Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.488.2020.1.SL
z 14 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność Działalność Gminy obejmuje zarówno czynności niestanowiące działalności gospodarczej jak i czynności spełniające definicję działalności gospodarczej wynikające z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W dniu 18 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie „Modernizacja Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami, Działanie 6.1. Efektywny system gospodarowania odpadami. W ramach złożonego wniosku Gmina otrzymała dofinansowanie do realizacji ww. przedsięwzięcia (umowa nr (…) z dnia 15 lipca 2020 r. zawarta pomiędzy Województwem a Gminą. Projekt zakłada rozbudowę i modernizację istniejącego Punku Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) (…). Planuje się budowę hali o konstrukcji stalowej o wymiarach 35 m x 10 m z posadzką betonową do magazynowania odpadów, budowę ogrodzenia, zakup elektrycznego wózka widłowego z wagą oraz kontenerów i pojemników na odpady komunalne. Głównym celem projektu jest zwiększenie udziału odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny na terenie Gminy od 2021 roku (pierwszy pełny rok po zakończeniu realizacji inwestycji).


Cele szczegółowe projektu to:

  1. Zapewnienie mieszkańcom gminy swobodnego dostępu do punktu zbierania odpadów.
  2. Polepszenie stanu ekologicznego terenów objętych zasięgiem działania projektu.
  3. Podniesienie standardu życia mieszkańców gminy.
  4. Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców.


Zadaniem zmodernizowanego PSZOK będzie :

  • spełnienie standardów, norm oraz przepisów prawa krajowego i UE,
  • zwiększenie recyklingu i odzysku odpadów,
  • stworzenie możliwości nieodpłatnego pozbywania się problemowych odpadów,
  • poprawa czystości na obszarze gminy,
  • zapewnienie bezpieczeństwa środowiska (eliminacja „dzikich wysypisk” i nielegalnego spalania odpadów w domach).


Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, PSZOK po modernizacji:

  • zapewni łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy 44 godzin tygodniowo, 5 dni w tygodniu, w tym 2 dni minimum do godziny 18:00,
  • będzie posiadał punkt przyjmowania rzeczy używanych niestanowiących odpadów, celem ponownego użycia,
  • będzie posiadał punkt napraw (przygotowania do ponownego użycia),
  • zapewni przyjmowanie co najmniej 14 frakcji odpadów komunalnych.


Całkowity koszt realizacji inwestycji to 747 519,89 zł brutto. Dofinansowanie 80% tj. 598 015,90 zł. Planowana inwestycja jest jednym z zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 713) oraz w art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439). PSZOK stanowi środek trwały Gminy.


Z tytułu realizacji inwestycji Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Podstawowym celem istnienia PSZOK jest realizacja zadań własnych samorządu, wynikających z przepisów prawa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia w zakresie modernizacji Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina uważa, że nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu „Modernizacja Punku Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (…)”.


Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą służyć Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina przedmiotowy projekt będzie realizowała w ramach zadań własnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności m.in. sprawy utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Jednocześnie art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439) również wskazuje, że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności m.in. tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz mogą tworzyć i utrzymywać punkty napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami. Przedmiotowe zadanie własne jest i w dalszym ciągu będzie realizowane przez Gminę. Gmina z tego tytułu nie będzie osiągała żadnych dochodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 i 15 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności dotyczą m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1439), gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w pkt 5, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.


W dniu 18 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie „Modernizacja Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami, Działanie 6. 1. Efektywny system gospodarowania odpadami. W ramach złożonego wniosku Gmina otrzymała dofinansowanie do realizacji ww. przedsięwzięcia (umowa nr (…) z dnia 15 lipca 2020 r. zawarta pomiędzy Województwem a Gminą. Projekt zakłada rozbudowę i modernizację istniejącego Punku Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) (…). Planuje się budowę hali o konstrukcji stalowej z posadzką betonową do magazynowania odpadów, budowę ogrodzenia, zakup elektrycznego wózka widłowego z wagą oraz kontenerów i pojemników na odpady komunalne.


Głównym celem projektu jest zwiększenie udziału odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny na terenie Gminy od 2021 roku. Cele szczegółowe projektu to:

  1. Zapewnienie mieszkańcom gminy swobodnego dostępu do punktu zbierania odpadów.
  2. Polepszenie stanu ekologicznego terenów objętych zasięgiem działania projektu.
  3. Podniesienie standardu życia mieszkańców gminy.
  4. Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców.


Zadaniem zmodernizowanego PSZOK będzie :

  • spełnienie standardów, norm oraz przepisów prawa krajowego i UE,
  • zwiększenie recyklingu i odzysku odpadów,
  • stworzenie możliwości nieodpłatnego pozbywania się problemowych odpadów,
  • poprawa czystości na obszarze gminy,
  • zapewnienie bezpieczeństwa środowiska (eliminacja „dzikich wysypisk” i nielegalnego spalania odpadów w domach).


Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, PSZOK po modernizacji:

  • zapewni łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy 44 godzin tygodniowo, 5 dni w tygodniu, w tym 2 dni minimum do godziny 18.00,
  • będzie posiadał punkt przyjmowania rzeczy używanych niestanowiących odpadów, celem ponownego użycia,
  • będzie posiadał punkt napraw (przygotowania do ponownego użycia),
  • zapewni przyjmowanie co najmniej 14 frakcji odpadów komunalnych.


Całkowity koszt realizacji inwestycji to 747 519,89 zł brutto. Dofinansowanie 80% tj. 598 015,90 zł. Planowana inwestycja jest jednym z zadań własnych.


Z tytułu realizacji inwestycji Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Podstawowym celem istnienia PSZOK jest realizacja zadań własnych samorządu, wynikających z przepisów prawa.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez podmiot uznany za podatnika dla tych czynności.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Gmina realizuje zadania własne z zakresu unieszkodliwiania odpadów komunalnych, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, nałożone na nią odrębnymi przepisami, tj. ustawą o samorządzie gminnym. Wnioskodawca realizując wskazane przedsięwzięcie nie będzie działał jako podatnik podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą służyć Gminie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano Gmina z tytułu realizacji ww. projektu nie będzie osiągała żadnych dochodów.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji projektu pn.: „Modernizacja Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj