Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.630.2020.1.MKA
z 27 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,
że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2020 r. (data wpływu 16 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „[…]” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „[…]”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna w […] posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ochotnicza Straż Pożarna […] uzyskała dofinansowanie na operację pod nazwą „[…]” w ramach poddziałania „[…]” w ramach działania „[…]” objętego PROW 2014 - 2020 w zakresie „Wzmocnienie kapitału społecznego, […]”. Operacja realizowana jest z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Powyższe działanie ma na celu wzmocnienie kapitału społecznego i rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez modernizację budynku OSP. Będą się tam odbywały działania związane z kulturą, kultywowaniem tradycji, jak i rewitalizacją społeczną.


W ramach operacji zaplanowano prace modernizacyjne istniejącego budynku strażnicy OSP w […] na cele kulturalne i rekreacyjne. Budynek obecnie służy głównie strażakom -ochotnikom i sporadycznie mieszkańcom, głównie w okresie letnim, a po realizacji inwestycji zostanie udostępniony mieszkańcom. Straż planuje umożliwić realizację różnych zajęć rekreacyjnych zapewniających aktywność fizyczną i umysłową w wyremontowanej strażnicy, dlatego podjęto współpracę z Biblioteką Publiczną Gminy […]. Duża sala w strażnicy może posłużyć do organizacji zajęć wymagających dużej ilości miejsca, np. zajęcia taneczne, pokazy filmowe, spotkania sołeckie, a mniejsza sala na piętrze posłuży do zajęć w mniejszych grupach np. nauki gry na instrumentach, zajęcia dla dzieci, wykłady, warsztaty itp.

Wnioskodawca planuje organizację zajęć z oferty Biblioteki dla dzieci, młodzieży i seniorów (os. po 50 roku życia) oraz dla osób do 30 r. życia, m.in. zajęcia dla młodych matek, np. aerobik, itp. W ramach współpracy z Biblioteką planowana jest organizacja zajęć dla czytelników, którzy rzadko bądź wcale nie korzystają z obecnej oferty zajęć Biblioteki, ze względu na ograniczony dostęp wynikający z odległości i trudności w dotarciu na miejsce zajęć.


Zajęcia i różne aktywności mają być dostosowywane do potrzeb mieszkańców, tj. oferta będzie na bieżąco modyfikowana, żeby budynek mógł spełniać swoje nowe funkcje.


W ramach operacji planowane są prace termomodernizacyjne, żeby ograniczyć zużycie energii na potrzeby ogrzewania budynku, które to generuje wysokie koszty utrzymania i dodatkowo wpływa niekorzystnie na środowisko naturalne. W ramach przystosowania budynku do nowych funkcji zaplanowano również wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W ramach budżetu z funduszu sołeckiego - poza zadaniem zaplanowano również zakup stołu do ping-ponga i piłkarzyków.

Działalność w tym budynku będzie prowadzona głównie przez OSP i będzie ukierunkowana na wzmocnienie kapitału społecznego poprzez podjęcie działań dla różnych grup społecznych. W związku z realizacją projektu Ochotnicza Straż Pożarna w […] nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów i oraz nie będzie występowała żadna sprzedaż opodatkowana.


W związku z realizacją inwestycji OSP będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na OSP.


Ochotnicza Straż Pożarna w […] w dniu 17 czerwca 2019 r., zawarła umowę z Województwem […] na przyznanie pomocy finansowej. Na podstawie umowy OSP zostanie przyznana pomoc w wysokości nie wyższej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych.


Wnioskodawca zamierza dołączyć do wniosku o płatność inwestycji, interpretację indywidualną dotyczącą odliczenia lub zwrotu podatku VAT, ponieważ chce zaliczyć kwotę podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i otrzymać do nich dofinansowanie. W związku z tym OSP musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji, jak również po jej zakończeniu. Tylko w tej sytuacji OSP może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany opisanego projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Ochotnicza Straż Pożarna w […] w związku z realizacją inwestycji pn. „[…]”, będzie miała prawo do odzyskania w całości lub części kwoty podatku VAT naliczonego zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Ochotniczej Straży Pożarnej w […], nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „[…]” nie daje w świetle art. 86, art. 87 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawa do odzyskania podatku naliczonego w całości, ani w części zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po jej zakończeniu. Ochotnicza Straż Pożarna […] nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przytoczonego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej.


Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec czego nie zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ponadto, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna zawarła umowę z Województwem […] o przyznanie pomocy finansowej na operację w ramach działania „[…]”. W ramach wniosku Straż będzie realizowała zadanie pn. „[…]” .


Realizowane przez Wnioskodawcę zadanie będzie polegało na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych, żeby ograniczyć zużycie energii na potrzeby ogrzewania budynku, które to generuje wysokie koszty utrzymania i dodatkowo wpływa niekorzystnie na środowisko naturalne. W ramach przystosowania budynku do nowych funkcji zaplanowano również wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W ramach budżetu z funduszu sołeckiego - poza zadaniem zaplanowano również zakup stołu do ping-ponga i piłkarzyków.

W wyniku realizacji projektu budynek zostanie udostępniony mieszkańcom, który będzie miejscem ogólnodostępnym, administrowanym przez Ochotniczą Straż Pożarną. Budynek będzie działał w celu realizacji różnych zajęć rekreacyjnych, zajęć czytelniczych z oferty Biblioteki. Z budynku będą mogli bezpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy gminy. Zajęcia i różne aktywności będą dostosowywane do potrzeb mieszkańców, tj. oferta będzie na bieżąco modyfikowana, żeby budynek mógł spełniać swoje nowe funkcje. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. W związku z realizacją projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz nie będzie występowała żadna sprzedaż opodatkowana. W związku z realizacją inwestycji OSP będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na OSP.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania w całości bądź w części podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją zadania pn. „[…]”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a efekty realizacji operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „ […]”. Jak wynika z okoliczności sprawy, efekt realizacji zadania będzie udostępniony bezpłatnie wyłącznie społeczności lokalnej, a działalność OSP z wykorzystaniem tego budynku będzie ukierunkowana na wzmocnienie kapitału społecznego poprzez podjęcie działań dla różnych grup społecznych. Ponadto jak wynika z opisu sprawy w związku z realizacją projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz nie będzie występowała żadna sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym, skoro towary i usługi, z których nabyciem został naliczony podatek VAT nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Należy tu zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj