Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.619.2020.1.TR
z 14 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do pytania oznaczonego numerem 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność w zakresie: obsługi i zarządzania obiektami sportowymi i klubami sportowymi, obiektami służącymi poprawie kondycji fizycznej, działalności rozrywkowej i rekreacyjnej, zakwaterowania i wyżywienia, wynajmu i dzierżawy, organizowania pozaszkolnych form edukacji.

Prowadząc swoją działalność Wnioskodawca nawiązał szereg wartościowych kontaktów z osobami fizycznymi, będącymi specjalistami w swoich różnorakich dziedzinach, bardzo wartościowych w kontekście planów Wnioskodawcy odnośnie rozwijania prowadzonej przez niego działalności gospodarczej („Specjaliści”). Prowadzą oni pozarolnicze działalności gospodarcze, polegające na świadczeniu szeroko pojętych usług doradczych m.in. w zakresie właściwego administrowania podmiotami gospodarczymi, przejawiających się w dostarczaniu tym podmiotom wiedzy w zakresie tworzenia i wdrażania procedur usprawniających ich funkcjonowanie i rozwiązywaniu pojawiających się w tym zakresie problemów, co w przedmiotowej sytuacji ma znaleźć odzwierciedlenie m.in. w doradztwie i tworzeniu procedur umożliwiających:

  • zapewnienie zaopatrzenia niezbędnego dla potrzeb działalności Wnioskodawcy (media i zakupy);
  • zarządzanie wykonawcami realizującymi usługi niezbędne dla potrzeb bieżącej obsługi operacyjnej obiektów Wnioskodawcy, takie jak m.in. usługi serwisowania urządzeń, sprzątania itp.;
  • właściwą organizację obszaru human resources instruktorów, recepcji i personelu administracyjnego, w tym zapewnienie zasobów ludzkich niezbędnych do funkcjonowania obiektów Wnioskodawcy;
  • nadzór nad aspektami BHP w ramach realizacji przez pracowników i zleceniobiorców Spółki obowiązków wynikających z wiążących ich z Wnioskodawcą umów, zarządzanie czasem realizacji przez nich pracy lub usług (grafiki, rozliczanie czasu pracy i usług);
  • współpracę z Dyrektorem ds. tzw. Sprzedaży Wnioskodawcy w zakresie opieki merytorycznej nad instruktorami;
  • współpracę z Dyrektorem Finansowym Wnioskodawcy w zakresie sprawowania nadzoru nad prowadzonymi przez Wnioskodawcę projektami;
  • współpracę z pozostałymi członkami kadry kierowniczej Wnioskodawcy w zakresie związanym z obszarami odpowiedzialności Wnioskodawcy;
  • realizację zadań ustalonych z Zarządem lub Dyrektorem Generalnym Wnioskodawcy;
  • dokonywanie wdrożeń projektów restrukturyzacyjnych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierza, wykorzystać wiedzę i doświadczenie Specjalistów i zaproponować im świadczenie na jego rzecz w zakresie prowadzonej przez Specjalistów pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywania usług doradczych na podstawie będącej umową oświadczenie usług, umowy o współpracy (dalej: „Umowa”, „Umowy”). Celem Umów byłoby umożliwienie, poprzez świadczenie przez Specjalistów usług, przekazywanie Wnioskodawcy (Prezesowi Zarządu) wiedzy w zakresach, będących przedmiotem działalności Specjalistów, Prezes Zarządu po dokonaniu analizy decydowałby czy i w jaki sposób proponowane przez Specjalistów rozwiązania zostaną wdrożone lub będą miały wpływ na sposób funkcjonowania jego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca rozważa w przyszłości zatrudnienie Specjalistów również w charakterze pracowników lub zleceniobiorców, w celu wdrażania lub nadzorowania wdrażania rekomendowanych przez siebie rozwiązań na podstawie zawartych odpowiednio umów o pracę lub umów cywilnoprawnych.

Przyjęcie rozwiązania, w którym współpraca pomiędzy Wnioskodawcą i Specjalistami może odbywać się na dwóch płaszczyznach jest podyktowana faktem, że Specjaliści w ramach swojej pozarolniczej działalności gospodarczej współpracują również z innymi podmiotami i nie wyrażają zgody na zawieranie umów z Wnioskodawcą na wyłączność. Specjaliści jako zewnętrzni doradcy będą świadczyli usługi zlecone przez Wnioskodawcę, jako niepodlegający kierownictwu Wnioskodawcy niezależni przedsiębiorcy, w ramach swoich prowadzonej we własnym imieniu na własny rachunek pozarolniczych działalności gospodarczych, posiadając swobodę w zakresie określenia miejsca i czasu wykonywania usług, wykonując te czynności prowadzące do wykonania tych usług, we własnym zakresie i na swoją rzecz oraz na własne ryzyko i rachunek.

W przypadku ewentualnego zatrudnienia Specjalistów przez Wnioskodawcę w charakterze pracownika lub zleceniobiorcy niedziałającego w zakresie swojej działalności gospodarczej, będą oni pracowali w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy w miejscu i czasie przez niego określonym.

Wykonując obowiązki wynikające z Umów Specjaliści nie będą podejmowali wiążących decyzji oraz nie będą wyrażali woli Wnioskodawcy. W ramach Umowy Specjaliści nie będą reprezentowali Wnioskodawcy na zewnątrz ani nie będą występowali w jego imieniu wobec osób trzecich. Wykonując obowiązki zawarte w podpisanej umowie o pracę lub umowie cywilnoprawnej Specjaliści mogą zostać upoważnieni do podejmowania wiążących decyzji w imieniu Wnioskodawcy lub do występowania w imieniu Wnioskodawcy wobec osób trzecich.

Treść Umów wykluczy wykonywanie przez Specjalistów działających w tym charakterze jakichkolwiek czynności zarządzania Wnioskodawcą, ponieważ są one zastrzeżone dla członka (członków) zarządu Wnioskodawcy bądź osób przez niego upoważnionych i przez nie wykonywane na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy, zatem Umowy, nie będą miały charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, ani też umowy o podobnym charakterze.

Treść umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej ewentualnie pomiędzy Specjalistami a Wnioskodawcą będzie dotyczyła wyłącznie czynności o charakterze zarządczym i nadzorczym tyczących się przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Specjaliści będą świadczyć określone w Umowach usługi doradcze na rzecz Wnioskodawcy osobiście. W przyszłości usługi te będą mogły być świadczone również przy pomocy ich ewentualnych pracowników lub współpracowników (podwykonawców). W przypadku umowy o pracę/umowy cywilnoprawnej Specjaliści będą działali osobiście bądź jako osoby kierujące/ nadzorujące grupą oddelegowanych im przez Zarząd Wnioskodawcy podwładnych.

W przypadku wykonywania postanowień Umów Specjaliści będą ponosili pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem będących przedmiotem Umów usług doradczych, w szczególności będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie.

W zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Specjaliści będą mogli współpracować także z innymi podmiotami otrzymując za świadczone na ich rzecz usługi uzgodnione wynagrodzenie, ponieważ Umowy nie będą zawierać klauzuli o wyłączności świadczenia usług doradczych na rzecz Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, że świadczone na podstawie Umowy usługi będą miały charakter ciągły, ich treść będzie zawierać stałe wynagrodzenie miesięczne płatne na podstawie faktury VAT wystawianej przez Specjalistów.

Po rozpoczęciu przez Wnioskodawcę współpracy ze Specjalistami na podstawie zawartych Umów oraz po złożeniu, stosownie do art. 41 ust. 2 UPDOF, przez Specjalistów oświadczenia, że wykonywane przez Specjalistów usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza rozpoznawać przychody Specjalistów ze świadczenia usług na podstawie zawartych Umów jako przychód uzyskiwany z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca nie będzie pełnić funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne. Obowiązki podatkowe tj. obliczenie i wpłacenie podatku we właściwym terminie z tytułu zawartych umów będą wykonywać Specjaliści prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą. Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej Specjalistów miałyby zostać/być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c UPDOF.

W sytuacji, gdy działania podejmowane przez Specjalistów będą wynikały z zawartych przez nich umów o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, ponoszone przez Specjalistów ryzyko zostanie dopasowane do postanowień takich umów a wynagrodzenie będzie wypłacane Specjalistom po potrąceniu przez Wnioskodawcę, działającego jako płatnik, składek należnych na podatek dochodowy od osób prawnych i składek ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia przez Specjalistów na rzecz Wnioskodawcy usług doradczych na podstawie zawartych między tymi podmiotami Umów, będą stanowić przychody z tytułu z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c UPDOF w sytuacji gdy: działalność Specjalistów stanowiąca przedmiot zawartych z Wnioskodawcą Umów będzie prowadzona na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie obejmując wykonywania przez Specjalistów czynności o charakterze zarządczym bądź nadzorczym?
  2. Czy Wnioskodawca jest obowiązany do pełnienia obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. obliczenia, pobrania i wpłacenia w określonym terminie zaliczek na podatek, jeśli Specjaliści, z którymi zawarł Umowy będą prowadzili w tym czasie pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w przedmiocie odzwierciedlonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i będzie to miało miejsce po złożeniu przez Specjalistów oświadczeń stosownie do wymogów zawartych w art. 41 ust. 2 UPDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wynagrodzenie uzyskiwane przez Specjalistów na podstawie Umów zawartych z Wnioskodawcą z tytułu doradztwa w zakresie prowadzonej przez nich, odrębnie od podejmowanych poza postanowieniami Umów działań o charakterze zarządczym i nadzorczym, działalności gospodarczej kwalifikuje się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, a nie z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF. Przychody te uzyskane przez Wnioskodawcę podlegają zatem opodatkowaniu zasadach określonych w art. 30c UPDOF, czyli jednolitą stawką 19%.
  2. Kwalifikacja przychodu osiąganego z zawartych przezeń ze Specjalistami Umów do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF powoduje, że Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pełnienia obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. obliczenia, pobrania i wpłacenia w określonym terminie zaliczek na podatek, jeśli Specjaliści z którymi zawarł Umowy będą prowadzili w tym czasie pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w przedmiocie odzwierciedlonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a wykonywanie Umów będzie się odbywało po złożeniu przez Specjalistów oświadczeń stosownie do wymogów zawartych w art. 41 ust. 2 UPDOF.

Powyższe Zainteresowany uzasadnił następująco.

Niniejszy wniosek dotyczy ustalenia czy na Wnioskodawcę, w określonym powyżej przyszłym stanie faktycznym, w konsekwencji ustalenia sposobu opodatkowania przychodów, uzyskanych przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą z tytułu usług doradczych w świadczonych na jego rzecz, mogą zostać nałożone obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W celu dokonania koniecznych ustaleń istnieje potrzeba sklasyfikowania Umów, które mają być zawierane przez Wnioskodawcę ze Specjalistami. Przedmiotem tych Umów ma być świadczenie przez Specjalistów usług doradczych, a ocena ma być dokonana z perspektywy sposobu opodatkowania przychodów, które będą uzyskane przez Specjalistów w wyniku jej wykonania, tj. określenie czy usługi świadczone przez Specjalistów zostaną uznane jako usługi z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF) i opodatkowane według skali podatkowej czy też jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane jednolitą stawka 19 % (art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF).

Dokonanie odpowiedniej klasyfikacji Umów będzie miało zasadnicze konsekwencje w obciążeniu bądź zwolnieniu Wnioskodawcy z obowiązków Płatnika przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych nałożonego na Specjalistów z tytułu przychodów osiągniętych przez nich w wyniku świadczenia usług na podstawie zawartych Umów.

Fakt prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej sam z siebie nie umożliwia podatnikowi skorzystania ze stawki 19% ponieważ zgodnie art. 13 pkt 9 UPDOF przychodami z działalności wykonywanej osobiście, podlegającymi w konsekwencji opodatkowaniu progresywną stawką podatkową są przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Dla skorzystania ze stawki 19% konieczne jest więc, aby (tak jak zdaniem Wnioskodawcy w opisanym przyszłym stanie faktycznym) umowa będąca źródłem przychodu nie była umową „o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskich lub umową o podobnym charakterze”.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność w zakresie doradztwa, a w szczególności wynagrodzenie uzyskiwane przez Specjalistów na podstawie Umów zawartych z Wnioskodawcą, kwalifikuje się do przychodów z działalności gospodarczej, a nie z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 UPDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c UPDOF oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 10 ust. 1 UPDOF wśród przychodów wyraźnie wyróżnia działalność wykonywaną osobiście oraz pozarolniczą działalność gospodarczą jako odrębne, poddane w konsekwencji różnemu reżimowi opodatkowania źródła przychodów.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 – o czym stanowi art. 13 pkt 9 UPDOF.

Z kolei, art. 5a pkt 6 UPDOF zawiera definicję działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalność gospodarcza, za którą uznaje działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.UPDOF.

Ponadto, w świetle art. 5b ust. 1 UPDOF za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści art. 5b ust. 1 UPDOF wynika zatem, że niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza. W zaistniałej sytuacji żaden z warunków nie będzie spełniony. Charakter czynności oraz okoliczności ich wykonania przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy, potwierdzają, że mamy tu do czynienia z wykonywaniem przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

W art. 13 pkt 8 UPDOF zostały wymienione przykładowe rodzaje działalności wykonywanej osobiście, w tym przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby prawnej. W ocenie Wnioskodawcy przychód osiągany przez Specjalistów z tytułu zawartych z Wnioskodawcą Umów może być zaliczony do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, zakładając jednocześnie, że Specjaliści prowadzą działalność gospodarczą, która przede wszystkim polega na świadczeniu usług stanowiących przedmiot zawartych z Wnioskodawcą Umów. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy okoliczność, że przychody ze świadczenia usług ustawodawca zawarł w katalogu rodzajów działalności wykonywanej osobiście w art. 13 ust. 8 UPDOF nie przesądza o tym, że takie przychody nie mogą być uzyskiwane z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeśli nie wystąpią negatywne przesłanki określone w art. 5b ust. 1 UPDOF.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 UPDOF przychody z umowy zlecenie lub umowy o dzieło mogą zostać uznane za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli są osiągane w warunkach spełniających kryteria pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 9 UPDOF przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeśli będą zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będę kwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2 UPDOF płatnicy nie są zobowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 UPDOF, jeśli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak już wspomniano powyżej zgodnie z art. 13 pkt 9 UPDOF przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 art. 13 UPDOF, czyli z wynagrodzeń otrzymywanych przez świadczącego usługi z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu i zarządzania w Spółce z o.o. kwalifikuje się również jako działalność wykonywana osobiście.

Przychody uzyskiwane z tytułu działalności w zakresie doradztwa, osiągnięte w okolicznościach takich jak zaistniałe w przedmiotowej sprawie na postawie Umowy należy traktować inaczej niż przychody, które w takiej sytuacji Specjaliści mógłby otrzymać za np. zarządzanie Wnioskodawcą.

Istotą kontraktu menedżerskiego, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem wreszcie umów o podobnym charakterze zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem (zarządcą) jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot za wynagrodzeniem tymże przedsiębiorstwem na rzecz i w interesie przedsiębiorcy na jego rachunek i ryzyko.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Specjaliści świadczą usługi zlecone przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych Umów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wykonując te czynności we własnym zakresie i na swoją rzecz oraz na własne ryzyko i rachunek.

Umowa z jaką mamy do czynienia w przedmiotowym wniosku jest umową o doradztwo i w takim zakresie w jakim została przedstawiona powyżej w opisie zdarzenia przyszłego nie jest i nie ma charakteru umów, o których była mowa powyżej, tj. umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Specjaliści świadczący usługi z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w oparciu o postanowienia Umów nie będą wykonywać żadnych czynności kierowania (zarządzania), a jedynie szereg czynności, których istotą jest doradzanie, które będą przedstawiane do akceptacji Prezesowi Zarządu Wnioskodawcy.

Usługi świadczone przez Specjalistę w ramach wykonywania Umów w żaden sposób nie będą związane z podejmowaniem decyzji co do gospodarowania majątkiem Wnioskodawcy. W związku z wykonywaniem Umów, Specjalistom jako świadczącym usługi nie będzie podlegał personel Wnioskodawcy. Specjaliści nie będą też posiadali uprawnień do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Wnioskodawcy w związku z wykonywaniem Umów.

Biorąc pod uwagę wszystkie przywołane powyżej okoliczności należy zatem stwierdzić, że przedmiotowych usług, które mają być świadczone przez Specjalistów na rzecz Wnioskodawcy na postawie Umów nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Równocześnie nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 UPDOF, co pozwalałoby kwestionować fakt prowadzenia przez Specjalistów pozarolniczej działalności gospodarczej. Specjaliści świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Wnioskodawcy usługi doradcze na podstawie Umów są zatem uprawnieni do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 UPDOF.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Specjalistów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia na podstawie Umów usług doradztwa, stanowić będą przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF. Oznacza to, że Specjaliści będą w takiej sytuacji uprawnieni, zgodnie z art. 9a ust. 2 UPDOF, do wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c UPDOF czyli według tzw. „stawki liniowej”, wynoszącej 19% podstawy obliczenia podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku prowadzenia przez Specjalistów pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach której będą zawierali Umowy z Wnioskodawcą oraz złożeniu przez Specjalistów oświadczenia zgodnie z art. 41 ust. 2 PIT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika, tj. obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy w określonym terminie organowi podatkowemu.

Wnioskodawca jest zdania, że ponieważ przychody osiągane przez Specjalistów z tytułu świadczenia usług doradczych mogą być uznane za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, to zgodnie z jednoznacznym brzmieniem treści art. 41 ust. 2 UPDOF, tj. „płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. UPDOF”.

Jak podał Wnioskodawca, stanowisko i rozumowanie Wnioskodawcy odnośnie kwalifikacji Umów w kontekście ich założeń oraz okoliczności, które zaistniałyby w razie jej wykonywania z perspektywy zastosowania określonego (w tym przypadku - 19%) reżimu opodatkowania znajduje potwierdzenie w wydanych w indywidualnych interpretacjach podatkowych, tj. np.:

  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2020 r. sygn. 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 grudnia 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-3.4011.483.2019.1.MJ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dni: 10 maja 2017 r. sygn. 0114-KDIP3 1.4011.47.2017.1.MJ, 4 stycznia 2017 r. sygn. 1462-IPPB1.4511.1137.2016.1.KS1, 10 marca 2015 r. sygn. IPPB1/415-1420/14-2/MS1, 12 lutego 2013 r. sygn. IPPB1/415-1509/12-4/JB, 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB1/415-493/12-3/IF, 9 maja 2012 r. sygn. IPPB1/415-202/24-4/ES,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2013 r. sygn. ITPB1/415-1252/12/IG,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lipca 2012 r. sygn. IBPBI/1/415- 412/12/ZK.

Tut. organ informuje, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie wynikające z pytania oznaczonego numerem 2, natomiast zagadnienie wynikające pytania oznaczonego numerem 1 jest przedmiotem odrębnego postępowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania oznaczonego numerem 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie natomiast z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
  • obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.

Co więcej, ustawodawca wskazał wprost w ujętym w zapytaniu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W przypadku zatem podatników prowadzących działalność gospodarczą, fakt czy przychód powstanie, czy nie, pozostaje bowiem bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie w zakresie obowiązków płatnika (Wnioskodawcy), jeśli ewentualny przychód i tak powinien zostać zakwalifikowany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem do przychodów, co do których obowiązki płatnika nie mają zastosowania.

Przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Reasumując: rację ma więc Wnioskodawca, że kwalifikacja przychodu Specjalistów osiąganego z zawartych przez niego z tymi Specjalistami Umów do źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza powoduje, że Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pełnienia obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. obliczenia, pobrania i wpłacenia w określonym terminie zaliczek na podatek, jeśli Specjaliści z którymi zawarł Umowy będą prowadzili w tym czasie pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w przedmiocie odzwierciedlonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a wykonywanie Umów będzie się odbywało po złożeniu przez Specjalistów oświadczeń stosownie do wymogów zawartych w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pytania oznaczonego numerem 2 i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanych we wniosku rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj