Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.217.2020.3.JS
z 19 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.), uzupełniony pismem z dnia 29 września 2020 r. (data nadania 30 września 2020 r., data wpływu 30 września 2020 r.) na wezwanie z dnia 9 września 2020 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.217.2020.1.JS oraz 0114-KDIP1-3.4012.395.2020.3.JG (data nadania 9 września 2020 r., data odbioru 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które:

  • są przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne (pytanie Nr 1),
  • stanowią wynagrodzenie należne Spółce z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej (pytanie Nr 2)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest organizatorem akcji crowdfundingowej na portalu internetowym. Osoby chcące wziąć udział w zbiórce (dalej jako: „Fundatorzy”) dokonują rejestracji na portalu internetowym, co skutkuje aktywacją konta oraz zawarciem umowy o świadczenie usług, na zasadach określonych w regulaminie opracowanym przez Spółkę (dalej jako: „Regulamin”).


Spółka świadczy na rzecz Fundatorów usługi, które polegają na możliwości korzystania z konta założonego na portalu (…), jak również usługi pośrednictwa finansowego poprzez umożliwienie przekazywania świadczeń pieniężnych w ramach kampanii crowdfundingowej.


W ramach akcji crowdfundingowej Spółka jest również organizatorem konkursu przeprowadzanego wśród Fundatorów, w którym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe laureat konkursu wygrywa nagrodę rzeczową w postaci samochodu, akcesoriów samochodowych, elektroniki, gadżetów elektronicznych, skutera, motocykla lub nagrodę pieniężną w zależności od wyboru laureata. Jako organizator konkursu Spółka jest odpowiedzialna za wyłonienie zwycięzcy konkursu (dalej jako: „Beneficjent”) i przygotowanie oraz zaprezentowanie relacji z wręczenia nagrody na portalu (…).

Za pośrednictwem konta założonego na portalu internetowym Fundator może przekazać środki finansowe poprzez zakup kuponu konkursowego (dalej jako: „Cegiełka”). W ramach serwisu możliwa jest również opcja zakupu cegiełki bez aktywacji konta i rejestracji - poprzez podanie adresu email i dokonanie płatności online.

Pula finansowa zebrana w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów, jest wykorzystywana na zakup nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. Założeniem Spółki jest również zawieranie umów barterowych ze sponsorami, w wyniku których nagrody rzeczowe będą otrzymywane w zamian za świadczenie wzajemne ze strony Spółki polegające na reklamie sponsorów w związku z prowadzoną akcją crowdfundingową.

W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Spółkę. Wszelkie środki zebrane ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę rzeczową dla Beneficjenta, wskazaną na portalu internetowym są bezzwrotnym wynagrodzeniem Spółki za świadczenie usług na platformie crowdfundingowej. Ponadto, część środków finansowych otrzymanych w ramach akcji crowdfundingowej będzie przeznaczana na cele charytatywne.

Przed zakupem Cegiełki, Fundatorzy mają dostęp do zadania konkursowego, którego rozwiązanie polega na wskazaniu na zdjęciu przedstawiającym sytuację dynamiczną, brakującego przedmiotu. Zdjęcie będzie ukazywało dwóch piłkarzy, będących w ruchu, którzy chcą jednocześnie uderzyć lecącą piłkę. Na obrazie brakującym elementem będzie piłka. Fundatorzy na podstawie wiedzy matematyczno - fizycznej, umiejętności określenia kątów nachylenia i padania światła będą musieli wskazać dokładne położenie brakującej piłki. Uczestnicy będą dokonywali swoich odpowiedzi na podstawie wiedzy z zakresu geometrii, trygonometrii i optyki. Następnie po rozwiązaniu zadania Fundator będzie mógł wziąć udział w konkursie poprzez zakup Cegiełki. Wówczas po rozwiązaniu zadania, a następnie zakupie Cegiełki Fundator stanie się uczestnikiem konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, wyłonienie Beneficjenta konkursu nastąpi na podstawie kryterium wiedzy oraz spostrzegawczości. Nierozwiązanie zadania, jak również niedokonanie zakupu Cegiełki do dnia zamknięcia konkursu wiąże się z tym, że Fundator nie będzie mógł zostać potencjalnym Beneficjentem akcji crowdfundingowej.


Pismem z dnia 29 września 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił przestawione zdarzenie przyszłe w następującym zakresie:


Celem akcji crowdfundingowej jest przeprowadzenie konkursu, jak również wsparcie oraz propagowanie działalności charytatywnej.


Ciężar finansowy nagród poniosą wyłącznie Fundatorzy, ewentualnie w przypadku nagród rzeczowych istnieje możliwość poniesienia ciężaru nagród rzeczowych częściowo przez sponsorów w ramach zawieranych umów barterowych.


Konkurs jest organizowany wyłącznie dla Fundatorów.


Cegiełki nabywają wyłącznie Fundatorzy, a więc nagrody będą wydawane Fundatorom.


Przedmiotem pytań oznaczonych Nr 1 oraz Nr 2 są wyłącznie środki pieniężne przekazane przez Fundatorów. Poprzez Fundatorów należy rozumieć osoby które wezmą udział w akcji crowdfundingowej poprzez zakup Cegiełki i akceptację Regulaminu. Jeżeli Fundatorzy zdecydują się wziąć dodatkowo udział w konkursie w dalszej kolejności aktywują oni konto oraz dokonają rejestracji na portalu internetowym, która to czynność jest warunkiem wzięcia udziału w konkursie. Fundatorami są również osoby, które zakupiły Cegiełkę i zaakceptowały Regulamin, ale zrezygnowały z udziału w konkursie i nie dokonały aktywacji konta oraz rejestracji na portalu internetowym. W związku z tym, że Regulamin stanowi również umowę powiernictwa istotne jest że będzie on akceptowany przy zakupie Cegiełki, a nie na etapie aktywacji konta i rejestracji na portalu internetowym. Fundatorzy przy zakupie Cegiełek akceptują Regulamin, a następnie podejmują decyzje w zakresie aktywacji konta celem wzięcia udziału w konkursie. Poprzez Fundatorów nie należy rozumieć sponsorów, z którymi zawierane będą umowy barterowe.

Umowy barterowe zawarte pomiędzy Wnioskodawcą oraz sponsorami mają na celu umożliwienie współpracy polegającej z jednej strony na świadczeniu przez sponsorów na rzecz Wnioskodawcy usług takich jak naprawa auta, przeglądy, odświeżenie lakieru, detailing, oklejanie auta folią lub przekazywania na rzecz Wnioskodawcy samochodów bądź innych przedmiotów, a z drugiej strony na świadczeniu przez Wnioskodawcę na rzecz sponsorów usług reklamowych. Wzajemne świadczenia Wnioskodawcy i sponsorów będą tej samej wartości.


Sponsorzy w zamian za świadczenie wzajemne ze strony Wnioskodawcy nie otrzymają nagród ufundowanych w ramach zebranej puli środków pieniężnych i nie będą uczestnikami konkursu.


Sponsorzy nie nabędą Cegiełek.


Wnioskodawcę z Fundatorami (osobami nabywającymi cegiełki z jednoczesną aktywacją konta, jak i bez aktywacji konta) będzie łączyła umowa powiernictwa finansowego.


Cena za Cegiełkę będzie jednoznacznie określona, natomiast wysokość ceny może być zmieniona w ramach kolejnych akcji crowdfundingowych organizowanych przez Wnioskodawcę.


Kwota zebrana w ramach akcji crowdfundingowej zostanie częściowo przekazana na cele charytatywne, ufundowanie nagrody oraz na wynagrodzenie Wnioskodawcy w zw. z organizacją akcji crowdfundingowej. Podział kwoty na poszczególne cele zostanie określony procentowo, a informacja ta będzie zawarta w treści Regulaminu.

Z płatności dokonanych na zakup Cegiełki nie będzie wynikało jaka kwota zostanie przekazana na poszczególne cele. Powyższa informacja będzie zawarta w treści Regulaminu, który Fundatorzy będą musieli zaakceptować przy zakupie Cegiełki.


Przedmiotowa kwota zostanie zgodnie z dyspozycją Fundatorów przekazana przez Wnioskodawcę na organizację charytatywną, a wybór konkretnej organizacji charytatywnej nastąpi z inicjatywy Wnioskodawcy. Fundatorzy zostaną poinformowani w formie ogłoszenia zamieszczonego na stronie internetowej o wartości środków pieniężnych przekazanych celem wsparcia akcji charytatywnej oraz o tym jaka konkretnie organizacja charytatywna zostanie wsparta w ramach organizowanej akcji crowdfundingowej.


Należność uiszczona za zakup Cegiełki będzie stanowiła jedną płatność zawierającą wszystkie 3 cele (na nagrodę, organizację charytatywną, wynagrodzenie Wnioskodawcy).


Ciężar finansowy nagród rzeczowych poniosą Fundatorzy, ewentualnie istnieje możliwość poniesienia ciężaru nagród rzeczowych częściowo przez sponsorów w ramach zawieranych umów barterowych.


Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy tytułem wynagrodzenia, odpowiadają wartości sumy jaka jest Spółce należna z tytułu organizacji akcji crowdfudingowej. Niemniej jednak należy podkreślić, iż część środków pieniężnych zebrana ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę dla Beneficjenta zostanie przekazana na wskazaną akcję charytatywną.

Cel wsparcia akcji charytatywnej będzie wynikał z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Fundatorami. Celem wsparcia akcji charytatywnej będzie promocja działalności charytatywnej, co jest związane z misją organizacji Wnioskodawcy. Wsparcie działalności charytatywnej jest bezpośrednio związane z konkursem ponieważ od kwoty zebranej w ramach konkursu zależy wysokość środków pieniężnych przekazanych celem wsparcia akcji charytatywnej. Ponadto, możliwość wzięcia udziału w konkursie jest również czynnikiem zachęcającym potencjalnych Fundatorów do wzięcia udziału w akcji crowdfundingowej, a tym samym do wsparcia konkretnego celu charytatywnego.


Wysokość kwoty przekazanej na cele charytatywne nie będzie odpowiadała równowartości nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. Kwota ta będzie przekazywana zgodnie z dyspozycją Fundatora, natomiast cel charytatywny zostanie określony przez Wnioskodawcę.


Co do zasady wartość nagrody rzeczowej jest wyższa, ponieważ zawiera w sobie podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach. Ponadto w przypadku zaangażowania sponsora w ramach konkretnej akcji crowdfundingowej, wartość nagrody również będzie wyższa niż kwota przeznaczona na jej zakup.


W ramach konkursu zostanie wyłoniony wyłącznie jeden zwycięzca, tj. Beneficjent. Wnioskodawca upubliczni wyłącznie dane Beneficjenta, natomiast Wnioskodawca będzie posiadał listę wszystkich uczestników konkursu, jednakże ta lista nie zostanie upubliczniona. Działania związane z ustaleniem komu i w jakiej wysokości będą przysługiwały nagrody zostaną usystematyzowane w Regulaminie.


Wydatki związane z otrzymaniem środków pieniężnych od Fundatorów będą rozliczane poprzez ujawnienie Fundatorom raportu uwzględniającego powyższe dane, który zostanie im przekazany po rozstrzygnięciu konkursu.


Organizowany przez Wnioskodawcę konkurs będzie posiadał Regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród.


Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu, do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu jako organizator konkursu. Należy wskazać, iż stosunek między Wnioskodawcą a Fundatorami jest zbliżony do powiernictwa, gdyż w momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę na z góry określony cel. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu i na rzecz Fundatorów, którzy wezmą udział w akcji crowdfundingowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które są przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne?
  2. Czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które stanowią wynagrodzenie należne Spółce z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej?
  3. Czy kwota pieniężna otrzymana przez Spółkę od Fundatorów, przeznaczona na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT?


Odpowiedź na pytanie ozn. we wniosku Nr 1 i Nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi przedmiot niniejszego rozstrzygnięcia. Odpowiedź na pytanie ozn. we wniosku Nr 3 w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług została wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Spółka nie rozpozna przychodu z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które są przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę na rzecz organizacji charytatywnej, ponieważ przedmiotowe środki pieniężne nie spełniają definicji przychodu podatkowego, którym jest wyłącznie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym i definitywnym.


Organizacja akcji crowdfundingowej jest zbliżona do instytucji powiernictwa finansowego, a stosunek między Fundatorami i Spółką jest analogiczny do stosunku prawnego jaki istnieje pomiędzy finansującym a pośredniczącym.


Jak wynika z powszechnego stanowiska doktryny, przychodem podatkowym może być jedynie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, bezwarunkowym i definitywnym. Innymi słowy przez przychód należy rozumieć takie przysporzenie, które nie podlega zwrotowi i którym podatnik może dysponować jak właściciel.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera ogólnej definicji przychodu. Jedynym przepisem odnoszącym się do tego pojęcia jest przepis art. 12 ustawy o CIT, który wprawdzie nie wprowadza definicji, ale określa jedynie poprzez przykładowe wyliczenie, jakie kategorie przysporzeń zalicza się do przychodów (ust. 1), a jakich się nie zalicza (ust. 4).

Dlatego też, definicji pojęcia „przychód” należy szukać poza treścią samych przepisów. Jak stwierdził WSA w Poznaniu w wyroku z 4 września 2013 r. sygn. I SA/PO 295/13:


„jako przychód powinno się traktować przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym”


Ponadto w orzecznictwie podkreśla się przy tym, iż trwały charakter przysporzenia oznacza, że owo przysporzenie musi być definitywne, przez co należy rozumieć wyłączne uprawnienie podatnika do otrzymania danego przysporzenia. Także NSA w wyroku z 4 września 2013 r. sygn.


Il FSK 2512/2011 wskazał, iż:


„Analiza wyliczonych desygnatów pojęcia przychodów pozwala na wysnucie wniosku, że przychodem jest każde definitywne przysporzenie majątkowe, powodujące zwiększenie aktywów podatnika bądź zmniejszenie jego pasywów.”


Wymóg definitywności oznacza, że poza kategorią przychodu w rozumieniu przepisów podatkowych znajdują się wszelkiego rodzaju przysporzenia o charakterze tymczasowym zwrotnym, nietrwałym. Typowym reprezentantem tego rodzaju przysporzeń są np. kaucje, kwoty wadium, gwarancje, zadatki, wszelkiego rodzaju wpłaty warunkowe czy wpłaty pomyłkowe. Tego typu przysporzenia, mimo że w danym momencie powiększają majątek podatnika, to jednak ze swej istoty nie są przysporzeniami trwałymi i definitywnie należnymi danemu podatnikowi. O tym, czy podatnik będzie miał możliwość uznania ich za definitywnie mu przypadające, rozstrzygną okoliczności danej sprawy (np. zaliczenie kaucji czy zadatku na poczet rozliczenia ceny). Dlatego też o przychodzie podatkowym możemy mówić dopiero w momencie zaistnienia zdarzenia skutkującego definitywnym otrzymaniem ich przez podatnika. W związku z tym, że środki pieniężne, których dotyczy przedmiotowe pytanie zostaną w całości przeznaczone przez Spółkę na ufundowanie nagrody oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne, należy uznać, iż nie stanowią one trwałego i definitywnego przysporzenia Wnioskodawcy. Co więcej, środki te zostały wpłacone przez Fundatorów z zamiarem przekazania ich Spółce w celu wskazanym powyżej, zatem należy uznać, iż nie stanowią one przychodu podatkowego Wnioskodawcy.


Ad. 2


Spółka rozpozna jako przychód wynagrodzenie otrzymane z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej.


Należy wskazać, iż wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej (świadczenia usług powiernictwa) stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.


Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - wszelkie środki zebrane ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę rzeczową dla Beneficjenta, wskazaną na portalu internetowym są bezzwrotnym wynagrodzeniem Spółki za świadczenie usług na platformie crowdfundingowej.


Zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 1 ustawi o CIT, otrzymane wynagrodzenie stanowiłoby dochód osiągnięty z innych źródeł, opodatkowany stawką 19% o ile nie zaistniałyby podstawy dla zastosowania stawki preferencyjnej przewidzianej dla małych podatników.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które:

  • są przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne (pytanie Nr 1) - jest prawidłowe,
  • stanowią wynagrodzenie należne Spółce z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej (pytanie Nr 2) - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym odo osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje więc jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.


Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Na podstawie ww. art. 12 ust. 1 updop można więc stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.


W świetle art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


W myśl art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Natomiast, zgodnie z treścią art. 12 ust. 3e updop w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego może zostać uznane tylko takie przysporzenia podatnika, które ma charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększa jego majątek. Stanowisko to potwierdzają także przedstawiciele doktryny, w ocenie których „Przychodem podatkowym są wyłącznie tylko takie wartości, które definitywnie powiększają aktywa osoby prawnej” (tak: P. Małecki, M. Mazurkiewicz, Komentarz do art. 12 u.p.d.o.p., CIT. Komentarz, Lex, 2012).


Otrzymywane przez podatników środki finansowe spełniają zatem, co do zasady, warunek uznania ich za przychód.


Zauważyć ponadto należy, że w obrocie gospodarczym zarówno osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej nie muszą działać osobiście. Dopuszczalne jest działanie przez przedstawiciela. Istota przedstawicielstwa w prawie cywilnym polega na tym, że pewna osoba dokonuje w imieniu i na rzecz innego podmiotu czynności prawnych. Jeżeli czynność dokonana przez przedstawiciela mieści się w granicach umocowania udzielonego przez reprezentowanego, wywołuje ona bezpośredni skutek dla podmiotu, który udzielił pełnomocnictwa. Powszechnie wskazuje się, że prawu cywilnemu znane są także inne podobne instytucje, które pełnią funkcje zbliżone do przedstawicielstwa, przy czym nie należy ich utożsamiać z przedstawicielstwem. Od tej instytucji należy odróżnić np. powiernika, który na zewnątrz działa jako samodzielny podmiot prawa, jednak z mocy wewnętrznego porozumienia z inną osobą, na rzecz której działa, nie występuje we własnym interesie.

Powiernictwo, jako instytucja prawna nie jest uregulowane w prawie polskim. Podstawą do konstruowania czynności powierniczych jest wyrażona w art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, dalej: „K.c.”), zasada swobody kontraktowej. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Podstawą do skonstruowania umowy powierniczej może być stosunek zlecenia. Prawa i obowiązki stron umowy powierniczej należy zatem zasadniczo oceniać według przepisów o zleceniu. Jak wynika z art. 734 i 735 K.c. istotą umowy zlecenia jest odpłatne lub nieodpłatne dokonanie określonej czynności prawnej w imieniu dającego zlecenie lub (jeżeli tak stanowi umowa) w imieniu własnym, lecz na rachunek zlecającego. W tym ostatnim wypadku, wszelkie nabycie praw lub rzeczy ma charakter powierniczy (fiduicjalny), a przyjmujący zlecenie ma obowiązek wydać zlecającemu wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym (art. 740 zd. 2 K.c.).


Władztwo nad nabytymi prawami, jakie można przypisać zleceniobiorcy wykonującemu zlecenie powiernicze jest ograniczone, a to poprzez:

  • ograniczenie czasowe - zleceniobiorca obowiązany jest przekazać nabyte prawa, bądź uzyskane korzyści na pierwsze żądanie zleceniodawcy,
  • ustawowo wyłączoną możliwość rozporządzania tymi prawami lub korzyściami na rzecz kogo innego aniżeli zleceniodawca lub wskazany przezeń podmiot, co powoduje wyłączenie możliwości efektywnego zwiększenia masy majątkowej zleceniobiorcy o prawa nabyte w wykonaniu powiernictwa,
  • nie ekwiwalentność dla zleceniobiorcy zbycia nabytych we własnym imieniu, lecz na rachunek zlecającego praw - prawa te przenoszone są na zlecającego nieodpłatnie - zgodnie z art. 742 K.c. dający zlecenie zwraca przyjmującemu zlecenie jedynie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, oraz zwalnia go od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym, natomiast w przypadku przenoszenia powierniczo nabytych praw na wskazaną przez zlecającego osobę trzecią cena zbycia stanowi należność zleceniodawcy (art. 740 K.c),
  • przyjmującemu zlecenie nie wolno używać we własnym interesie rzeczy i pieniędzy dającego zlecenie. Od sum pieniężnych zatrzymanych ponad potrzebę wynikającą z wykonywania zlecenia powinien płacić dającemu zlecenie odsetki ustawowe (art. 741 K.c).


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że:

  1. Wnioskodawca jest organizatorem akcji crowdfundingowej na portalu internetowym.
  2. Celem ww. akcji jest przeprowadzenie konkursu, jak również wsparcie oraz propagowanie działalności charytatywnej.
  3. Konkurs jest organizowany wyłącznie dla Fundatorów. Poprzez Fundatorów należy rozumieć osoby które wezmą udział w akcji crowdfundingowej poprzez zakup Cegiełki i akceptację Regulaminu. Cena za Cegiełkę będzie jednoznacznie określona, natomiast wysokość ceny może być zmieniona w ramach kolejnych akcji crowdfundingowych organizowanych przez Wnioskodawcę.
  4. Poprzez Fundatorów nie należy rozumieć sponsorów, z którymi zawierane będą umowy barterowe. Umowy barterowe zawarte pomiędzy Wnioskodawcą oraz sponsorami mają na celu umożliwienie współpracy polegającej z jednej strony na świadczeniu przez sponsorów na rzecz Wnioskodawcy usług takich jak naprawa auta, przeglądy, odświeżenie lakieru, detailing, oklejanie auta folią lub przekazywania na rzecz Wnioskodawcy samochodów bądź innych przedmiotów, a z drugiej strony na świadczeniu przez Wnioskodawcę na rzecz sponsorów usług reklamowych. Wzajemne świadczenia Wnioskodawcy i sponsorów będą tej samej wartości..
  5. Wnioskodawcę z Fundatorami (osobami nabywającymi cegiełki z jednoczesną aktywacją konta, jak i bez aktywacji konta) będzie łączyła umowa powiernictwa finansowego.
  6. Kwota zebrana w ramach akcji crowdfundingowej zostanie częściowo przekazana na cele charytatywne, ufundowanie nagrody oraz na wynagrodzenie Wnioskodawcy w zw. z organizacją akcji crowdfundingowej. Podział kwoty na poszczególne cele zostanie określony procentowo, a informacja ta będzie zawarta w treści Regulaminu.
  7. Z płatności dokonanych na zakup Cegiełki nie będzie wynikało jaka kwota zostanie przekazana na poszczególne cele. Powyższa informacja będzie zawarta w treści Regulaminu, który Fundatorzy będą musieli zaakceptować przy zakupie Cegiełki.
    Przedmiotowa kwota zostanie zgodnie z dyspozycją Fundatorów przekazana przez Wnioskodawcę na organizację charytatywną, a wybór konkretnej organizacji charytatywnej nastąpi z inicjatywy Wnioskodawcy. Fundatorzy zostaną poinformowani w formie ogłoszenia zamieszczonego na stronie internetowej o wartości środków pieniężnych przekazanych celem wsparcia akcji charytatywnej oraz o tym jaka konkretnie organizacja charytatywna zostanie wsparta w ramach organizowanej akcji crowdfundingowej.
  8. Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy tytułem wynagrodzenia, odpowiadają wartości sumy jaka jest Spółce należna z tytułu organizacji akcji crowdfudingowej. Niemniej jednak należy podkreślić, iż część środków pieniężnych zebrana ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę dla Beneficjenta zostanie przekazana na wskazaną akcję charytatywną. Cel wsparcia akcji charytatywnej będzie wynikał z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Fundatorami.
  9. Celem wsparcia akcji charytatywnej będzie promocja działalności charytatywnej, co jest związane z misją organizacji Wnioskodawcy. Wsparcie działalności charytatywnej jest bezpośrednio związane z konkursem ponieważ od kwoty zebranej w ramach konkursu zależy wysokość środków pieniężnych przekazanych celem wsparcia akcji charytatywnej. Wysokość kwoty przekazanej na cele charytatywne nie będzie odpowiadała równowartości nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. Kwota ta będzie przekazywana zgodnie z dyspozycją Fundatora, natomiast cel charytatywny zostanie określony przez Wnioskodawcę.
  10. Działania związane z ustaleniem komu i w jakiej wysokości będą przysługiwały nagrody zostaną usystematyzowane w Regulaminie. Wydatki związane z otrzymaniem środków pieniężnych od Fundatorów będą rozliczane poprzez ujawnienie Fundatorom raportu uwzględniającego powyższe dane, który zostanie im przekazany po rozstrzygnięciu konkursu, natomiast organizowany przez Wnioskodawcę konkurs będzie posiadał Regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród.
  11. Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu, do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu jako organizator konkursu. Należy wskazać, iż stosunek między Wnioskodawcą a Fundatorami jest zbliżony do powiernictwa, gdyż w momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę na z góry określony cel. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu i na rzecz Fundatorów, którzy wezmą udział w akcji crowdfundingowej.



Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że:


Ad. 1


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które są przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę przeznaczoną na cele charytatywne.


Należy w tym miejscu wskazać, że skoro:

  • Wnioskodawcę z Fundatorami będzie łączyła umowa powiernictwa finansowego,
  • kwota zebrana w ramach akcji crowdfundingowej zostanie częściowo przekazana na cele charytatywne, ufundowanie nagrody oraz na wynagrodzenie Wnioskodawcy w zw. z organizacją akcji crowdfundingowej. Podział kwoty na poszczególne cele zostanie określony procentowo, a informacja ta będzie zawarta w treści Regulaminu,
  • Fundatorzy zostaną poinformowani w formie ogłoszenia zamieszczonego na stronie internetowej o wartości środków pieniężnych przekazanych celem wsparcia akcji charytatywnej oraz o tym jaka konkretnie organizacja charytatywna zostanie wsparta w ramach organizowanej akcji crowdfundingowej,

nie sposób uznać, że całość kwot zebranych w ramach akcji crowdfundingowej będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego może zostać uznane tylko takie przysporzenia podatnika, które ma charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększa jego majątek.


Natomiast, w rozpatrywanej sprawie, środki pieniężne otrzymanie od Fundatorów, w części dotyczącej ufundowania nagrody oraz przekazania w formie darowizny na rzecz organizacji charytatywnej, nie będą miały charakteru bezzwrotnego, w sposób trwały powiększający majątek Spółki.


Zatem, Spółka nie rozpozna przychodu z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach ww. akcji, które są/będą przeznaczone wyłącznie na ufundowanie nagrody w konkursie oraz na darowiznę na rzecz organizacji charytatywnej, ponieważ przedmiotowe środki pieniężne nie spełniają definicji przychodu podatkowego, w myśl art. 12 updop, którym jest wyłącznie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym i definitywnym.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania ozn. we wniosku Nr 1 – należało uznać za prawidłowe.


Ad. 2


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest także ustalenie, czy Spółka rozpozna przychód z tytułu środków pieniężnych otrzymanych od Fundatorów w ramach akcji crowdfundingowej, które stanowią wynagrodzenie należne Spółce z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej


Na podstawie przywołanego art. 12 ust. 1 ww. ustawy można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.


Odnosząc przedstawiony opis zdarzenia przyszłego do powołanych na wstępie przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu organizacji akcji crowdfundingowej, Spółka rozpozna jako przychód, w myśl art. 12 updop.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania ozn. we wniosku Nr 2, przyjmujące, że wszelkie środki zebrane ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę rzeczową dla Beneficjenta, wskazaną na portalu internetowym są bezzwrotnym wynagrodzeniem Spółki za świadczenie usług na platformie crowdfundingowej – należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zatem podkreślić, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Ponadto, zastrzec w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytań Wnioskodawcy. Treść pytania/pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Zatem, przedmiotem niniejszej interpretacji, nie był moment powstania przychodu podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj