Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.372.2020.1.AK
z 21 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1491 ze zm.; dalej: „u.f.”). Od 2006 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1057, dalej: „u.d.p.p.w.”).

Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji. Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne.

W myśl § 5 ust. 1 Statutu Fundacji - szczegółowy zakres jej działalności obejmuje:

  1. pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób:
    1. wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    2. udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalność charytatywną;
  4. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  6. działalność na rzecz integracji cudzoziemców;
  7. ochronę i promocję zdrowia;
  8. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
  9. promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  10. działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  11. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  12. działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  13. działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  14. działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  15. naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie;
  16. działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży;
  17. kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  18. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  19. ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego;
  20. turystykę i krajoznawstwo;
  21. porządek i bezpieczeństwo publiczne;
  22. obronność państwa i działalność Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  23. upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji;
  24. udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  25. ratownictwo i ochronę ludności;
  26. pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  27. upowszechnianie i ochronę praw konsumentów;
  28. działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracę między społeczeństwami;
  29. promocję i organizację wolontariatu;
  30. pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  31. działalność na rzecz kombatantów, weteranów i osób represjonowanych;
  32. promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  33. działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  34. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

Działalność, w obszarach określonych powyżej - dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną (§ 5 ust. 2 Statutu Fundacji).

Swoje zadania Fundacja realizuje w głównej mierze poprzez udzielanie darowizn pieniężnych oraz rzeczowych na rzecz podmiotów wnioskujących o udzielenie darowizny. Przykładem powyższego może być darowizna rzeczowa obejmująca środki ochrony osobistej (w postaci płynów dezynfekcyjnych służących zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19) dokonana w ramach akcji „Przeciwdziałanie COVID-19” na rzecz dwunastu kopalń należących do: (…).

Nadmienić należy, że powyższe związane było z:

  • dużą ilością zakażeń wśród górników pracujących na Górnym Śląsku,
  • wynikającym z tego ryzykiem dalszego rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 wśród pracowników ww. kopalń, ich rodzin oraz mieszkańców Górnego Śląska,
  • koniecznością udzielenia niezwłocznej i doraźnej pomocy miejscom i regionom będącym ogniskiem pandemii.

Przekazana darowizna umożliwiła zainstalowanie u obdarowanych dozowników z płynem dezynfekcyjnym, pozwalającym pracownikom kopalń na ograniczenie ryzyka zachorowania na COVID-19, co w konsekwencji miało na celu:

  • ograniczenie liczby zakażonych wśród innych mieszkańców Górnego Śląska,
  • zmniejszenie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się koronawirusa wśród członków rodzin pracujących tam górników.

Ww. płyny dezynfekujące, będące przedmiotem darowizn na rzecz wskazanych powyżej kopalń, Fundacja zakupiła od podmiotów będących ich dystrybutorem (lub producentem), a następnie ujęła w księgach jako towary przeznaczone do realizacji celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 u.f., fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. W konsekwencji, na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak natomiast stanowi art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w., działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie (do organizacji tych, na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy zaliczane są fundacje).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 oraz pkt 23 u.d.p.p.w., sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, obejmuje m.in. zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2020 r. poz. 295 i 567) oraz w zakresie ratownictwa i ochrony ludności.

Ponadto jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 1 u.d.p.p.w., organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębnym przepisem, regulującym prawo do zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, jest art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, w myśl którego wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  • dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie zaś do art. 17 ust. 1b zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Reasumując, dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, konieczne jest spełnienie:

  • przesłanki podmiotowej, w szczególności - podatnik chcący skorzystać ze zwolnienia musi być organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach u.d.p.p.w.,
  • przesłanki przedmiotowej, wyrażającej się przeznaczeniem uzyskanego dochodu (pochodzącego ze źródeł innych niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT) na cele działalności statutowej.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy zauważyć, że:

  • Fundacja jest organizacją pożytku publicznego,
  • wynikająca z § 5 ust. 1 pkt 7 i 25 Statutu Fundacji sfera jej działań jest zbieżna swym zakresem z art. 4 ust. 1 pkt 6 oraz pkt 23 u.d.p.p.w. i obejmuje zadania w zakresie ochrony zdrowia oraz ratownictwa i ochrony ludności,
  • dochody fundacji, w części przeznaczonej na zakup płynów dezynfekujących przekazanych następnie w drodze darowizny, nie są objęte dyspozycją art. 17 ust. 1a ustawy o CIT (mimo tego, że płyny te charakteryzują się znaczną zawartością alkoholu).

Zgodnie ze słownikową definicją powołanych w cytowanej ustawie oraz w Statucie Fundacji pojęć:

  • ochrona zdrowia - to m.in. wszelka społeczna działalność, której celem jest zapobieganie chorobom (https://encyklopedia.pwn.pi/haslo/ochrona-zdrowia:3949681.html),
  • ochrona ludności - to m.in. działania (zarówno administracji publicznej jak i podmiotów indywidualnych) zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia osób (https://pl.wikipedia.org/wiki/Ochrona ludności).

Praktyczną formą realizacji rozumianych w sposób powyższy zadań było z pewnością przekazanie na rzecz dwunastu śląskich kopalń darowizny rzeczowej, obejmującej płyny dezynfekcyjne. Działanie to bowiem:

  • zapewniło osobom pracującym i zamieszkującym na Górnym Śląsku - dostęp do płynów do dezynfekcji rąk, zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) (https://www.gov.pl/web/koronawirus/porady),
  • w konsekwencji - wpisało się w rekomendowane przez Państwową Inspekcję Pracy zalecenia, zgodnie z którymi jedną z form działań przeciwepidemicznych jest zapewnienie, w ogólnodostępnych miejscach zakładu pracy - środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy (co dzięki darowiźnie przekazanej przez Fundację - było możliwe) https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/109995.bezpieczny-powrot-do-pracy-zalecenia-panstwowej-inspekcji-pracy.html).

Można więc przyjąć, że działanie Fundacji opisane w stanie faktycznym wniosku było najbardziej optymalnym sposobem realizacji jej celów statutowych, takich jak ochrona zdrowia czy też ochrona ludności zagrożonej COVID-19. Ponadto z uwagi na skoncentrowanie tej pomocy na działaniach adresowanych bezpośrednio do tych grup i środowisk, które (jak pokazała praktyka) były w danym momencie najbardziej narażone na dalsze zakażenia - pozwoliło na realizację celów statutowych Fundacji w sposób znacznie bardziej efektywny niż np. dystrybucja tychże środków dezynfekcyjnych za pośrednictwem innych podmiotów.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, dochód w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego kopalń węgla kamiennego - będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018, poz. 450 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
    1a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    1b. udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
    5a. działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyki i krajoznawstwa;
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
    22a. udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności;
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocji i organizacji wolontariatu;
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
    29a. działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203, z 2017 r. poz. 60 oraz z 2018 r. poz. 138);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    32a. rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.


Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania określone w art. 20 ustawy o działalność pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w tym przepisie.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

-w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „updop”)

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Ustalony ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop.

I tak, stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy zastrzec, że omawiane zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a updop – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Updop ściśle określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a updop. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a updop wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu, (z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w art. 17 ust. 1a). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop)

W świetle powyższego, zastosowanie powyższego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 6c updop sformułowanie „w części przeznaczonej na działalność statutową” oznacza, że realizacja „innych celów” nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od 2006 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji. Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne. § 5 ust. 1 Statutu Fundacji zawiera szczegółowy zakres działalności Wnioskodawcy. Działalność, w obszarach określonych powyżej - dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną (§ 5 ust. 2 Statutu Fundacji).

Swoje zadania Fundacja realizuje w głównej mierze poprzez udzielanie darowizn pieniężnych oraz rzeczowych na rzecz podmiotów wnioskujących o udzielenie darowizny. Przykładem powyższego może być darowizna rzeczowa obejmująca środki ochrony osobistej (w postaci płynów dezynfekcyjnych służących zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19) dokonana w ramach akcji „Przeciwdziałanie COVID-19” na rzecz dwunastu kopalń należących do: (…).

Nadmienić należy, że powyższe związane było z:

  • dużą ilością zakażeń wśród górników pracujących na Górnym Śląsku,
  • wynikającym z tego ryzykiem dalszego rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 wśród pracowników ww. kopalń, ich rodzin oraz mieszkańców Górnego Śląska,
  • koniecznością udzielenia niezwłocznej i doraźnej pomocy miejscom i regionom będącym ogniskiem pandemii.

Przekazana darowizna umożliwiła zainstalowanie u obdarowanych dozowników z płynem dezynfekcyjnym, pozwalającym pracownikom kopalń na ograniczenie ryzyka zachorowania na COVID-19, co w konsekwencji miało na celu:

  • ograniczenie liczby zakażonych wśród innych mieszkańców Górnego Śląska,
  • zmniejszenie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się koronawirusa wśród członków rodzin pracujących tam górników.

Ww. płyny dezynfekujące, będące przedmiotem darowizn na rzecz wskazanych powyżej kopalń, Fundacja zakupiła od podmiotów będących ich dystrybutorem (lub producentem), a następnie ujęła w księgach jako towary przeznaczone do realizacji celów statutowych.

Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c updop wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeszcze raz należy wskazać, że aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust.1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie z opodatkowania jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stąd też przepisy które je wprowadzają muszą być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Dopiero łączne wystąpienie celów w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w statucie Stowarzyszenia, daje podstawę do zwolnienia określonych dochodów z opodatkowania.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że zakres działań Fundacji obejmujący ochronę i promocję zdrowie (§ 5 ust. 1 pkt 7 Statutu) oraz ratownictwo i ochronę ludności (§ 5 ust. 1 pkt 25 Statutu) są zbieżne z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W związku z powyższym dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Dochód fundacji, w części przeznaczonej na zakup płynów dezynfekujących przekazanych następnie w drodze darowizny, nie jest objęty dyspozycją art. 17 ust. 1a updop, pomimo zawartości alkoholu w płynach dezynfekujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj