Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.557.2020.2.MN
z 22 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 23 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.557.2020.1.MN.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu muzycznego. Produkty Wnioskodawcy to unikalne na skalę światową stopy perkusyjne.

Produkty są sprzedawane muzykom z całego świata - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i przedsiębiorcom z Polski oraz z zagranicy (także spoza terytorium Unii Europejskiej).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży stacjonarnej produktów (w lokalach) - sprzedaż prowadzona jest w całości w systemie wysyłkowym.

Produkcja i sprzedaż sprzętu muzycznego obejmuje, m.in. następujące grupy produktów:

  • Stopy perkusyjne do których zalicza się różne modele w różnych konfiguracjach m.in. takie jak: Czarcie Kopyto stopa podwójna (DOUBLE), Czarcie Kopyto stopa pojedyncza (SINGLE), Czarcie Kopyto (2xSINGLE)
  • Części zapasowe do stóp perkusyjnych, m.in. takie jak: łożyska, sprężyny, nakładki bijaka, podkładki, kołki, pokrętła, motylki, dźwignie, jarzma, uchwyty, zaczepy, przeguby, podstawy, statywy, pedały, tzw. footboard, oprawy łożysk, piasty, obejmy korpusy bijaka, śruby, śruby z łbem kwadratowym, elementy złączne znormalizowane
  • Akcesoria, m.in.: skrzynie transportowe, klucze do strojenia i regulacji instrumentów muzycznych, bijaki, memory locki, rzepy samoprzylepne, firmowe materiały reklamowe między innymi, koszulki, czapki, naklejki, wizytówki, smycze reklamowe, pendrive, breloki, narzędzia, scyzoryki. Stan planowany Wnioskodawca planuje uruchomić produkcję i sprzedaż elementów wchodzących w skład zestawów perkusyjnych oraz akcesoriów do tychże zestawów m.in. takich jak: wyciszacze, filce, łatki wzmacniające, pałki, multiclampy, werble, obręcze, pady ćwiczeniowe, ramiona i przedłużki, systemy zawieszeń, uchwyty hi-hat, statywy do werbla, statywy hi-hat, statywy łamane, statywy proste, statywy kombinowane, ramy, maszynki werblowe, sprężyny werblowe, paski/sznurki do sprężyn, wkładki do lug (gwinty), ługi, stołki, dywany, maty, rękawiczki, bluzy, spodnie, buty. Planowana jest także produkcja i sprzedaż /tylko sprzedaż dodatkowych firmowych materiałów reklamowy takich jak: antystresy, breloki reklamowe, pluszaki, kalendarze, kalkulatory, karteczki samoprzylepne, klipsy i spinacze, komplety upominkowe, notesy i notatniki, przyborniki na długopisy, wizytowniki i etui na wizytówki, wskaźniki laserowe, zegary i zegarki, akcesoria kuchenne, akcesoria łazienkowe, noże kuchenne, przybory do wina i alkoholu, piersiówki, zapalniczki i zapalarki, akcesoria do smartfonów, budziki, głośniki, kamery, drony, Smartwatche, słuchawki, długopisy metalowe, długopisy plastikowe, długopisy wielofunkcyjne, ekologiczne długopisy, kredki i ołówki, pióra wieczne i kulkowe, Touch Pen, zakreślacze i flamastry, kubki i filiżanki reklamowe, filiżanki, kufle, szklanki, latarki, lampki, światełka, miarki, narzędzia wielofunkcyjne, scyzoryki i noże, t-shirt, bluzy, kamizelki i bezrękawniki, kapcie, klapki, koszule, koszulki z długim rękawem, kurtki, okrycia głowy, szaliki, rękawiczki, polary, polo, spodnie, swetry, pamięci USB, parasole, peleryny i płaszcze, akcesoria plażowe, grill i zestawy do grilla, kosmetyczki, kubki, termiczne, lornetki, odblaski, okulary przeciwsłoneczne, termosy, bidony, butelki, power banki, apteczki bransoletki i opaski, teczki, torby, plecaki, siatki.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest sprzedaż produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Metody płatności.

Potencjalni klienci wysyłają zapytania na adres email Wnioskodawcy po czym otrzymują odpowiedź wraz z aktualną ofertą cenową oraz informacją na temat szacowanego terminu realizacji zamówienia.

Klienci składają zamówienia poprzez pobranie, wypełnienie i zwrotne odesłanie drogą mailową elektronicznej wersji formularza zamówienia, dostępnego do pobrania na stronie internetowej Wnioskodawcy.

Sporadycznie zdarzają się przypadki zamówień wysyłanych listownie w formie papierowej, napisanych wyłącznie w treści maila bądź też składanych telefonicznie lub ustnie podczas spotkań na koncertach, festiwalach muzycznych lub targach.

W przypadku zamówienia asortymentu standardowego znajdującego się w aktualnej ofercie Wnioskodawcy, klient dokonuje płatności tuż przed wysyłką.

W przypadku zamówień na sprzęt niestandardowy np. stopa z indywidualnym grawerunkiem na pedale, Wnioskodawca przed uruchomieniem produkcji, wymaga od klienta dokonania przedpłaty (zadatku) 50% całkowitych kosztów zamówienia. Kwota ta jest zatrzymywana przez Wnioskodawcę, w przypadku rezygnacji klienta z zamówienia.

Niezależnie od formy w jakiej złożone zostało zamówienie ani od tego czy wymagana jest przedpłata, klient otrzymuje zwrotnie potwierdzenie złożenia zamówienia w formie elektronicznego druku wysłanego w wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej podany podczas składania zamówienia lub inny aktualny adres email klienta. Klient ma obowiązek zwrotnie potwierdzić Wnioskodawcy prawidłowość danych zawartych w potwierdzeniu zamówienia. W momencie, gdy zamówienie jest gotowe do wysyłki, klienci otrzymują od Wnioskodawcy informację z prośbą o ostateczne potwierdzenie ich danych adresowych zawartych w przesłanym wcześniej potwierdzeniu zamówienia. W dokumencie tym znajdują się także dane do przelewu wraz z podanym indywidualnym tytułem przelewu oraz informacją o obowiązku zamieszczenia odpowiedniego tytułu przelewu podczas dokonywania płatności Na tej podstawie klienci dokonują zapłaty lub też przedpłaty z wykorzystaniem następujących metod płatności:

  • przelew bankowy - sposób podstawowy,
  • za pośrednictwem systemu płatności PayPal.

Wnioskodawca w przyszłości zamierza wdrożyć również inne typy płatności, m.in. karty kredytowe, system PayU, Przelewy24 oraz inne platformy płatnicze. Platformy te działają na podobnej zasadzie jak PayPal. Co oznacza, że klient będzie opłacał zamówienie za pośrednictwem systemu płatności elektronicznej, natomiast Wnioskodawca ostatecznie otrzyma zapłatę bezpośrednio na swoje konto bankowe. Z dowodów i ewidencji dokumentujących transakcję będzie wynikało, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana.

W przypadku płatności za pośrednictwem systemu PayPal Wnioskodawca otrzymuje wpłatę na indywidualne konto w systemie PayPal, z którego następnie środki wpływają przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Aby wpłaty zdeponowane w systemie PayPal trafiły na konto bankowe Wnioskodawcy musi on we własnym zakresie przelać środki na zweryfikowane i zatwierdzone wcześniej przez system PayPal własne firmowe konto bankowe. Operator systemu PayPal udostępnia w systemie teleinformatycznym szczegółowe informacje o otrzymanych za pośrednictwem systemu płatnościach elektronicznych, w tym imię, nazwisko i adres płatnika oraz adres e-mail płatnika. Klient podczas dokonywania wpłaty ma także możliwość i obowiązek zamieszczenia indywidualnego tytułu przelewu. Dzięki informacjom z systemu PayPal oraz zastosowaniu przez klienta indywidualnego tytułu przelewu możliwe jest jednoznaczne przypisanie płatności do konkretnego klienta.

Przypisanie płatności do klienta w przypadku nieprawidłowego opisania wpłaty.

Wnioskodawca wymaga od klienta aby podał w tytule przelewu lub wpłaty PayPal indywidualny tytułu przelewu, który podany jest w potwierdzeniu zamówienia. Niekiedy jednak zdarza się, że przelewy bezpośrednie lub wpłaty na konto PayPal otrzymane od klientów są nieprawidłowo opisane, przykładowo: w tytule przelewu lub wpłaty brak jest prawidłowego tytułu przelewu podanego w potwierdzeniu zamówienia. Zdarza się też, że należność uregulowana jest z rachunku bankowego osoby trzeciej i dodatkowo w tytule przelewu brak jest informacji identyfikujących klienta. Wnioskodawca zawsze jest w stanie przypisać płatność do konkretnego klienta stosując poniższe metody.

Metoda A

Wnioskodawca w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w otrzymanej wpłacie, powodujących brak możliwości jednoznacznego stwierdzenia od którego klienta pochodzi taka wpłata, dokonuje identyfikacji płatności na podstawie danych dostępnych w elektronicznym systemie bankowym lub w systemie płatniczym PayPal na podstawie poniższych przesłanek:

  • kwoty przelewu,
  • imienia i nazwiska lub samego nazwiska w przypadku płatności dokonywanych przez członków rodziny,
  • adresu nadawcy,
  • kraju banku z którego następuje płatność, który pokrywa się z krajem zamieszkania klienta,
  • na zasadzie wykluczenia (klient jest ostatnią osobą, od której Wnioskodawca oczekuje płatności a kwota otrzymanego przelewu pokrywa się z kwotą do zapłaty podaną w potwierdzeniu zamówienia ),
  • czasu jaki minął od momentu wysłania informacji o przelewie do momentu płatności (zazwyczaj zajmuje to kilka dni), kombinacji kilku powyższych.

Metoda B

Po otrzymaniu płatności Wnioskodawca identyfikuje oraz przypisuje wpłaty do konkretnych klientów. Jeśli Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie dokonać identyfikacji na podstawie powyższych cech płatności sprawdza on którzy z klientów nie mają jeszcze potwierdzonych wpłat i wysyła do nich mail z prośbą o przesłanie potwierdzenia wpłaty. Porównanie danych zawartych w potwierdzeniu wpłaty uzyskanego od klienta oraz danych w potwierdzeniu przelewu wygenerowanego w systemie bankowym lub systemie płatniczym PayPal jest podstawą do zaliczenia wpłaty na poczet konkretnego klienta. Po przypisaniu wpłaty do klienta Wnioskodawca wysyła mu e-mail z informacją o zaliczeniu wpłaty na poczet konkretnego zamówienia. Po otrzymaniu odpowiedzi zwrotnej potwierdzającej prawidłowość przypisania wpłaty od klienta, Wnioskodawca, w przypadku zamówień niestandardowych i przedpłaty, rozpoczyna realizację zamówienia bądź, w przypadku zamówień standardowych, kompletuje zamówienie i wysyła je do klienta.

Ewidencja Transakcji 1.

Dla Metody A • wyciągami bankowymi lub potwierdzeniami przelewów • szczegółami transakcji pobranymi z systemu płatności PayPal 2.

Dla Metody B • zwrotnymi potwierdzeniami wpłaty od klientów, • wyciągami bankowymi lub potwierdzeniami przelewów • szczegółami transakcji pobranymi z systemu płatności PayPal - stanowią podstawę sporządzenia przez Wnioskodawcę ewidencji transakcji, w której płatność jest przyporządkowana klientowi i konkretnemu zamówieniu.

Wysyłka - Zamówienia są wysyłane za pośrednictwem kuriera lub poczty.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że przedmiotem sprzedaży nie będą towary, których dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca rozpoczął już ewidencjonowanie na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Wnioskodawca od początku działalności (tj. od 2009 r.) prowadził na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jedynie sprzedaż w systemie wysyłkowym, gdzie płatność następuje w sposób opisany we wniosku. Obrót zrealizowany przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekraczał w każdym roku działalności kwotę 20 000 zł. Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie na kasie rejestrującej, a następnie kontynuował je nie będąc świadomym możliwości skorzystania ze zwolnienia sprzedaży w systemie wysyłkowym. Zgodnie z obecną wiedzą Wnioskodawcy i w jego ocenie, z uwagi na istnienie wspomnianego zwolnienia, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży u Wnioskodawcy nie powstał.

Dotychczas Wnioskodawca nie prowadził/nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca nie prowadził/nie prowadzi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaży usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W przyszłości przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę, nie będzie dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, tym samym Wnioskodawca dokonuje sprostowania stanu planowanego / zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku.

Na pytanie Organu: „Proszę o jednoznaczne wskazanie czy w przypadku nieprawidłowego opisania wpłaty przez klienta (sytuacja opisana we wniosku) z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, w przypadku nieprawidłowego opisania wpłaty przez klienta (sytuacja opisana we wniosku) w ocenie Wnioskodawcy z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”.

Na pytanie Organu: „

Proszę o jednoznaczne wskazanie czy w przypadku prawidłowego opisania wpłaty przez klienta (sytuacja opisana we wniosku) z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, w przypadku prawidłowego opisania wpłaty przez klienta (sytuacja opisana we wniosku) w ocenie Wnioskodawcy z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”.

W przypadku płatności przelewem Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku. W przypadku płatności poprzez platformy płatnicze PayPal, PayU, Przelewy24 itp. środki ostatecznie wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy, zatem, w ocenie Wnioskodawcy, są / będą otrzymywane w całości za pośrednictwem banku.

Opisana we wniosku sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego UE będzie to sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o VAT, czyli:

  1. Będzie to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru
  2. Będzie to dostawa dokonywana na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, którym mowa w art. 9, lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Całkowita wartość towarów, innych niż wyroby akcyzowe (art. 2 pkt 27 ustawy) wysyłanych lub transportowanych przez Wnioskodawcę do tego samego państwa członkowskiego, w ramach sprzedaży wysyłkowej z Polski, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym i nie przekroczy w danym roku limitu wyrażonego w złotych, odpowiadającego kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Opisana we wniosku sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spoza Unii Europejskiej będzie to eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy wpłaty za pośrednictwem systemu płatności online PayPal oraz innych podobnych systemów płatności elektronicznej, uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przewidzianego dla sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym?
  2. Czy w przypadku nieprawidłowego opisania płatności przez klienta wskazany przez Wnioskodawcę sposób przypisania płatności do zamówienia uprawnia go do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przewidzianego dla sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Wpłaty za pośrednictwem systemu płatności online PayPal oraz innych podobnych systemów płatności elektronicznej, uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przewidzianego dla sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym.
  2. W przypadku nieprawidłowego opisania płatności przez klienta wskazany przez Wnioskodawcę sposób przypisania płatności do zamówienia uprawnia go do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przewidzianego dla sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym.

Uzasadnienie

Uwagi ogólne

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519; dalej: Rozporządzenie) - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia. Zwolnienia wskazane w załączniku nie mają zastosowania, jeśli dochodzi do dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia. Poz. 36 załącznika do Rozporządzenia wskazuje na zwolnienie z ewidencji w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zatem do zastosowania zwolnienia, konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

  • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • otrzymano zapłatę za towar w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (zapłata jest otrzymana odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane Klienta, w tym jego adres),
  • brak wskazania przedmiotu transakcji w § 4 Rozporządzenia.

Produkty Wnioskodawcy nie znajdują się w katalogu wyłączeń przewidzianych w § 4 Rozporządzenia. Wnioskodawca dokonuje dostawy jedynie w systemie wysyłkowym - za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich. Przeanalizowania zatem wymagają jedynie pozostałe dwie przesłanki pozytywne, tj. sposób zapłaty i możliwość przypisania jej do zamówienia.

Ad 1) Zapłata za pośrednictwem PayPal lub innego systemu płatności elektronicznej.

W ocenie Wnioskodawcy wpłaty za pośrednictwem systemu płatności online PayPal lub innego systemu płatności elektronicznej typu PayU, spełnia przesłankę płatności za pośrednictwem banku - kwoty wpłat od klientów trafiają pierwotnie na indywidualne konto Wnioskodawcy w systemie PayPal, tak jak w przypadku innych systemów płatności elektronicznych. Dodatkowo w każdym przypadku płatności za pośrednictwem PayPal, operator płatności udostępnia Wnioskodawcy w systemie informatycznym potwierdzenia zawierające szczegółowe informacje dotyczące każdej transakcji oraz dane klientów, którzy uregulowali należność za zakupione produkty (tj. kwotę i walutę płatności, imię i nazwisko, adres płatnika i jego adres mailowy). Wnioskodawca archiwizuje pliki ze szczegółami transakcji oraz na ich podstawie tworzy ewidencję transakcji, w której dokonuje przyporządkowania danej wpłaty przekazanej na konto bankowe z systemu PayPal do konkretnego zamówienia. W związku z tym z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiego zamówienia dotyczyła wpłata i na czyją rzecz została dokonana.

Ad 2) Zapłata za pośrednictwem przelewu lub PayPal lub innego systemu płatności elektronicznej w przypadku nieprawidłowego opisania tytułu wpłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy zapłata przelewem spełnia przesłankę płatności za pośrednictwem banku. Natomiast w celu spełnienia warunku jednoznacznego przypisania jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana, w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymał nieprawidłowo opisaną płatność, Wnioskodawca dokonuje identyfikacji wpłaty na podstawie innych niż tytuł przelewu wskazówek wynikających z danych przelewu (kwoty przelewu, kraju banku z którego następuje płatność, który pokrywa się z państwem zamieszkania klienta, imienia i nazwiska lub samego nazwiska w przypadku płatności dokonywanych przez członków rodziny, czasu jaki minął od momentu wysłania informacji o przelewie do momentu płatności, adresu nadawcy, na zasadzie wykluczenia - klient jest ostatnią osobą, od której Wnioskodawca oczekuje płatności i kwota pokrywa się z kwotą przelewu, kombinacji kilku z tych cech) - metoda A. Dodatkowo, jeżeli Wnioskodawca pomimo zastosowania metody A ma wątpliwości co do wpłaty, tj. od kogo wpłata pochodzi i jakiego zamówienia dotyczy, Wnioskodawca: 1. Na podstawie wstępnie przypisanego klienta za pomocą metody A, wysyła do klienta e-mail z prośbą o przesłanie potwierdzenia przelewu. Porównanie danych zawartych w potwierdzeniu wpłaty uzyskanego od klienta oraz danych w potwierdzeniu przelewy wygenerowanego w systemie bankowym lub systemie płatniczym PayPal jest podstawą do zaliczenia wpłaty na poczet konkretnego klienta. Po przypisaniu wpłaty do klienta Wnioskodawca wysyła mu e-mail z informacją o zaliczeniu wpłaty na poczet konkretnego zamówienia.

2.Po otrzymaniu odpowiedzi zwrotnej potwierdzającej prawidłowość przypisania wpłaty od klienta, Wnioskodawca , w przypadku zamówień niestandardowych i przedpłaty, rozpoczyna realizację zamówienia bądź w przypadku zamówień standardowych kompletuje zamówienie i wysyła je do klienta. Tak uzyskane potwierdzenie przelewu wraz z pierwotnym zamówieniem zawierającym dane klienta, w tym jego adres, są przez Wnioskodawcę archiwizowane i stanowią podstawę sporządzenia przez Wnioskodawcę ewidencji transakcji. Analogicznie Wnioskodawca postępuje w przypadku nieprawidłowego opisania wpłaty na konto PayPal. W konsekwencji z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiego zamówienia dotyczyła wpłata i na czyją rzecz została dokonana nawet w przypadku nieprawidłowego opisu płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;

Stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy – przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Na postawie art. 2 pkt 1 ustawy – przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez państwa członkowskie – w myśl art. 2 pkt 2 ustawy – rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, który prowadzi sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym. Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu muzycznego. Produkty Wnioskodawcy to unikalne na skalę światową stopy perkusyjne. Produkty są sprzedawane muzykom z całego świata - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i przedsiębiorcom z Polski oraz z zagranicy (także spoza terytorium Unii Europejskiej). Przedmiotem niniejszego wniosku jest sprzedaż produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Klienci składają zamówienia poprzez pobranie, wypełnienie i zwrotne odesłanie drogą mailową elektronicznej wersji formularza zamówienia, dostępnego do pobrania na stronie internetowej Wnioskodawcy. Sporadycznie zdarzają się przypadki zamówień wysyłanych listownie w formie papierowej, napisanych wyłącznie w treści maila bądź też składanych telefonicznie lub ustnie podczas spotkań na koncertach, festiwalach muzycznych lub targach.

Niezależnie od formy w jakiej złożone zostało zamówienie ani od tego czy wymagana jest przedpłata, klient otrzymuje zwrotnie potwierdzenie złożenia zamówienia w formie elektronicznego druku wysłanego w wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej podany podczas składania zamówienia lub inny aktualny adres email klienta. Klient ma obowiązek zwrotnie potwierdzić Wnioskodawcy prawidłowość danych zawartych w potwierdzeniu zamówienia. W momencie, gdy zamówienie jest gotowe do wysyłki, klienci otrzymują od Wnioskodawcy informację z prośbą o ostateczne potwierdzenie ich danych adresowych zawartych w przesłanym wcześniej potwierdzeniu zamówienia. W dokumencie tym znajdują się także dane do przelewu wraz z podanym indywidualnym tytułem przelewu oraz informacją o obowiązku zamieszczenia odpowiedniego tytułu przelewu podczas dokonywania płatności Na tej podstawie klienci dokonują zapłaty lub też przedpłaty z wykorzystaniem następujących metod płatności:

  • przelew bankowy - sposób podstawowy,
  • za pośrednictwem systemu płatności PayPal.

Wnioskodawca w przyszłości zamierza wdrożyć również inne typy płatności, m.in. karty kredytowe, system PayU, Przelewy24 oraz inne platformy płatnicze. Platformy te działają na podobnej zasadzie jak PayPal. Co oznacza, że klient będzie opłacał zamówienie za pośrednictwem systemu płatności elektronicznej, natomiast Wnioskodawca ostatecznie otrzyma zapłatę bezpośrednio na swoje konto bankowe. Z dowodów i ewidencji dokumentujących transakcję będzie wynikało, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana.

W przypadku płatności przelewem Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku. W przypadku płatności poprzez platformy płatnicze PayPal, PayU, Przelewy24 itp. środki ostatecznie wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Aby wpłaty zdeponowane w systemie PayPal trafiły na konto bankowe Wnioskodawcy musi on we własnym zakresie przelać środki na zweryfikowane i zatwierdzone wcześniej przez system PayPal własne firmowe konto bankowe. Operator systemu PayPal udostępnia w systemie teleinformatycznym szczegółowe informacje o otrzymanych za pośrednictwem systemu płatnościach elektronicznych, w tym imię, nazwisko i adres płatnika oraz adres e-mail płatnika. Klient podczas dokonywania wpłaty ma także możliwość i obowiązek zamieszczenia indywidualnego tytułu przelewu. Dzięki informacjom z systemu PayPal oraz zastosowaniu przez klienta indywidualnego tytułu przelewu możliwe jest jednoznaczne przypisanie płatności do konkretnego klienta.

Zamówienia są wysyłane za pośrednictwem kuriera lub poczty.

Przedmiotem sprzedaży nie będą towary, których dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto jak wynika z wniosku zdarzają się sytuacje w których przelewy bezpośrednie lub wpłaty na konto PayPal otrzymane od klienta są nieprawidłowo opisane (sytuacja opisana we wniosku) jednak, jak twierdzi Wnioskodawca z posiadanych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Wnioskodawca zawsze jest w stanie przypisać płatność do konkretnego klienta.

Opisana we wniosku sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego UE jak wskazał Wnioskodawca będzie sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o VAT.

Natomiast sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spoza Unii Europejskiej będzie stanowiła eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT.

Dotychczas Wnioskodawca nie prowadził/nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. Wnioskodawca nie prowadził/nie prowadzi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaży usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. W przyszłości przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę, nie będzie dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanej we wniosku wysyłkowej sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z Polski oraz z zagranicy (także spoza terytorium Unii Europejskiej) za którą płatność dokonywana będzie za pośrednictwem systemu płatności online PayPal oraz innych podobnych systemów płatności elektronicznej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego UE niż Polska.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1.

Zatem, należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o VAT podmiot dokonujący dostawy będzie zawsze zobowiązany do wystawienia faktury.

W myśl art. 109 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Należy zaznaczyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje podlegające opodatkowaniu wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy i przytoczone przepisy należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju sprzedaż ta w każdym przypadku musi być potwierdzona fakturą. Natomiast przepisy dotyczące obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej z założenia dotyczą sprzedaży, która nie jest objęta żadną ewidencją. Tym samym w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, jeśli ustawodawca zobowiązał sprzedawców do wystawienia faktur do każdej sprzedaży bez względu na to, kto jest nabywcą (tj. podatnik podatku od wartości dodanej nie mający obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy też inny podmiot niebędący tym podatnikiem) ewidencja sprzedaży jest prowadzona.

Zatem, skoro Wnioskodawca dokonując sprzedaży wysyłkowej w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o VAT, zawsze będzie zobowiązany wystawić fakturę zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, to nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca dokonując sprzedaży wysyłkowej będzie posiadał dokumentację, która pozwala na sprawdzenie czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

Odmienna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z Polski oraz z zagranicy (z poza terytorium Unii Europejskiej) – tj. dostawy towarów i eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT – ponieważ sprzedaż taka nie jest objęta obowiązkiem dokumentowania jej fakturą VAT.

Jak wynika z ww. przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, w obecnym stanie prawnym, w sytuacji gdy eksport towarów dokonywany jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedaż ta – tak samo jak „krajowa” dostawa towarów – podlega obowiązkowi zaewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wysyłkowej towarów nie wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak wskazał Wnioskodawca w momencie, gdy zamówienie jest gotowe do wysyłki, klienci otrzymują od Wnioskodawcy informację z prośbą o ostateczne potwierdzenie ich danych adresowych zawartych w przesłanym wcześniej potwierdzeniu zamówienia. W dokumencie tym znajdują się także dane do przelewu wraz z podanym indywidualnym tytułem przelewu oraz informacją o obowiązku zamieszczenia odpowiedniego tytułu przelewu podczas dokonywania płatności. Ponadto jak wyraźnie wskazano, zarówno w przypadku prawidłowego jak i nieprawidłowego opisania wpłaty przez klienta z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W przypadku opisanej we wniosku sprzedaży, należy zauważyć, że Spółka otrzyma w całości zapłatę za dokonaną dostawę w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki przez przelew bankowy, system płatności PayU, PayPal oraz innych platform płatniczych. Jak wskazał Wnioskodawca z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto dostawa towarów będzie realizowana w systemie wysyłkowym pocztą lub firmą kurierską. Przy czym, co istotne – jak wskazał Wnioskodawca – w przyszłości przedmiotem sprzedaży nie będzie dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Zatem w świetle zaistniałych okoliczności Wnioskodawca na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych dokonanej w systemie wysyłkowym, gdyż zapłata za sprzedaż zostanie dokonana za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów ją dokumentujących, jak wskazał Wnioskodawca będzie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że zarówno w przypadku prawidłowego jak i nieprawidłowego opisania wpłaty przez klienta z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj