Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.151.2020.3.MK
z 19 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 21 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) oraz pismem z 28 września 2020 r. (data wpływu 28 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania samochodów osobowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania samochodów osobowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 15 września 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.151.2020.1.MK oraz pismem 28 września 2020 r. (data wpływu 28 września 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 25 września 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.151.2020.2.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe (ostatecznie formułowane po uzupełnieniu wniosku):

Zdarzenie przyszłe nr 1

Wnioskodawca planuje kupić w Polsce nowy pojazd ciężarowy typu bus do 3,5 tony. Pojazd nie został wyprodukowany w Polsce, nie jest również zarejestrowany w myśl przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Pojazd posiada homologację producenta (sprzedającego) uprawniającą do rejestracji pojazdu jako pojazd ciężarowy, zasadniczo przeznaczony do przewozu towarów.

Po zakupieniu pojazdu ciężarowego typu bus Wnioskodawca planuje dokonać zabudowy pojazdu poprzez dołożenie siedzeń oraz zmienić jego przeznaczenie z zasadniczo przeznaczonego do przewozu towarów na zasadniczo przeznaczony do przewozu osób.

Pojazd zostanie zarejestrowany po raz pierwszy jako pojazd osobowy przez Wnioskodawcę

Zdarzenie przyszłe nr 2

Wnioskodawca planuje kupić w Polsce nowy pojazd ciężarowy typu bus do 3,5 tony. Jest to pojazd niekompletny w myśl prawa o ruchu drogowym. Pojazd wymaga jeszcze co najmniej jednego procesu kompletacji. Pojazd nie został wyprodukowany w Polsce, nie jest również zarejestrowany w myśl przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Pojazd posiada homologację producenta (sprzedającego) określającego go jako pojazd ciężarowy.

Po zakupieniu pojazdu ciężarowego typu bus Wnioskodawca planuje dokonać zabudowy pojazdu poprzez dołożenie siedzeń oraz zmienić jego przeznaczenie z zasadniczo przeznaczonego do przewozu towarów na zasadniczo przeznaczony do przewozu osób.

Pojazd zostanie zarejestrowany po raz pierwszy jako pojazd osobowy przez Wnioskodawcę.

Pismem z 15 września 2020 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedstawionego opisu sprawy poprzez wskazanie:

  1. Kodu CN nabywanych przez Wnioskodawcę pojazdów, które będą następnie przedmiotem zabudowy dokonanej przez Wnioskodawcę, odpowiadającego Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.);
  2. Kodu CN zabudowanych przez Wnioskodawcę pojazdów, które będą następnie po raz pierwszy przez Wnioskodawcę rejestrowane na terytorium kraju, odpowiadającego Nomenklaturze Scalonej (CN);
  3. Czy zabudowa przedmiotowych pojazdów będzie dokonywana na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w tym czy przerobione pojazdy na samochody osobowe będą przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę. Proszę wskazać kod/kody prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 251 poz. 1885, ze zm.);
  4. Czy od nabywanych pojazdów zostanie/została zapłacona akcyza z tytułu importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

Ad. 1

Kod CN nabywanych przez Wnioskodawcę pojazdów, które będą następnie przedmiotem zabudowy dokonanej przez Wnioskodawcę:

CN 8704 21 31 00 - Pojazdy silnikowe do transportu towarów

  • Pozostałe, z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnym lub średnioprężnym)
  • O masie całkowitej pojazdu nieprzekraczającej 5 ton
  • Pozostałe
  • Z silnikami o pojemności skokowej przekraczającej 2 500 cm3
  • Nowe

Ad. 2

Kod CN zabudowanych przez Wnioskodawcę pojazdów, które będą następnie po raz pierwszy przez Wnioskodawcę rejestrowane na terytorium kraju, odpowiadającego Nomenklaturze Scalonej (CN):

CN 8703 33 19 00 - Samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi

  • Pozostałe pojazdy, jedynie z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężne lub średnioprężne)
  • O pojemności skokowej przekraczającej 2 500 cm3
  • Nowe
  • Pozostałe

Ad. 3

Zabudowa pojazdów będzie dokonywana na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przerobione pojazdy będą przedmiotem dalszej sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę.

Kody PKD prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej to:

29.10.C – produkcja autobusów

33.12.Z – naprawa i konserwacja maszyn

45.11.Z – sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek

29.10.D – produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów

Ad. 4

Od nabywanych pojazdów nie zostanie zapłacona akcyza z tytułu importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, bo nie dochodzi ani do importu ani do nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów przeznaczonych do przewozu osób.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy zakupienie na terytorium kraju nowego pojazdu ciężarowego typu bus z homologacją ciężarową od producenta, który nie został wyprodukowany w Polsce, a następnie zmiana jego przeznaczenia z ciężarowego na osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju rodzi obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych?
  2. Czy zakupienie na terytorium kraju nowego niekompletnego pojazdu ciężarowego typu bus z homologacją ciężarową od producenta, który nie został wyprodukowany w Polsce, a następnie dokonanie jego zabudowy (kompletacji) i zmiana przeznaczenia z ciężarowego na osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju rodzi obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Tego typu zdarzenie nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, bowiem nie mieści się w katalogu zdarzeń opisanych w art. 100 UPA. W przedmiotowym przypadku nie dochodzi ani do importu pojazdu osobowego, ani do wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu osobowego. Akcyzie podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego na terytorium kraju.

Przedmiotowy pojazd przy pierwszej sprzedaży na terytorium kraju był (zgodnie z homologacją) niezarejestrowanym samochodem ciężarowym. Dokonana po pierwszej sprzedaży zabudowa pojazdu poprzez dołożenie liczny siedzeń i zmiany przeznaczenia pojazdu nie jest produkcją pojazdu, pojazd już został wyprodukowany przez sprzedającego i nadawał się do rejestracji w myśl przepisów o ruchu drogowym.

W związku z tym, że nie dochodzi do żadnego zdarzenia wyczerpującego dyspozycję art. 100 UPA, więc przedmiotowe działanie nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Ad. 2

Tego typu zdarzenie nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, bowiem nie mieści się w katalogu zdarzeń opisanych w art. 100 UPA W przedmiotowym przypadku nie dochodzi ani do importu pojazdu osobowego, ani do wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu osobowego. Akcyzie podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego na terytorium kraju.

Przedmiotowy pojazd przy pierwszej sprzedaży na terytorium kraju był (zgodnie z homologacją) niezarejestrowanym samochodem ciężarowym. Dokonana po pierwszej sprzedaży zabudowa pojazdu niekompletnego (kompletacja) poprzez dołożenie liczny siedzeń i zmiany przeznaczenia pojazdu nie jest produkcją pojazdu, pojazd już został wyprodukowany przez sprzedającego i nadawał się do rejestracji w myśl przepisów o ruchu drogowym.

Kompletacja w myśl przepisów prawo o ruchu drogowym nie jest produkcją pojazdu; za producenta uważa się podmiot wytwarzający „pojazd podstawowy”.

W związku z tym, że nie dochodzi do żadnego zdarzenia wyczerpującego dyspozycję art. 100 UPA, więc przedmiotowe działanie nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym 0(t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym" – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym – art. 100 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 100 ust. 2 ustawy.

W przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2000 centymetrów sześciennych albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2000 centymetrów sześciennych przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych – art. 100 ust. 2a ustawy.

W przypadku instalacji, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika, który został zainstalowany – art. 100 ust. 2b ustawy.

Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się niezależnie od tego, czy wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa – art. 100 ust. 2c ustawy.

Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości – art. 100 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 100 ust. 5 ustawy na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-4, 6, 8, 10 i 11, art. 16, art. 18 ust. 1, 2 i 2a, art. 19, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20 – art. 100 ust. 6 ustawy.

Stosownie z art. 101 ustawy:

  1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.
  2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
    1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
    2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
    3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
    2a. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.
  3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.
  4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.
  5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 100 ust. 1 lub ust. 2, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe przepisy, przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy oraz jego wątpliwości w przedstawionych we wniosku pytaniach, Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę, że ustawodawca w art. 100 ust. 5 ustawy zawarł enumeratywny katalog czynności, które na potrzeby opodatkowania samochodów osobowych uznawane są za sprzedaż, tj. czynność która m.in. na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy będzie stanowić przedmiot opodatkowania akcyzą.

Jedną z tych czynność, określoną w art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy, jest użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W dalszej kolejności Organ zauważa, że zgodnie słownikowym znaczeniem, wyrażenie „produkować” oznacza wytwarzanie jakiś towarów (por. Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN - https://sjp.pwn.pl; Wielki słownik języka polskiego - https://wsjp.pl).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie nabywał samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu CN 8704 21 31 00, od których nie zostanie zapłacona akcyza (samochody ciężarowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym). Samochody te nie będą zarejestrowane na terytorium kraju.

Wnioskodawca zamierza dokonać zabudowy nabytych samochodów ciężarowych. Po dokonaniu zabudowy samochody te będą przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, będą klasyfikowane do kodu CN 8703 33 19 00 i zostaną zarejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju przez Wnioskodawcę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zabudowa pojazdów będzie dokonywana na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na samochód osobowy (wyprodukowanie samochodu osobowego) przez Wnioskodawcę spowoduje opodatkowanie akcyzą pierwszej sprzedaży (użycia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej) wyprodukowanego na terytorium kraju samochodu osobowego, tj. czynności określonej art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy (por. wyroki NSA z 13 września 2016 r. sygn. akt I GSK 1927/14, I GSK 1928/14, wyroki WSA w Łodzi z 8 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Łd 801/16, III SA/Łd 824/16).

W świetle przedstawionego opisu sprawy bezsporne jest, iż w wyniku zabudowy samochodu ciężarowego klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 31 00, powstanie nowy wyrób – samochód osobowy, posiadający odmienny od wyrobu wyjściowego kod CN, tj. 8703 33 19 00.

Tym samym opisana we wniosku zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na osobowy, odpowiada postanowieniom art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, dotyczącym wyprodukowania samochodu osobowego na terytorium kraju.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniami stwierdzić należy, że:

  1. zakupienie na terytorium kraju nowego pojazdu ciężarowego typu bus z homologacją ciężarową od producenta, który nie został wyprodukowany w Polsce, a następnie zmiana jego przeznaczenia z ciężarowego na osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju
  2. zakupienie na terytorium kraju nowego niekompletnego pojazdu ciężarowego typu bus z homologacją ciężarową od producenta, który nie został wyprodukowany w Polsce, a następnie dokonanie jego zabudowy (kompletacji) i zmiana przeznaczenia z ciężarowego na osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju

będzie rodzić po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku pytań uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj