Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.516.2020.2.MM
z 15 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wsparcia:

  • jest prawidłowe w części dot. zwolnienia przychodu z tytułu otrzymania grantu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • jest nieprawidłowe w części dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie działalności gospodarczej sfinansowanych ww. grantem (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 29 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wsparcia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Prowadząc Hotel w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca znajduje się w grupie bezpośrednio dotkniętej skutkami panującej epidemii COVID-19.

W dniu xx czerwca Wnioskodawca podpisał umowę o powierzenie grantu z Województwem. W dniu xx lipca 2020 roku Wnioskodawca otrzymał wsparcie w formie Grantu – Bon (…), który stanowi pomoc publiczną w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej pandemii COVID-19. Pomoc Wnioskodawca otrzymał w wysokości 180.000,00.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielono odpowiedzi na następujące pytania:

  • Wskazanie podstawy prawnej otrzymanego wsparcia z uwzględnieniem konkretnych przepisów prawa?
    Ramy prawne udzielonego wsparcia w formie Grantu:
    1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 347, str. 320 z późn. zm.).
    2. Komunikat Komisji Europejskiej – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 1/01 z 20.03.2020 r.) ze zmianami wprowadzonymi Komunikatem Komisji Europejskiej – Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 112 1/1 z 4.04.2020 r.).
    3. Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COV1D-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).
    4. Ustawa z dnia 17 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 694).
    5. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 kwietnia 2020 roku w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz.773).
    6. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 z późn. zm.).
    7. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).
    8. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.).
    9. Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (…) przyjęty Uchwałą Nr (…) Zarządu Województwa.
    10. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa przyjęty Uchwałą nr (…) Zarządu Województwa.
    11. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 22 sierpnia 2019 r.
  • W ramach jakiego projektu Wnioskodawca otrzymał opisany grant?
    Grant został udzielony w ramach projektu grantowego: „(…)” realizowanego w (…).
  • Na jakie konkretnie cele Wnioskodawca otrzymał wsparcie?
    Zgodnie z „REGULAMINEM UDZIELANIA GRANTÓW W RAMACH PROJEKTU GRANTOWEGO (…): „Udzielony grant może zostać przeznaczony na pokrycie wszelkich niezbędnych wydatków na utrzymanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa, w celu utrzymania pełnych etatów, zadeklarowanych we wniosku o przyznanie bonu (…)”. Wnioskodawca zadeklarował utrzymanie 20 etatów przez 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
  • Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie ma charakter dotacji celowej; jeśli tak, czy jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.)?
    Według Wnioskodawcy wsparcie to nie ma charakteru dotacji celowej – Bon (…), zdaniem Wnioskodawcy, w całości był finansowany ze środków Unii Europejskiej.
  • Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie ma charakter zwrotny, jeżeli tak należy wskazać, w jakiej sytuacji i w jaki sposób nastąpi rozliczenie tych środków?
    Wsparcie ma charakter bezzwrotny tylko w przypadku spełnienia poniższych warunków:
    • utrzymanie działalności gospodarczej w okresie 3 miesięcy od dnia otrzymania płatności,
    • utrzymanie pełnych etatów, zadeklarowanych we wniosku o przyznanie bonu (…), w okresie trzech miesięcy od dnia złożenia tego wniosku,
    • dopełnienie obowiązków informacyjnych o otrzymaniu pomocy z UE,
    • przechowywanie i archiwizacja dokumentów dotyczących realizacji „Umowy o powierzeniu grantu”.
    W przypadku niedopełnienia ww. obowiązków Grantodawca ma prawo nałożyć korektę finansową na Grantobiorcę, tzn. żądać całkowitego lub proporcjonalnego zwrotu środków.
    Rozliczenie środków następuje w drodze złożenia sprawozdania z rozliczenia bonu (…) najpóźniej do 120 dni od otrzymania przez Grantobiorcę środków na rachunek bankowy.
  • Z jakich środków zostało wypłacone Wnioskodawcy niniejsze wsparcie (środków pochodzących z Unii Europejskiej, budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, innych – jakich)?
    Niniejsze wsparcie zostało wypłacone ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.
  • Wskazanie Podmiotu, za pośrednictwem którego została zrealizowana płatność niniejszego wsparcia?
    Płatność została zrealizowana za pośrednictwem:
    (…)
  • Jakie negatywne konsekwencje ekonomiczne dotknęły Wnioskodawcę na skutek panującej pandemii COVID-19?
    Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020r.w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, wydanego na podstawie art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w okresie już od dnia 14 marca 2020r. aż do odwołania, na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.
    Poza wstrzymaniem do odwołania przemieszczania się pasażerów w transporcie kolejowym wykonywanym z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzeniem obowiązkowej kwarantanny dla osób przekraczających granicę oraz kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego dla osób zdrowych, które pozostawały w styczności z osobami chorymi na choroby zakaźne, ww. rozporządzenie Ministra Zdrowia ustanowiło również ograniczenie prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności między innymi:
    1. polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu, z wyłączeniem realizacji usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub jej przygotowywaniu i dostarczaniu oraz działalności restauracyjnej lub barowej prowadzonej w środkach transportu, wykonywanej przez oddzielne jednostki i na tej podstawie już Wnioskodawca był zmuszony do zamknięcia restauracji hotelowej i (…) od 15 marca 2020 r. Restauracja została uruchomiona dopiero w dniu 18.05.2020 r., a (…) jest w dalszym ciągu zamknięty;
    2. związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce i na tej podstawie już Wnioskodawca był zmuszony do odwołania wszelkich kongresów (np. rezerwacji corocznego Kongresu (…), który odwołał 100% obłożenie hotelu Wnioskodawcy) konferencji i szkoleń kontrahentów Wnioskodawcy od 15 marca 2020 r. aż do odwołania;
    3. związanej z konsumpcją i podawaniem napojów i na tej podstawie już Wnioskodawca był zmuszony do zamknięcia (…) od 15 marca 2020 r. aż do odwołania;
    4. związanej z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania i na tej podstawie już Wnioskodawca był zmuszony do zamknięcia hotelu od 15 marca 2020 r. do 4 maja br.;
    5. w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych i na tej podstawie Wnioskodawca już był zmuszony do zamknięcia działalności jako ośrodek rehabilitacyjny (Hotel jest wpisany na listę takich ośrodków) od 15 marca 2020 r. Sanatoria uruchomiono w dniu 15 czerwca br., ale wyjazdy te w dalszym ciągu nie cieszą się dużym powodzeniem.
    Powyższe ograniczenia polegały na całkowitym zakazie prowadzenia wymienionych w tych przepisach rodzajów działalności (pkt a-d powyżej) lub na nieudzielaniu pacjentom świadczeń opieki zdrowotnej (pkt e powyżej).
    Następnie, rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, w okresie od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. W okresie epidemii, do odwołania, utrzymano ograniczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wskazane powyżej, za wyjątkiem ograniczenia wskazanego w punkcie „d” i funkcjonowania restauracji hotelowej.
    Brak ograniczeń prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wskazanym w punkcie „d” był jednak wyłącznie pozorny. Faktycznie bowiem, z uwagi na zmiany wprowadzone w ww. rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20 marca 2020 r. w dniu 24 marca 2020 r., działalność taka w zasadzie nie mogła być wykonywana. 24 marca 2020 r. wprowadzono bowiem istotne zakazy w zakresie przemieszczania się osób przebywających na terenie RP, za wyjątkiem m.in. przemieszczania się w celach zawodowych, służbowych, zaspokajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego.
    Aktualnie Hotel położony w miejscowości uzdrowiskowej, turystycznej, z uwagi na epidemię COVID-19 jest wykorzystywany w ograniczonym zakresie. Prowadzenie działalności hotelarskiej jest obecnie bardzo utrudnione ze względu obawy Gości przed zakażeniem, co przekłada się bezpośrednio na zdecydowanie zmniejszone obłożenie w porównaniu do lat poprzednich . Mimo otwarcia części hotelowej w dniu 04.05.2020 r. w hotelu pojawili się wyłącznie pojedynczy Goście, co de facto generowało straty! Zbyt mała ilość Gości nie pozwala na prowadzenie rentownej działalności Hotelu (…) – przychody są zdecydowanie mniejsze w porównaniu z przychodami z roku 2019, a koszty stałe wynoszą paręset tysięcy złotych miesięcznie!
    Przedłużający się stan epidemiczny na terenie Polski i trwające w dalszym ciągu załamanie się usług hotelowych, turystycznych oraz ograniczenia w ruchu międzynarodowym spowodowały spadek obrotów Wnioskodawcy w ostatnim czasie. W miesiącach marzec i kwiecień 2020 r. Wnioskodawca odnotował straty w wysokości około 200 000 zł miesięcznie!
    W maju, mimo ustawowego zniesienia zakazu otwarcia hoteli, rezerwacje i przychody były znikome, a strata wyniosła 165 000 zł. W czerwcu Wnioskodawca również odniósł stratę w wysokości 46.000 zł.
  • Jakie wydatki Wnioskodawca pokryje z otrzymanego grantu?
    Z otrzymanego grantu Wnioskodawca pokrył wydatki firmowe, takie jak: wynagrodzenia dla pracowników, faktury za media: energię, gaz, wodę, zakup towarów i materiałów do magazynów hotelowych: zaopatrzenie kuchni, restauracji hotelowej, środki czystości, zapłata za usługi firmowe, np.: monitoring, pralnia, konserwacja dźwigów, inne prace serwisowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana pomoc publiczna stanowi przychód zwolniony z opodatkowania?
  2. Czy wydatki firmowe sfinansowane z otrzymanego grantu stanowią koszty podatkowe?

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana pomoc stanowi przychód zwolniony z opodatkowania, a wydatki firmowe sfinansowane z tych środków stanowią koszty uzyskania przychodów. Otrzymana pomoc ma rekompensować poniesione straty wyrządzone przez COVID-19 oraz zapobiegać utracie płynności oraz ewentualnej upadłości firmy. Nie jest to dotacja na rozwój i innowacje, lecz forma pomocy w nadzwyczajnej sytuacji, w jakiej znalazła się firma. Obowiązek opodatkowania otrzymanej pomocy lub brak możliwości uznania za koszty podatkowe wydatków sfinansowanych z tych środków powodowałby, że pomoc nie spełniałaby swojej definicji jako „bon (…)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wsparcia jest:

  • prawidłowe – w części dot. zwolnienia przychodu z tytułu otrzymania grantu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • nieprawidłowe – w części dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie działalności gospodarczej sfinansowanych ww. grantem (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust 1 ww. ustawy: przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.


Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl natomiast art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że: przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi hotel i znajduje się w grupie przedsiębiorców bezpośrednio dotkniętej skutkami panującej pandemii COVID-19. W dniu xx czerwca br. Wnioskodawca podpisał umowę o powierzenie grantu z Województwem. W dniu xx lipca 2020 r. Wnioskodawca otrzymał wsparcie w formie grantu – Bon (…), który stanowi pomoc publiczną w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej pandemii COVID-19. Grant został udzielony w ramach projektu grantowego: „(…)” realizowanego w (…). Niniejsze wsparcie zostało wypłacone ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisami stanowiącymi podstawę przyznania środków pomocowych, w tym „(…)”, jest ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431, z późn. zm.) oraz wydane na podstawie art. 27 ust. 4 tej ustawy rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 773).

Natomiast Regionalny Program Operacyjny dla województwa finansowany jest z dwóch źródeł: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowaniu ze środków unijnych towarzyszyć może dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Pomoc w ramach tzw. (…) Tarczy Antykryzysowej obejmuje pakiety: medyczny, przedsiębiorczości, płynności finansowej, społeczny, edukacyjny i rozwoju.

Jednym z projektów realizowanych w ramach (…) Tarczy Antykryzysowej jest projekt grantowy – Bony (…). Z Regulaminu udzielania grantów w ramach projektu grantowego „(…)” wynika m.in., że:

  • pomoc nakierowana na łagodzenie skutków wystąpienia pandemii COVID-19, przewidziana w niniejszym projekcie grantowym stanowi pomoc publiczną i będzie udzielana zgodnie z warunkami przewidzianymi w Komunikacie Komisji Europejskiej: Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 l/01) (Dz. Urz. UE.C nr 91l str. 1) ze zmianami wprowadzonymi Komunikatem Komisji Europejskiej: Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 112 I/01) (Dz. Urz. UE.C 2020 Nr 112I, str. 1);
  • projekt grantowy to przedsięwzięcie realizowane przez (…) pn. (…), współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, polegające na udzielaniu grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu przez grantobiorców;
  • wnioski wybrane do dofinansowania w wyniku pozytywnej oceny uzyskają pomoc w formie bezzwrotnych dotacji bezpośrednich w ramach (…);
  • udzielony grant może zostać przeznaczony na pokrycie wszelkich niezbędnych wydatków na utrzymanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa, w celu utrzymania pełnych etatów, zadeklarowanych we wniosku o przyznanie bonu (…),
  • w celu rozliczenia przyznanego bonu (…) grantodawca zweryfikuje, czy okresie 3 miesięcy od uzyskania grantu (tj. otrzymania środków) działalność gospodarcza grantobiorcy nie została zawieszona oraz czy w okresie 3 miesięcy od złożenia wniosku o przyznanie bonu (…) nie nastąpiła redukcja zatrudnienia w stosunku do deklarowanego we wniosku o przyznanie bonu (…),
  • Grantodawca ma prawo zażądać od grantobiorcy złożenia dokumentów potwierdzających osiągnięcie i utrzymanie celu określonego we wniosku o przyznanie grantu; w celu weryfikacji realizacji przez grantobiorcę określonych w umowie o powierzeniu grantu założeń, grantobiorca będzie zobowiązany złożyć za pośrednictwem generatora wniosków informację/sprawozdanie z realizacji bonu (…)

Ze szczegółowych informacji dotyczących bonów (…) wynika, że grantobiorcą może być wyłącznie mały lub średni przedsiębiorca, który jednocześnie spełnia wszystkie wskazane poniżej warunki:

  1. posiada siedzibę lub w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą główne miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa, a także faktycznie prowadzi działalność na terenie województwa,
  2. boryka się z trudnościami finansowymi, które zaistniały wskutek pandemii COVID-19 oraz jego sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, tj. jego obroty w dowolnym miesiącu od 1 lutego 2020 r. w porównaniu do średnich miesięcznych obrotów w 2 półroczu 2019 r. spadły o co najmniej 50%,
  3. na dzień 31 grudnia 2019 r. prowadził działalność gospodarczą oraz w dniu 31 grudnia 2019 r. nie znajdował się w trudnej sytuacji w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.,
  4. na dzień 31 grudnia 2019 r. nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne,
  5. zatrudnia co najmniej jednego pracownika innego niż właściciel.

Wsparcie w ramach bonu (…) może zostać przeznaczone wyłącznie na zaspokojenie potrzeb w zakresie płynności i wsparcie (…) małych i średnich przedsiębiorstw borykających się z trudnościami finansowymi, które zaistniały wskutek pandemii COVID-19 oraz tych, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w związku z tą pandemią. Środki finansowe w ramach przyznanego grantu przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów bieżącej działalności grantobiorcy. Istotą projektu grantowego jest udzielanie przez grantodawcę przedsiębiorcom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw bezzwrotnych grantów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb związanych z zachowaniem płynności finansowej w celu utrzymania zadeklarowanej liczby pracowników z (…) w przeliczeniu na pełny wymiar czasu w okresie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o przyznanie bonu (…).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem dochody korzystają z ww. zwolnienia jedynie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie obie przesłanki, tj.:

  • dochody pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pierwsza z nich dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą m.in. od organizacji międzynarodowej i przyznano je na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tą organizacją przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Druga z przesłanek natomiast określa warunek dotyczący bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną celów programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Projekt grantowy, o którym mowa we wniosku, jest przedsięwzięciem współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie bezzwrotnych dotacji bezpośrednich.

Określone w regulaminie warunki dotyczące sposobu wykorzystania środków otrzymanych w ramach pomocy oraz konieczności szczegółowego rozliczenia przez przedsiębiorców wydatków pokrytych z otrzymanego grantu (odrębna ewidencja księgowa, obowiązek złożenia sprawozdania z realizacji celu) świadczą jednoznacznie, że to przedsiębiorca jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu (zachowanie płynności finansowej w celu utrzymania zadeklarowanych miejsc pracy), w ramach którego otrzymuje wsparcie, a (…) jako Instytucja Pośrednicząca dystrybuuje te środki.

Co również istotne niniejsze wsparcie dotyczy wprawdzie bezpośrednio skutków związanych z COVID-19, jednak nie wynika z ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn.zm.), ponieważ dotyczy pomocy w formie dotacji w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 przyznawanej na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19.

Zatem w niniejszej sprawie przekazywany grant – bon (…) spełnia obie przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, więc wprost z tej ustawy wynika jego charakter, tzn. że stanowi przychód wolny od podatku dochodowego.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik korzysta, oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie to ma zatem zastosowanie, gdy otrzymane przez podatnika dochody pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych oraz gdy podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel danego programu.

Jak wskazano powyżej, przedsięwzięcie realizowane przez (…) pn. „(…)” w ramach (…) jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zatem otrzymany przez Wnioskodawcę grant – bon (…) spełnia warunek określony w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, natomiast (…) jest instytucją upoważnioną do rozdzielania tych środków.

Reasumując – otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc publiczna stanowi przychód zwolniony z opodatkowania.

Przechodząc z kolei do kwestii ustalenia, czy poniesione wydatki związane z bieżącą działalnością, a sfinansowane z otrzymanego grantu Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Jednocześnie, ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku i wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a uzyskaniem (zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła) przychodów spoczywa na podatniku. To właśnie on musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności. Decydując się na poniesienie określonych wydatków, podatnik musi sam dokonać oceny, czy wydatki, które poniósł, mają na celu uzyskanie przychodu albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, a następnie podjąć decyzję o ich ewentualnym zakwalifikowaniu do kosztów podatkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że z otrzymanego grantu, Wnioskodawca pokrył wydatki firmowe, takie jak: wynagrodzenia dla pracowników, faktury za media: energię, gaz, wodę, zakup towarów i materiałów do magazynów hotelowych: zaopatrzenie kuchni, restauracji hotelowej, środki czystości, zapłata za usługi firmowe, np.: monitoring, pralnia, konserwacja dźwigów, inne prace serwisowe.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych ze środków zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z treści tej regulacji bezsprzecznie wynika, że koszty, które zostały sfinansowane („pokryte”) z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą być kosztem podatkowym. O tym, że wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymanymi środkami finansowymi zwolnionymi od opodatkowania.

Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym grantem zwolnionym z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro wskazane w opisie sprawy wydatki firmowe zostały pokryte otrzymanymi przez Wnioskodawcę w ramach przyznanego grantu środkami finansowymi zwolnionymi z opodatkowania, to nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Wskazane wydatki podlegają bowiem wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – wydatki firmowe Wnioskodawcy sfinansowane z otrzymanego grantu nie stanowią kosztów podatkowych.

Jednocześnie Organ informuje, że załączniki dołączone do wniosku nie są przedmiotem oceny. Należy zwrócić uwagę na fakt, że interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska wnioskodawcy dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Dlatego też załączone pisma nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj