Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.743.2020.1.KK
z 22 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2020 r. (data wpływu 30 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu „…” w odniesieniu do ogólnodostępnej publicznej infrastruktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu „…” w odniesieniu do ogólnodostępnej publicznej infrastruktury.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.; dalej: ustawy o VAT).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713; dalej: USG), służące – zgodnie z art. 7 tej ustawy – zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 USG – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 USG, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Obecnie, jako beneficjent środków finansowych, Gmina realizuje projekt pn. „…”, dla którego uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest uzupełnienie sieci małych węzłów przesiadkowych funkcjonujących na terenie Miasta o węzeł przesiadkowy przy ul. S. poprzez przebudowę przejścia podziemnego, montaż platform dla osób z niepełnosprawnością, montaż wiaty rowerowej, wypożyczalni rowerów oraz biletomatu. Ponadto w ramach projektu zostanie uzupełniona sieć dróg rowerowych poprzez budowę około 1 km nowych ścieżek rowerowych.

W projekcie uwzględniono 2 zadania.

Zadanie 1. „…” – wartość zadania (…) zł, w tym dofinansowanie w wysokości (…) zł.

W ramach zadania planowane jest sporządzenie dokumentacji projektowej wymaganej przepisami prawa, budowa małego węzła przesiadkowego, w tym: przebudowa obiektu przejścia podziemnego przy ul. S., montaż platform dla osób z niepełnosprawnością, montaż monitoringu oraz wiaty na rowery. Budowa ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych i przebudowa chodnika w ciągu ulic K., S. (…). W ramach zadania przewidziano także koszty nadzoru inwestorskiego oraz promocji.

Zadanie 2. „…” – wartość zadania (…) zł, dofinansowanie (…) zł.

W ramach zadania planowana jest budowa 10 stanowiskowej wypożyczalni rowerów miejskich oraz biletomatu. Inwestycja objęta pomocą publiczną.

Zadanie 3. „…” – wartość zadania (…) zł.

W ramach zadania przewidziano wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji, nadzoru inwestorskiego i promocji dla części inwestycji objętej pomocą publiczną, tj. związaną z budową wypożyczalni rowerów oraz biletomatu.

Jednym z elementów polityki komunikacyjnej miasta jest promowanie ruchu rowerowego, który może w znaczący sposób odciążyć sieć drogową przejmując część podróżnych. Promowanie ruchu rowerowego w stosunku do transportu samochodowego jest tym bardziej uzasadnione, gdyż koszty poniesionych nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę rowerową są niewspółmiernie niższe. Głównymi celami polityki komunikacyjnej są: dążenie do spopularyzowania roweru jako środka komunikacji i rekreacji czynnej, poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego i innych użytkowników dróg, włączenie układu dróg rowerowych do układu komunikacyjnego miasta jako integralnego i równoprawnego elementu. Duże znaczenie w propagowaniu komunikacji rowerowej mają również aspekty zdrowotne i ekologiczne, takie jak wzrost zdrowotności mieszkańców przez zwiększenie wykorzystania roweru dla rekreacji czynnej oraz zmniejszenie stopnia zanieczyszczenia środowiska i uciążliwości transportu.

Przeprowadzone na terenie Miasta konsultacje społeczne jednoznacznie wykazały, że istnieje konieczność przeprowadzenia działań inwestycyjnych w zakresie modernizacji infrastruktury transportu w S. w tym konieczność budowy i rozbudowy małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych. Mieszkańcy miasta uznali, iż projekt przyczyni się do poprawy jakości transportu zbiorowego w mieście, jak również wpłynie pozytywnie na gospodarkę niskoemisyjną: rozbudowa i przebudowa małych węzłów przesiadkowych poprawi zarówno komfort jak i bezpieczeństwo podróży. Co więcej, budowa ścieżek rowerowych i stacji wypożyczalni rowerów wpłynie pozytywnie nie tylko na kwestie usprawnienia transportu, poprawy jakości powietrza, ale również przyczyni się do rozpowszechniania zdrowego trybu życia wśród mieszkańców miasta oraz sąsiadujących miejscowości.

Oprócz stworzenia nowej przestrzeni dla użytkowników rowerów, projekt obejmuje wyposażenie oraz modernizację zintegrowanych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc umożliwiających dogodną zmianę środka transportu wyposażonych w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności: miejsca postojowe, przystanki, punkty sprzedaży biletów i systemy informacyjne. Zintegrowane węzły przesiadkowe stanowią uzupełnienie sieci transportu zbiorowego, umożliwiając i ułatwiając poprawę obsługi pasażerów w ich przesiadkach czy innych potrzebach związanych z transportem lokalnym. Projekt obejmuje również prace związane z dostosowaniem infrastruktury przystankowej dla osób niepełnosprawnych.

Zakres zamówienia będzie obejmował: roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe, wykonanie zadaszeń, wykonanie ścian oporowych, wykonanie wind, platform, odwodnień, oświetlenie zewnętrznego i wewnętrznego, wykonania ścieżek rowerowych, chodników, elementów bezpieczeństwa ruchu, oznakowanie poziome i pionowe, wybudowanie wiat przystankowych i rowerowych, wykonanie okładzin ściennych i schodowych, sufitów, posadzek, dylatacji, gablot, systemu monitoringu, roboty związane z wycinką oraz nasadzeniem drzew, uporządkowaniem terenu a także opracowanie dokumentacji projektowej.

Szczegółowy zakres robót będzie obejmował:

  1. Przebudowę obiektu przejścia podziemnego przy ul. S., tj.: oczyszczenie płytek posadzkowych, wymianę zniszczonych płytek, zabudowę platform do transportu osób niepełnosprawnych, montaż zadaszenia wejść/wyjść obiektu, wykonanie okładziny ścian tunelu i ścian oporowych schodów, wykonanie renowacji dylatacji ścian, stropu obiektu i ścian czołowych, wymianę opraw oświetleniowych, wymianę poręczy, montaż kamer monitoringu miejskiego, przebudowę odwodnienia;
  2. Wykonanie fragmentu ścieżki rowerowej wzdłuż ul. K. od ul. S. do ul. J., przebudowę chodnika wraz z miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych i przebudową istniejącej sygnalizacji świetlnej na ul. S. w celu umożliwienia przejazdu rowerzystom;
  3. Wykonanie ścieżki rowerowej i przebudowa chodników wzdłuż ul. S. na skrzyżowaniu z ul. K., wykonanie przejazdu pieszo rowerowego przez ul. K. wraz z przebudową istniejącej sygnalizacji świetlnej;
  4. Wykonanie przejazdu rowerowego przez torowisko tramwajowe na ul. S.;
  5. Wykonanie fragmentu ścieżki pieszo-rowerowej przy przejściu podziemnym przy ul. S. o szerokości 3 m;
  6. Wykonanie ścieżki rowerowej, ciągów pieszo-rowerowych wraz z przebudową chodnika w ul. P. oraz S.;
  7. Przebudowę przejścia dla pieszych przy ul. S. na przejście pieszo-rowerowe wraz z sygnalizacją świetlną;
  8. Dobudowę fragmentu ścieżki rowerowej wraz z przebudową chodników na ul. M. wraz z wykonaniem przejścia dla pieszych, przejazdu rowerowego przez ulicę;
  9. Wprowadzenie strefy wraz z dopuszczeniem kontra ruchu rowerowego. Wprowadzenie oznakowania pionowego i poziomego umożliwiającego kontra ruch i/lub kontra pasu rowerowego na ulicach. Wykonawca przed realizacją prac dokona inwentaryzacji istniejącego oznakowania drogowego i dostosuje je do wymaganej funkcji tj. bezpiecznej komunikacji rowerowej w obszarze wskazanym na załączniku graficznym do PFU. Przed rozpoczęciem prac wymaganej jest uzgodnienie w Wydziale Administracji Drogowej UM w S. projektu organizacji ruchu. Wykonawca przeanalizuje i prowadzi oznakowanie pionowe i/lub poziome w rejonie (…) w zakresie możliwości przejazdu rowerami.

Wykonawca będzie również odpowiedzialny za wymianę kabla oświetleniowego na nowy oraz za opracowania dokumentacji projektowej, w tym uzyskanie wymaganych decyzji, postanowień, uzgodnień itp. oraz wykonanie robót budowalnych polegających na eliminacji zalewiska powstającego na parkingu zlokalizowanym w rejonie skrzyżowania ulic (…) oraz (…) Wykonawca przeanalizuje możliwość wykonania odwodnienia poprzez wykonanie wpustów, które zostaną włączone z uwzględnieniem retencji do istniejącej kanalizacji ogólnospławnej zlokalizowanej w rejonie skrzyżowania ulic (…) oraz (…).

Infrastruktura stworzona w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie miała charakter publiczny służący lokalnej społeczności. Wybudowane w ramach projektu węzły przesiadkowe, ścieżki rowerowe oraz towarzysząca im infrastruktura będzie ogólnodostępna dla każdego zainteresowanego użytkownika. Za wyjątkiem wypożyczalni rowerowej oraz biletomatu użytkowanie nowopowstałej infrastruktury nie będzie związane z ponoszeniem opłat przez korzystających. Wypożyczalnia rowerów miejskich oraz biletomat będą wykorzystywane przez Gminę do świadczenia odpłatnych usług w ramach wykonywanej przez nią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, wydatki związane z wytworzeniem tych elementów projektu zostały uznane przez Gminę za wydatki niekwalifikowalne we wniosku o dofinansowanie i nie stanowią przedmiotu niniejszego wniosku. Pozostała nowo wytworzona infrastruktura nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu „…” w odniesieniu do stworzenia publicznej infrastruktury z wyłączeniem wydatków poniesionych na wytworzenie wypożyczalni rowerów oraz biletomatu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu „…” w odniesieniu do stworzenia publicznej infrastruktury z wyłączeniem wytworzenia wypożyczalni rowerów oraz biletomatu.

W brzmieniu ustalonym przez art. 15 ust. 1 w związku z ust. 6 ustawy o VAT gmina, w zakresie w którym realizuje zadania własne, dla wdrażania których został powołana, nie jest uważana za podatnika w rozumieniu tej ustawy. Działalność gospodarcza określona w art. 15 ust. 2 ustawy VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Realizując przedmiotowy projekt Gmina wypełnia swoje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki ponoszone przez Gminę (z wyłączeniem kosztów wybudowania wypożyczalni rowerów oraz biletomatu) dotyczyć będą modernizacji miejskiego układu drogowo-pieszego, tj. przebudowy przejść nadziemnych i podziemnych oraz budowy ścieżek rowerowych. Za wyjątkiem wypożyczalni rowerów oraz biletomatu wytworzona w ramach niniejszych zadań infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców, a za jej użytkowanie nie będzie pobierana opłata. Powstała infrastruktura nie będzie zatem służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie Gminy udostępnienie publicznej infrastruktury mieszkańcom Miasta oraz mieszkańcom sąsiednich miejscowości nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Wobec powyższego Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty VAT należnego, o kwotę VAT naliczonego, ze względu na niespełnienie ustawowych przesłanek, które umożliwiają dokonanie takiego odliczenia. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności niepodlegających VAT szczególnie w sytuacji, gdy podmiot nie działa dla danego nabycia w charakterze podatnika VAT.

W związku z powyższym nie zachodzą warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Gminę wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu „…” z wyłączeniem kosztów wytworzenia wypożyczalni rowerów oraz biletomatu, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy podał, że infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu pn. „…” będzie miała charakter publiczny służący lokalnej społeczności. Wybudowane w ramach projektu węzły przesiadkowe, ścieżki rowerowe oraz towarzysząca im infrastruktura będzie ogólnodostępna dla każdego zainteresowanego użytkownika. Za wyjątkiem wypożyczalni rowerowej oraz biletomatu użytkowanie nowopowstałej infrastruktury nie będzie związane z ponoszeniem opłat przez korzystających. Wypożyczalnia rowerów miejskich oraz biletomat będą wykorzystywane przez Gminę do świadczenia odpłatnych usług w ramach wykonywanej przez nią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT i nie stanowią przedmiotu niniejszego wniosku. Pozostała nowo wytworzona infrastruktura nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu „…” z wyłączeniem wydatków poniesionych na wytworzenie wypożyczalni rowerów oraz biletomatu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu w zakresie w jakim jego przedmiotem jest wytworzenie ogólnodostępnej infrastruktury o charakterze publicznym służącej nieodpłatnie lokalnej społeczności nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Gmina dla tych zakupów (realizując projekt w części infrastruktury mającej ogólnodostępny charakter publiczny) nie będzie działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, i zakupy te nie będą związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W analizowanej sprawie Gmina argumentuje, że realizując przedmiotowy projekt wypełnia swoje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki ponoszone przez Gminę (z wyłączeniem kosztów wytworzenia wypożyczalni rowerów oraz biletomatu) dotyczyć będą modernizacji miejskiego układu drogowo-pieszego, tj. przebudowy przejść podziemnych, chodników, ciągów pieszo-rowerowych oraz budowy ścieżek rowerowych. Za wyjątkiem wypożyczalni rowerów oraz biletomatu wytworzona w ramach niniejszych zadań infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców, a za jej użytkowanie nie będzie pobierana opłata. Powstała infrastruktura nie będzie zatem służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc przywołane powyżej przepisy prawa do przedstawionego opisu stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy w kontekście zadanego pytania należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji „…” w części dotyczącej zadania „…” (tj. z wyłączeniem wydatków poniesionych na wytworzenie wypożyczalni rowerów oraz biletomatu).

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu (z wyłączeniem wydatków poniesionych na wytworzenie wypożyczalni rowerów oraz biletomatu) nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj