Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.435.2020.1.MP
z 15 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Spółkę w zakresie kampanii informacyjnych i kampanii społecznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Spółkę w zakresie kampanii informacyjnych i kampanii społecznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Podstawowa działalność Spółki obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie ogólnokrajowych i regionalnych audycji radiowych.


Spółka wykonuje działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zwolnioną z podatku oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.


Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawiera i będzie zawierać w przyszłości umowy z podmiotami głównie sfery publicznej (ministerstwa i urzędy, organy administracji, jednostki samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, instytucje kultury, instytuty, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne działające w sferze publicznej), których przedmiotem jest odpłatne zlecenie Spółce przeprowadzenia (współuczestnictwa w prowadzeniu) kampanii informacyjnych, kampanii społecznych. Wymienione kampanie charakteryzują się tym, że na zamówienie danego podmiotu emitowany jest spot lub seria spotów informacyjnych o ustalonej formie i treści, które w określonym czasie i określoną liczbę razy, są emitowane przez Spółkę. Kampania informacyjna/społeczna i ww. emisja jest finansowana w całości lub w części przez zamawiającego. Zamawiający może zlecić realizację kampanii informacyjnej/społecznej przez pośrednika (np. dom mediowy). Wówczas takie zlecenie będzie fakturowane na pośrednika.


Przedmiotowe spoty przede wszystkim dotyczą treści społecznie użytecznych. Mają one charakter edukacyjny i informacyjny. Popularyzują wiedzę z różnych dziedzin, w szczególności z zakresu ochrony i promocji zdrowia, zasad funkcjonowania państwa i prawa, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii i pamięci narodowej, sportu, funkcjonowania organizacji międzynarodowych, w tym Unii Europejskiej itp. Cechą spotów jest także rozpowszechnianie informacji społecznie użytecznych, dotyczących albo ogólnie działalności, albo szczegółowo danych zdarzeń z działalności podmiotów zamawiających, np. akcji prowadzonych przez poszczególne ministerstwa, urzędy i organizacje, treści procesu legislacyjnego w danym zakresie, a także recenzji, komentarzy, publicystyki na temat tych zdarzeń. Treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert. Nie zmierza ona do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Treść spotu może zawierać wskazanie podmiotu finansującego, który zlecił jego emisję (np. ministerstwa, urzędu, organizacji).


W zależności od zapisów konkretnej umowy spoty nazywane są m.in. jako „spoty informacyjne”, „spoty społeczne”, „spoty reklamowe”. Charakter tych spotów pozostaje jednak specyficzny dla danego typu, rozpoznawalny i jednolity, tak jak w opisie powyżej. Realizując postanowienia zawartej umowy Spółka emituje konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji. Pomimo, iż może zdarzyć się sytuacja, w której konkretny spot zostanie wyemitowany w wyodrębnionym bloku reklamowym nie wpłynie to na jego treść oraz charakter (w szczególności w dalszym ciągu spoty wyemitowane w ww. paśmie nie zawierają treści ukierunkowanych na komercyjną promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego, jego oferty, itd.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane przez Spółkę w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych, korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Według stanowiska Spółki, czynności wymienione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, są zwolnione z podatku od towarów i usług, na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie jednostek publicznej radiofonii i telewizji, oraz wyłącznie usług, które są związane z realizacją zadań przypisanych ustawowo publicznej radiofonii i telewizji (usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji). Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.


Spółka w przedmiotowej sprawie świadczy wyłącznie usługi związane z realizacją ustawowych zadań publicznej radiofonii i telewizji. Czynności te nie mają związku z promocją komercyjną lub reklamą.


Przedmiotowe przesłanki zwolnienia z podatku wynikają konsekwentnie z przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.


W jej art. 1 ustawodawca określa ogólne zadania publicznych mediów. Wymienia wśród nich m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.


Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia z VAT, należy odnieść się do brzmienia art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.


Do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych; popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu.


A więc określając zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez powyższą ustawę o radiofonii i telewizji. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków, wyklucza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT.


Jak wcześniej wskazano Spółka, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie programów radiowych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym. Ponadto z treści opisu zdarzeń bieżących i przyszłych jak wyżej wynika, że Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawarła i zamierza zawrzeć w przyszłości umowy dotyczące kampanii informacyjnych, kampanii społecznych, których przedmiotem jest emisja spotów o treściach w zakresie użyteczności publicznej. Należy uznać, że realizacja kampanii informacyjnych i kampanii społecznych wypełnia przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie z podatku od towarów i usług, gdyż opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy.


Jednocześnie Spółka podkreśla, że treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych, jak również nie zmierza do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług oraz nie służy bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług. Tym samym przesłanki wyłączające zwolnienie z podatku od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 34 nie mają tu zastosowania.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy oraz regulacjami ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczącymi zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi, realizowane przez Spółkę na rzecz podmiotów finansujących w ramach umów dotyczących kampanii informacyjnych, kampanii społecznych polegających na emisji różnorodnych spotów przez Spółkę publicznej radiofonii w zróżnicowanym paśmie antenowym korzystają / będą korzystały z ww. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Należy jednocześnie wskazać, że w omawianej sprawie nie ma znaczenia czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji.


Zatem skoro wszystkie emitowane przez Spółkę spoty nie zawierają treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego ofert, należy stosować do nich zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.


Powyższe stanowisko jest zgodne z dostępną publicznie interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 stycznia 2017 r. Sygnatura: 1462-IPPP2.4512.841.2016.1.RR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2020 r., poz. 805) jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”.

W myśl art. 26 ust. 3 tej ustawy, radiofonię publiczną tworzą:

  1. spółka „Polskie Radio – Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą;
  2. spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, zwane dalej „spółkami radiofonii regionalnej”.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, zadaniem radiofonii i telewizji jest:

  1. dostarczanie informacji;
  2. udostępnianie dóbr kultury i sztuki;
  3. ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki;
    3a) upowszechnianie edukacji obywatelskiej;
  4. dostarczanie rozrywki;
  5. popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

W ust. 1a ustawodawca precyzuje ogólne zadania wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy, wskazując na przykładowy katalog zadań leżących w kompetencji publicznego radia i telewizji, wynikających z realizacji misji, wymieniając w szczególności:

  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych określonych w ustawie lub karcie powinności;

    2a) tworzenie i dostarczanie przez sieci telekomunikacyjne audialnych, audiowizualnych i tekstowych usług innych niż programy, związanych z programami, uzupełniających, poszerzających lub wzbogacających je, które realizują demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczeństwa, w tym audiowizualnych usług medialnych na żądanie;

    2b) rozwijanie kontaktów z odbiorcami programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a, w tym przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość;
  3. budowa lub eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych lub telewizyjnych oraz innych urządzeń służących do dostarczania programów, o których mowa w pkt 1 i 2, i usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b;
  4. (uchylony)
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych, tworzenia i dostarczania usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b, a także zachęcanie do korzystania z takich technik;
  6. prowadzenie działalności w zakresie nabywania, przygotowywania, produkcji lub koprodukcji audycji i innych materiałów na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;

    6a) prowadzenie działalności w zakresie zachowywania, ochrony, konserwacji i uzupełniania zbiorów audycji i innych materiałów nabytych lub wytworzonych na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    8a) uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i rozpowszechnianie programów oraz tworzenie i dostarczanie usług, o których mowa w pkt 2a, służących przedstawianiu Rzeczypospolitej Polski, jej języka, historii lub kultury za granicą, w tym na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą, lub przyczynianie się do tworzenia, rozpowszechniania lub dostarczania takich programów lub usług;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że podstawowa działalność Spółki obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie ogólnokrajowych i regionalnych audycji radiowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawiera i będzie zawierać w przyszłości umowy z podmiotami głównie sfery publicznej (ministerstwa i urzędy, organy administracji, jednostki samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, instytucje kultury, instytuty, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne działające w sferze publicznej), których przedmiotem jest odpłatne zlecenie Spółce przeprowadzenia (współuczestnictwa w prowadzeniu) kampanii informacyjnych, kampanii społecznych. Wymienione kampanie charakteryzują się tym, że na zamówienie danego podmiotu emitowany jest spot lub seria spotów informacyjnych o ustalonej formie i treści, które w określonym czasie i określoną liczbę razy, są emitowane przez Spółkę. Kampania informacyjna/społeczna i ww. emisja jest finansowana w całości lub w części przez zamawiającego. Zamawiający może zlecić realizację kampanii informacyjnej/społecznej przez pośrednika (np. dom mediowy). Przedmiotowe spoty przede wszystkim dotyczą treści społecznie użytecznych. Mają one charakter edukacyjny i informacyjny. Popularyzują wiedzę z różnych dziedzin, w szczególności z zakresu ochrony i promocji zdrowia, zasad funkcjonowania państwa i prawa, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii i pamięci narodowej, sportu, funkcjonowania organizacji międzynarodowych, w tym Unii Europejskiej itp. Cechą spotów jest także rozpowszechnianie informacji społecznie użytecznych, dotyczących albo ogólnie działalności, albo szczegółowo danych zdarzeń z działalności podmiotów zamawiających, np. akcji prowadzonych przez poszczególne ministerstwa, urzędy i organizacje, treści procesu legislacyjnego w danym zakresie, a także recenzji, komentarzy, publicystyki na temat tych zdarzeń. Treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert. Nie zmierza ona do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Treść spotu może zawierać wskazanie podmiotu finansującego, który zlecił jego emisję (np. ministerstwa, urzędu, organizacji).


W zależności od zapisów konkretnej umowy spoty nazywane są m.in. jako „spoty informacyjne”, „spoty społeczne”, „spoty reklamowe”. Charakter tych spotów pozostaje jednak specyficzny dla danego typu, rozpoznawalny i jednolity, tak jak w opisie powyżej. Realizując postanowienia zawartej umowy Spółka emituje konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji. Pomimo, iż może zdarzyć się sytuacja, w której konkretny spot zostanie wyemitowany w wyodrębnionym bloku reklamowym nie wpłynie to na jego treść oraz charakter (w szczególności w dalszym ciągu spoty wyemitowane w ww. paśmie nie zawierają treści ukierunkowanych na komercyjną promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego, jego oferty, itd.).


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach umów dotyczących kampanii informacyjnych i kampanii społecznych, polegających na emisji różnorodnych spotów na antenie radiowej.

W omawianej sprawie w pierwszej kolejności należy poddać analizie konstrukcję normy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, która, jak wskazuje również Wnioskodawca, ma charakter podmiotowo – przedmiotowy. Z jednej strony ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia z VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji, a z drugiej wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.


Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia, należy odnieść się do art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia realizuje misję, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i obcym oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych, popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i działalności w zakresie sportu.


Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca, działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie ogólnokrajowych i regionalnych audycji radiowych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym. Ponadto z treści wniosku wynika, że Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawarła i zamierza zawrzeć w przyszłości umowy z podmiotami głównie sfery publicznej (ministerstwa, urzędy, organy administracji, jednostki samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, instytucje kultury, instytuty, stowarzyszenia, fundacje itp.), dotyczące kampanii informacyjnych, kampanii społecznych, których przedmiotem jest emisja różnorodnych spotów na antenie radiowej. W analizowanej sprawie uznać należy, że realizacja kampanii informacyjnych i kampanii społecznych wypełnia przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie z podatku od towarów i usług, gdyż opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Jednocześnie Strona wskazała, że treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani producenta, jak również nie zmierza do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług oraz nie służy bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług. Tym samym przesłanka wyłączająca zwolnienie z podatku od towarów i usług określona w art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. c nie ma zastosowania w tej sprawie.


W konsekwencji, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy oraz mając na uwadze regulacje ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczące zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi, realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów finansujących w ramach umów dotyczących kampanii informacyjnych, kampanii społecznych polegających na emisji różnorodnych spotów na antenie radiowej w zróżnicowanym paśmie antenowym, korzystają / będą korzystały z ww. zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.


Wskazać jednocześnie należy, że w omawianej sprawie nie ma znaczenia czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym, czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji, świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji. Zatem, skoro wszystkie emitowane przez Wnioskodawcę spoty nie zawierają treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego ofert, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w omawianej sprawie właściwe jest zastosowanie przez Spółkę w odniesieniu do ww. czynności zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.


Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj