Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.431.2020.2.AKA
z 22 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2020 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.431.2020.1.AKA, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji:

  • gdy faktura korygująca wysłana jest z Francji do klienta pocztą (listem poleconym) i klient nie odsyła podpisanej faktury korygującej, ale Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub uzyska od poczty potwierdzenie przekazania środków pieniężnych klientowi – jest prawidłowe,
  • gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail) i Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej, jednak otrzyma potwierdzenie odbioru wiadomości przez klienta i posiadać będzie potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub uzyska od poczty potwierdzenie przekazania środków pieniężnych klientowi – jest prawidłowe,
  • gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail) i Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej ani nie otrzyma potwierdzenia odbioru wiadomości przez klienta (klient nie wybierze opcji wysłania potwierdzenia do nadawcy), ale Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub uzyska od poczty potwierdzenie przekazania środków pieniężnych klientowi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących, których potwierdzenie odbioru przybiera różne formy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest Spółką nieposiadającą siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny w Polsce. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż za pomocą portalu internetowego m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej znajdujących się i mieszkających w Polsce. Dla klientów którzy dokonują zwrotu towarów wystawiane i przesyłane zostają faktury korygujące. Faktury wysyłane są pocztą - listem zwykłym z Francji (gdzie mieści się siedziba Wnioskodawcy) jednak nie wszystkie faktury korygujące zostają podpisane i odesłane przez odbiorców do Wnioskodawcy. Wnioskodawca zamierza również rozpocząć wysyłanie faktur korygujących pocztą elektroniczną (e-mail) w formacie pdf. Odbiorca wiadomości odbierając wiadomość z załączoną fakturą korygującą będzie mógł wybrać opcję potwierdzenia odczytu wiadomości i wówczas Wnioskodawca otrzyma maila zwrotnego z informacją o odczycie wiadomości. W przeciwnym razie, gdy odbiorca nie wybierze opcji potwierdzenia, nie zostanie ono wysłane. W przypadku wystawienia faktury korygującej Wnioskodawca dokonuje zwrotu pieniędzy bezpośrednio na konto bankowe klienta lub poprzez pocztę. W pierwszym przypadku Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu na wyciągu bankowym, w drugim natomiast może uzyskać od poczty potwierdzenie przekazania pieniędzy. Bez względu więc na to czy klient odeśle podpisaną fakturę korygującą lub czy potwierdzi jej odbiór drogą mailową, Wnioskodawca posiadać będzie dokumenty potwierdzające, że nabywca wie, że transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. Dokumentami tymi są wyciągi bankowe lub potwierdzenie przekazania środków przez pocztę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. W sytuacji gdy faktura korygująca wysłana jest z Francji do klienta pocztą (listem zwykłym): czy w przypadku nie odesłania przez klienta podpisanej faktury korygującej Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z wystawioną fakturą korygującą ponieważ posiada on potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy?
  2. W sytuacji gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail): czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z wystawioną fakturą korygującą jeśli Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej, jednak otrzyma potwierdzenie odbioru wiadomości e-mail przez klienta i posiadać będzie potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy?
  3. W sytuacji gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail): czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z wystawioną fakturą korygującą jeśli Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej ani nie otrzyma potwierdzenia odbioru wiadomości przez klienta (klient nie wybierze opcji wysłania potwierdzenia do nadawcy), ale posiadać będzie potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnych postanowień dotyczących formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może więc zostać uznany wyciąg bankowy, który potwierdzać będzie dokonanie zwrotu pieniędzy na konto bankowe klienta lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy zgodnie z wystawioną fakturą korygującą. Nabywca w związku z otrzymanym zwrotem pieniędzy wie, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej, a Wnioskodawca będzie mógł więc obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi płatność (data płatności wskazana w wyciągu bankowym) w przypadku zwrotu pieniędzy bezpośrednio na konto bankowe klienta lub dokona zwrotu pieniędzy w przypadku zwrotu pieniędzy poprzez pocztę.


Ad. 2


Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z wystawioną fakturą korygującą jeśli otrzyma on potwierdzenie odbioru wiadomości e-mail przez Klienta. Za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy o wpłynięciu wiadomości z fakturą korygującą. W przypadku uzyskania takiego komunikatu Wnioskodawca będzie mógł więc obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma ww. komunikat.


Ad. 3


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnych postanowień dotyczących formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może więc zostać uznany wyciąg bankowy, który potwierdzać będzie dokonanie zwrotu pieniędzy na konto bankowe klienta lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy zgodnie z wystawioną fakturą korygującą. W związku z powyższym w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie otrzyma ani podpisanej faktury ani potwierdzenia odbioru wiadomości e-mail przez klienta (klient nie wybierze opcji wysłania potwierdzenia do nadawcy), ale posiadać będzie potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy zgodnie z wystawioną fakturą korygującą, będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi płatność (data płatności wskazana w wyciągu bankowym) w przypadku zwrotu pieniędzy bezpośrednio na konto bankowe klienta lub dokona zwrotu pieniędzy w przypadku zwrotu pieniędzy poprzez pocztę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy o VAT – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl z art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Natomiast fakturą elektroniczną – w myśl art. 2 pkt 32 ustawy o VAT – jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.


Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


W myśl art. 106g ust. 1 ustawy o VAT faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.


Na podstawie art. 106g ust. 3 ustawy o VAT– w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy,
  2. nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1, przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur, z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
  3. nabywca, o którym mowa w art. 106k ust. 1, przesyła je lub udostępnia wystawcy faktury,

podmiot, o którym mowa w art. 106c, przesyła je lub udostępnia nabywcy i dłużnikowi

-zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W świetle art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.


W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Jak stanowi art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.


W świetle art. 29a ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.


W myśl art. 29a ust. 13 ustawy o VAT – w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy o VAT – przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Z treści art. 29a ust. 15 ustawy o VAT wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Stosownie do art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Przytoczone regulacje prawne stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.


Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.


Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy u podatnika wystąpią przesłanki do zmniejszenia podstawy opodatkowania, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.


Kwestia potwierdzania odbioru faktur korygujących była przedmiotem rozważań TSUE, który w wyroku z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 wskazał na treść art. 1 ust. 2, art. 73, art. 79, art. 90 ust. 1, art. 183 i art. 273 Dyrektywy 112 i uznał, że powyższe przepisy nie sprzeciwiają się wprowadzeniu krajowej regulacji uwarunkowującej korektę zobowiązania w podatku VAT od uzyskania od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Zdaniem TSUE Polska mogła co do zasady wprowadzić wymóg uzyskania od nabywcy towaru lub usług potwierdzenia otrzymania przez niego faktury korygującej. Wymóg uzależniający obniżenie podstawy opodatkowania od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 Dyrektywy.


TSUE wyraził również pogląd, że wskazane przepisy Dyrektywy nie precyzują warunków ani obowiązków, które mogą nałożyć państwa członkowskie. Państwa członkowskie mają swobodę w doborze formalności, które muszą zostać spełnione przez podatników względem organu podatkowego celem obniżenia podstawy opodatkowania. Zdaniem Trybunału taki wymóg nie jest sprzeczny z zasadami neutralności i proporcjonalności.


Jednakże TSUE podkreślił, że wprowadzony wymóg nie może naruszać podstawowej zasady, według której podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane. Dlatego też, jak podkreślił TSUE, wprowadzone odstępstwo jest dopuszczalne jedynie w granicach tego, co jest bezwzględnie konieczne dla zapobieżenia oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania.


Trybunał podniósł w wydanym orzeczeniu C-588/10, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury, i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.


Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.


Przepisy ustawy o VAT nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.


Jak wyżej wskazano, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 ustawy. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, zaś nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.


Należy wskazać, że powołane przepisy oraz orzeczenie TSUE nie wskazują jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały te okoliczności. Ciężar odpowiedzialności w zakresie wykazania ww. okoliczności uzasadniających obniżenie podatku należnego spoczywa na podatniku. Posiadane przez podatnika dokumenty i dowody mają potwierdzić określony stan faktyczny. Weryfikacja jednak zgodności informacji zgromadzonej dokumentacji, potwierdzającej spełnienie warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających obniżenie podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a zatem ocena dowodów przedłożonych w sprawie będzie dokonywana w ramach postępowania podatkowego i kontrolnego.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką nieposiadającą siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny w Polsce. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż za pomocą portalu internetowego m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej znajdujących się i mieszkających w Polsce. Dla klientów którzy dokonują zwrotu towarów wystawiane i przesyłane zostają faktury korygujące. Faktury wysyłane są pocztą - listem zwykłym z Francji (gdzie mieści się siedziba Wnioskodawcy) jednak nie wszystkie faktury korygujące zostają podpisane i odesłane przez odbiorców do Wnioskodawcy. Wnioskodawca zamierza również rozpocząć wysyłanie faktur korygujących pocztą elektroniczną (e-mail) w formacie pdf. Odbiorca wiadomości odbierając wiadomość z załączoną fakturą korygującą będzie mógł wybrać opcję potwierdzenia odczytu wiadomości i wówczas Wnioskodawca otrzyma maila zwrotnego z informacją o odczycie wiadomości. W przeciwnym razie, gdy odbiorca nie wybierze opcji potwierdzenia, nie zostanie ono wysłane. W przypadku wystawienia faktury korygującej Wnioskodawca dokonuje zwrotu pieniędzy bezpośrednio na konto bankowe klienta lub poprzez pocztę. W pierwszym przypadku Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu na wyciągu bankowym, w drugim natomiast może uzyskać od poczty potwierdzenie przekazania pieniędzy. Bez względu więc na to czy klient odeśle podpisaną fakturę korygującą lub czy potwierdzi jej odbiór drogą mailową, Wnioskodawca posiadać będzie dokumenty potwierdzające, że nabywca wie, że transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. Dokumentami tymi są wyciągi bankowe lub potwierdzenie przekazania środków przez pocztę.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji, gdy faktura korygująca wysłana jest z Francji do klienta pocztą (listem poleconym) i klient nie odsyła podpisanej faktury korygującej, ale Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy.


Analizując przedstawioną sytuację w świetle powołanych przepisów prawa należy zauważyć, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych za pomocą portalu internetowego. Klienci dokonują zwrotu towarów co obliguje Wnioskodawcę do wystawienia faktury korygującej oraz zwrotu pieniędzy. W omawianym przypadku Wnioskodawca mimo nie otrzymania podpisanej faktury korygującej, jest jednak w posiadaniu potwierdzenia dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenia przekazania środków odbiorcy przez pocztę. Zatem w opisanym przypadku Wnioskodawca nie będzie dysponował potwierdzeniem otrzymania przez klienta faktury korygującej. Niemniej jednak fakt dysponowania potwierdzeniem dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzeniem przekazania środków odbiorcy przez pocztę oraz okoliczność, że obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z faktu zwrotu przez klienta zakupionego towaru prowadzi do konkluzji, że nabywca posiada wiedzę że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w wystawionej fakturze korygującej.


Zatem, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, jednak nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym będzie posiadał potwierdzenie dokonania zwrotu środków pieniężnych na wyciągu bankowym lub gdy uzyska od poczty potwierdzenie przekazania środków pieniężnych klientowi.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji, gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail) i Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej, jednak otrzyma potwierdzenie odbioru wiadomości przez klienta i posiadać będzie potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy.


W świetle powołanych przepisów prawa należy zauważyć, że Wnioskodawca mimo nie otrzymania podpisanej faktury korygującej, otrzyma potwierdzenie odbioru wiadomości przez klienta oraz będzie posiadał potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy. Ponadto – co wynika z opisu sprawy –wystawienie faktury korygującej wynika ze zwrotu zakupionego przez klienta towaru, który oczekuje zwrotu od Wnioskodawcy pieniędzy. W rozpatrywanym przypadku należy wnioskować, że na postawie całokształtu okoliczności transakcji klient Wnioskodawcy zapoznał się z fakturą korygującą oraz, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w tej fakturze, zatem posiada stosowne informacje co do faktycznego przebiegu transakcji.


W tej sytuacji, Wnioskodawca, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, będzie miał prawo obniżenia podstawy opodatkowania, na podstawie wystawionej faktury korygującej, pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, potwierdzenia odbioru przez klienta wiadomości w której przesyłał fakturę korygującą.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.


Ad 3


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji, gdy faktura korygująca wysłana będzie do klienta pocztą elektroniczną (e-mail) i Wnioskodawca nie otrzyma podpisanej faktury korygującej ani nie otrzyma potwierdzenia odbioru wiadomości przez klienta (klient nie wybierze opcji wysłania potwierdzenia do nadawcy), ale Wnioskodawca posiada potwierdzenie dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenie przekazania środków odbiorcy.


Analizując przedstawioną sytuację w świetle powołanych przepisów prawa należy zauważyć, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych za pomocą portalu internetowego. Klienci dokonują zwrotu towarów co obliguje Wnioskodawcę do wystawienia faktury korygującej oraz zwrotu pieniędzy. W omawianym przypadku Wnioskodawca mimo nie otrzymania podpisanej faktury korygującej oraz nie otrzymania od klienta potwierdzenia odbioru wiadomości w której przesyłał fakturę korygującą, jest jednak w posiadaniu potwierdzenia dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzenia przekazania środków odbiorcy przez pocztę. Zatem w opisanym przypadku Wnioskodawca nie będzie dysponował potwierdzeniem otrzymania przez klienta faktury korygującej. Niemniej jednak fakt dysponowania potwierdzeniem dokonania zwrotu pieniędzy na wyciągu bankowym lub potwierdzeniem przekazania środków odbiorcy przez pocztę oraz okoliczność, że obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z faktu zwrotu przez klienta zakupionego towaru prowadzi do konkluzji, że nabywca posiada wiedzę że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w wystawionej fakturze korygującej.


Zatem, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, jednak nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym będzie posiadał potwierdzenie dokonania zwrotu środków pieniężnych na wyciągu bankowym lub gdy uzyska od poczty potwierdzenie przekazania środków pieniężnych klientowi.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj