku niedochowania terminu zapłaty, zlecanie przelewów za zakupione towary oraz drukowanie potwierdzeń pod faktury);
  11. kontroluje narzut na towarach kontrahenta według ustalonej skali oraz dokonuje ich korekty;
  12. tworzy cenniki hurtowe na podstawie stanu magazynowego;
  13. tworzy prognozy sprzedaży (na podstawie zebranych danych z systemu sprzedaży oraz trendów panujących w danym roku);
  14. prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników i współpracowników kontrahenta;
  15. kontroluje daty ważności towarów należących do kontrahenta;
  16. sporządza na zlecenie kontrahenta analizy: sprzedaży, zysku, narzutu.

Wnioskodawczyni we wniosku o wydanie opinii klasyfikującej wskazała wszystkie ww. usługi i na tej podstawie Główny Urząd Statystyczny wydał opinię klasyfikującą je, jako mieszczące się pod symbolem PKWiU jako 82.11.10.0. Wnioskodawczyni przy tym wskazuje, że usługi te są wykonywane wyłącznie na rzecz jednego kontrahenta, nie stanowią niezależnych od siebie usług zamawianych indywidualnie. Powyższe wpisuje się również w treść wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), które w zakresie 82.11.10.0 wskazują, że „grupowanie to obejmuje: usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty, itp. usługi wykonywane na zlecenie”.

Powyższe w całości pokrywa się z charakterystyką usług świadczonych przez Wnioskodawczynię, wymienionych w opisie stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie wymieniony w stanie faktycznym usługi mieszczą się pod symbolem wg PKWiU jako 82.11.10.0, a przychody osiągnięte w związku z ich świadczeniem można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%. Usługi te nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy, natomiast stawka podatku wynika z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu jest pozarolnicza działalność gospodarcza wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, określenie „działalność usługowa” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 cytowanej ustawy.

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawczyni od 17 października 2014 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Zgodnie z ww. wpisem głównym przedmiotem działalności jest „działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura” (82.11.Z). Usługi wykonywane na rzecz podmiotu trzeciego mieszczą się w grupowaniu 82.11.10.0 „usługi związane z administracyjną obsługą biura”. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności wykonuje na rzecz kontrahenta regularne i rutynowe czynności, polegające na codziennej administracyjnej obsłudze biura. Usługi te są wykonywane wyłącznie na rzecz jednego kontrahenta w miarę jego potrzeb, nie stanowią niezależnych od siebie usług zamawianych indywidualnie. Wnioskodawczyni 18 stycznia 2019 r. złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze powyższe informacje należy zauważyć, że usługi wykonywane przez Wnioskodawczynię, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej usługi związane z administracyjną obsługą biura oznaczone symbolem PKWiU 82.11.10.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Właściwą dla opodatkowania tych usług jest przewidziana w cytowanym uprzednio art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy stawka 8,5% przychodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawczynię w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawczyni poprawnie zakwalifikowała świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj