Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.410.2020.1.JSU
z 23 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 27 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2020 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn.: „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 27 sierpnia 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 21 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.410.2020.2.JSU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego- jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia …… r. i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Miasto podpisało umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla Projektu pn.: „…”.

Przedmiotem projektu, jest wykonanie prac budowlanych w zabytkowym Parku

  • kompleksową rewitalizację istniejącej promenady z ławkami,
  • wprowadzenie utwardzonego placu z pergolami przy Domu Z.,
  • remont ścieżek: wzdłuż frontu i tyłu muzeum, przy Domu Z.,
  • kompletny remont Placu głównego parku, na nawierzchnię z wielkoformatowych płyt granitowych,
  • remont zabytkowej Muszli koncertowej przy placu głównym,
  • remont i wymianę na nowe istniejących schodków i murków oporowych,
  • przywrócenie do zabytkowej tkanki Parku, całego terenu Placu reprezentacyjnego o nawierzchni z wielkoformatowych płyt granitowych,
  • wykonanie drogi dojazdowej przy Placu Reprezentacyjnym,
  • wykonanie oświetlenia części parku,
  • uporządkowanie drzewostanu i zieleni,
  • budowa przyłączy elektrycznych.

Dzięki rewitalizacji Parku, efektywniejsze będzie wykorzystanie dziedzictwa, jakim dysponuje Miasto, w celu społeczno-gospodarczej aktywizacji, biernych społecznie i zawodowo mieszkańców Miasta.

Miasto będzie inwestorem projektu i na Miasto będą wystawiane faktury przez Wykonawcę. Na fakturach, prace zostaną wyszczególnione w podziale na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane (ww. droga dojazdowa przy Placu Reprezentacyjnym oraz tzw. droga do biblioteki - ww. ścieżka z tyłu muzeum), dotyczące prac rewitalizacyjnych w Parku.

Planowany termin zakończenia realizacji Projektu (wpisany we wniosku o dofinansowanie) to 21.12.2021 r. (jest to planowana data poniesienia ostatniego wydatku kwalifikowanego w ramach Projektu).

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie beneficjent tj. Miasto. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury będą: dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK) w zakresie ww. placu z pergolami, oraz dyrektor Zarządu Komunalnego (ZK) w całym pozostałym ww. zakresie prac. Infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie, dowodami OT:

  • na rzecz MOK - plac z pergolami,
  • na rzecz ZK - pozostała część.

Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w art. 7 ust. l pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 poz. 446 z późn. zm.).

Zgodnie z wymogami otrzymania dofinansowania Miasto powinno przedstawić informację czy jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W związku z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu unii europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (DZ. U. z 2016 r. poz. 1454) oraz wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 września 2015 r. (sygn. C-276/14), który stwierdził, że gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatnika, podatku od towarów i usług ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności, począwszy od 01.01.2017 r. wszystkie czynności (transakcje) sprzedażowe i zakupowe dokonywane przez jednostki budżetowe miasta - dla celów podatku VAT - są uznawane za czynności wykonywane bezpośrednio przez Miasto.

ZK jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostką organizacyjną miasta i od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Wnioskodawcą. ZK, w ramach sprawowanego zarządu, będzie utrzymywał przekazaną infrastrukturę.

ZK, w roku 2020, w toku prowadzonej działalności wykonuje czynności:

  1. czynności opodatkowane: prowadzenie targowiska, cmentarza komunalnego,
  2. czynności niepodlegające opodatkowaniu: prowadzenie: cmentarz komunalny, szalety miejskie, pionowe oznakowanie dróg publicznych i sygnalizacji świetlnych, miejskie zegary, podświetlane nazwy osiedli, pomniki i miejsca pamięci narodowej, groby wojenne, Park, zieleń miejska, wymiana piasku w piaskownicach i placach zabaw, usuwanie dzikich wysypisk, usuwanie składników majątkowych z terenów nabywanych pod pas drogowy dróg publicznych, wykaszanie terenów zielonych i nieużytków rolnych, wyłapywanie zwierząt dziko żyjących, zbieranie i utylizacja padłych zwierząt, prowadzenie systemu parkowania przy Urzędzie Miasta, systemu rowerów miejskich,
  3. czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu: prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt, GPZON-u, parkingu, administracji, placu składowego drewna i kruszyw (np. piasku).

Na rok 2020 dla ZK ustalono:

  • zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników - prewspółczynnik struktury sprzedaży w wysokości 17 %,
  • na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 100 %.

MOK jest jednostką kultury, posiadającą odrębność prawną i jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT. Przekazana infrastruktura (plac z pergolami) będzie służyła realizacji celów statutowych tj. kulturalnych MOK.

W związku z tym, iż produkty i efekty ww. Projektu, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, a cała infrastruktura stanowiąca zakres Projektu, będzie udostępniana nieodpłatnie, wnioskodawca uznał, iż podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ nie jest możliwe jego odliczenie (odzyskanie) z tytułu wydatków ponoszonych na wybudowanie infrastruktury.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że powstała w ramach Projektu infrastruktura, która zostanie przekazana na rzecz Zakładu Komunalnego, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Miasto jako beneficjent Programu przy realizacji inwestycji pn.: „…”, ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji, polegających na robotach budowlanych w Parku oraz w jakim zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn.: „….”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących roboty budowlane w Parku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy pokreślić, że wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Przepis ten co istotne znajduje zastosowanie w sytuacji gdy towary i usługi nabywane przez podatnika wykorzystywane są w działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Wyjaśnić również należy, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713; dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego - jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Miasto podpisało umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla Projektu pn.: „…”.

Przedmiotem projektu, jest wykonanie prac budowlanych w zabytkowym Parku.

Wnioskodawca będzie inwestorem projektu i na Miasto będą wystawiane faktury przez Wykonawcę. Na fakturach, prace zostaną wyszczególnione w podziale na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, dotyczące prac rewitalizacyjnych w Parku.

Planowany termin zakończenia realizacji Projektu (wpisany we wniosku o dofinansowanie) to 21.12.2021 r.

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie beneficjent tj. Miasto. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury będą: dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK) w zakresie ww. placu z pergolami, oraz dyrektor Zarządu Komunalnego (ZK) w całym pozostałym ww. zakresie prac. Infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie, dowodami OT:

  • na rzecz MOK - plac z pergolami,
  • na rzecz ZK - pozostała część.

W związku z tym, że produkty i efekty ww. Projektu, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, a cała infrastruktura stanowiąca zakres Projektu, będzie udostępniana nieodpłatnie, Wnioskodawca uznał, iż podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ nie jest możliwe jego odliczenie (odzyskanie) z tytułu wydatków ponoszonych na wybudowanie infrastruktury. Wnioskodawca wskazał również, że powstała w ramach Projektu infrastruktura, która zostanie przekazana na rzecz Zakładu Komunalnego, będzie wykorzystywana do kategorii czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn.: „…”.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy związanej z placem z pergolami, to należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym przekazaniu w zarządzanie dyrektorowi MOK placu z pergolami, będącego własnością Gminy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie m.in. ładu przestrzennego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej. Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie placu z pergolami na rzecz MOK, realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca realizując tę czynność nie występuję/nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Nie dochodzi zatem do spełnienia przesłanki pozytywnej wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy jaką jest związek zakupów z wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi.

Analogiczna sytuacja występuje również w przypadku pozostałej infrastruktury wytworzonej w efekcie opisanego we wniosku projektu, co do której Wnioskodawca wskazał, że „powstała w ramach Projektu infrastruktura, która zostanie przekazana na rzecz Zakładu Komunalnego, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Odnosząc zatem powyższe okoliczności do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przedmiotową inwestycją stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami na realizację przedmiotowego projektu wynika, że nabycie towarów i usług w związku realizacją opisanych we wniosku zadań inwestycyjnych nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn.: „…” – ponieważ zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym w okolicznościach niniejszej sprawy nie znajdą zastosowania wskazane w stanowisku Wnioskodawcy przepisy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym – w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn.: „…”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących roboty budowlane w Parku – jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj