Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.125.2020.1.MD
z 23 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 sierpnia 2020 r. (data wpływu – 31 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny udziałów w spółce –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny udziałów w spółce.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą obywatelstwo polskie, mającą stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca spodziewa się otrzymać od swojego ojca, obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, polskiego rezydenta podatkowego darowiznę (dalej: „Darowizna”) w postaci 100% udziałów spółki kapitałowej prawa holenderskiego (dalej: „Udziały”). Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy, wartość rynkowa Udziałów przekroczy kwotę 9.637 zł.

Z daleko idącej ostrożności, Wnioskodawca podejmie działania prowadzące do określenia jak najdokładniejszej rynkowej wartości darowanych Udziałów. W tym zakresie, Wnioskodawca planuje zlecić wycenę Udziałów niezależnemu rzeczoznawcy, który określi cenę rynkową tych Udziałów w oparciu o wybraną przez siebie, najodpowiedniejszą metodę wyceny. Przedmiotowe Udziały zostaną wycenione na datę dokonania darowizny. Następnie wartość wskazana przez niezależnego rzeczoznawcę w wycenie zostanie wskazana przez Wnioskodawcę w zgłoszeniu SDZ-2, jeżeli otrzymana darowizna będzie podlegać takiemu zgłoszeniu.

W przypadku darowizny przekazanej w formie innej niż przez zawarcie aktu notarialnego, Wnioskodawca w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zgłosi nabycie Udziałów właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku, gdy nabycie Darowizny nastąpi poprzez zawarcie aktu notarialnego wobec braku obowiązku ww. zgłoszenie nie będzie dokonane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy nabycie przez Wnioskodawcę własności Udziałów w wyniku Darowizny otrzymanej od ojca Wnioskodawcy, w przypadku, gdy nabycie nastąpi w formie aktu notarialnego, lub jeżeli nastąpi w innej formie, a Wnioskodawca w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zgłosi nabycie Udziałów właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, będzie korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w sytuacji, gdy w akcie notarialnym lub ww. zgłoszeniu jako wartość rynkowa otrzymywanych Udziałów zostanie wskazana wartość ustalona w oparciu o wycenę dokonaną przez niezależnego rzeczoznawcę?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest pozytywna, to czy w przypadku, gdyby właściwy naczelnik urzędu skarbowego określił w drodze postępowania inną wartość rynkową przedmiotu Darowizny niż wskazana w akcie notarialnym lub w złożonym przez Wnioskodawcę zgłoszeniu Darowizny, to czy nadal Darowizna ta, niezależnie od jej wartości rynkowej w całości korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Nabycie przez Wnioskodawcę własności Udziałów w wyniku Darowizny otrzymanej od ojca Wnioskodawcy, w przypadku gdy nabycie nastąpi w formie aktu notarialnego, lub jeżeli nabycie nastąpi w innej formie, a Wnioskodawca w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zgłosi nabycie Udziałów właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, będzie korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w sytuacji, gdy w akcie notarialnym lub ww. zgłoszeniu jako wartość rynkową otrzymywanych Udziałów zostanie wskazana wartość ustalona w oparciu o wycenę dokonaną przez niezależnego rzeczoznawcę.

Ad. 2.

Gdyby właściwy naczelnik urzędu skarbowego określił w drodze postępowania inną wartość rynkową przedmiotu Darowizny niż wskazana w akcie notarialnym lub w złożonym przez Wnioskodawcę zgłoszeniu Darowizny, to Darowizna ta nadal w całości korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczące Pytania 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym darowizna Udziałów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na treść przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a jednocześnie zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813) podatkowi od spadków i darowizn podlega m.in. nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z powyższym, w sytuacji nabycia w drodze darowizny własności rzeczy lub praw majątkowych znajdujących się lub wykonywanych za granicą, czynnikiem decydującym o podleganiu pod ustawę o podatku od spadków i darowizn jest posiadanie przez nabywcę tych rzeczy i praw obywatelstwa polskiego lub stałego miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym, mając na uwadze, że Wnioskodawca jest obywatelem polskim, otrzymana przez niego Darowizna Udziałów podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 9 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, jeżeli nabywca jest osobą zaliczoną do I grupy podatkowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. W myśl art. 14 ust. 2 omawianej ustawy, zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 14 ust. 3 tejże ustawy, do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5,7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Przy czym w przypadku umowy darowizny bez zachowania formy aktu notarialnego zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych winno być dokonane na formularzu SDZ-2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2060, ze zm.).

Zaś w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1-2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej (art. 4a ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Dodatkowo, stosownie do art. 4a ust. 4 obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

  1. wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1;
    lub
  2. gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Mając na względzie przywołane uregulowania prawne oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabycie przez Wnioskodawcę w wyniku Darowizny Udziałów spółki kapitałowej prawa holenderskiego z siedzibą w Holandii dokonanej przez ojca Wnioskodawcy, czyli Darowizny nabytej przez Zstępnego, w przypadku gdy nabycie nastąpi w formie aktu notarialnego, lub jeżeli nabycie nastąpi w innej formie, a Wnioskodawca w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zgłosi nabycie Udziałów właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, będzie korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczące Pytania 2:

Stosownie do treści art. 7 ust. l ustawy o podatku od spadków i darowizn podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy opodatkowania.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych – w wysokości tych wkładów.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 8 ust. 4 tejże ustawy, jeżeli nabywca nie określił wartości nabytych rzeczy lub praw majątkowych albo wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny naczelnika urzędu skarbowego wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Jeżeli nabywca, pomimo wezwania, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez nabywcę wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez nabywcę, koszty opinii biegłego ponosi nabywca.

Mając na względzie powyższe, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w celu wypełnienia obowiązku rzetelnego przedstawienia wartości rynkowej, Wnioskodawca zamierza zwrócić się do niezależnego rzeczoznawcy z prośbą o wycenę nabywanych Udziałów. Wynik tej wyceny zostanie następnie wykazany przez Wnioskodawcę: (i) w polu „Wartość rynkowa nabytej rzeczy lub nabytego prawa majątkowego (udziału) w dniu powstania obowiązku podatkowego (w zł)” (ii) lub zostanie wskazany w treści zawieranego aktu notarialnego.

Jednocześnie, Wnioskodawca nie jest w stanie wykluczyć sytuacji, w której naczelnik urzędu skarbowego po dokonaniu zgłoszenia lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego w ramach swoich czynności ustali inną wartość przedmiotu Darowizny. Zdaniem Wnioskodawcy, również w takiej hipotetycznej sytuacji cała wartość (również ta potencjalnie „doszacowana”) otrzymanej przez niego Darowizny będzie korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Nadal bowiem Udziały zostały nabyte przez zstępnego (syna) i pierwotnie Darowizna ta została zgłoszona w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego (pomimo że wskazana wartość rynkowa tej darowizny byłaby nieprawidłowa) lub nabycie nastąpiło na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Powyższe stanowisko wynika bezpośrednio z treści art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycie w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. w przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Przy czym, obowiązek zgłoszenia zgodnie z art. 4a ust. 4 pkt 2 cyt. ustawy nie obejmuje przypadku gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Natomiast art. 4a ust. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych i zakres danych w nim zawartych, w tym w szczególności:

  1. dane identyfikujące podatników obowiązanych do złożenia zgłoszenia oraz dane stanowiące podstawę zaliczenia do I grupy podatkowej,
  2. dane identyfikujące oraz ostatni adres spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której została nabyta własność rzeczy lub prawa majątkowe,
  3. dane dotyczące nabytych rzecz lub praw majątkowych, ich rodzaj, miejsce położenia rzeczy lub wykonania praw majątkowych, wraz z ich wartością rynkową oraz wielkość nabytego udziału uwzględniając konieczność potwierdzenia nabycia w celu skorzystania ze zwolnienia.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. 2015, poz. 2060) określa:

  1. zakres danych zawartych w zgłoszeniu o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych;
  2. wzór zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych.

Zgłoszenie, o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych, zawiera następujące dane:

  1. datę nabycia;
  2. datę powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia dzień uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydania europejskiego poświadczenia spadkowego;
  3. miejsce i cel składania zgłoszenia;
  4. dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika obowiązanego do złożenia zgłoszenia;
  5. dane identyfikujące i ostatni adres zamieszkania spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe;
  6. tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych;
  7. rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych;
  8. dane dotyczące nabytych rzeczy lub praw majątkowych;
  9. dane dotyczące stosunku osobistego nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe;
  10. sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy;
  11. podpis nabywcy (pełnomocnika).

Wobec powyżej wskazanych przepisów oraz treści rozporządzenia, w ocenie Wnioskodawcy, zlecając wycenę niezależnemu rzeczoznawcy w zakresie określenia wartości rynkowej darowanych Udziałów oraz składając odpowiednie zgłoszenie (SDZ-2), bądź w przypadku zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego Wnioskodawca spełni warunki pozwalające na zwolnienie opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, a zlecenie wyceny, choć nie obowiązkowe, będzie świadczyć o dochowaniu należytej staranności przez Wnioskodawcę.

Zatem – w ocenie Wnioskodawcy – nawet w przypadku przyjęcia przez organ podatkowy innej wartości przedmiotu Darowizny, Wnioskodawca może być zobowiązany do złożenia korekty zgłoszenia SDZ-2 (lub ew. zmiany aktu notarialnego w zakresie informacji o wartości rynkowej przedmiotu darowizny), lecz nie zmieni to faktu, że dalej będzie mu przysługiwało zwolnienie z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, gdyż wypełnił przesłanki wynikające z art. 4a ust. 1 tejże ustawy, tj. zgłosił nabycie własności lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, bądź zawarł umowę w formie aktu notarialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając zatem powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj