Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.430.2020.2.DM
z 14 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2020 r. (data wpływu 29 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 września 2020 r. (doręczone dnia 21 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycją polegającą na przebudowie budynku Wnioskodawcy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 września 2020 r. (data wpływu 29 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 września 2020 r. (doręczone dnia 21 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycją polegającą na przebudowie budynku Wnioskodawcy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jako samorządowa instytucja kultury działa na podstawie ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej (tekst jednolity z Dz. U. z 2012 roku, poz. 406 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, wychowanie przez sztukę - edukacja kulturalna, tworzenie warunków dla rozwoju działalności amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania kulturą i sztuką, wspieranie profesjonalnej i amatorskiej działalności artystycznej, organizowanie i wspieranie imprez artystyczno-rozrywkowych i rekreacyjnych, organizowanie spektakli teatralnych, koncertów, festiwali, wystaw artystycznych i wernisaży, organizowanie konkursów, przeglądów, zajęć i warsztatów artystycznych oraz kół zainteresowań, prowadzenie i organizowanie działalności zespołów muzycznych, tanecznych oraz ogniska muzycznego, prowadzenie kina, tworzenie warunków do rozwoju ruchu regionalnego, kultywowanie lokalnych tradycji i pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca może realizować także działania polegające na wynajmie sal, pomieszczeń i powierzchni reklamowych, wynajmie sprzętu akustycznego, audio-wizualnego, oświetleniowego, elementów techniki scenicznej i zabezpieczenia imprez, reklamie firmy na organizowanych imprezach, prowadzeniu działalności impresaryjnej, promocyjnej i marketingowej, kolportażu biletów na wydarzenia artystyczne organizowane przez inne podmioty.

Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Koszty bieżącej działalności i zobowiązania pokrywa z uzyskiwanych przychodów. Przychodami Wnioskodawcy są dotacje z Miasta (…) i innych jst., wpływy z prowadzonej działalności, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych oraz środki z innych źródeł.

Obrotem opodatkowanym z działalności gospodarczej Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z 2020 r. poz. 106 z późn. zm, dalej: ustawa VAT) są usługi wynajmu lokali i sal, wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego oraz czynności związane z zajęciami artystycznymi jak np. nauka gry na instrumentach, nauka śpiewu itp.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy VAT, usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, są zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, jednak ze względu na wysokość obrotów uzyskiwanych w latach poprzednich (w poprzednich latach podatkowych roczna wysokość obrotów nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, a w najbliższych latach rozmiar działalności gospodarczej zostanie jeszcze ograniczony), na podstawie art. 113 ust. 1 i 11 ustawy VAT, Wnioskodawca skorzystał z możliwości zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT zwolniony. W związku z powyższym cały uzyskiwany obrót przez Wnioskodawcę (w tym z wynajmu pomieszczeń i sprzętu) jest zwolniony z podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).


Wnioskodawca planuje dokonać Inwestycję polegającą na przebudowie siedziby Wnioskodawcy. W ramach Inwestycji w budynku należącym do Wnioskodawca zostanie wyremontowana sala kinowo-teatralna wraz z zapleczem scenicznym, natomiast na parterze powstaną m.in. pracownia plastyczna, ognisko muzyczne oraz pomieszczenia administracyjne. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca nie planuje zmiany zakresu działalności gospodarczej w stosunku do działalności obecnie prowadzonej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku Inwestycją polegającą na przebudowie budynku Wnioskodawcy?


Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:


Wnioskodawca jako podatnik VAT zwolniony nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego przez podatników zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 przedmiotowej ustawy.


Z kolei w art. 88 ustawy VAT wyliczono przypadki w których następuje wyłączenie przepisów umożliwiających stosowanie obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego.


Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do wskazanych powyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 11 ustawy. Związku z tym, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny, wobec powyższego nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od usług i robót budowlanych przy opisanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określona lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, w myśl którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (ust. 9 powołanego artykułu).


Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.


Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury.


Do zadań Wnioskodawcy należy m.in. rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, wychowanie przez sztukę. Wnioskodawca może realizować także działania polegające na wynajmie sal, pomieszczeń i powierzchni reklamowych, wynajmie sprzętu akustycznego, audio-wizualnego, oświetleniowego, elementów techniki scenicznej i zabezpieczenia imprez, reklamie firmy na organizowanych imprezach, prowadzeniu działalności impresaryjnej, promocyjnej i marketingowej, kolportażu biletów na wydarzenia artystyczne organizowane przez inne podmioty.

Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Koszty bieżącej działalności i zobowiązania pokrywa z uzyskiwanych przychodów. Przychodami Wnioskodawcy są dotacje z Miasta (…) i innych jst., wpływy z prowadzonej działalności, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych oraz środki z innych źródeł.

Obrotem opodatkowanym z działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi wynajmu lokali i sal, wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego oraz czynności związane z zajęciami artystycznymi jak np. nauka gry na instrumentach, nauka śpiewu itp.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, jednak ze względu na wysokość obrotów uzyskiwanych w latach poprzednich (w poprzednich latach podatkowych roczna wysokość obrotów nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, a w najbliższych latach rozmiar działalności gospodarczej zostanie jeszcze ograniczony), na podstawie art. 113 ust. 1 i 11 ustawy VAT, Wnioskodawca skorzystał z możliwości zwolnienia z podatku od towarów i usług.


Obecnie Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT zwolniony. W związku z powyższym cały uzyskiwany obrót przez Wnioskodawcę (w tym z wynajmu pomieszczeń i sprzętu) jest zwolniony z podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).


Wnioskodawca planuje zrealizować Inwestycję polegającą na przebudowie siedziby Wnioskodawcy. W ramach Inwestycji w budynku należącym do Wnioskodawcy zostanie wyremontowana sala kinowo-teatralna wraz z zapleczem scenicznym, natomiast na parterze powstaną m.in. pracownia plastyczna, ognisko muzyczne oraz pomieszczenia administracyjne.

Po zakończeniu Inwestycji Wnioskodawca nie planuje zmiany zakresu działalności gospodarczej w stosunku do działalności obecnie prowadzonej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z art. 113 ust. 1 i 11 ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku VAT i obecnie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT zwolniony oraz po zrealizowaniu Inwestycji nie planuje zmiany zakresu działalności gospodarczej w stosunku do działalności obecnie prowadzonej. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z Inwestycją polegającą na przebudowie budynku Wnioskodawcy.


W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj