Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDWP.4011.73.2020.2.PP
z 12 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z poźn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2020 r. (data nadania 23 września 2020 r., data odbioru 28 września 2020 r.) Nr 0114-KDWP.4011.73.2020.1.PP o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów, tzw. „lootboxów” w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według 3% stawki ryczałtu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów, tzw. „lootboxów” w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według 3% stawki ryczałtu.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 23 września 2020 r. (data nadania 23 września 2020 r., data odbioru 28 września 2020 r.) Nr 0114-KDWP.4011.73.2020.1.PP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z dnia 29 września 2020 r., (data wpływu 8 października 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się w Polsce. Także opisana tu działalność gospodarcza wykonywana jest w Polsce.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której zajmuje się sprzedażą poprzez mechanizm tzw. „lootboxów” na stronach internetowych. Jest to szczególny rodzaj sprzedaży polegający na tym, że nabywca korzysta z wirtualnej „skrzynki", w której znajdują się rożne losowo dobrane przedmioty, najczęściej takie, które wykorzystywane są w grach (broń, "apteczki" pozwalające na odzyskanie siły w grze, tzw. skiny zmieniające ubiór wirtualnej postaci lub kolorystykę uzbrojenia, cyfrowy klucz do gier itp.).


Mechanizm polega na tym, że w zamian za określoną kwotę pieniędzy (względnie ekwiwalent w postaci różnego rodzaju punktów, wirtualnego portfela itp.) nabywca nabywa prawo do zakupu przedmiotu ze „skrzynki”. Przedmiot ten w chwili zakupu (tj. przekazania wynagrodzenia zapłaty) pozostaje jednak nieznany i zostaje wybrany dopiero później, po otwarciu „skrzynki”, w drodze losowania przeprowadzonego przez komputerowy algorytm.


W niektórych przypadkach mechanizm losowania podlega pewnym modyfikacjom: Użytkownik może stworzyć swoją własną skrzynię, tj. wybiera, jakie przedmioty mają znaleźć się w jego skrzyni i sam ustala szanse procentowe wylosowania tych przedmiotów. W takim przypadku, poprzez zapłatę podwyższonej ceny, nabywca zwiększa szansę na wylosowanie atrakcyjnego dla siebie przedmiotu. Jednak nawet w takim przypadku nabywca nie może być pewien tego, jaki będzie wynik losowania.


Wnioskodawca pozyskuje wirtualne przedmioty przede wszystkim poprzez strony internetowe –(…) oraz (…). Obie strony są pośrednikami zakupów wirtualnych przedmiotów między graczami. Po zakupie Wnioskodawca otrzymuje dokument, na którym znajduje się logo/nazwa strony pośrednika, nazwa wirtualnego przedmiotu oraz cena, za jaką Wnioskodawca go nabył. Wnioskodawca posiada również potwierdzenie przelewu za zakupiony wirtualny przedmiot wynikający z rachunku bankowego lub innego serwisu transakcyjnego (…) etc.).


Wnioskodawca następnie sprzedaje wirtualne przedmioty przez lootboxy (tj. ww. „skrzynki"), do których dostęp (nabywcom) zapewniają własne strony internetowe Wnioskodawcy.


Płatności za sprzedane przedmioty realizowane są poprzez firmy oferujące usługę typu "premium SMS" (płatność ma miejsce poprzez wysyłkę SMS-a) lub w inny sposób, obejmujący m.in. płatność poprzez karty płatnicze lub nawet płatność walutami wirtualnymi.


Sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych (dalej: „Nabywcy”). Nabywcami przedmiotów są zarówno klienci krajowi jak i zagraniczni, którzy po uiszczeniu płatności otrzymają losowy wirtualny przedmiot. Następnie takie przedmioty (np. zbroja dająca wielką moc lub szybkostrzelna broń) mogą pojawić się w grze - w zależności od przeznaczenia przedmiotu (wiele z nich związanych jest z jedną konkretną grą) oraz od decyzji Nabywcy.


Zakupiony przedmiot trafia do Nabywcy w niezmienionej formie, tj. przedmioty zostają odprzedane w takiej samej formie, w jakiej zostały one zakupione przez Wnioskodawcę.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą klasyfikowaną w ramach symbolu PKD 47.91.Z, co obejmuje sprzedaż przy wykorzystaniu lootboxów (wirtualnych „skrzynek") na stronach internetowych.


Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1, a zarazem działalnością usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prawo do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w związku z działalnością Wnioskodawcy w sensie largo (tj. bez zastosowania mechanizmu loot-box) zostało potwierdzone osobną interpretacją indywidualną, tj. interpretacją MRiF z 27.10.2016 r. sygn. 1462.IPPB1.4511.973.2016.2.EC).


W ocenie Wnioskodawcy odpowiednia klasyfikacja działalności Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to 47.00.86, tj. sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Stawka ryczałtu stosowana przez Wnioskodawcę wynosi 3,0%. Przepis, z którego stawka ta wynika (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o ryczałcie), nie odwołuje się przy tym do klasyfikacji PKWiU.


Wnioskodawca jako sposób opodatkowania wybrał zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością prowadzi ewidencję przychodu dla celów podatkowych (na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy).


Wnioskodawca oprócz pozarolniczej działalności gospodarczej (wyżej opisanej) nie uzyskuje innych przychodów. Do działalności Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. W szczególności, Wnioskodawca przed rozpoczęciem działalności (ani później) nie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy (będącej przedmiotem wniosku). Wnioskodawca nie wykonuje działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dla przychodów osiąganych ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w powyżej opisanych warunkach można zastosować stawkę 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - na podstawie art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) zwaną dalej: Ustawą o zryczałtowanym podatku, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, także w opisanych powyżej okolicznościach, mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (w tym przypadku - 3%).


Artykuł 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) Ustawy o zryczałtowanym podatku określa, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku, działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa "przetworzone". Według Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe) przetwarzać to: przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.


Zatem, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku sformułowanie "sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym" oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową "przetwarzać" to "przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).


W przedmiotowym stanie faktycznym wirtualne przedmioty nie zostaną przekształcone - zostaną one jedynie umieszczone w szczególnym mechaniźmie, umożliwiającym sprzedaż, tj. w lootboxach. Taka formuła sprzedaży zresztą nie tylko umożliwia sprzedaż, lecz wręcz ją uatrakcyjnia. Nabywca, przekazując cenę, nie wie, czy nabyty przedmiot, będzie tym przedmiotem, który go interesuje, tj. takim, za który rzeczywiście chce zapłacić określoną cenę, czy też będzie czymś innym, w tym przedmiotem osiągającym na rynku ceny o wiele wyższe niż ta właśnie przekazywana. Nabywca wie jedynie to, że nabywa przedmiot, który należy do określonej kategorii (np. broń do użycia w grze X lub grze Y).


Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotową działalność polegającą na sprzedaży wirtualnych przedmiotów należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.


Należy także podkreślić, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występują żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, działalność przedstawiona w przedmiotowym stanie faktycznym jest działalnością usługową w zakresie handlu i spełnia wszystkie warunki, ażeby uzyskane przychody z tego tytułu opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosując stawkę podatku w wysokości 3%.


Powyższe potwierdza również szereg indywidualnych interpretacji podatkowych, m.in.:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 lipca 2013 r. IPTPB1/415-257/13-4/MD:

„Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez Niego rzeczy (towarów) w ww. rozumieniu, to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, działalność polegającą na sprzedaży wirtualnych postaci i przedmiotów należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.


Wobec powyższego, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ww. przedmiotów i postaci prowadzonej przez internet, jako stanowiące przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą podlegać opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy.”


Podobne stanowiska znajdziemy w interpretacjach:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2013 r., IPTPB1/415-531/13-2/MD;
  2. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 lipca 2014 r., ITPB1/415-471/14/MR;
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 marca 2016 r., IPTPB1/4511-850/15-2/MH.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43).


Art. 1 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.


Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).


Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.). Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość stawki ryczałtu.


Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.


Mając na względzie powyższe wyjaśnienia należy przypomnieć, że Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji usług do odpowiedniej grupy. Klasyfikacji tej powinien dokonać sam podmiot gospodarczy przy ewentualnej pomocy uprawnionego organu statystycznego.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną ww. rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


W świetle powyższych przepisów, o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.


Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, precyzuje termin „towary handlowe” , który stanowi, że towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.


Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś”. Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).


Podkreślić przy tym należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.


Ponadto zauważyć należy, że warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której zajmuje się sprzedażą poprzez mechanizm tzw. lootboxów na stronach internetowych. Jest to szczególny rodzaj sprzedaży polegający na tym, że nabywca korzysta z wirtualnej „skrzynki", w której znajdują się rożne losowo dobrane przedmioty, najczęściej takie, które wykorzystywane są w grach (broń, "apteczki" pozwalające na odzyskanie siły w grze, tzw. skiny zmieniające ubiór wirtualnej postaci lub kolorystykę uzbrojenia, cyfrowy klucz do gier itp.). Mechanizm polega na tym, że w zamian za określoną kwotę pieniędzy (względnie ekwiwalent w postaci różnego rodzaju punktów, wirtualnego portfela itp.) nabywca nabywa prawo do zakupu przedmiotu ze „skrzynki”. Przedmiot ten w chwili zakupu (tj. przekazania wynagrodzenia zapłaty) pozostaje jednak nieznany i zostaje wybrany dopiero później, po otwarciu „skrzynki”, w drodze losowania przeprowadzonego przez komputerowy algorytm.


Wnioskodawca wskazał, że zakupiony przedmiot trafia do Nabywcy w niezmienionej formie, tj. przedmioty zostają odprzedane w takiej samej formie, w jakiej zostały one zakupione przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą klasyfikowaną w ramach symbolu PKD 47.91.Z, co obejmuje sprzedaż przy wykorzystaniu lootboxów (wirtualnych „skrzynek") na stronach internetowych.


Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio przez Niego rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, działalność polegającą na sprzedaży wirtualnych przedmiotów tzw. „lootboxów” należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.


Wobec powyższego, jeżeli Wnioskodawca spełnia pozostałe przesłanki ustawowe, w szczególności, jeżeli przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przewyższyły kwoty 250.000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to Wnioskodawca ma prawo do zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, jako formy rozliczenia podatku dochodowego od przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów tzw. „lootboxów”.


Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj