Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.155.2020.2.MK
z 13 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 25 września 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.155.2020.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

[…] jest wytwórcą produktów leczniczych, działającym na podstawie zezwolenia na wytwarzanie, wydanego przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego na podstawie art. 38 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne. Spółka wytwarza surowce farmaceutyczne do receptury aptecznej. Wytwarzanie polega przede wszystkim na konfekcjonowaniu surowców tj. przepakowaniu z opakowań zbiorczych w opakowania jednostkowe. Produkty spółki są wprowadzana na polski rynek na podstawie pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, wydawanych na postawie art. 7 i art. 20 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Spółka nabywa produkt zawierający alkohol od kontrahenta słowackiego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej: WNT) ze Słowacji do Polski.

Przedmiotem WNT jest produkt o zawartości alkoholu etylowego 60%-80% którą konfekcjonuje - przepakowuje z opakowań zbiorczych w opakowania jednostkowe.

[…] otrzymał od słowackiego kontrahenta oświadczenie zgodnie z którym alkohol zawarty w produkcie został zwolniony z podatku akcyzowego na terenie Słowacji zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Rady 92/83/EWG.

W dniu 25 września 2020 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedstawionego opisu stanu faktycznego poprzez wskazanie czy przedmiotowy produkt zawierający alkohol etylowy, pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego, to produkt leczniczy w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 944).

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał:

We wniosku o wydanie interpretacji, Spółka wyjaśniła, że dostawca Spółki złożył oświadczenie, że alkohol zawarty w produkcie został zużyty zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Strukturalnej, a więc do produkcji lekarstw określonych w dyrektywnie 65/65EWG.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 33 [winno być art. 2 pkt 32 – przypis Organu] produktem leczniczym jest: „substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne”. Produkt nabywany przez Spółkę, będący przedmiotem wniosku posiada właściwości lecznicze, a więc spełnia definicję produktu leczniczego, wynikającą z tego przepisu, chociaż nie jest zarejestrowany jako produkt leczniczy na terenie Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego dla produktu nabywanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt nabywany w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Celem potwierdzenia własnego stanowiska, w ocenie Spółki, przydatne jest dokonanie analizy przepisów prawa unijnego jak i krajowego, które odgrywają kluczową rolę w przedmiotowej sprawie.

Kwestię opodatkowania alkoholu na szczeblu UE reguluje Dyrektywa Strukturalna - jest ona podstawowym aktem prawnym w przedmiotowym obszarze.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d niniejszej dyrektywy:

1. Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

(...)

d. gdy są one używane do produkcji lekarstw określonych w dyrektywnie 65/65EWG;

Na gruncie prawa krajowego art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Strukturalnej jest implementowany m.in. w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym zgodnie z którym:

9. Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

(...)

4. zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2009 r. poz. 499, z późn.zm.)

Hipoteza wyżej przytoczonego przepisu w kontekście Dyrektywy Strukturalnej oznacza, że alkohol zużywany do produkcji wyrobów w przypadku opisanym w stanie faktycznym powinien zostać zwolniony z podatku akcyzowego na Słowacji. Polska jedynie uznaje zwolnienie, które zostało zastosowane przez producenta z innego kraju członkowskiego.

Produkt nabywany przez Spółkę ze Słowacji w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów produkt spełnia warunki zwolnienia w rozumieniu art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Strukturalnej, świadczy o tym oświadczenie (w załączniku) uzyskane od Słowackiego kontrahenta zgodnie z którym: „Alkohol zawarty w produktach został zwolniony z akcyzy na Słowacji zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Rady 92/83/EWG.”

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy akcyzowej należy przyjąć, że jeżeli alkohol zawarty w produktach nabywanych od Słowackiego kontrahenta został zwolniony z akcyzy na Słowacji jako zużyty do produkcji leku zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Strukturalnej, powinien zostać zwolniony z podatku akcyzowego również w Polsce.

W ocenie Spółki oświadczenie od Słowackiego kontrahenta stanowi podstawę do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu zawartego w produkcie nabytym ze Słowacji, gdyż ustawodawstwo nie przewiduje żadnych dodatkowych warunków dla stosowania zwolnienia zawartego w Dyrektywie Strukturalnej i ustawie akcyzowej.

Należy przy tym dodać, że zgodnie z wydawanymi interpretacjami, (tak m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4013.1.2017.1.MC), ustawodawca nie warunkuje zwolnień od podatku akcyzowego wpisem do Rejestru Produktów Leczniczych.

Tym samym Spółka spełnia wszystkie warunki wynikające z przepisów art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy akcyzowej, w efekcie jest uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego napojów dla produktów zawierających alkohol nabywanych wewnątrzwspólnotowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

  • w pozycji 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • w pozycji 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe;
  • w pozycji 43, bez względu na kod CN - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Nabyciem wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.).

Produktem leczniczym w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy Prawo farmaceutyczne jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wytwórcą produktów leczniczych, działającym na podstawie zezwolenia na wytwarzanie, wydanego przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego na podstawie art. 38 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

Spółka nabywa produkt zawierający alkohol etylowy (zawartość alkoholu etylowego w produkcie wynosi 60%-80%) od kontrahenta słowackiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego ze Słowacji do Polski, który następnie konfekcjonuje - przepakowuje z opakowań zbiorczych w opakowania jednostkowe.

Zgodnie z otrzymanym od słowackiego kontrahenta oświadczeniem, alkohol zawarty w produkcie został zwolniony z podatku akcyzowego na terenie Słowacji zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Rady 92/83/EWG.

Nadto w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy produkt zawierający alkohol etylowy, pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego, spełnia definicję produktu leczniczego w rozumieniu ustawy Prawo farmaceutyczne.

Przenosząc powyższe na grunt wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem stwierdzić należy, że na tle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy dla nabywanego wewnątrzwspólnotowo produktu leczniczego w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przestawionego we wniosku pytania jest tym samym prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego. Nadto interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego zwolnienia z akcyzy produktu leczniczego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, nabywanego przez Wnioskodawcę w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj