Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.369.2020.1.AW
z 16 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 21 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku posiadania przez Wnioskodawcę na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz braku opodatkowania w Polsce dochodów z realizacji kontraktu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku posiadania przez Wnioskodawcę na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz braku opodatkowania w Polsce dochodów z realizacji kontraktu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] jest spółką utworzoną i działającą zgodnie z przepisami prawa niemieckiego, posiada siedzibę działalności gospodarczej i faktyczny zarząd w Niemczech, jest niemieckim rezydentem podatkowym oraz niemieckim podatnikiem podatku od wartości dodanej. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług logistycznych obejmujących m.in. handel towarami, przetwarzanie informacji, magazynowanie oraz obsługę i wsparcie administracyjne dostaw. Spółka jest podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Spółka prowadzi również sprzedaż wysyłkową towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 24 ustawy o VAT.

Z dniem 1 lipca 2020 r. Spółka stała się stroną Umowy Dzierżawy Przedsiębiorstwa [dalej: Umowa Dzierżawy], na podstawie której otrzymała w dzierżawę przedsiębiorstwo [dalej: Przedsiębiorstwo] AK GmbH [dalej: AK], spółki utworzonej i działającej zgodnie z przepisami prawa niemieckiego, posiadającej siedzibę działalności gospodarczej i faktyczny zarząd w Niemczech, będącej niemieckim rezydentem podatkowym oraz niemieckim podatnikiem podatku od wartości dodanej. AK jest również podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny pod numerem NIP.

Zgodnie z treścią Umowy Dzierżawy:

  • przedmiotem dzierżawy jest całe Przedsiębiorstwo (wszystkie operacje) AK oraz wszystkie związane z nimi lub wymagane do nich aktywa (wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi), umowy, należności, zobowiązania i pozostałe stosunki prawne, w szczególności wszystkie aktywa o istotnym znaczeniu funkcjonalnym,
  • Wnioskodawca jako dzierżawca ma prawo użytkować przedmiot dzierżawy we własnym imieniu i na własny rachunek i prowadzić Przedsiębiorstwo,
  • tytułem opłaty za dzierżawę Wnioskodawca zapłaci AK wynagrodzenie obejmujące (i) wynagrodzenie za przekazany przedmiot dzierżawy oraz (ii) wynagrodzenie za przekazaną wartość firmy (wraz z wartością przekazanych umów z klientami i pozostałymi wartościami niematerialnymi, które nie zostały ujęte w bilansie).

Odnośnie kontraktów Umowa Dzierżawy przewiduje, że z dniem jej wejścia w życie Wnioskodawca jako dzierżawca przejmuje wszelkie wymienione w Umowie Dzierżawy stosunki umowne, oferty i inne stosunki prawne [dalej: Umowy] posiadane przez AK, wymienione w załączniku do Umowy Dzierżawy i przypisane dzierżawionemu Przedsiębiorstwu. Jeżeli do cesji Umów wymagana jest zgoda strony trzeciej, Wnioskodawca i AK postarają się uzyskać taką zgodę, a do czasu jej uzyskania wzajemna relacja wewnętrzna między AK a Wnioskodawcą będzie kształtować się w taki sposób, jakby status prawny wynikający z umów został scedowany.

Przedmiotowe Umowy obejmują m.in. umowy związane z obsługą Klienta. Poniżej przedstawiono szczegółowy opis tych umów oraz czynności wykonywanych na ich podstawie. Na podstawie Umowy Dzierżawy z dniem 1 lipca 2020 r. podmiotem praw i obowiązków wynikających z tych umów staje się Wnioskodawca (w miejsce AK).

AK zawarła umowy ze szwedzką spółką AG oraz polską spółką L. Sp. z o.o. [dalej: Kontrakt], na podstawie których świadczyła usługi obsługi logistycznej sprzedaży internetowej prowadzonej przez Koncern, jednego z największych w Europie dystrybutorów odzieży i akcesoriów [dalej: Klient], Umowy obejmują realizację zamówień złożonych Klientowi przez konsumentów z całej Europy [dalej: Konsumenci], tj. obsługę logistyczną sprzedaży prowadzonej przez Klienta zarówno na rzecz Konsumentów z Europy Zachodniej, jak i na rzecz Konsumentów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.

Kontrakt wszedł w życie z dniem 28 grudnia 2017 r, świadczenie usług natomiast rozpoczęto z dniem 1 września 2018 r. Kontrakt zawarty został na okres wstępny wynoszący minimum pięć (5) lat od Daty Początkowej umowy określonej na 1 lutego 2019 r., kiedy to nastąpić miało osiągnięcie pełnych wolumenów obsługi. W praktyce oznacza to, że Kontrakt będzie obowiązywał do 31 stycznia 2024 r. (zakończenie okresu wstępnego). Po zakończeniu okresu wstępnego Kontrakt będzie automatycznie przedłużany na kolejne okresy roczne, chyba że jedna ze stron złoży drugiej stronie pisemne zawiadomienie o zamiarze nieprzedłużenia umowy na kolejny okres.

Mocą Umowy Dzierżawy wynikające z ww. Kontraktu prawa i obowiązki z dniem 1 lipca 2020 r. przeszły na Wnioskodawcę.

Zakres usług świadczonych w ramach Kontraktu obejmuje:

  • przyjmowanie towarów dostarczanych Klientowi przez jego dostawców,
  • rozpakowywanie dostarczonych towarów i ich przechowywanie,
  • przygotowywanie przesyłek do wysyłki według zamówień składanych Klientowi przez Konsumentów za pośrednictwem sklepu internetowego Klienta, a także
  • tzw. obsługę zwrotów.

Zakres usług świadczonych na rzecz Klienta nie obejmuje:

  • czynności związanych z zarządzaniem transportem, tj. wyboru, zarządzania i koordynacji prac firm kurierskich i spedycyjnych odpowiedzialnych za dostarczenie przesyłki Konsumentowi,
  • tzw. obsługi klienta, tj. czynności związanych z obsługą zamówień składanych przez Konsumentów w sklepie internetowym, a także
  • tzw. funkcji finansowych obejmujących zarządzanie dłużnikami, zapobieganie przypadkom oszustw i wyłudzeń, windykację i tym podobne

–tego rodzaju funkcje zapewniane będą przez Klienta we własnym zakresie.

Jednym z wymagań postawionych przez Klienta w ramach negocjacji Kontraktu było to, aby wysyłki towarów były obsługiwane z dwóch lokalizacji: wysyłki przesyłek zamówionych przez Konsumentów z Niemiec – z magazynu zlokalizowanego w Niemczech, wysyłki przesyłek zamówionych przez Konsumentów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (głównie Polska, Czechy, Węgry, Bułgaria i Słowacja) – z magazynu zlokalizowanego w Polsce. Z punktu widzenia Klienta powyższy rozdział lokalizacji ma na celu ograniczenie czasu i kosztów wysyłki towarów do Konsumentów z poszczególnych krajów.

AK [od 1 lipca 2020 r.: Wnioskodawca] posiada jeden magazyn zlokalizowany w Niemczech i w zakresie obsługi wysyłek na terytorium Niemiec wykorzystuje ten magazyn. Odnośnie wysyłek do krajów Europy Środkowo-Wschodniej natomiast (Polska, Czechy, Węgry. Bułgaria i Słowacja) – ponieważ AK [od 1 lipca 2020 r: Wnioskodawca] nie prowadzi działalności na terytorium Polski, nie posiada w Polsce magazynów, nie zatrudnia personelu ani nie dysponuje żadnymi innymi zasobami koniecznymi do świadczenia przedmiotowych usług, korzysta z pomocy podzleceniobiorcy – polskiej spółki AP Sp. z o.o. [dalej: AP]. AP jest w stosunku do AK oraz Wnioskodawcy spółką powiązaną w rozumieniu odrębnych przepisów.

W tym miejscu Wnioskodawca podał adres siedziby AP oraz jej NIP.

Umowa pomiędzy AK i AP została zawarta na okres odpowiadający okresowi obowiązywania Kontraktu zawartego przez AK z Klientem. Mocą Umowy Dzierżawy wynikające niej prawa i obowiązki z dniem 1 lipca 2020 r. przeszły z AK na Wnioskodawcę.

Zakres usług świadczonych przez AP obejmuje:

  • przyjmowanie towarów dostarczanych Klientowi przez jego dostawców (w zakresie towarów przeznaczonych na rynki obsługiwane z magazynu AP),
  • rozpakowywanie dostarczonych towarów i ich przechowywanie,
  • przygotowywanie przesyłek do wysyłki według zamówień składanych Klientowi przez Konsumentów za pośrednictwem sklepu internetowego Klienta, a także
  • tzw. obsługę zwrotów.

Przedmiotowe usługi AP świadczy/świadczyć będzie w sposób niezależny od Wnioskodawcy, przy wykorzystaniu zatrudnionego przez siebie personelu oraz wynajętego przez siebie magazynu zlokalizowanego w Polsce.

Ww. zasoby spółka AP zobowiązana jest zapewnić we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, tj. Wnioskodawca na żadnym etapie współpracy nie ingeruje/nie będzie ingerować w działania AP w tym zakresie, w szczególności Wnioskodawca:

  • nie będzie miał prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową AP wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością, ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni),
  • nie będzie miał prawa kontrolowania personelu AP pracującego przy realizacji Kontraktu, w szczególności nie będzie miał wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawał poleceń ani w jakikolwiek inny sposób nadzorował/kontrolował pracy tych osób.

Zasobem, który jest niezbędny dla potrzeb właściwego wykonania usług na rzecz Klienta, którego AP nie zapewnia/nie będzie zapewniać w ramach usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy, jest system informatyczny służący do zarządzania przyjęciami towarów, magazynowaniem towarów oraz kompletowaniem przesyłek i przekazywaniem ich do wysyłki. Przedmiotowy system (SAP-WMS) został opracowany specjalnie dla potrzeb obsługi Kontraktu z Klientem i stanowi własność Wnioskodawcy. Jest to rodzaj systemu magazynowego, a jego funkcje ograniczają się do obsługi procesu przyjmowania towarów na magazyn, przechowywania oraz przygotowywania przesyłek do wysyłki. Wnioskodawca dostarczać będzie ww. oprogramowanie spółce AP jako narzędzie, celem zapewnienia odpowiedniej jakości usług logistycznych świadczonych przez spółkę polską. System SAP-WMS nie posiada funkcji, które pozwalałaby na podejmowanie jakichkolwiek działań kontrolnych w sensie takim, że Wnioskodawca mógłby przy jego użyciu sprawować jakąkolwiek kontrolę nad działalnością AP (jest to system wyłącznie magazynowy). System SAP-WMS został zainstalowany i działa na serwerach położonych poza terytorium Polski. Wnioskodawca i AP dokonywać będą podziału pomiędzy siebie kosztów rozwijania tego systemu.

Ani Wnioskodawca, ani AP nie nabywają/nie będą nabywać własności towarów sprzedawanych przez Klienta ani prawa do rozporządzania tymi towarami na żadnym etapie ich dystrybucji (tytuł prawny do towarów przechodzi bezpośrednio z Klienta na Konsumenta). Przyjmowanie dostaw, przechowywanie, pakowanie i przygotowywanie przesyłek do wysyłki do Konsumentów oraz obsługa zwrotów odbywa się według instrukcji Klienta i ustalonych z nim zasad współpracy. Okres przechowywania towarów Klienta w magazynie AP jest zróżnicowany i może wynosić od kilku dni do kilku tygodni lub dłużej, w zależności od popytu na towary oferowane przez Klienta.

Fakturowanie usług świadczonych w ramach omawianego Kontraktu wyglądać będzie następująco:

  • w zakresie usług obsługi wysyłek realizowanych z magazynów położonych w Niemczech – Wnioskodawca fakturować będzie polską spółkę L. Sp. z o.o.,
  • w zakresie usług obsługi zamówień realizowanych z magazynu położonego w Polsce – AP fakturować będzie Wnioskodawcę (zgodnie z zasadami ustalonymi w umowie pomiędzy tymi podmiotami), a w dalszej kolejności Wnioskodawca fakturować będzie polską spółkę L. Sp. z o.o.

Wnioskodawca nie jest i nie będzie właścicielem, współwłaścicielem, najemcą lub użytkownikiem na podstawie innego tytułu prawnego znajdujących się w Polsce nieruchomości (biur, przestrzeni magazynowych, etc.) lub zaplecza technicznego (sprzętu lub instalacji do załadunku/wyładunku, sprzętu do magazynowania i przygotowywania przesyłek, etc.) wykorzystywanego do obsługi wysyłek Klienta. W szczególności, pracownicy Wnioskodawcy nie mają i nie będą mieli dostępu do pomieszczeń/powierzchni magazynowej AP, jak również nie odwiedzają/nie będą odwiedzali magazynu AP celem nadzorowania i monitorowania prac wykonywanych w ramach umowy. Mogą zdarzyć się pojedyncze przypadki obecności pracowników Wnioskodawcy w magazynie AP, za każdym razem jednak odbywać się to będzie za uprzednią zgodą AP i wyłącznie w celu zaprezentowania obiektu.

Wnioskodawca nie zatrudnia i nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników lub współpracowników, czy to w związku z realizacją Kontraktu zawartego z Klientem, czy to dla jakichkolwiek innych celów. Cała obsługa marketingowa, sprzedażowa i zarządcza zarówno samego Kontraktu jak i Klienta odbywać się będzie przy wykorzystaniu pracowników zatrudnionych i pracujących w Niemczech.

Spółka AP posiada szerokie doświadczenie w świadczeniu usług profesjonalnej obsługi logistycznej dla podmiotów prowadzących sprzedaż za pośrednictwem platform i sklepów internetowych, w szczególności AP świadczyła i świadczy takie usługi jako niezależny przedsiębiorca na rzecz innych podmiotów (niezależnych klientów), których pozyskuje we własnym zakresie.

AP jest w stosunku do Wnioskodawcy podmiotem powiązanym w rozumieniu odrębnych przepisów, nie jest jednak podmiotem zależnym od Wnioskodawcy ani pod względem prawnym, ani pod względem ekonomicznym, a czynności zlecone jej przez Wnioskodawcę w ramach współpracy przy obsłudze Kontraktu z Klientem AP wykonywać będzie we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze.

AP nie posiada (nie będzie posiadać), ani nie wykonuje (nie będzie wykonywać) pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy ani względem Klienta, ani względem innych podmiotów trzecich. Rola AP sprowadza się bowiem do wykonywania czynności logistycznych związanych z obsługą wysyłek Klienta, w uzgodnionym przez strony zakresie.

Wnioskodawca nie posiada/nie będzie posiadać w Polsce miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy.

W dniu 9 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną Nr 0114-KDIP2-1.4010.301.2018.2.AJ, w której potwierdził, że działalność prowadzona przez AK w związku z realizacją Kontraktu będącego przedmiotem omawianej tu Umowy Dzierżawy Przedsiębiorstwa nie skutkuje powstaniem zakładu AK w Polsce na gruncie art. 4a ust. 11 ustawy o CIT oraz UPO, a tym samym, że ewentualne dochody osiągnięte przez AK w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo uznaje, że nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i że w związku z tym ewentualne dochody osiągnięte przez Spółkę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo uznaje on, że nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i że w związku z tym ewentualne dochody osiągnięte przez Spółkę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Z kolei art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski przez podatników nieposiadających na terytorium Polski siedziby ani zarządu uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład.

Jak wynika z art. 4a pkt 11 ustawa o CIT, zagraniczny zakład w powyższym znaczeniu oznacza:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, lub
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje,

–chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, stanowi inaczej.

Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby ani zarządu, tym samym mógłby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jedynie w przypadku posiadania w Polsce zagranicznego zakładu w przywołanym rozumieniu – w zakresie tych dochodów, które Spółka osiągałaby poprzez tak rozumiany zakład.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną 14 maja 2003 r. w Berlinie (Dz.U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej: UPO), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w Państwie jego siedziby, chyba że prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Powyższe oznacza, że w przypadku uznania, że Wnioskodawca nie posiada w Polsce zakładu, zyski osiągnięte przez Spółkę na terytorium Polski będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

W myśl art. 5 ust. 1 UPO przez „zakład” należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Pojęcie to obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych (art. 5 ust. 2 UPO).

Przy wykładni powyższych przepisów UPO zasadne jest odwołanie do Komentarza do Konwencji Modelowej OECD [dalej: Komentarz], stanowiącego powszechnie stosowaną wskazówkę interpretacyjną. Komentarz stanowi, że dla powstania zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania koniecznym jest:

  • istnienie stałej placówki,
  • posiadanie ekonomicznego prawa do dysponowania/rozporządzania tą placówką, oraz
  • wykonywanie działalności przedsiębiorstwa, tj. istotnych ilościowo i wartościowo czynności bezpośrednio na rzecz osób trzecich; warunek ten uważa się za niespełniony w przypadku wykonywania czynności przygotowawczych lub pomocniczych na rzecz siedziby głównej.

Zgodnie z Komentarzem, określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do własnej dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej. Nie ma znaczenia czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.

Niezbędnym jest jednak by przedsiębiorstwo miało ekonomiczne prawo do dysponowania/ rozporządzania tą placówką. Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach – m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 1462-IPPB5.4510.1108.2016.4.RS/JC z 11 kwietnia 2017 r., w której organ zgodził się z wnioskodawcą, że: „Dla stwierdzenia, że przedsiębiorca zagraniczny dysponuje placówką na terytorium Polski, konieczne jest zatem dowiedzenie, że przedsiębiorca ten ma prawo podejmować decyzje o wykorzystaniu pomieszczeń oraz posiada prawną lub faktyczną kontrolę nad nimi”.

Jak wskazano opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie jest i nie będzie właścicielem, współwłaścicielem, najemcą lub użytkownikiem znajdujących się w Polsce nieruchomości (biur, przestrzeni magazynowych, etc.) lub zaplecza technicznego (sprzętu lub instalacji do załadunku/wyładunku, sprzętu do magazynowania i przygotowywania przesyłek, etc.) wykorzystywanego do obsługi wysyłek Klienta. Spółka będzie jedynie nabywać wskazane usługi logistyczne od AP. Niezbędne do wykonania tych usług zasoby AP będzie zobowiązana zapewnić we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, tj. Wnioskodawca na żadnym etapie współpracy nie będzie ingerować w działania AP w tym zakresie. W szczególności Spółka:

  • nie będzie miała prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową AP wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością, ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni), a pracownicy Wnioskodawcy nie będą odwiedzali magazynu AP celem nadzorowania i monitorowania prac wykonywanych w ramach umowy,
  • nie będzie miała prawa kontrolowania personelu AP pracującego przy realizacji umowy, w szczególności nie będzie miała wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawała poleceń ani nadzorowała/kontrolowała pracy tych osób.

W świetle powyższego, nie można przypisać Spółce żadnej konkretnej stałej placówki, przez którą prowadziłaby w Polsce działalność gospodarczą, obecność Spółki w Polsce sprowadzać się będzie bowiem wyłącznie do nabywania określonych usług logistycznych.

Wnioskodawca nie posiada w Polsce również miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy. Tym samym, planowana przez Spółkę działalność nie będzie spełniać kryteriów powstania stałej placówki, o których mowa w art. 4a pkt 11 lit. a ustawy o CIT, jak również nie będzie spełniać warunków powstania zakładu wskazanych w art. 4 pkt 11 lit. b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c ustawy o CIT zakład przedsiębiorstwa może powstać również wtedy, gdy dana osoba działa na terytorium Polski w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje. Przepis ten znajduje odzwierciedlenie w art. 5 ust. 5 UPO, w myśl którego, co do zasady, jeżeli osoba działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce) w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, niezależnie od przepisów omówionych powyżej, posiada w tym Państwie zakład w rozumieniu UPO w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa. Jak wynika z powyższego, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela, tj. podmiotu działającego w drugim Państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa.

Taka okoliczność nie zachodzi jednak w przedmiotowej sprawie. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, AP nie posiada (nie będzie posiadać) ani nie wykonuje (nie będzie wykonywać) pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy ani względem Klienta, ani względem innych podmiotów trzecich. Rola AP sprowadzać się będzie bowiem do wykonywania czynności technicznych związanych z obsługą wysyłek Klienta, w uzgodnionym przez strony zakresie. To AP będzie odpowiedzialna za zapewnienie niezbędnych warunków do realizacji tego zadania (w tym także zapewnienia niezbędnego personelu i zaplecza technicznego). Jednocześnie cała obsługa marketingowa, sprzedażowa i zarządcza Klienta i Kontraktu odbywać się będzie przy wykorzystaniu pracowników Spółki zatrudnionych w Niemczech.

AP świadczyła i świadczy analogiczne do przedmiotowych usługi obsługi logistycznej jako niezależny przedsiębiorca na rzecz innych podmiotów (niezależnych klientów), których pozyskuje we własnym zakresie. AP jest w stosunku do Wnioskodawca podmiotem powiązanym w rozumieniu odrębnych przepisów, nie jest jednak podmiotem od AK zależnym ani pod względem prawnym, ani pod względem ekonomicznym, a czynności zlecone jej przez AK w ramach współpracy przy obsłudze Kontraktu z Klientem spółka AP wykonywać będzie we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze.

Reasumując, należy wskazać, że aktywność AP realizowana na rzecz Spółki nie będzie miała charakteru działalności tzw. zależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO, albowiem spółka AP nie została umocowana do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, nie będzie również podejmować w imieniu Wnioskodawcy żadnych działań o charakterze marketingowym, sprzedażowym czy zarządczym. Tym samym planowana działalność AK (powinno być AP – przyp. Organu) w Polsce nie będzie spełniać warunków powstania zakładu zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c ustawy o CIT oraz art. 5 UPO.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce na gruncie art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz UPO, a tym samym ewentualne dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj