Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.608.2020.3.ALN
z 12 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 6 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2020 r. (data wpływu 2 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pod nazwą „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pod nazwą „...”.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2020 r. (data wpływu 2 października 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, postawienie pytania oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

(...)Szpital im. (...) w (...) ubiega się o dotację z WFOŚiG w (...) na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą: „...”. Szpital załącza do składanego wniosku o dotację oświadczenie, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Szpital wnioskuje o rozliczenie dotacji w kwotach brutto.

Na postawione w wezwaniu pytania o treści:

  1. Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Na kogo są wystawiane faktury VAT związane z realizacją projektu „...”?
  3. Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. W przypadku, gdy nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje należy wskazać czy Wnioskodawca ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego?
  5. W przypadku, gdy nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, a Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, należy wskazać, jak kształtowała się (ile wynosiła) proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?
  6. Należy podać zakres czasowy obowiązywania programu, z którego będą pochodziły środki współfinansujące zakupy w ramach realizowanego projektu.
  7. W jakich latach były/będą otrzymywane faktury dotyczące zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu?
  8. Czy otrzymana dotacja stanowi refundację kosztów poniesionych przez Szpital z tytułu budowy trzech mikroinstalacji fotowoltaicznych?
  9. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie może być przeznaczone na inny projekt niż ten wskazany we wniosku?
  10. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie może być przeznaczone na jej ogólną działalność?
  11. Czy otrzymana dotacja będzie miała wpływ na ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę?
  12. W związku ze wskazaniem w stanowisku, że Ponadto jednostka nie odlicza podatku VAT, płacąc podatek należny od pozostałej sprzedaży (podlegającej opodatkowaniu), zgodnie z ustawą o VAT (sprzedaż sporadyczna. Należy wskazać:
    1. jakie usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 świadczy Wnioskodawca, które mają charakter sporadyczny?
    2. Czy Wnioskodawca dokonuje pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych? Jeśli tak, to należy wskazać jakich.
    3. Należy wskazać udział procentowy transakcji wymienionych w art. 90 ust. 6 ustawy VAT, w sprzedaży ogółem.

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Szpital posiada osobowość prawną. Jest wpisany do KRS – Rejestr Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej oraz rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzoną przez Wojewodę jako Samodzielny Publiczny ZOZ.

Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Głównym celem zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia a także szerzenie promocji zdrowia.

Zadania Zakładu to w szczególności:

  1. Leczenie szpitalne.
  2. Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna w tym badania diagnostyczne.
  3. Podstawowa Opieka Zdrowotna.

Powyższe usługi są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT.

Oprócz usług medycznych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 Szpital świadczy usługi najmu dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz usługi sprzedaży obiadów dla pracowników Szpitala medycznych i niemedycznych i nalicza podatek VAT według obowiązujących stawek. Od sprzedaży opodatkowanej Szpital odprowadza VAT należny, z uwagi na trudności techniczne uniemożliwiające na odpowiednią wyodrębnioną ewidencję w zakresie wykazania różnicy między podatkiem należnym a naliczonym.

Szpital ubiega się o dotację z WFOŚiGW w (...) na realizację zadania pod nazwą „…” (na potrzeby Szpitala). Szpital załączył do składanego wniosku o dotację oświadczenie, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Szpital wnioskuje o rozliczenie dotacji w kwotach brutto, ponieważ usługi Wnioskodawcy są zwolnione z podatku na podst. art. 43 ust.1 pkt 18 i Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. (VAT będzie dla Wnioskodawcy kosztem).

Informacje dodatkowe: (pismo UNP: 1102315)

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Faktury VAT związane z realizacją ww. projektu wystawione będą na: (...)Szpital im. (...) w (...).
  3. Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi za zakupione w ramach realizacji projektu do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (art. 43 ust. 1 pkt 18).
  4. Nie dotyczy.
  5. Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku VAT naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Sprzedaż opodatkowana za 2019 r. - 567.041,91

Sprzedaż zwolniona z opodatkowania za 2019 r. – 137.167.127,68

Proporcja - 0,4%

  1. Zakres czasowy zadania - 1 rok.
  2. Faktury dotyczące zakupów towarów i usług związ. z realizacją zadania będą dotyczyły 2021 roku.
  3. Dotacja nie będzie stanowiła refundacji kosztów poniesionych przez Szpital (udział własny również dotacja z ... w (...)).
  4. Otrzymanego dofinansowania nie można przeznaczyć na inny cel ani na inny projekt.
  5. Otrzymanego dofinansowania nie można przeznaczyć na ogólną działalność.
  6. Otrzymaną dotacją można zmniejszyć koszty energii. Ceny usług med. są ustalane przez NFZ.
  7. A) opisano, B) nie dotyczy, C) nie dotyczy

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy Szpital ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pod nazwą „...”?

Jednostka złożyła wniosek o dotację do WFOŚiGW w (...) na przedmiotowe zadanie. Własna instalacja fotowoltaiczna zapewni użytkownikowi większą niezależność energetyczną, a w przypadku normalnej pracy będzie generować duże oszczędności zmniejszające pobór energii i obniżenie kosztów energii ponoszonych przez Jednostkę. Montaż instalacji, która jest odnawialnym źródłem energii przyczyni się do ograniczenia emisji elektrowni konwencjonalnych i częściowo uniezależni użytkownika od zewnętrznych dostaw energii prowadząc bezpośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego miast.

Zdaniem Wnioskodawcy.

(stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Zdaniem Szpitala nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma zastosowania w tym zadaniu. Szpital nie będzie wykonywał żadnych czynności, które na gruncie ustawy o VAT mogłyby zostać uznane za dostawę towarów czy świadczeni usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Szpital świadczy usługi medyczne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. W konsekwencji, mimo że Szpital jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT przy realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dostawę towarów w związku z realizacją tegoż zadania, gdyż nabycie towarów i usług dla celów realizacji zadania nie będzie spełniać prawa do odliczenia we wskazanym przez Szpital zakresie. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy przyznana dotacja winna być rozliczna w kwotach brutto. Jednostka nie odprowadza podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, uwzględniając w tym ograniczenie przedmiotowe. Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 18a ma zastosowanie do dostawy lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmiot świadczący usługi podstawowe. Ponadto jednostka nie oblicza podatku VAT płacąc podatek należny od pozostałej sprzedaży (podlegającej opodatkowaniu)- zgodnie z ustawą o VAT (sprzedaż sporadyczna) – dotyczy usług najmu oraz sprzedaży obiadów dla pracowników Szpitala (personelu medycznego i niemedycznego). Dokonując jednak zakupów towarów i usług Szpital płaci podatek VAT (jest kosztem jednostki). Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i wszystkie przedstawione informacje oraz zadane w poz. 75 wniosku pytanie, Szpital prosi o indywidualną interpretację Dyrektora KIS w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi za zakupione w ramach realizacji projektu do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Faktury VAT związane z realizacją ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pod nazwą „...”, bowiem nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zauważyć należy również, że wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 1106 ze zm.) jest błędny. Obecnie tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opublikowany został w Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj